Gå til innhold

nok en gang stappa i meg en stor melkesjokolade


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Tusen takk, det skal jeg prøve. Idag da jeg handlet hadde jeg bestemt meg for å kjøpe EN melkerull. Det som skjer er at jeg tar en stor plate melkesjokolade PLUSS en Crispo som ligger ved kassa...aldeles uten kontroll. Denne spiste jeg i bilen før jeg kom hjem. TS

Anonymkode: 87d85...3be

Jeg gjør det samme selv. Tenker i hodet at jeg skal ha en ting også ender det opp med noen ting ekstra.

Det kan også hjelpe å spise før man går på butikken slik at man allerede er mett og ikke får et sug når man ser all sjokoladen.

En annen ting er å skrive en liste på mobilen før man drar på butikken også har man den oppe i butikken slik at man blir bevisst på egne handlinger til å ikke la seg rive av emosjoner i øyeblikket.

dette er svært normal atferd for de fleste og du er ikke alene. dette fikser du!

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Olaug Olsen skrev (3 minutter siden):

Du kan endre til å kjøpe kokesjokolade.

Det hjelper NULL. Like mange kalorier …

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg lurer på hva som har skjedd med deg som gjør at du selvskader? 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

megda skrev (4 minutter siden):

Jeg gjør det samme selv. Tenker i hodet at jeg skal ha en ting også ender det opp med noen ting ekstra.

Det kan også hjelpe å spise før man går på butikken slik at man allerede er mett og ikke får et sug når man ser all sjokoladen.

En annen ting er å skrive en liste på mobilen før man drar på butikken også har man den oppe i butikken slik at man blir bevisst på egne handlinger til å ikke la seg rive av emosjoner i øyeblikket.

dette er svært normal atferd for de fleste og du er ikke alene. dette fikser du!

Takktakk :) Jeg må prøve...ts

Anonymkode: 87d85...3be

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

på fem minutt....koser meg ikke med den. Klarer ikke la være å kjøpe....det er sterke krefter i sving, Måååå bare ha. Så blir jeg tjukk og lei meg. Har ikke tatt det opp med legen, hva kan gjøres? Det er JEG som må ta tak, men jeg greier det ikke....

Anonymkode: 87d85...3be

Er du tykk? I så fall kan du ta det opp med legen. Er to sentrale arvelige mekanismer som driver overvekt hos mange:

- Starte å spise uten at man trenger det

- Slutter ikke å spise når man har fått det man trenger

Selvfølgelig kan du jobbe med teknikker for å påvirke dette uten hjelp fra fastlegen, men hvis du har et eller begge av disse problemene og er tykk, så finnes det idag legemidler som hjelper mange. 

PS. Begynn å trene regelmessig. Løping er lett og effektivt. Start med gå-løp-gå minst 30 min fire ganger per uke. Der du konsekvent øker andel løping. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp inn så du kan lage kjapp sunn snacks som du kan spise med god samvittighet. Epler i skiver stekt i ovn, strø på litt kanel og sukker. Spis med mager vaniljekesam. Og smoothie av frosne bær og mager vaniljekesam. Knask på en gulrot, sukkererter, kålrabi, flatbrød. Ofte er det godt å ha noe å snaske på. Drikk Farris, alkoholfri øl, yogite. Spis blåbær. Sørg for å ha andre alternativer til sjokolade. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fremmed fugl skrev (3 timer siden):

Er du tykk? I så fall kan du ta det opp med legen. Er to sentrale arvelige mekanismer som driver overvekt hos mange:

- Starte å spise uten at man trenger det

- Slutter ikke å spise når man har fått det man trenger

Selvfølgelig kan du jobbe med teknikker for å påvirke dette uten hjelp fra fastlegen, men hvis du har et eller begge av disse problemene og er tykk, så finnes det idag legemidler som hjelper mange. 

PS. Begynn å trene regelmessig. Løping er lett og effektivt. Start med gå-løp-gå minst 30 min fire ganger per uke. Der du konsekvent øker andel løping. 

Trening har forbausende lite å si for vektnedgang - men trening kan hjelpe ifht det å ta gode valg i matveien..fordi man ser hvor ekstremt mye man må trene for å kunne forsvare kaloriene som finnes i feks en sjokolade. 
 

Kosthold er kilo, trening er gram. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge du har den i skapet lett tilgjengelig er det ikke mye å endre.

Anonymkode: 87a2a...f50

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner meg så alt for godt igjen. Men jeg er på min 12 sjokoladefrie dag på litt over to uker nå og det går stadig bedre. Sist «sprekk» tok jeg bare en kvikk lunsj og var fornøyd. Klarte å kose meg med den. 
 

Min metode: samlet alle kvitteringer i en uke. (La dem bare i hanskeburet med en gang jeg kom ut i bilen). Samlet dem så sammen på søndagen og summerte opp hvor mye penger jeg bruker på kosemat og ganget det så opp til en hel måned, og ett helt år. Ville beløp på nærmere 40kr per dag. (Var virkelig på kjøret etter eksamen.). 
Så har jeg slitt, stygt gulv i leiligheten. Det ser jeg på relativt ofte, inkludert hver gang jeg vil gå i godteskapet. 
Så jeg opprettet en sparekonto og ga den navnet «gulv». Der setter jeg inn 10kr for hver dag jeg ikke spiser sjokolade. 
Så hver gang jeg tenker at jeg må ha en bit, og skal klare meg med bare en så ser jeg ned på gulvet, og tenker «er det verdt det?» og snur til sofaen. Eller finner frem joggeskoa og går en tur. Eller ett glass sukkerfri saft eller noe. 
 

Søtsuget generelt har blitt kraftig redusert. Men må også legge til at jeg samtidig begynte med bedre kosthold generelt og mer bevegelse og følger nøye med på at vekta går nedover. Det motiverer også ☺️

Anonymkode: aa098...940

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Jeg kjenner meg så alt for godt igjen. Men jeg er på min 12 sjokoladefrie dag på litt over to uker nå og det går stadig bedre. Sist «sprekk» tok jeg bare en kvikk lunsj og var fornøyd. Klarte å kose meg med den. 
 

Min metode: samlet alle kvitteringer i en uke. (La dem bare i hanskeburet med en gang jeg kom ut i bilen). Samlet dem så sammen på søndagen og summerte opp hvor mye penger jeg bruker på kosemat og ganget det så opp til en hel måned, og ett helt år. Ville beløp på nærmere 40kr per dag. (Var virkelig på kjøret etter eksamen.). 
Så har jeg slitt, stygt gulv i leiligheten. Det ser jeg på relativt ofte, inkludert hver gang jeg vil gå i godteskapet. 
Så jeg opprettet en sparekonto og ga den navnet «gulv». Der setter jeg inn 10kr for hver dag jeg ikke spiser sjokolade. 
Så hver gang jeg tenker at jeg må ha en bit, og skal klare meg med bare en så ser jeg ned på gulvet, og tenker «er det verdt det?» og snur til sofaen. Eller finner frem joggeskoa og går en tur. Eller ett glass sukkerfri saft eller noe. 
 

Søtsuget generelt har blitt kraftig redusert. Men må også legge til at jeg samtidig begynte med bedre kosthold generelt og mer bevegelse og følger nøye med på at vekta går nedover. Det motiverer også ☺️

Anonymkode: aa098...940

Takk for inspirasjon :) Skal prøve igjen idag og fremover....prøve å kutte sukker helt. For meg har det nok handlet om trøstespising, men må prøve å finne andre måter å kose meg på. ts

Anonymkode: 87d85...3be

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vera skrev (8 timer siden):

Trening har forbausende lite å si for vektnedgang - men trening kan hjelpe ifht det å ta gode valg i matveien..fordi man ser hvor ekstremt mye man må trene for å kunne forsvare kaloriene som finnes i feks en sjokolade. 
 

Kosthold er kilo, trening er gram. 

Ja, sikkert lurt å minne seg på det. Takk for svar. ts

Anonymkode: 87d85...3be

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fremmed fugl skrev (12 timer siden):

Er du tykk? I så fall kan du ta det opp med legen. Er to sentrale arvelige mekanismer som driver overvekt hos mange:

- Starte å spise uten at man trenger det

- Slutter ikke å spise når man har fått det man trenger

Selvfølgelig kan du jobbe med teknikker for å påvirke dette uten hjelp fra fastlegen, men hvis du har et eller begge av disse problemene og er tykk, så finnes det idag legemidler som hjelper mange. 

PS. Begynn å trene regelmessig. Løping er lett og effektivt. Start med gå-løp-gå minst 30 min fire ganger per uke. Der du konsekvent øker andel løping. 

Ikke tykk akkurat, men kraftig...170 høy og 80 kg.ts

Anonymkode: 87d85...3be

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kuttet alt. 

For oss som har det slik fungerer ikke sunne alternativer, kun litt, bare i helgene, og alt det der... For det eneste som skjer er at man tenker konstant på mer, og så er suget der mandag, tirsdag.... Og etter noen dager, mulig og ukers, kamp mot viljestyrken, så er man tilbake. 

Suget forsvinner faktisk. Nå kan godteskåla stå der i påsken uten at det frister. Og man kan se en film en lørdag kveld uten at tanken på å putte noe i munnen slår en et eneste sekund. Det er en enorm frihet. 

Anonymkode: 23f5f...b59

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vera skrev (9 timer siden):

Trening har forbausende lite å si for vektnedgang - men trening kan hjelpe ifht det å ta gode valg i matveien..fordi man ser hvor ekstremt mye man må trene for å kunne forsvare kaloriene som finnes i feks en sjokolade. 
 

Kosthold er kilo, trening er gram. 

Kun om du måler i kalorier brukt akkurat når du trener.

Trening øker muskelmassen, og bidrar derfor til økt forbrenning gjennom døgnet. Det er noe mange glemmer i dette regnestykket. For mange er trening nesten eneste måten å holde vekten på uten å gå veldig lavt i kaloriinntak når man kommer litt opp i årene, da kroppen stadig mister muskelmasse. 

For meg er i alle fall trening forskjellen på å kunne spise det jeg vil til vanlige måltider, og det å hele tiden måtte vurdere hva jeg tar i salatbaren på jobb, eller droppe rømme og ost på fredags-taco. 

Anonymkode: 23f5f...b59

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forumkonto skrev (12 timer siden):

Kjøp inn så du kan lage kjapp sunn snacks som du kan spise med god samvittighet. Epler i skiver stekt i ovn, strø på litt kanel og sukker. Spis med mager vaniljekesam. Og smoothie av frosne bær og mager vaniljekesam. Knask på en gulrot, sukkererter, kålrabi, flatbrød. Ofte er det godt å ha noe å snaske på. Drikk Farris, alkoholfri øl, yogite. Spis blåbær. Sørg for å ha andre alternativer til sjokolade. 

Det er å opprettholde en uvane. Kroppen vil crave noe. En dag svikter viljestyrken, og det blir sjokolade i stedet for epler med kanel, og da har man jo feilet, og kan spise det samme neste dag igjen, og neste. 

Anonymkode: 23f5f...b59

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som en del av selvdestruktiv atferd, og kanskje også stressrelatert - en automatisk respons på ubehag i kroppen. Kan du finne måter å bli mer glad i deg selv på? Så du behandler kroppen din bedre? Finne ut hva du egentlig setter pris på, og leve et godt liv ut fra det? Det vil redusere selvdestruktiv atferd.

Anonymkode: ac9dc...d37

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Jeg kuttet alt. 

For oss som har det slik fungerer ikke sunne alternativer, kun litt, bare i helgene, og alt det der... For det eneste som skjer er at man tenker konstant på mer, og så er suget der mandag, tirsdag.... Og etter noen dager, mulig og ukers, kamp mot viljestyrken, så er man tilbake. 

Suget forsvinner faktisk. Nå kan godteskåla stå der i påsken uten at det frister. Og man kan se en film en lørdag kveld uten at tanken på å putte noe i munnen slår en et eneste sekund. Det er en enorm frihet. 

Anonymkode: 23f5f...b59

Ja dette er helt sant. Jeg skal prøve fra idag. og gleeeeder meg til å kjenne på den friheten :) Takk. ts

Anonymkode: 87d85...3be

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen over her nevnte boken til Marit Kolby. Jeg støtter det. Boken hennes er ikke en slankebok, men er bevisstgjørende. Kanskje kan du finne litt motivasjon der? 
 

Men du, i dag er det søndag og en ny dag nye muligheter! 
 

Skal du ha sommerferie nå? Håper du kan finne motivasjon til å gå tur hver morgen i 30 min. Hopp over frokost, men drikk vann og kaffe/te. Til lunsj så spiser du to egg med frukt og grønt som tilbehør og et rundstykke/brødskive/knekkebrød.
Spis sunn middag med rent kjøtt/fisk, salat/grønnsaker og litt potet/ris/pasta. Det er lov med olivenolje,  saus.

Poenget er at du har lov til å spise deg mett på sunn mat. Tanken er at du da ikke skal bli desperat etter sjokolade eller overspising. Hvis du har et alvorlig «binging»-problem som du tror du ikke kan komme deg ut av, så kanskje du skal søke hjelp? 

Anonymkode: ffd8c...686

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk mye mindre søtsuge når jeg starter med høg protein, men spiste alt før litt protein i forkant. Så muligens det va kroppen som prøved å fortelle noe. Spiser fortsatt fett og karbohydrater.

Anonymkode: 12832...333

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vera skrev (9 timer siden):

Trening har forbausende lite å si for vektnedgang - men trening kan hjelpe ifht det å ta gode valg i matveien..fordi man ser hvor ekstremt mye man må trene for å kunne forsvare kaloriene som finnes i feks en sjokolade. 
 

Kosthold er kilo, trening er gram. 

Når jeg trente som mest så var mitt daglige kaloriforbruk 7300 kilokalorier. Problemet med trening er de fleste som trener med mål om vektnedgang har alt for lav volum av trening som faktisk forbrenner energi. Gjerne kombinert med belønning i form av ekstra kalorier etter treningen. 

Det som er fint med gå-løp-gå er at det er enkelt, billig, og man kan tidlig også med stor overvekt komme opp i et energiforbruk som gjør en forskjell. Til forskjell fra kosthold så vil treningen gi rask positiv feedback. Du merker at du har mer energi, klarer det du for en liten stund siden ikke klarte. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...