Gå til innhold

Pris når sønn skal leie hos kjæreste


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Etter at du har lest det som er skrevet her....

Hva om det var din sønn som hadde kjøpt den alene og dere hadde "sponset" litt. Hvor mye måtte hun ha betalt for å bo hos ham? Hva synes du er rimelig selv? Hva kostet leiligheten?

Prøv å snu på situasjonen...

Anonymkode: 55f8e...10a

Jeg hadde sørget for at min sønn ikke var avhengig av leieinntekter fra kjæreste.  Utover det er jeg for «involvert» i saken til å se objektivt på det. De ønsker sin datter det beste, vi det beste for vår sønn. Siden vår sønn føler han ble «snytt» for muligheten til å kjøpe, ønsker vi at han skal klare å spare mest mulig😊 Vi ser også på løsninger for kjøp annet sted enn i Oslo. 

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg leier ut til min samboer. Leilighet sentralt i Oslo på 50kvm. Han er i full jobb og betaler 5000kr i måneden. Dette er ca halvparten av hva han ville betalt for en liten leilighet hvis han ikke bodde hos meg. Da «tjener» vi like mye på at han bor bor her. Jeg hadde jo ikke leid ut til noen andre dersom han ikke skulle bodd her. Så tenker at 3.000/4.000 er mer enn nok for en så liten leilighet. 

Anonymkode: d34e5...ec4

  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner jeg blir litt spent på hvordan dette utarter seg når det går fra at den ene siden av svigers har kjøpt leilighet og spolert en plan, videre til at den andre delen av svigers sitter og diskuterer disse + forholdet på KG.

Anonymkode: 7ec65...f7b

  • Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De høres veldig unge ut og sannsynligheten er stor for at dette er et forhold som ikke kommer til å vare. Det største røde flagget her er jo at hun valgte å gå utenom planen deres siden foreldrene ville det. Så enkelt var det for henne å endre plan. Jeg skjønner at det friste å få sitte på egen bolig men det viser jo at hun ikke helt bestemmer ting selv.

Uansett, jeg ville ikke oppmuntret til et samboerskap for uansett ender din sønn opp med 0. Han sitter bedre i det om han betaler for egen bolig, et rom i et kollektiv kan være greit å ha kontra å bo med en kjæreste 24 timer i døgnet på et bøttekott av en leilighet som han ikke en gang har eierskap i. Med en gang det blir en større konflikt så er han jaget på dør uten å ha et sted å være.

Anonymkode: 1b6fb...d18

  • Liker 4
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Herregud, hva er det med folk noen ganger? Hadde dette vært en datter, og ikke en sønn så hadde du ikke skrevet noe sånt piss. 

Anonymkode: 5720c...068

Jo. Men det hadde sannsynligvis ikke vært en problemstilling, for mange mødre behandler sønner veldig annerledes enn døtre. Sønnene forblir de små barna deres hele livet som de må dulle og degge for. 

Anonymkode: b6550...2fa

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Ventelistene på studentleiligheter er endeløse, så det er ikke bare å flytte inn på Kringsjå...

Jeg hadde gladelig oppfordret sønnen min til å leie av kjæresten for 7000 kr. Sønnen min bor i studentleilighet for par på 28 kvadrat og de betaler 5500 hver og må slite med hasjlukt inn gjennom vinduene, veggedyr hos naboen og folk som glemmer grandisen i stekeovnen tre ganger i uka...

 

Anonymkode: 8f875...f3d

Det stemmer ikke, Kringsjå og Sogn har som regel ledige enheter, selv om det er endeløse køer i sentrum. Dele bad og kjøkken med 3 andre og få en litt ordentlig start på livet utenfor mammas hus er innmari sunt det, egentlig. Diplomati, samarbeid og toleranse er gode egenskaper de fleste tar med seg fra noen dannende drittår i kollektiv. 

Anonymkode: 6721a...5d9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det stemmer ikke, Kringsjå og Sogn har som regel ledige enheter, selv om det er endeløse køer i sentrum. Dele bad og kjøkken med 3 andre og få en litt ordentlig start på livet utenfor mammas hus er innmari sunt det, egentlig. Diplomati, samarbeid og toleranse er gode egenskaper de fleste tar med seg fra noen dannende drittår i kollektiv. 

Anonymkode: 6721a...5d9

Det er noen år siden du var student, skjønner jeg

Anonymkode: 8f875...f3d

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

De høres veldig unge ut og sannsynligheten er stor for at dette er et forhold som ikke kommer til å vare. Det største røde flagget her er jo at hun valgte å gå utenom planen deres siden foreldrene ville det. Så enkelt var det for henne å endre plan. Jeg skjønner at det friste å få sitte på egen bolig men det viser jo at hun ikke helt bestemmer ting selv.

Uansett, jeg ville ikke oppmuntret til et samboerskap for uansett ender din sønn opp med 0. Han sitter bedre i det om han betaler for egen bolig, et rom i et kollektiv kan være greit å ha kontra å bo med en kjæreste 24 timer i døgnet på et bøttekott av en leilighet som han ikke en gang har eierskap i. Med en gang det blir en større konflikt så er han jaget på dør uten å ha et sted å være.

Anonymkode: 1b6fb...d18

Så lenge foreldrene er medlåntakere og ville bidra med en stor andel EK, har jeg forståelse for situasjonen, og tror nok vår sønn hadde takket ja til det samme, men vi hadde nok allikevel åpnet opp for bedre dialog og sett på muligheter for å finne en løsning i fellesskap. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

*madikken* skrev (Akkurat nå):

Så lenge foreldrene er medlåntakere og ville bidra med en stor andel EK, har jeg forståelse for situasjonen, og tror nok vår sønn hadde takket ja til det samme, men vi hadde nok allikevel åpnet opp for bedre dialog og sett på muligheter for å finne en løsning i fellesskap. 

Har dere snakket med foreldrene hennes? Før alt dette skjedde, har dere hatt noen form for dialog og forsøkt å bli kjent med dem?

Anonymkode: 8f875...f3d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville tatt en fellesmiddag snart og vennlig men bestemt fortalt hva jeg/vi mente. 

Virkelig leit når det blir så kaotisk. Man skal leve i tillegg til å bo :hjerte: Det setter så tonen for boforholdet at ting er i orden før studiestart. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oslo er dyrt men det finnes mange steder utenfor sentrum som ligger lavere i pris og som er lett tilgjengelig med tog.  I tillegg til bydeler som feks nordstrand og stovner. Kan det være et alternativ å se på leilighet der? Evt nærliggende byer? Drammen tar 45 min med tog, Lillestrøm er vel bare 10 min.

Jeg ville ihvertfall ikke flyttet inn og betalt den leieprisen der. Og det er nesten av prinsipp pga måten det har blitt gjort på. Han vil ikke tjene noe på å bo der og hvis det blir slutt står han på bar bakke uten noe sted å bo.

Anonymkode: c340b...78d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tradegy skrev (2 minutter siden):

Ville tatt en fellesmiddag snart og vennlig men bestemt fortalt hva jeg/vi mente. 

Virkelig leit når det blir så kaotisk. Man skal leve i tillegg til å bo :hjerte: Det setter så tonen for boforholdet at ting er i orden før studiestart. 

Du vet at de er voksne?

Hadde du likt at svigers inviterte til fellesmiddag for å irettesette deg og foreldrene dine (vennlig men bestemt)?

 

Anonymkode: 7ec65...f7b

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

I forhold til det som er nevnt tidligere her med at hun skal betale 19.000 i måneden så høres det litt ut som om de har planlagt at han skal flytte inn og bidra økonomisk med lånet. 

Anonymkode: 5720c...068

Ja, sånn tenker jeg også. Høres veldig kynisk ut det hele. Håper han ikke flytter inn hos henne.

Anonymkode: a3454...efe

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg skjønner godt at guttungen din er skuffet, mens det er klokt å ikke kjøpe en leilighet med noen man "bare" er kjærester med (hva skjer om det blir slutt mellom de?), så ble dette håndtert dårlig fra hennes side. 

 

Mtp hva han burde betale, hva ville denne leiligheten ha blitt leid ut for? Hvis den ville ha gått for 10 000,- pr måned via finn, så tenker jeg at 5000,- ville ha vært prisen han betalte. Kanskje litt kjæresterabatt, så 4500,- per måned i leie. Pluss 50% av alle fellesutgifter som strøm, tv/internett, matvarer. Men IKKE felleskostnader til borettslag e.l. på leiligheten, eller kommunale avgifter, eiendomsskatt, osv som ikke ville ha vært en del av et helt vanlig leieforhold. (Ikke gå 50/50 på møblering heller dersom de ikke har det på plass.) Ikke tenk på hva hun har i lån eller betaler i avdrag og renter eller whatever. Han kommer til å være en leieboer, så tenk markedspris for leiligheten som en utleiebolig. 

 

Men: dersom de blir enige om pris og han flytter inn, så bør han absolutt insistere på en skriftlig leiekontrakt! Hvor det står oppsigelsestid, hva som er inkludert i leien (hva om oppvaskmaskina/vaskemaskina ryker? Skal han da måtte være med å betale 50% av ny? Hva om varmtvannstanken går gaiken og en ny må installeres? Som leietaker er det ikke hans ansvar å betale for dette, og det vil være veldig kjekt for ham å ha dette skriftlig og avtalt før det skjer.

 

Basically, hun kan ikke ha både pose og sekk. Enten er han en leietaker som kun har leietaker sitt ansvar (på samme linje som om han leide hos tilfeldig utleier Fred Fredriksen), eller så er han ikke det. 

  • Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

*madikken* skrev (1 time siden):

Han kan eventuelt bo med kompiser i en stor, fin leilighet med fellesarealer og et eget rom til 8500,- Så egentlig synes han ikke at han får så mye ekstra. 32 kvm. er ikke stort, men han vil gjerne bo med kjæresten, så han får ta en runde med seg selv egentlig. 

Er dette inklusive strøm? Jeg tror han vil ha det best med vennene sine i den situasjonen som har oppstått nå. Det er tydelig ikke tenkt på er vi to fra kjæresten og hennes foreldre side og jeg ville opplevd dette som et svik.

Såre følser rundt hvordan ting ble gjort vil sannsynligvis ødelegge for den gleden han egentlig skal ha når man flytter inn med sin første samboer.

Viss han flytter inn med kompiser og ser hvordan forholdet dems utvikler seg som særboere, kan han alltids flytte inn med kjæresten senere. Da får han tid til å bearbeide dette som har skjedd før han eventuelt flytter inn til kjæresten.

Anonymkode: 4a465...506

  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg er mest overrasket over er hvor normalt alle her synes det er at 19-åringer skal kjøpe seg egen bolig i Norges dyreste marked.. 

som student på tidlig 2000-tall var det kun noen ytterst få privilegerte som eide bolig. Resten av oss bodde i kollektiv. Tidene er jammen endret.

Anonymkode: 393ff...676

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det jeg er mest overrasket over er hvor normalt alle her synes det er at 19-åringer skal kjøpe seg egen bolig i Norges dyreste marked.. 

som student på tidlig 2000-tall var det kun noen ytterst få privilegerte som eide bolig. Resten av oss bodde i kollektiv. Tidene er jammen endret.

Anonymkode: 393ff...676

Hvorfor mener du alle her inne mener det er normalt? Hva som er normalt og ikke er jo helt på siden av det som diskuteres. 

Anonymkode: ee00b...ceb

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

snurk skrev (3 timer siden):

Tror nok veldig mange ville valgt å betale 7.000 for å bo i en egen leilighet med kjæresten enn opptil 10.000 for rom i kollektiv med gudene-vet-hvem 😆

Enig! Jeg synes det høres ut som en ganske grei deal for begge. Det er uansett risikabelt å kjøpe leilighet sammen når man er student. Det er bedre at de kjøper hver sin leilighet i tilfelle. Da blir det ikke noe problem hvis/når det blir slutt, noe det ofte blir når man er ung. Voksenlivet kommer tidsnok, man trenger ikke eie leilighet i Oslo sammen med kjæresten når man bare er litt over 20. Jeg forstår godt at foreldrene til kjæresten heller vil at datteren skal kjøpe alene, når hun har mulighet til det. 

Anonymkode: 7340d...fa8

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, AnonymBruker said:

I forhold til det som er nevnt tidligere her med at hun skal betale 19.000 i måneden så høres det litt ut som om de har planlagt at han skal flytte inn og bidra økonomisk med lånet. 

Anonymkode: 5720c...068

Lurer veldig på hva planen hennes ift å dekke 19K i mnd om han bestemmer seg for å ikke flytte inn med henne. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hvorfor mener du alle her inne mener det er normalt? Hva som er normalt og ikke er jo helt på siden av det som diskuteres. 

Anonymkode: ee00b...ceb

Det som er normalt i Oslo er at mann må være 2 for å få kjøpt noe. Gjerne med hjelp av foreldre eller arv når mann er ung, samtidig som mann har vært flink til å spare egenkapital. Alder er irrelevant viss det andre er på plass. Dette var en leilighet på ca 35 kvm, altså ikke store greia.

Anonymkode: 4a465...506

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...