Gå til innhold

Pris når sønn skal leie hos kjæreste


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Han skal ikke betale ned på hennes avdrag. Men halvparten av hennes faste utgifter som felleskostnader, innboforsikring, strøm, internett viss det ikke er inkludert i felleskostnader, flere sier halvparten av rentene. Men han skal ikke dekke avdrag.

Jeg personlig ville ikke flytter inn til noen som ikke lot meg kjøpe meg inn i felles hjem. Da jeg ikke ønsker å bo i en bolig som ikke tilhører meg. Men det er jo helt opp til han. Folk har forskjellige meninger om dette.

Ved å flytte sammen skal jo begge komme gunstig ut av det og viss hun og foreldrene har tenkt at hun skal eie hele leiligheten men trenger 7000 kr av din sønn for at det går rundt hadde jeg syntes det var en svært dårlig deal og ikke tenkt at dette forholdet var langsiktig. Viss hun fint klarer å bo der alene uten disse 7000 kr fra din sønn så blir det litt annerledes. Men ja forstår at din sønn er skuffet da de hadde et felles mål og planla ting sammen for fremtiden og hun nå har sikret seg selv økonomisk uten at din sønn får samme muligheten. Nå er disse 2 svært unge men i min alder hadde noe lignende vært slutten på forholdet.

Viss din sønn søker studenthybler gjennom sio så er også strøm, oppvarming osv inkludert i prisen.Viss 7000 er uten strøm så vil han også måtte dekke halvparten av det i tillegg, virker ikke som han kommer så godt ut av denne ordningen.

 

Anonymkode: 4a465...506

  • Liker 13
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Han skal vel heller ikke ha et eget rom? En halv seng skriver du. Han leier hos henne, som hennes samboer. Ikke som en ukjent person. Han må jo bidra. Tullete at dere har diskutert hva som er rimelig at deres sønn betaler til kjæresten, det er jo noe de sammen skal finne ut av. Dere er jo de med minst å si ang leiepris

Anonymkode: f5e37...648

Han skal jo bidra. Han synes bare at alt ble kjipt når planen var at de skulle kjøpe sammen. Og plutselig nå må han leie hos henne, og de bestemmer leieprisen, og sønnen vår synes det er for høyt i forhold til hva han får, og kom til oss for råd. 

  • Liker 8
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva inkluderer leieprisen? 

Hva må han eventuelt betale i tillegg?

Anonymkode: 82411...980

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tok et raskt søk på finn nå for å se hva leiligheter på den størrelsen leies ut for i Oslo, og for meg ser det ut som hun tyner han. Hun bør ikke ta mer enn halvparten av markedspris fratrukket 22% skatt. For at det skal tilsvare 7000 kr måtte hun ha leid ut hele leiligheten for 18 000 kr. Det er stiv prising. 

Det høres uansett ut som en kjedelig situasjon for sønnen din når det som skulle gagne de begge ender opp med å hovedsaklig gagne henne. Ville heller leid noe på egen hånd om jeg var i hans situasjon. 

Anonymkode: 86ff0...1af

  • Liker 17
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Han skal ikke betale ned på hennes avdrag. Men halvparten av hennes faste utgifter som felleskostnader, innboforsikring, strøm, internett viss det ikke er inkludert i felleskostnader, flere sier halvparten av rentene. Men han skal ikke dekke avdrag.

Jeg personlig ville ikke flytter inn til noen som ikke lot meg kjøpe meg inn i felles hjem. Da jeg ikke ønsker å bo i en bolig som ikke tilhører meg. Men det er jo helt opp til han. Folk har forskjellige meninger om dette.

Ved å flytte sammen skal jo begge komme gunstig ut av det og viss hun og foreldrene har tenkt at hun skal eie hele leiligheten men trenger 7000 kr av din sønn for at det går rundt hadde jeg syntes det var en svært dårlig deal og ikke tenkt at dette forholdet var langsiktig. Viss hun fint klarer å bo der alene uten disse 7000 kr fra din sønn så blir det litt annerledes. Men ja forstår at din sønn er skuffet da de hadde et felles mål og planla ting sammen for fremtiden og hun nå har sikret seg selv økonomisk uten at din sønn får samme muligheten. Nå er disse 2 svært unge men i min alder hadde noe lignende vært slutten på forholdet.

Viss din sønn søker studenthybler gjennom sio så er også strøm, oppvarming osv inkludert i prisen.Viss 7000 er uten strøm så vil han også måtte dekke halvparten av det i tillegg, virker ikke som han kommer så godt ut av denne ordningen.

 

Anonymkode: 4a465...506

Du forstår situasjonen. Poenget nå er bare at vår sønn ikke har mulighet til å kjøpe alene i Oslo, og har lyst til å bo med kjæresten, men synes det er blitt en vanskelig situasjon mtp leie osv. Kjæresten eier leiligheten alene med hjelp fra foreldrene. De får ta en prat og se hva de blir enige om. Vært en skikkelig dealbreaker dette. 

  • Liker 2
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at det kanskje er like greit for han å finne et annet sted å leie. Han må jo ha mistet mye av tillitten til henne, å hvis hun og familien hennes styrer og ordner bak hans rygg, så vet han jo ikke hva deres neste trekk er. 

Anonymkode: 4f5e8...0a0

  • Liker 26
  • Nyttig 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Tok et raskt søk på finn nå for å se hva leiligheter på den størrelsen leies ut for i Oslo, og for meg ser det ut som hun tyner han. Hun bør ikke ta mer enn halvparten av markedspris fratrukket 22% skatt. For at det skal tilsvare 7000 kr måtte hun ha leid ut hele leiligheten for 18 000 kr. Det er stiv prising. 

Det høres uansett ut som en kjedelig situasjon for sønnen din når det som skulle gagne de begge ender opp med å hovedsaklig gagne henne. Ville heller leid noe på egen hånd om jeg var i hans situasjon. 

Anonymkode: 86ff0...1af

Har en bonusdatter som ikke finner noe som helst til under 10 000 kr i Oslo. 

Så jeg synes i utgangspunktet at hun ikke tyner ham. Han finner ikke noe annet til samme pris. 

Anonymkode: 0dfa7...55c

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner veldig godt at han er skuffa! 
 

Har dere kikket på hva han eventuelt har mulighet for å kjøpe selv? Går det an at han kjøper en leilighet med 2 soverom og leier ut 1 soverom f.eks? 

Tror ikke jeg hadde giddet å betale 7000,- for å leie hos en person som jeg egentlig skulle kjøpe med. Tenker det mest rettferdige da (iom at de faktisk er kjærester og hun ikke burde tjene penger på at han bor der), så burde han betale halvparten av utgifter knyttet til kommunale avgifter, strøm, Internett, tv. Og at de selvfølgelig deler på andre ting som mat, husholdningsartikler osv. 

Anonymkode: 36d3f...f1e

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

*madikken* skrev (2 minutter siden):

Han skal jo bidra. Han synes bare at alt ble kjipt når planen var at de skulle kjøpe sammen. Og plutselig nå må han leie hos henne, og de bestemmer leieprisen, og sønnen vår synes det er for høyt i forhold til hva han får, og kom til oss for råd. 

Du skriver at hun skal betale 19.000 på lånet. Deretter kommer felleskostnader og strøm, hun ber om 7000 kr. Og dere tenkte 5000 kr?! Hun skal jo betale 2/3 av det han betaler. Bare strømmen er jo 3-5000 i vinterhalvåret. Synes hun var mer en rettferdig. Han kan betale 7000 kr, og deretter sette 2000 kr på sparing til egen bolig, evt kjøpe seg inn hos henne etter noen år. 
 

Eller så kan han leie for 9000 et annet sted uten å få spart. Han kommer godt ut av det hos henne. At det er kjipt at avtalen ikke ble overholdt skjønner jeg, men jeg tror det må være for det beste. Ønsker du virkelig at sønnen din skal kjøpe leilighet med kjæresten sin når de er så unge? 😬 Det hadde bekymret meg veldig. 

Anonymkode: f5e37...648

  • Liker 10
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her skjønner jeg at han er fryktelig skuffet!

De skulle kjøpe sammen, men så plutselig kjøper hun alene - og han må ut med samme utgift men betaler på hennes lån i stedet for å selv komme inn på boligmarkedet.

 

Her tenker jeg det er rimelig å betale halvparten av felleskostnader (fellesutgifter, strøm etc).

Anonymkode: 89d15...bf8

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville rådet ham til å ikke flytte inn, heller finne superbillig og kjip hybel et sted så han kan spare opp til egenkapital. Ville ikke satset på et forhold med en som gikk bort fra plan om å kjøpe sammen sånn helt plutselig. 

  • Liker 28
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er inkludert i leien er jo vesentlig. 
 

Vi gjorde en lutt annen løsning når jeg leide av min eks. Vi kalkulerte ut hvor mange prosent av nedbetalt lån jeg bidro til å betale, og dersom det ble salg så fikk jeg disse antall prosent av enten overskudd eller underskudd. Ble jo ikke all verdens, da mitt bidrag også betalte en god del av rentene. Si han betaler 1/4 av totalt avdrag og renter, så har han betalt 1/4 av avdraget og resten går til renter. 

Anonymkode: 7ff98...3c5

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Du skriver at hun skal betale 19.000 på lånet. Deretter kommer felleskostnader og strøm, hun ber om 7000 kr. Og dere tenkte 5000 kr?! Hun skal jo betale 2/3 av det han betaler. Bare strømmen er jo 3-5000 i vinterhalvåret. Synes hun var mer en rettferdig. Han kan betale 7000 kr, og deretter sette 2000 kr på sparing til egen bolig, evt kjøpe seg inn hos henne etter noen år. 
 

Eller så kan han leie for 9000 et annet sted uten å få spart. Han kommer godt ut av det hos henne. At det er kjipt at avtalen ikke ble overholdt skjønner jeg, men jeg tror det må være for det beste. Ønsker du virkelig at sønnen din skal kjøpe leilighet med kjæresten sin når de er så unge? 😬 Det hadde bekymret meg veldig. 

Anonymkode: f5e37...648

Synes ikke det er krise å kjøpe sammen, særlig ikke i Oslo. Skal godt gjøres å tape penger på en sånn leilighet i Oslo, selvom man kanskje må selge etter et par år. Noen ganger må man tørre å satse litt for å vinne litt. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Å bo i Oslo for 7000,- inkl. alt er en god pris. 

Jeg tenker at enten betaler han det de ber om eller så skaffer han seg sin egen bolig. Det kan sikkert være greit å ha sitt eget sted å trekke seg tilbake til fra tid til annen, og dersom de er kjærester så kommer de jo sikkert til å være mye hos henne likevel. 
Så her ville jeg faktisk ha rådet han til å leie seg et rom i et kollektivt. Det blir mer moro for han og han får det beste av to verdener  (guttekollektiv, egen space og bo med kjæresten når det passer seg slik)

Anonymkode: c40a6...fd0

  • Liker 10
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

*madikken* skrev (5 minutter siden):

Du forstår situasjonen. Poenget nå er bare at vår sønn ikke har mulighet til å kjøpe alene i Oslo, og har lyst til å bo med kjæresten, men synes det er blitt en vanskelig situasjon mtp leie osv. Kjæresten eier leiligheten alene med hjelp fra foreldrene. De får ta en prat og se hva de blir enige om. Vært en skikkelig dealbreaker dette. 

Nei dette var en litt vanskelig situasjon. Det er tydelig at hennes foreldre tenker det uansett blir brudd iløpet av de neste årene og har derfor sikret sin datter når de hadde mulighet.

Det er også litt vanskelig å komme med de samme rådene til noen som er såpass unge. Jeg er jo betydelig eldre og for meg ville noe lignende vært en del breaker.

Anonymkode: 4a465...506

  • Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

*madikken* skrev (2 minutter siden):

Synes ikke det er krise å kjøpe sammen, særlig ikke i Oslo. Skal godt gjøres å tape penger på en sånn leilighet i Oslo, selvom man kanskje må selge etter et par år. Noen ganger må man tørre å satse litt for å vinne litt. 

Å selge er ikke det store problemet. Ikke alltid man rekker å bo lenge nok til at det lønner seg å selge. Meglere skal ha sitt, og har man ikke eid lenge så er det et gedigent tapsprosjekt. Så kommer vedlikehold og andre uforutsette ting, hvem skal betale? Hva hvis den ene ikke betaler. Her slipper han å tenke på det, det er hun og familien sitt ansvar. Han kan bo der til en fast sum og være fri til å flytte når han vil uten å måtte ordne opp med megler osv.

Anonymkode: f5e37...648

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Dette er hva man kaller en typisk kvinnefelle. Mannen kjøper og kvinnen betaler husleie. Bare omvendt her. Hun får ikke leiet ut til noen andre enn kjærester, siden det bare er et soverom. Så hun er veldig heldig viss han vil bo der. 

Anonymkode: a7bca...f91

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan han kjøpe leilighet med dere da?

Hvis han finner et rom til 7k og dele kjøkken og bad med 4-5 andre fremmede så kjør på.

Men jeg leier ut selv og jeg får hundrevis av meldinger på innboksen hver gang jeg legger ut annonse. 
 

Lykke til med på leting. Jeg syns ikke leien var så ille.

Jeg forstår at de kjøpte tre dager senere. Markedet er brennhet for små leiligheter og de måtte vel handle rask. De er fortsatt unge og hvem vet hvor lenge forholdet vil vare. 
 

Jeg hadde gjort det samme med mine barn.

Anonymkode: cf31d...b7b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Min sønn og kjæresten skal begge studere i Oslo. Planen var at de skulle kjøpe leilighet sammen, men hennes foreldre arvet penger i vår, og foreldrene bestemte at hun skulle kjøpe alene med hjelp fra de. Tre dager etterpå hadde de kjøpt 32 kvm.
Vår sønn ble naturlig nok veldig skuffet. Så nå skal vår sønn leie hos kjæresten, siden de ønsker å bo sammen. Vi diskuterte litt hjemme og tenkte at 5000,- var en grei sum for å leie hos kjæresten, han får jo kun halvparten av en seng og leiligheten er ganske liten. Vår sønn var villig til å strekke seg til 6000,- Nå skal kjæresten ha 7000,-. Det var uaktuelt med noe lavere enn det. Det er kun et soverom i leiligheten og hun vil jo ikke kunne leie ut til noen andre for samme pris. Sønnen vår kan fint leie seg et 10-12 kvm eget rom i en stor, fin leilighet i samme område for 8000-9500,- Er det vi som er litt kjipe her? Han leier jo bare halvparten av en seng på en måte. Føles kjipt å nedbetale på hennes lån og at hun får verdistigning, mens vår sønn bare bidrar til dette. Om de skal kjøpe sammen senere en gang, vil jo det bli veldig skjevt. Han vil jo spare mest mulig så han få kjøpt noe selv senere. 
Setter pris på innspill🏡☺️
 

Anonymkode: 5f0fd...732

Sønnen deres bør finne egen bolig. Dette er ikke innenfor. Her har dem diskutert felles bolig så kupper svigers hele opplegget, og vil tro at summen på 7000 kommer fra dem. Har en datter som flytter inn sammen med et par venninner i en leilighet sentralt i Oslo nå i sommer, hun kommer å betale omtrent 4000.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun er student også skal hun betale 19.000,- i mnd. Er det bare på lånet eller er det husleie og- eller fellesutgifter i tillegg?

Regnet hun med leieinntekter fra din sønn når hun kjøpte, eller kan hun klare disse utgiftene alene? 

Anonymkode: 4f5e8...0a0

  • Liker 7
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...