Gå til innhold

Hvilestund, vanlig før, nå?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Da jeg var barn pleide begge foreldrene mine å hvile seg etter jobb. Moren min kom tidlig hjem og la seg med en gang. Så sto hun opp og lagde middag, faren min kom hjem og alle spiste. Etterpå hvilte faren min seg. De lå en halvtime i senga eller på sofaen, lukket øynene og vi måtte være stille. Var dette vanlig før eller var det bare mine? Hviler dere?

Anonymkode: 61dfb...61d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mannen min, far til våre to barn, hviler seg/sover gjerne 45 minutter etter jobb mens jeg henter i barnehage og lager middag. Det gjør ettermiddagen vår litt enklere, fordi man tross alt har mer energi til å gi barna god oppmerksomhet ut kvelden etterpå :) Barna er som regel slitne og vil bare leke rolig eller høre på musikk mens jeg lager middag uansett, så de får på en måte en liten hvil i samme tidsrom

Anonymkode: 3e06f...a1d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke mulig her,  er fritidsaktiviteter og trening på barna 4 dager i uka på ettermiddagene. Skulle gjerne hatt en høneblund etter middagen.

Anonymkode: 95d2c...647

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mamma og pappa har alltid tatt en 1 - 1,5 timer på sofa og seng etter middag. Så lenge jeg kan huske. Etter middag måtte det være "stille". Med andre ord er dette noe de har bedrevet med allerede fra 20-årene av. Og sånn har de holdt på hele veien. Mamma kan lese en bok i en halvtime, og så duppe en halvtime. Pappa sover som en stein, og må gjerne vekkes.

Tror det er bra å gjøre det. Å koble av. Pappa er helt ødelagt på kvelden om han ikke får seg den middagshvilen... 😜 

Jeg ligger også på sofaen etter middag. Gjerne 1-2 timer. Men ligger med PC'en på fanget. As we speak, faktisk. Tror jeg hadde hatt bedre nytte av å legge ifra meg PC'en, slik at hodet fikk koble helt av. Meeeen, lettere sagt enn gjort ;) 

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres deilig ut, men helt utopi å få til det med barna her i huset 😝

Anonymkode: f2e0f...906

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En liten hvil er obligatorisk hver dag. Elsker det.

Anonymkode: c46b6...d21

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Høres deilig ut, men helt utopi å få til det med barna her i huset 😝

Anonymkode: f2e0f...906

Tror det handler om forventing som stilles til barna. Jeg har også vokst opp med hvilestund med mine foreldre, og det var ikke noe alternativ å bråke rundt da. 

Anonymkode: cc817...15a

  • Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vokste opp med der, husker besteforeldre mine som bodde sammen med oss og gjorde det.

Svigers gjør det

Og ja vi gjør det og. Slappet altid av før vi gikk i fjøset på eftan. Og har fortsatt med det etter vi sluttet med dyr. Snakk om ca 45 min. Ser eldste sønnen kommer hjem fra jobb spiser og tar seg 30-45 min

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min far hadde 30 min på øyet etter middag husker jeg. Min mor pleide sitte i godstolen og småsnorke mens jeg så barne-tv.

Min mann ønsker å hvile mens jeg lager middag, men med en 2-åring løpende rundt her er det litt vanskelig å få til pr. i dag. Blir nok middagshvil på både meg og mannen når lille blir litt større :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har overhodet ikke tid til å sove etter jobb nei 😂

Anonymkode: bc9e7...52a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er vokst opp med det ja :) Både mamma og pappa "hvilte middag", som vi sa, og da skulle det være stilt i huset eller vi ungene måtte ut og leke.

I dag handler foreldrerollen i stor grad om å underholde ungene, skysse dem hit og dit, og overorganisere barnas hverdag. Da jeg vokste opp måtte vi ungene i stor grad organisere fritiden selv, sykle eller gå til aktiviteter, leke ute i gata, ringe på hos venner (uten at foreldrene våre organiserte det først) osv. 

I dag er det sikkert omsorgssvikt å be ungene være stille 30 minutter hver ettermiddag fordi man skal hvile eller be ungene gå ut å leke uten voksenstøtte

Anonymkode: 51178...475

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Har overhodet ikke tid til å sove etter jobb nei 😂

Anonymkode: bc9e7...52a

Om man vil, lager man seg tid. Helt frivillig😂

Anonymkode: c46b6...d21

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

visp skrev (Akkurat nå):

Jeg tror hvilestund i endel av tilfellene også betød noe litt annet enn hvile. 

Nei. Det er snakk om hvile.

Anonymkode: c46b6...d21

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Foreldrene mine hvilte alltid etter vi var ferdige med å spise middag.

Det gjør mannen min og jeg også. Vi tar oss noe minutter med ettermiddagshvil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg bor i et eldre sameie og det står faktisk fortsatt i husreglene at det skal være stille i middagshvilen mellom kl. 17–18. 

Anonymkode: 9243f...fdf

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg elsker helgene når jeg kN ts med 25 minutter på øyet. Mannen passer på barna og jeg får hurtigladet. I hverdagen er det ikke tid.

Anonymkode: 274a4...f67

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil ikke si vanlig før heller.

Min morfar sov middag, min mormor gjorde aldri det. Min mor eller far har aldri hvilt etter jobb

Anonymkode: b022c...611

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begge mine foreldre hadde ettermiddagshvil på sofaen, og alt vi skulle foreta oss måtte skje etterpå. Dermed ble jeg sittende å vente. Ikke at barn har vondt av å måtte vente, men for meg var dette dørgende kjedelig. Bodde på bygda, langt unna folk, og ingen bussforbindelse, og på 90-tallet hadde vi ikke dagens teknologi heller. 
 

Vi hviler ikke etter jobb, og legger oss heller tidlig ☺️ Barna har ofte besøk, skal på besøk eller aktivitet, i tillegg må vi lufte hundene våre.

Anonymkode: 5d4f6...b6d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...