Gå til innhold

nok en gang stappa i meg en stor melkesjokolade


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Slutt å kjøpe inn, har du tilgjengelig i skapet spiser du det. Kanskje du kan unne deg noe godt innimellom men noen må kutte sukker tvert. Men det skal være lov å kose seg!

Ha gode alternativ hjemme.

Og finn ut hvorfor du trøstespiser. Dette kan en psykolog eller lege hjelpe deg med. Du kan også få tabletter som kan hjelpe å få ned søtsuget men det er jo ikke en varig løsning. Men mer et steg på veien.

Kanskje du trenger et kurs i livsstilsendring? 

Anonymkode: 7b5be...b94

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ja dette er helt sant. Jeg skal prøve fra idag. og gleeeeder meg til å kjenne på den friheten :) Takk. ts

Anonymkode: 87d85...3be

Så bra :)

Jeg feilet et-par ganger før det gikk, vær forberedt på at det kan skje. Ikke tenk at alt da er ødelagt, gå rett på igjen dagen etter. 

Jeg kjenner ikke din livssituasjon, men her var mannen (den gangen samboeren) ganske sentral. Det var han som handlet, og ingenting søtt kom inn i huset. Fikk vi ting i gave fjernet han det (jeg raidet, klarte ikke la være spise selv om noe var tiltenkt oss begge). Vanen med å ukeshandle etter liste har vi fortsatt med, og det hjelper faktisk veldig på at alt som kommer inn i huset er gjennomtenkt og sunt. 

Mange sier sunne substitutter, vann, frukt, og så videre. Mitt beste tips er å finne en annen distraksjon som ikke har noe med mat å gjøre. Gå en lang kveldstur. Kjør noen ærender. Rydd klesskapet. Ikke finn på å sett deg ned foran TVen, eller der du er når du pleier å binge sjokolade. Planlegg allerede nå noe for kvelden i dag, og i morgen, for det er de verste dagene. 

Anonymkode: 23f5f...b59

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Slutt å kjøpe inn, har du tilgjengelig i skapet spiser du det. Kanskje du kan unne deg noe godt innimellom men noen må kutte sukker tvert. Men det skal være lov å kose seg!

Ha gode alternativ hjemme.

Og finn ut hvorfor du trøstespiser. Dette kan en psykolog eller lege hjelpe deg med. Du kan også få tabletter som kan hjelpe å få ned søtsuget men det er jo ikke en varig løsning. Men mer et steg på veien.

Kanskje du trenger et kurs i livsstilsendring? 

Anonymkode: 7b5be...b94

Dette er et tankesett man blir kvitt. Det er det som er så utrolig befriende.

Jeg trodde jeg skulle savne "kos". Det var nesten en sorg da jeg tok beslutningen om aldri mer. 

Nå føles det bare rart at det var dette som var "kos". Jeg har ikke følelser knyttet til sjokolade og snoping lenger, det båndet er brutt. Som sagt, det frister ikke selv når skåla står rett foran meg. Og det gir rom for "kos" på helt andre måter. I går var jeg langt inne i filmen jeg så på, for hodet var ikke opptatt av tanker på hva jeg hadde i hus og kunne spise. 

Anonymkode: 23f5f...b59

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Dette er et tankesett man blir kvitt. Det er det som er så utrolig befriende.

Jeg trodde jeg skulle savne "kos". Det var nesten en sorg da jeg tok beslutningen om aldri mer. 

Nå føles det bare rart at det var dette som var "kos". Jeg har ikke følelser knyttet til sjokolade og snoping lenger, det båndet er brutt. Som sagt, det frister ikke selv når skåla står rett foran meg. Og det gir rom for "kos" på helt andre måter. I går var jeg langt inne i filmen jeg så på, for hodet var ikke opptatt av tanker på hva jeg hadde i hus og kunne spise. 

Anonymkode: 23f5f...b59

Det er ikke bare godteri og potetgull. Hva med pasta? Smør? Jeg har lagt på meg 15 kilo bare pga.dette. 

Anonymkode: dd0e1...a52

  • Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Froosh smoothie med jordbær og banan 250 ml (finnes også i andre merker i dagligvare) hjelper meg veldig mot søtsuget. 150 kcal, er jo sukker fra frukt men trigger ikke søtsuget, og så får du litt fiber og vitaminer. Anbefales sterkt!

Anonymkode: a3ae3...ed4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gafla i meg en pose smågodt og en neve chips. Et trolls neve chips. Sikkert 25.000 kalorier, men spist er spist, ny uke i morgen og nye muligheter til å velge litt annerledes. For oss alle. 

Anonymkode: 158d4...2cb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Det er ikke bare godteri og potetgull. Hva med pasta? Smør? Jeg har lagt på meg 15 kilo bare pga.dette. 

Anonymkode: dd0e1...a52

Hvor skriver jeg noe om vekt? 

Jeg veide 55 kg på 170. Men sjokoladeavhengigheten var et problem rent mentalt. 

Det samme må det jo være for deg om du hiver i deg pasta og smør i for store mengder? 

Anonymkode: 23f5f...b59

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Hvor skriver jeg noe om vekt? 

Jeg veide 55 kg på 170. Men sjokoladeavhengigheten var et problem rent mentalt. 

Det samme må det jo være for deg om du hiver i deg pasta og smør i for store mengder? 

Anonymkode: 23f5f...b59

Ikke bare det. Jeg blir jo skikkelig mett av pasta.

Hvis jeg spiser brokkoli og går rundt sulten, påvirker det humøret og jeg krangler med folk. 

Anonymkode: dd0e1...a52

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke spist mye sjokolade på én gang på ca 5 år. Det som gjorde at jeg klarte å endre det (var VELDIG glad i sjokolade før) var valg av sjokolade: jeg kjøper mørk sjokolade fra Änglamark,eller annet merke som ikke har masse tilsetningsstoffer.

Jeg merker det faktisk når jeg f.eks. spiser en Lion at jeg gjerne kan ta en til... selv om jeg egentlig ikke engang har lyst. Er et eller annet med enten hva som er i den eller hvordan blodsukkeret eller hormonene oppfører seg som gjør at man bare kan stappe i seg til man blir dårlig eller går tom. Med mørk sjokolade (men ikke av billig Rema/Coop etc type som har mye sukker) klarer jeg å ta én rute og legge fra meg resten uten å trenge noe mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Det er å opprettholde en uvane. Kroppen vil crave noe. En dag svikter viljestyrken, og det blir sjokolade i stedet for epler med kanel, og da har man jo feilet, og kan spise det samme neste dag igjen, og neste. 

Anonymkode: 23f5f...b59

Det er ikke noe galt i å spise noe hvis det er sunt og godt. Sukkersuget er jo det verste. Hvis man spiser noe som tilfredsstiller higet etter noe godt, men samtidig har færre kalorier, men protein og gjør en mett, så er det et godt alternativ til kroppen får avvendt seg sukkersuget. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må avvenne deg sukker. Ikke så lett, og høres heller ikke gøy ut. Trust me, I know. Men det hjelper. 

Tidligere så var jeg også sånn, spiste mye usunt med mye sukker. Hadde problemer med mye kviser, og fikk flekker over alt på huden med tørr hud som nesten så ut som noe eksem eller psoriasis. La også på meg så klart. 

Kuttet ut sukker og byttet ut med sukkerfrie ting og spiste sunnere. Fikk nesten ingen kviser i ansikt lengre, de flekkene med tørr hud som jeg hadde alle steder forsvant fullstendig, og har også gått ned over 10 kg på bare noen få mnd. 

 

Anonymkode: d2535...0d8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forumkonto skrev (33 minutter siden):

Det er ikke noe galt i å spise noe hvis det er sunt og godt. Sukkersuget er jo det verste. Hvis man spiser noe som tilfredsstiller higet etter noe godt, men samtidig har færre kalorier, men protein og gjør en mett, så er det et godt alternativ til kroppen får avvendt seg sukkersuget. 

Man opprettholder en vane. Kroppen fortsetter å være vant med å få "noe". Dette er mønsteret TS må bryte. 

Anonymkode: 23f5f...b59

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta på deg de trangeste buksene du har og se deg i speilet FØR du skal stu innpå. Lukk øynene og visualiser hvordan du ønsker å se ut. Du vil miste lysten på den sjokoplaten. Slik fikk jeg motivasjon til å gå ned i vekt. BMI på 18,5 nå

Anonymkode: 34d06...c18

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Annonse

Det er som å høre meg. Redd for å få for lite melkesjokolade i helga så klarer aldri å bare kjøpe en liten en. Og hvis jeg bare skal ha litt sånn ellers i uka spiser jeg en hel da og. Stapper bare innpå. Trenger motivasjon til å slutte med dette og skal følge noen av tipsene her. Og så må du si fra ts om du har lyst på noen å prøve å finne motivasjonen sammen med😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Feriemodus skrev (21 timer siden):

Det er som å høre meg. Redd for å få for lite melkesjokolade i helga så klarer aldri å bare kjøpe en liten en. Og hvis jeg bare skal ha litt sånn ellers i uka spiser jeg en hel da og. Stapper bare innpå. Trenger motivasjon til å slutte med dette og skal følge noen av tipsene her. Og så må du si fra ts om du har lyst på noen å prøve å finne motivasjonen sammen med😊

Hei😀har ikke fått motivasjon ennå...har spist alt mulig godt siden jeg startet tråden . Jeg reiser ei uke til Hellas i morgen. Alle klærne strammer, kan bare ha vide kjoler. MEN jeg blei sååå glad for svaret ditt. Jeg vil prøve sammen med noen. Målet er å spise søtt en snacks kun en g i uka. Tror ikke jeg kan slutte helt...eller vil du det? Ts😀 

Anonymkode: 87d85...3be

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 6.7.2024 den 17.56):

Man får ikke i pose og sekk som regel. Vil du dytte dritt i trynet uten begrensning så er det stor sannsynlighet for at du må deale med å være feit også.

Anonymkode: 2ec06...ea1

Hva om de ikke dytter dritt, men spiser det på normal måte?

Anonymkode: 1a81f...e13

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Skjønner godt at du sliter med søtsuget, TS, det er skikkelig tøft å beseire det. Du må bare komme deg gjennom de første 3 ukene, så roer det seg.

For meg fungerte det å kutte alt sukker/snop/brus en periode, mens jeg brukte belønning. Sett opp en liste med noe du ønsker deg, ikke mat men gjerne ting eller opplevelser (nye sko, ny frisyre, billett til konsert...). En liten premie for hver uke du klarer uten sjokoladespising, og en større/bedre etter 3 uker. Vipps så har du komt deg gjennom den verste perioden sånn at søtsuget er håndterbart. I tillegg har du jo nye sko og ny frisyre 😉 Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 6.7.2024 den 17.38):

Ja, det hjelper på en måte. Takk for svar.Har så lyst å bli kvitt sukkersuget... Har vurdert SPISDEGFRI, men da må man kutte alt mel og sukker. Gått opp 10kg siden nyttår, så noe må gjøres. Føles som en overspising, klarer ikke stoppe før jeg er stappmett. Ond sirkel. ts

Anonymkode: 87d85...3be

Spis så mye du vil av kjøtt, fisk, fugl, egg og grønnsaker. Og da mener jeg MYE. Og kun vann som drikke. Frys druer som snop. Gi deg en dag ad gangen og slutt med å kjefte på deg selv de gangene du velger å spise sukker og usunt. 

Anonymkode: bce5e...e9d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Hei😀har ikke fått motivasjon ennå...har spist alt mulig godt siden jeg startet tråden . Jeg reiser ei uke til Hellas i morgen. Alle klærne strammer, kan bare ha vide kjoler. MEN jeg blei sååå glad for svaret ditt. Jeg vil prøve sammen med noen. Målet er å spise søtt en snacks kun en g i uka. Tror ikke jeg kan slutte helt...eller vil du det? Ts😀 

Anonymkode: 87d85...3be

God tur til Hellas!😊 Bare å sende meg en melding når du er tilbake så kan vi se om vi kan motivere hverandre😊 Noen gode tips i tråden her. Tror jeg forbinder det å kose meg med å spise noe godt (ofte søtt) så tror det hadde hjulpet å endre litt på den der koblinga der om det er mulig, men veit ikke helt hvordan. Uansett har ikke tanken vært å kutte det helt ut. Et liv uten melkesjokolade virker jo litt trist😂 Men kanskje det er best🤔 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lite tips ifra ei som har slitt med søtsug siden jeg va barn, eller som tiktok har lært meg heter «food noise»😆 Er jo rett og slett støy i hjernen om at man MÅ ha noe søtt. Forferdelig slitsomt. Men merker at det hjelper å ta magnesiumtilskudd mot det verste sjokoladesuget. Jeg måtte til slutt be om hjelp fra lege, så har prøvd mysimba. Det hjalp meg masse i starten, for å klare å legge om kostholdet. Lykke til uansett hva du gjør og kos deg på ferie☀️

Anonymkode: e42fe...22a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...