Gå til innhold

Slutt på Ozempic?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har hatt ozempic på hvit resept siden mai 2022. Går fortsatt ned, fikk fornyet resepten av fastlegen for 2 uker siden. Har sagt jeg burde gå over på Wygovy, han mener Oz er bedre for meg. Hva skjer nå? Får jeg ikke hentet ut mere på resepten? Har 3 res igjen? 

Fastlege er på ferie 3 uker til...må jeg klare meg uten? 

Anonymkode: 92593...3b3

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Har hatt ozempic på hvit resept siden mai 2022. Går fortsatt ned, fikk fornyet resepten av fastlegen for 2 uker siden. Har sagt jeg burde gå over på Wygovy, han mener Oz er bedre for meg. Hva skjer nå? Får jeg ikke hentet ut mere på resepten? Har 3 res igjen? 

Ja, du må vente til fastlegen er tilbake. Resepten betyr nå ingenting.

Farmasøyten har ikke lov å leve ut Ozempic til de uten diabetes. 

Anonymkode: cd938...4da

• Liker 3
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Mener å ha lest at du kan hente ut på resepten fram til september. Spør på apoteket du.

Anonymkode: 91620...aab

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Ja, du må vente til fastlegen er tilbake. Resepten betyr nå ingenting.

Farmasøyten har ikke lov å leve ut Ozempic til de uten diabetes. 

Kan farmasøyten overprøve resept fra lege? Er det ikke leger som ikke har lov til å skrive ut resept på ozempic med mindre det er for diabetes?

Anonymkode: 15fc0...98d

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Kan farmasøyten overprøve resept fra lege? Er det ikke leger som ikke har lov til å skrive ut resept på ozempic med mindre det er for diabetes?

Anonymkode: 15fc0...98d

Dette er ikke bestemmelser fra farmasøyter, eller fra leger, det er bestemmelser fra øverste hold, Staten Norge, som både leger og farmasøyter må rette seg etter. 
Som skrevet over mener jeg og å ha lest at apotek ekspederer resepter skrevet ut før bestemmelsene inntrådte og frem til september. TS får kontakte apotek og spørre. 

Anonymkode: 399aa...446

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hva legen mener er irrelevant, har du ikke diabetes så skal det ikke skrives ut oz. 

Anonymkode: 84ac3...a82

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Da må du skjerpe deg rett og slett. Spise bra mat og trene. Ozempic er for diabetikere, ikke dem som ikke kan å begrense seg i matveien. 

Anonymkode: 0da86...491

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Hvorfor skulle ozempic være bedre for deg enn wegovy? De har akkurat samme virkestoff 🤔 Wegovy har ulike doseringer, men går opp til 2,4 mg og ikke bare 1 mg slik som ozempic, 

Anonymkode: cb433...46a

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Da må du skjerpe deg rett og slett. Spise bra mat og trene. Ozempic er for diabetikere, ikke dem som ikke kan å begrense seg i matveien. 

Anonymkode: 0da86...491

Ozempic er kun for de med diabetes type 2, ikke diabetes type 1. De fleste med diabetes 2 har fått det på grunn av usunn livsstil og overvekt /fedme. De som får ozempic på grunn av fedme står i fare for å få diabetes type 2. Ser ikke helt store forskjelligen på de to gruppen 😅 noen få med diabetes type 2 er kanskje ikke overvektige, men det blir regnet som en livsstilssykdom på linje med fedme. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hvorfor skulle ozempic være bedre for deg enn wegovy? De har akkurat samme virkestoff 🤔 Wegovy har ulike doseringer, men går opp til 2,4 mg og ikke bare 1 mg slik som ozempic, 

Prisen. Ozempic er billigere.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...