Gå til innhold

Pris når sønn skal leie hos kjæreste


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Mye bedre at han betaler ned gjelda til en ukjent kar med 4 leiligheter i Oslo enn gjelda til kjæresten.

 
På den måten brenner han av mye mer penger også, i og med at han fyren tar mer betalt.

Anonymkode: af1de...9c4

  • Liker 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (59 minutter siden):

Hva skal hun betale på lånet?

Anonymkode: 90264...64a

Hva hun betaler i lån/avdrag er irrelevant. Mine sønner lar samboerene sine bo hos seg for litt mindre enn det de måtte ha betalt for å leie noe i samme område. Begge parter skal tjene litt på å bo sammen, slik kan den som ikke eier leiligheten spare til egenkapital.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En sak er det økonomiske, et annet aspekt er hvordan hennes foreldre og hun har behandlet sønnen din. Jeg har forståelse for at de ønsker at hun skal eie en leilighet alene, men å gå fra ideen om å kjøpe sammen til å ha kjøpt noe eget, uten i det hele tatt å diskutere med sønnen din hvor de ønsker å bo, minimum størrelse, og om han eventuelt vil være med på en sånn løsning, sier mye om henne og dem.

I dette tilfellet burde sønnen din blitt informert om at hun skulle kjøpe alene, så kunne de to lagt en plan sammen, i god tid.

Utleiemarkedet i Oslo er vanskelig for studenter, selv om han ønsker å bo et annet sted er det ikke sikkert at det er mulig å finne seg noe nå. Mange har vært på jakt siden januar. 

 

Endret av Josephine
  • Liker 8
  • Nyttig 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da ville jeg evnt sett på muligheten til å kjøpe noe han kan leie ut et annet sted. Helst noe uten fekleskostnader evnt. 

Da kan hun betale avdrag på sin leilighet. Også deler de på alle felles utgifter.  Da har han noe som også kan øke i verdi. Evnt lån han da har i tillegg  blir da en sparing til dagen de skal kjøpe noe sammen 

Anonymkode: 2a06c...5b9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm…? 
hvem eier leiligheten, jenta eller foreldrene? Hvor gamle er de? Må han uansett flytte til Oslo, eller har han mulighet for å bo hjemme mens han studerer? Får jenta betalt sitt lån uten leieinntekter fra din sønn? Hvor lenge har de vært sammen?

hvorfor gikk ikke jenta og hennes foreldre i dialog med deres sønn og dere?

det er mange faktorer som spiller inn her. Hvorfor bestemmer jentas foreldre over henne? Hvem sin arv er brukt? Er det foreldrene eller jenta sin arv, og hvem eier leiligheten?

Jeg forstår foreldrene hennes godt, puppy love blir sjelden voksen, og det høres enklere ut, og mest økonomisk fornuftig for henne å eie alene om hun har mulighet. Å forlange leie er likevel på kanten når de i utgangspunktet hadde planer om å kjøpe sammen. Nå vil din sønn bruke penger på leie, penger han kunne brukt til å eie. Spesielt ugreit er det om hun er avhengig av hans leie for å betjene lånet. Da har han ikke så mye valg.

Er det en mulighet for din sønn å ikke flytte inn med henne?

når hennes foreldre bestemmer slik, uansett hvor mye jeg forstår de og ville gjort det samme for min datter, så er dette svært inngripende i deres forhold og virker som en oppskrift på et nært forestående break up.

 

Anonymkode: 3b7b6...e44

  • Liker 1
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

*madikken* skrev (58 minutter siden):

Nei, som jeg skriver mellom 8000-9500,- eget rom på 10-12 kvm. i store, fine leiligheter. Her er det jo ikke snakk om et eget rom engang. 

Og 3 andre festløver som tetter sluket på badet, kjøkkenet flyter over og én som ikke betaler leia i tide.

Anonymkode: af1de...9c4

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Pris er en ting, men jeg hadde ikke ønsket å flytte inn sammen med kjæresten min hvis hun droppet meg på den måten. Avtalen var å kjøpe sammen, men så tok hun en finte hvor hun skal kome mye bedre ut av det enn han. Det hadde vært helt uaktuelt egentlig. 

Anonymkode: ee00b...ceb

  • Liker 13
  • Nyttig 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner jeg blir ordentlig sint på din sønns vegne. Dette er overhodet ikke greit. Hadde jeg vært din sønn hadde jeg faktisk revudert hele forholdet! Kjæresten er egoistisk, svigerforeldrene utspekulerte og kjæresten driver og ordner meg greier bak din sønns rygg. Kjæresten og foreldrene har ordnet seg en god situasjon her da! Sønnen din skal være med å betale på en bolig kun kjæresten tjener på. Bare det sønnen din nå taper på å ikke få være med på prisveksten og betale avdrag overgår jo fort denne leien kjæresten og foreldrene kommer og krever!
 

Her hadde jeg av prinsipp ikke flyttet inn til kjæresten. Ts, er det mulig at dere spytter inn «mellomlegget» han trenger for å leie noe selv? For noen tusen ekstra får han disponere eget rom, og ikke minst, disponere «egen» bolig, og ikke leve på kjærestens nåde.

Anonymkode: 14155...eb2

  • Liker 14
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes jo andre løsninger på problemet også, dersom han ønsker å bo med henne, og samtidig spare penger. 
Felles utgifter deles 50/50, også betaler han en sum utenom som bidrag på lånet. Denne summen for hver mnd, skal tilbakebetales minus renter av den, renten må være lik det som er på lånet. Si han betaler 2000 kr i måneden, eller halvparten av avdraget hennes.  Da får han tilbake det han betaler, utenom renter, som banken krever fra et lån. 
Om forholdet består og de tenker at han skal kjøpe seg inn så brukes også samme formel, til å trekke fra den summen han skal kjøpe seg inn med. 

Å si at man skal betale renter men ikke på avdraget er ingen gevinst for han. Renter må man betale banken når man har lån, og også det man som eier betaler mest på og den største belastningen. På denne måten betaler hun renter for sitt lån, han bidrar med lånet og betaler kun renter for det han bidrar med. 

Det er ingen problem for henne å utvide lånet med det han har bidratt med, når de har betalt ned jevnt og trutt det dobbelte om det skulle bli et brudd. 

Anonymkode: f5e37...648

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg tenker at det kanskje er like greit for han å finne et annet sted å leie. Han må jo ha mistet mye av tillitten til henne, å hvis hun og familien hennes styrer og ordner bak hans rygg, så vet han jo ikke hva deres neste trekk er. 

Anonymkode: 4f5e8...0a0

Dette er min tanke også, for de har jo fullstendig overkjørt han utifra den opprinnelig planen og nå bare forventer at han skal holde kjeft og godta leien. Jeg tenker det høres sunt ut at han leier for seg selv. 

Anonymkode: 5720c...068

  • Liker 8
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Han skal ikke betale ned på hennes avdrag. Men halvparten av hennes faste utgifter som felleskostnader, innboforsikring, strøm, internett viss det ikke er inkludert i felleskostnader, flere sier halvparten av rentene. Men han skal ikke dekke avdrag.

Jeg personlig ville ikke flytter inn til noen som ikke lot meg kjøpe meg inn i felles hjem. Da jeg ikke ønsker å bo i en bolig som ikke tilhører meg. Men det er jo helt opp til han. Folk har forskjellige meninger om dette.

Ved å flytte sammen skal jo begge komme gunstig ut av det og viss hun og foreldrene har tenkt at hun skal eie hele leiligheten men trenger 7000 kr av din sønn for at det går rundt hadde jeg syntes det var en svært dårlig deal og ikke tenkt at dette forholdet var langsiktig. Viss hun fint klarer å bo der alene uten disse 7000 kr fra din sønn så blir det litt annerledes. Men ja forstår at din sønn er skuffet da de hadde et felles mål og planla ting sammen for fremtiden og hun nå har sikret seg selv økonomisk uten at din sønn får samme muligheten. Nå er disse 2 svært unge men i min alder hadde noe lignende vært slutten på forholdet.

Viss din sønn søker studenthybler gjennom sio så er også strøm, oppvarming osv inkludert i prisen.Viss 7000 er uten strøm så vil han også måtte dekke halvparten av det i tillegg, virker ikke som han kommer så godt ut av denne ordningen.

 

Anonymkode: 4a465...506

Halvparten av fellesutgiftene har ingenting med dette å gjøre, og sier ingenting om hva det koster å leie i området. Fellesutgifter varierer mye i samme område, og kommer an på om det er felles lån i sameiet, hva fellesutgiftene dekker osv. Den som ikke eier leiligheten bør få leie (med alt inkludert), for en pris litt under det som han ville måtte betale for noe liknende i samme område. På den måten tjener begge på å flytte sammen, og den som ikke eier kan spare opp kapital.

Det kjipeste i denne situasjonen, er ikke prisen han må betale for å bo, men at de går mot det de hadde avtalt, og kjøper leilighet til henne når de egentlig skulle kjøpt sammen.

Endret av anonym111111
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Kjenner jeg blir ordentlig sint på din sønns vegne. Dette er overhodet ikke greit. Hadde jeg vært din sønn hadde jeg faktisk revudert hele forholdet! Kjæresten er egoistisk, svigerforeldrene utspekulerte og kjæresten driver og ordner meg greier bak din sønns rygg. Kjæresten og foreldrene har ordnet seg en god situasjon her da! Sønnen din skal være med å betale på en bolig kun kjæresten tjener på. Bare det sønnen din nå taper på å ikke få være med på prisveksten og betale avdrag overgår jo fort denne leien kjæresten og foreldrene kommer og krever!
 

Her hadde jeg av prinsipp ikke flyttet inn til kjæresten. Ts, er det mulig at dere spytter inn «mellomlegget» han trenger for å leie noe selv? For noen tusen ekstra får han disponere eget rom, og ikke minst, disponere «egen» bolig, og ikke leve på kjærestens nåde.

Anonymkode: 14155...eb2

I forhold til det som er nevnt tidligere her med at hun skal betale 19.000 i måneden så høres det litt ut som om de har planlagt at han skal flytte inn og bidra økonomisk med lånet. 

Anonymkode: 5720c...068

  • Nyttig 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her hadde jeg bedt han finne et eget sted. Kjæresten skal ikke tjene penger på ham.

Uten et eget rom bør han ikke betale mer enn halvparten av fellesutgifter.

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Husk at det finnes boliger utenfor selve Oslo også, som kanskje er rimeligere. Det er mange steder utenfor Oslo med god forbindelse med buss og tog der man ikke bruker mer enn 20 minutter inn til sentrum. 
 

hva mener kjæresten selv, det kan hende hun faktisk ikke er enig med sine foreldre, men ikke har noe valg? At de har overkjørt henne? At de elsker hverandre, trenger hverandre, er gode for hverandre og hadde klart dette fint uten foreldrens innblanding. Jeg er fryktelig delt her, for jeg forstår jentas foreldre veldig godt, men det er ikke greit at din sønn kommer så uheldig ut av det.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

I forhold til det som er nevnt tidligere her med at hun skal betale 19.000 i måneden så høres det litt ut som om de har planlagt at han skal flytte inn og bidra økonomisk med lånet. 

Anonymkode: 5720c...068

Det er jo helt vanvittig hvis kjæresten og foreldrene hennes har kjøpt en leilighet der de har regnet med at hun skal kunne betjene lånet bl.a med hjelp av husleie fra han. 

Altså, jeg skjønner at foreldrene hennes har hjulpet henne med bolig når de har mulighet til det. Det som ikke er greit her er at dette er gjort bak ryggen på ts sin sønn som trodde at de skulle kjøpe noe sammen. 

Anonymkode: 4f5e8...0a0

  • Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, *madikken* said:

Nei, som jeg skriver mellom 8000-9500,- eget rom på 10-12 kvm. i store, fine leiligheter. Her er det jo ikke snakk om et eget rom engang. 

Men det er jo snakk om mye mer enn et eget rom, i forhold til et kollektiv, det er snakk om å disponere en hel leilighet med kjæresten sin? Skjønner at det er et strek i regninga om de planla å kjøpe sammen, men det er et annet spørsmål. Kostnadsmessig får han vel relativt mye for pengene?  

  • Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Min sønn og kjæresten skal begge studere i Oslo. Planen var at de skulle kjøpe leilighet sammen, men hennes foreldre arvet penger i vår, og foreldrene bestemte at hun skulle kjøpe alene med hjelp fra de. Tre dager etterpå hadde de kjøpt 32 kvm.
Vår sønn ble naturlig nok veldig skuffet. Så nå skal vår sønn leie hos kjæresten, siden de ønsker å bo sammen. Vi diskuterte litt hjemme og tenkte at 5000,- var en grei sum for å leie hos kjæresten, han får jo kun halvparten av en seng og leiligheten er ganske liten. Vår sønn var villig til å strekke seg til 6000,- Nå skal kjæresten ha 7000,-. Det var uaktuelt med noe lavere enn det. Det er kun et soverom i leiligheten og hun vil jo ikke kunne leie ut til noen andre for samme pris. Sønnen vår kan fint leie seg et 10-12 kvm eget rom i en stor, fin leilighet i samme område for 8000-9500,- Er det vi som er litt kjipe her? Han leier jo bare halvparten av en seng på en måte. Føles kjipt å nedbetale på hennes lån og at hun får verdistigning, mens vår sønn bare bidrar til dette. Om de skal kjøpe sammen senere en gang, vil jo det bli veldig skjevt. Han vil jo spare mest mulig så han få kjøpt noe selv senere. 
Setter pris på innspill🏡☺️
 

Anonymkode: 5f0fd...732

Han får jo muligheten til å spare mer ved å leie hos henne for 7000 kr i måneden, enn han får spart ved å leie for 8500-9000 kr i måneden.. Ved å leie sitt eget rom så vil han uansett kun ha sitt eget rom, alle andre rom må deles med 2-4 andre. Spørsmålet blir vel heller om dette blir for stort problem til at de kommer seg videre i forholdet, det blir jo en ubalanse og skjevfordeling. 

Anonymkode: dcfd5...4d3

  • Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fin svigerdatter du har! 😊

Hva om sønnen din hadde tatt samme taktikk? Kjøpt leilighet bak hennes rygg og basert seg på at hun skal hjelpe til å betale ned lånet. Så hadde de stått der nå med hver sin leilighet ingen av de har råd til 😂

Råd han til å ikke flytte inn med henne, hun ønsker tydeligvis ikke hans beste.

  • Liker 8
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lychees skrev (Akkurat nå):

Men det er jo snakk om mye mer enn et eget rom, i forhold til et kollektiv, det er snakk om å disponere en hel leilighet med kjæresten sin? Skjønner at det er et strek i regninga om de planla å kjøpe sammen, men det er et annet spørsmål. Kostnadsmessig får han vel relativt mye for pengene?  

Han kan eventuelt bo med kompiser i en stor, fin leilighet med fellesarealer og et eget rom til 8500,- Så egentlig synes han ikke at han får så mye ekstra. 32 kvm. er ikke stort, men han vil gjerne bo med kjæresten, så han får ta en runde med seg selv egentlig. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at deres første forslag - 5000 - var en veldig generøs pris for å leie hos kjæresten. Jeg synes det er absurd å sammenlikne med markedspris på leiligheten, kjæresten kan jo ikke leie ut til noen andre. Samtidig vil TS sønn stå mye svakere enn i et annet leieforhold (jadda, i teorien kan han påberope seg oppsigelsestid... men i virkeligheten kommer han til å måtte rett ut om det skulle bli slutt). Den manglen på rettigheter må jo gjenspeiles i prisen. 

Jeg skjønner egentlig veldig godt kjærestens foreldre som ikke ønsket kjøp sammen. Jeg ville aldri turt å kjøpe sammen før man har prøvd å bo sammen en stund. Men det var gjort på en lite grei måte. 

Sånn helt uavhengig av denne situasjonen tenker jeg det er skikkelig dumt å flytte rett fra mamma og inn sammen med en kjæreste. Jeg synes alle burde prøve å bo for seg selv og være voksen alene først. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...