AnonymBruker Skrevet 6. juli 2024 #1 Skrevet 6. juli 2024 Jeg har utvendige hemoroider. Har vel tenkt at det er det som er hemoroider og at jeg i grunn bare må leve med det. Så leste jeg litt mer om det og ser at "utvendige hemoroider er ekstremt sjeldent" og stadie fire av fire stadier 🫣 Jeg antar at jeg burde skaffe meg en legetime og høre hva som kan gjøres, siden man åpenbart (?) skal slippe å ha slike 🤔 Så, erfaringer? 😌 Anonymkode: fd4d7...559
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2024 #2 Skrevet 6. juli 2024 Har fjernet det og skal fjerne igjen med operasjon, lite inngrep. Bare å reise til fastlegen og få henvisning til dagkirurgi. Anonymkode: 0331f...bba
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2024 #3 Skrevet 6. juli 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Har fjernet det og skal fjerne igjen med operasjon, lite inngrep. Bare å reise til fastlegen og få henvisning til dagkirurgi. Anonymkode: 0331f...bba Var du sterkt plaget? Jeg gikk til lege etter en jeg fikk hemoroider under første svangerskap, som ble ganske stor etter fødsel. Den sjenerer meg voldsomt (Er 4 cm lang og utvendig). Fikk henvisning, men fordi den ikke er smertefull ville de ikke fjerne den. Vurderer å gå privat, men aner ikke hvor mange tusenlapper det vil koste meg å få den fjernet når det offentlige ikke dekker det. Anonymkode: 73cc3...67c
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2024 #4 Skrevet 6. juli 2024 Har nå gått tre uke med store smerter. Har fått stikkpiller av lege, og krem. Snart ferdig med de stikkpillene jeg fikk og er ikke god. Er ganske lei av å ha vondt og så mye fokus på bakenden. Tar imot alle tips. Hvor lang tid var det å vente på operasjon? Og var det veldig smertefullt etterpå? Anonymkode: 79991...ecb
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2024 #5 Skrevet 6. juli 2024 Jeg har stått på venteliste på operasjon i 6 mnd, ventetiden er visst over 50 uker... Verken krem eller stikkpiller hjelper. Det som fungerer best er xylocain krem for å døyve smertene. Har stukket hull på den en gang, da slapp trykket og det ble mindre vondt, men hemoroiden er fortsatt der. Er utvendig og går ikke ann å putte på innsiden.. Anonymkode: 3a867...457
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2024 #6 Skrevet 6. juli 2024 Dere som har det så ille, og må vente så lenge - kom dere til andre sykehus. Ja, det koster en del. Volvat tok 7000kr på meg da jeg var der for en HAL-RAR operasjon i 2016 .Jeg hadde grad 4. Jeg gikk fra smertehelvete til å ikke kjenne noe som helst etter operasjonen. Ikke hatt problemer siden. https://www.siv.no/behandlinger/hemoroider-operasjon-hal/ https://www.aleris.no/sykehus/mage-og-tarmspesialist/hemoroider/?webActivityId=148 Anonymkode: 77898...8ba 1 1
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2024 #7 Skrevet 7. juli 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg har utvendige hemoroider. Har vel tenkt at det er det som er hemoroider og at jeg i grunn bare må leve med det. Så leste jeg litt mer om det og ser at "utvendige hemoroider er ekstremt sjeldent" og stadie fire av fire stadier 🫣 Jeg antar at jeg burde skaffe meg en legetime og høre hva som kan gjøres, siden man åpenbart (?) skal slippe å ha slike 🤔 Så, erfaringer? 😌 Anonymkode: fd4d7...559 Det er feil at dette er ekstremt sjelden. Det er også litt terskel for å operere ytre hemorroider. Les om komplikasjoner etter Milligans operasjon. På sykehuset jeg jobber er det lang venteliste for vurdering av og (eventuelt) operasjon av hemorroider. Tror dette er nettopp en av tilstandene som offentlige sykehus ikke kommer til å ha kapasitet til å behandle om få år. Anonymkode: 7599d...12f
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2024 #8 Skrevet 7. juli 2024 Vet ikke hvor du har det fra at det er så ekstremt sjelden, det er kanskje forskjellen på å Google ting og å ha kunnskap. Mye hjelp å få med både innvendige og utvendige hemorroider. Noen er jo nesten evig plaget selv etter operasjon, mens noen blir kvitt alt for alltid. Anonymkode: fa7b5...c6e
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2024 #9 Skrevet 7. juli 2024 Utvendige hemoroider er på ingen måte ekstremt sjelden, det er ganske vanlig, og ikke alltid et gjøres noe med. Bruk stikkpiller og salve, og se det an. Som nevnt over er det lange ventelister for operasjon da ingen egentlig har noen interesse av å operere dette, det er ressurskrevende og gir nesten ingen inntekt for sykehusene. Anonymkode: f7fc1...c5a
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2024 #10 Skrevet 7. juli 2024 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Vet ikke hvor du har det fra at det er så ekstremt sjelden, det er kanskje forskjellen på å Google ting og å ha kunnskap. Mye hjelp å få med både innvendige og utvendige hemorroider. Noen er jo nesten evig plaget selv etter operasjon, mens noen blir kvitt alt for alltid. Anonymkode: fa7b5...c6e Jeg har det fra NHI, Vitusapotek, St.Olav hospital, Oslo universitetssykehus, Lommelegen osv osv. Antakelig skriver alle sykehusene det samme, jeg gadd ikke å gå inn på hver og en av dem. Alle som skriver om disse fire gradene skriver at grad 4 er sjelden. Sjelden, ikke "ekstremt sjelden", der overdrev jeg visst. Alle de som ikke har med graderingene skriver om hvordan man må dytte hemoroidene inn igjen hvis de henger utenfor. Som igjen bekrefter at de altså ikke skal henge ut. Operasjon er skummelt ja. Kanskje bare la det være hvis dere også mener at det ikke bør være så "big deal" selvom det er grad 4. Ble ærlig talt litt skremt nemlig. Anonymkode: fd4d7...559
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2024 #11 Skrevet 7. juli 2024 Jeg har marisker etter å ha hatt hemorider i grad 4 over tid og mange ganger. De kommer tilbake innimellom, men forsvinner igjen med behandling. En gang har jeg hatt en trombosert hemoroide og det var så vondt at jeg ikke klarte å tenke på annet. Gikk to uker med grusomme smerter hvor jeg stort sett lå på magen. Legen kan ta hull på den for å tømme den, men det kan jo da komme tilbake. Jeg så engang et program på tv, for mange år siden, at man svidde av blodårene som gikk til den spesifikke hemoroiden med bruk av ul. Og da ville ikke den hemoroiden komme tilbake, men man kan selvfølgelig få andre steder. Vet ikke om dette er normalt, for det virket veldig bra. Jeg synes mariskene er veldig skjemmende, men jeg har ikke lyst til å skjære de bort heller. Har lest om store plager etterpå, så det er ikke fristende. Anonymkode: 1df4b...fdc
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2024 #12 Skrevet 9. juli 2024 AnonymBruker skrev (På 6.7.2024 den 23.05): Var du sterkt plaget? Jeg gikk til lege etter en jeg fikk hemoroider under første svangerskap, som ble ganske stor etter fødsel. Den sjenerer meg voldsomt (Er 4 cm lang og utvendig). Fikk henvisning, men fordi den ikke er smertefull ville de ikke fjerne den. Vurderer å gå privat, men aner ikke hvor mange tusenlapper det vil koste meg å få den fjernet når det offentlige ikke dekker det. Anonymkode: 73cc3...67c Ikke med smerter, men med kløe. Var ikke problemer med å få henvisning og få det fjernet. Kom fort inn på konsultasjon, men selve inngrepet ventet jeg ca 2 mnd på. Ikke mye smerter etterpå. Anonymkode: 0331f...bba
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå