Gå til innhold

Her får barna godteri og brus til frukost, om de ønsker, og anbefaler andre å gjøre det samme

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Siden barna fikk fast føde har de fått velge selv hva de vil ha (bortsett fra det som en ikke en gang kan ha i små mengder, som er beviselig skadelig for dem p.g.a. miljøgifter o.l., som en ikke kan smake, eller biologisk ha et anlegg for at finnes i bestemte matvarer). 

Det betyr at mine på 5 og 9 av og til spiser Snickers og Solo-brus til frukost før skole og barnehage. En dag ville minsta spise 3 heksehyl og et glass melk, og det var helt OK. Før jeg fikk barn var jeg skeptisk til om dette kunne fungere, stole på at barna hadde en kropp som var smart nok til å regulere næringsinntaket sitt selv. Men det har de! Baby led weaning heter det vel. 

Stort sett velger de næringsrike alternativer, i perioder har de oppheng på bestemte råvarer, og en sjelden gang har de lyst på godteri. Selv voks jeg opp der sukkervarer var fy-mat, og bare til helgen, og endte opp med en psykologisk assosiasjon til at det jeg ikke hadde, det var "bedre", slik at jeg lengtet etter det mer. Det jeg ser med barna er at når sjokolade, godteri, brus, og kjeks er tilgjengelig alltid så er det ikke spesielt. Og selv ikke de fargerike innpakningene er nok til å få dem til å spise det i stedet for et eple. 

Jeg anbefaler dette til flere, og tror jo personlig at dette er del av løsningen på fedmeepidemien. 

Kanskje det er andre som har vurdert å forsøke noe av det samme?

Anonymkode: 57564...0a7

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hørt det er billig sjokolade på Obs nå😂

Anonymkode: 601d2...4f5

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Så bra 

Anonymkode: 7e439...7bb

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hørt det er billig sjokolade på Obs nå😂

Anonymkode: 601d2...4f5

Vi har alltid skapet fullt, nettopp for å legge til rette for det at sjokolade, m.m. ikke er mer utilgjengelig eller attråverdig enn frukt, kjøtt og andre ting. Siden det går så lite av det i huset har vi heller ikke behov for å dra dit det er "billig sjokolade". 

TS

• Liker 2
Skrevet

Det meste av forskning (og som man kan se bare ved å bruke øynene) viser vel at når man har noe lett tilgjengelig, konsumerer man mer av det enn dersom det er vanskelig tilgjengelig. Så jeg tror dessverre ikke teorien din fungerer, i alle fall er den ikke allmenngyldig.

Hvorfor er det så mange overvektige folk nå? Jo, fordi usunn/kaloririk mat har blitt så billig og lett tilgjengelig.

Hvem har sannsynligvis høyest alkoholkonsum - han med masse alkohol tilgjengelig hele tiden, eller han som har vanskelig for å få tak i alkohol?

Og så videre...

Det finnes alltid unntak, men det du foreslår er neppe et godt råd for de aller fleste.

• Liker 14
  • Hjerte 1
  • Nyttig 11
Gjest tidsfordriv2023
Skrevet
18 minutter siden, AnonymBruker said:

Siden barna fikk fast føde har de fått velge selv hva de vil ha (bortsett fra det som en ikke en gang kan ha i små mengder, som er beviselig skadelig for dem p.g.a. miljøgifter o.l., som en ikke kan smake, eller biologisk ha et anlegg for at finnes i bestemte matvarer). 

Det betyr at mine på 5 og 9 av og til spiser Snickers og Solo-brus til frukost før skole og barnehage. En dag ville minsta spise 3 heksehyl og et glass melk, og det var helt OK. Før jeg fikk barn var jeg skeptisk til om dette kunne fungere, stole på at barna hadde en kropp som var smart nok til å regulere næringsinntaket sitt selv. Men det har de! Baby led weaning heter det vel. 

Stort sett velger de næringsrike alternativer, i perioder har de oppheng på bestemte råvarer, og en sjelden gang har de lyst på godteri. Selv voks jeg opp der sukkervarer var fy-mat, og bare til helgen, og endte opp med en psykologisk assosiasjon til at det jeg ikke hadde, det var "bedre", slik at jeg lengtet etter det mer. Det jeg ser med barna er at når sjokolade, godteri, brus, og kjeks er tilgjengelig alltid så er det ikke spesielt. Og selv ikke de fargerike innpakningene er nok til å få dem til å spise det i stedet for et eple. 

Jeg anbefaler dette til flere, og tror jo personlig at dette er del av løsningen på fedmeepidemien. 

Kanskje det er andre som har vurdert å forsøke noe av det samme?

Barna kan vokse opp med potetchips og brus. Det fins voksne som har hatt denne livstillen siden de var barn.  De virker oppegående og voksne og friske. 

Men forskjellen er på potensialet de kunne hatt om de spiste sunn mat. Sunn mat med alle riktige næringsstoffer utvikler hjernen og kroppen bedre. Barn vokser bedre, får sterkere immun forsvar, men viktigs av alt, deres hjerne utvikles bedre. 

Så nå må du fortelle meg hvorfor skal jeg gi ungene mine dårlig frokost bare fordi de liker det? Jeg er ikke som deg. Jeg er faktisk glad i ungene mine. 

AnonymBruker
Skrevet
Uanonym bruker skrev (3 minutter siden):

Det meste av forskning (og som man kan se bare ved å bruke øynene) viser vel at når man har noe lett tilgjengelig, konsumerer man mer av det enn dersom det er vanskelig tilgjengelig. Så jeg tror dessverre ikke teorien din fungerer, i alle fall er den ikke allmenngyldig.

Hvorfor er det så mange overvektige folk nå? Jo, fordi usunn/kaloririk mat har blitt så billig og lett tilgjengelig.

Hvem har sannsynligvis høyest alkoholkonsum - han med masse alkohol tilgjengelig hele tiden, eller han som har vanskelig for å få tak i alkohol?

Og så videre...

Det finnes alltid unntak, men det du foreslår er neppe et godt råd for de aller fleste.

Dette er sant, og det handler om atferdsforskning. Som f.eks gode vaner og hvordan en kan få til atferdsendring, så er tilgjengelighet et av hovudtipsene. Det du ønsker mer av gjør du tilgjengelig, og det du ønsker mindre av gjør du utilgjengelig. Samtidig er spising en biologisk prosess, som hvis vi ønsker kan bli styrt av biologiske behov, heller enn atferds-nudging. 

Er det egentlig sant at usunn og kaloririk mat er lett tilgjengelig og billigere enn annet? Jeg slet med fedme og pengene jeg brukte på drittmat overgår det jeg nå bruker på et sunt kosthold. UP-mat påvirker oss til å ikke være i kontakt med våre biologiske behov, og forstyrrer prosessene som bidrar til at kroppen vet hvilken mat den trenger. Dette gjør at vi kraver dette enda mer. Kombinert med at det er "forbudt frukt". Da jeg forsøkte dette med egne barn ved å gjøre UP-mat, som også var pakket inn i fargerike, gøyale innpakninger (som jo også er en del av at de er UP-mat og skal appellere til følelsene i barna, GØY! ikke sant) så erfarte jeg at siden det ikke ble gjort noen stor ståhei rundt det, at det ikke var forbeholdt når vi skulle kose oss o.l. så ville de heller leke med pakningen og spise noe annet, fordi de syntes smaken ikke var god og de følte seg ikke tilfreds. 

Angående tilgjengelighet, sunn mat er like tilgjengelig, men mange har vokst opp i en generasjon der en ikke innså at Toro ikke var det beste for oss, og mange har lært for lite om hvor lettvint sunn mat kan være, og ikke minst hva er sunn mat. Nettopp også fordi en i vår moderne tidsalder har frakoblet seg kroppen og i liten grad kjenner etter "hva trenger kroppen min nå?". 

Når det gjelder alkoholkonsum, så er du inne på en god parallell, som viser det motsatte av det du tror det gjør. Statistikk viser at det er mer alkoholproblem og fyll i land der en i større grad forsøker å begrense alkoholbruk, som i Norge der bestemte butikker har monopol på alkoholsalg. Når en har lett tilgang til det, fører det til en mer nøktern bruk. 

TS

• Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
tidsfordriv2023 skrev (7 minutter siden):

Barna kan vokse opp med potetchips og brus. Det fins voksne som har hatt denne livstillen siden de var barn.  De virker oppegående og voksne og friske. 

Men forskjellen er på potensialet de kunne hatt om de spiste sunn mat. Sunn mat med alle riktige næringsstoffer utvikler hjernen og kroppen bedre. Barn vokser bedre, får sterkere immun forsvar, men viktigs av alt, deres hjerne utvikles bedre. 

Så nå må du fortelle meg hvorfor skal jeg gi ungene mine dårlig frokost bare fordi de liker det? Jeg er ikke som deg. Jeg er faktisk glad i ungene mine. 

Dette var en merkelig måte å argumentere på. 

Jeg vil gjette at mine barn spiser mindre chips og brus en barn flest, fordi deres kropper får avgjøre hva de skal spise. De har lært seg å lytte til de biologiske behovene, og da velger de (som jeg skrev i HI) hovedsaklig næringsrik mat. 

Ellers er vi helt enig i at barn, og voksne, har det uendelig mye bedre basert på råvarebasert mat. 

TS

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du kan ha et poeng for noen, men barn er forskjellige. 

Jeg og mine to søsken har vokst opp med akkurat de samme reglene rundt kosthold og snop. Snop var kun i bursdager, høytider og lørdager. Aldri ellers. Vanlig norsk kosthold ellers.

Jeg var en av dem som ble helt opphengt i snop og da jeg ble gammel nok til å ha egne penger og handle selv, så snek jeg inn snop og spiste masse. Ble fort overvektig.

Mine to søsken gjorde ikke det og har et normalt forhold til kosthold. Spiser snop innimellom når de vil, men ikke i de mengder jeg gjør. Og de er heller ikke overvektige.

Anonymkode: 6ac16...1f2

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg og mine to søsken har vokst opp med akkurat de samme reglene rundt kosthold og snop. Snop var kun i bursdager, høytider og lørdager. Aldri ellers. Vanlig norsk kosthold ellers.

Jeg var en av dem som ble helt opphengt i snop og da jeg ble gammel nok til å ha egne penger og handle selv, så snek jeg inn snop og spiste masse. Ble fort overvektig.

Mine to søsken gjorde ikke det og har et normalt forhold til kosthold. Spiser snop innimellom når de vil, men ikke i de mengder jeg gjør. Og de er heller ikke overvektige.

Barn er absolutt forskjellig, og samtidig så har vi alle et lignende biologisk system, der spising egentlig handler om å dekke biologiske behov. 

Jeg har ikke ment å si at hvis en ikke gjør dette så vil en få problemer med mat, som du sier noen reagerer slik, andre ikke. Jeg mener at basert på psykologi og biologi så vil flere vokse opp med et problematisk forhold til mat ved å vokse opp slik du og jeg gjorde, enn om vi legger til rette for å lytte til egen biologi. 

TS

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Latterlig å påstå at fedmeepidemi kommer av for LITE ultraprosessert mat full av sukker og fett. Det er tvert i mot - selvsagt.

Tidligere generasjoner hadde jo ikke noe av dette.

Anonymkode: fd1cd...7b7

• Liker 7
Skrevet

Du lykkes i alle fall med fri barneoppdragelse. Disse blir nok sjarmerende på sikt skal du se..😂

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Latterlig å påstå at fedmeepidemi kommer av for LITE ultraprosessert mat full av sukker og fett. Det er tvert i mot - selvsagt.

Tidligere generasjoner hadde jo ikke noe av dette.

Anonymkode: fd1cd...7b7

Her er det en feilslutning. Jeg påstod at fedmeepidemien til dels handler om at en ser på UP-mat som "forbudt frukt", slik at hver gang en skal kose seg så er det UP-maten en ønsker. Dette fører til mer konsumering av UP-mat, noe som også forstyrrer det biologiske systemet og metthetsreguleringen. 

Tidligere generasjoner hadde heller ikke fordømming av de sukker-kildene de hadde på den måten vi har. De hadde en mer naturlig regulering av tilgangen på grunn av at det ikke fantes så mye av det. Men det var ikke slik at de så på kaker og fett med skam. 

TS

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
PITTY skrev (3 minutter siden):

Du lykkes i alle fall med fri barneoppdragelse. Disse blir nok sjarmerende på sikt skal du se..😂

Vi driver ikke fri barneoppdragelse. Oppdragelse og mat er to svært ulike ting. Oppdragelse handler om sosialisering og kultur, mens spising er et grunnleggende biologisk behov som kan reguleres av biologiske mekanismer om en gir plass til det. 

Jeg synes rett og slett at alle disse latterliggjørende anklagene om stakkars barna mine er litt pinlige. Hvis dere må ty til det er det jo tydelig at dere ikke har noen gode argumenter mot det jeg deler om, og da er det vel bedre å innse det enn å illustrere sin mangelfulle kunnskap med personangrep, spekulasjoner og avsporing?

TS

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Kjenner andre foreldre som har gjort det samme som deg. Og der så har alle barna fått et ekstremt usunt kosthold, jo eldre de har blitt.

Og jeg mener ikke at man må ha det veldig strengt heller. Men det går an å finne en balanse. 

Anonymkode: aabd5...f61

• Liker 4
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Morsomt eksperiment. Virker logisk.

Anonymkode: 406d5...4a3

Skrevet

Jeg har praktisert det samme som TS, dog uten godteri til frokost. Har alltid hatt brus i kjøleskapet og potetgull/sjokolade på benken. Fordelen er at de aldri har kastet seg over godteri i fødselsdager, lørdager og helligdager, samt at de ikke har vært nødt til å hive innpå når anledningen byr seg. De er født på -80 tallet, er voksne som foretrekker vann og spiser nesten aldri søtt. Den ene har aldri hatt hull i tennene, de andre fikk to hull gjennom puberteten og de har normal BMI. 

Noe av det jeg har vært streng på er god hjemmelaget middag hver dag kl 1700 - gjerne med venner på besøk, men `pliktig oppmøte` for liten og stor.  Om jeg visste dagen kom til å bli travel laget jeg middagen kvelden før, og varmet den opp mens potetene kokte.  Dette høres garantert ut som Agurknytt på KV, men ingen av dem fikk heller lov til å ha mer enn en fritidsaktivitet, og dette skapte ro i hjemmet, og tid til å senke skuldrene uten å stresse uken, og familien ihjel. De lærte at egentid er god tid, og som sagt: hjemmet vårt var et fristed for liten og stor, med eller uten selskap av venner, men alltid med mat basert på norsk `sikringskost`.  

• Liker 5
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Jeg vokste opp med samme regler for snop som deg, dvs kun i høytider, bursdager og på lørdager - og selv da i beskjedne porsjoner. Og jeg spiser ikke snop eller drikker brus i det hele tatt nå i godt voksen alder, tar kun et kakestykke eller dessert hvis jeg er i selskap og må være høflig. Ikke fordi jeg ikke unner meg snop og søtt, men det har aldri vært en del av vanlig matinntak, og jeg savner det ikke. 

Anonymkode: e6e6c...464

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Dette var en merkelig måte å argumentere på. 

Jeg vil gjette at mine barn spiser mindre chips og brus en barn flest, fordi deres kropper får avgjøre hva de skal spise. De har lært seg å lytte til de biologiske behovene, og da velger de (som jeg skrev i HI) hovedsaklig næringsrik mat. 

Ellers er vi helt enig i at barn, og voksne, har det uendelig mye bedre basert på råvarebasert mat. 

TS

Du glemmer the pleasure trap. Vi er, som alle dyr, vridd mot overlevelse. Mat er livsviktig for overlevelse, og hjernene våre vil helst guide oss mot kaloririk mat vs kalorifattig mat. Kaloririk mat er mat med mye sukker eller fett (eller begge deler). Hjernene våre vil altså styre oss mot blåbærbusken fremfor å bruke tid og energi på å grave etter røtter.

Matindustrien bruker dette til å få solgt produntene sine. De dytter sukker og fett inn i varene sine så hjernen vår skal skrike etter mer.

Biologisk sett er vi altså drevet til å velge den mest kaloririke maten, samtidig som kroppen også ønsker diverse andre næringer, og vi er selvbevisste skapninger som kan overstyre biologien til en viss grad og ta valg basert på informasjon. 

I tillegg til dette, kan folk deles opp i to forskjellige kategorier: de som aldri blir avhengig av noe, og de som veldig enkelt blir avhengig. 

Noen kan fint ta et par biter av en sjokoladeplate og legge den i skapet uten en eneste tanke. Det er ikke en kamp for de. De trenger ikke å utøve en eneste dråpe av viljestyrke når de legger resten av sjokoladen i skapet. Andre mister hodet helt og jafser i seg alt i én sitting. Disse er de som sliter med å kontrollere inntak av usunn mat. Forskere har ikke helt funnet ut hvorfor noen lett blir avhengig og andre lett blir det, men denne typen mat kan være like avhengighetsskapende som rusmidler. Det utløser kjemikaler i hjernen som gjør at man føler seg bra. Man får en bølge av dopamin. Jeg som har adhd (og derfor lave dopaminlager), søker alltid etter dopamin-utløsende aktiviteter og produkter. Jeg spiser sunt, men jeg må virkelig JOBBE for det, og jeg har forskjellige verktøy for å hjelpe meg å ta sunne valg. Det er en evig kamp. 

Om du og barna er førstnevnte, så vil de aldri få problemer med å regulere sunn/usunn mat, for de trenger ikke å frem med viljestyrken for å unngå og spise for mye usunn mat. Om de var sistnevnte, så hadde dine barn allerede vært overvektige.

Samtidig forstår jeg hva du mener. Når godteri og brus blir gjort til en "nå skal vi kose oss!" greier, så blir det noe man vil snu seg mot hver gang man føler behov for å kose seg.

Det er fint det fungerer i din familie, men det vil ikke være tilfellet i alle familier. 

Anonymkode: 643a9...77b

• Liker 8
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Så bra,  viktig å kose seg.  Man lever jo bare en gang 🤗

Anonymkode: bf4d9...43d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...