AnonymBruker Skrevet 6. juli 2024 #1 Skrevet 6. juli 2024 Jeg leier en leilighet og har bodd her siden november. Ikke før nå har det blitt problemer med Varmekablene på badet. På torsdag morgen var det så varmt på badet og gulvet kunne jeg ikke legge hånden på. Da sto de på 18 grader, som de har gjort siden april. Jeg skrudde ned til 14 grader, men på kvelden var det ennå varmere og jeg kunne ikke gå på det. Jeg skrudde de da av. Fredag morgen tok jeg kontakt med huseier som kun svarte at det var ingen problemer i min leilighet eller hos de andre (er totalt 4 leiligheter her) Jeg skrudde de på igjen og på kvelden var det allerede veldig varmt igjen. Jeg skrudde så ned til 5 grader. Lørdag morgen var det ennå varmere der inne og igjen tok jeg kontakt med huseier om at noe må være galt og at dette kan være brannfarlig. Huseier svarer meg ikke lenger, og ja jeg legger alt frem på en hyggelig måte og vi har aldri hatt noen konflikter eller annet mellom oss. Hva gjør jeg? Jeg har et barn på 3 år og kan ikke ha et bad hvor hen ikke kan gå på. Så lenge det er sommer er det ikke noe problem sånn sett, men hva hvis huseier ikke vil gjøre noe med dette når høsten kommer? Anonymkode: 47694...acb 2
Hensatt Skrevet 6. juli 2024 #2 Skrevet 6. juli 2024 Soleklart huseier sitt problem. Er han som vil få fuktskader på badet sitt. Du har meldt ifra og har ikke noe videre ansvart. 11 3
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2024 #3 Skrevet 6. juli 2024 Jeg hadde samme problem på stuen i fjor. Hadde skrudd varmekabler på 13 grader igjennom julen, da jeg kom igjen til leiligheten etter nyttårshelgen etter å ha vært hos familien i 10 dager var det så varmt (34 grader) at jeg måtte gå i shorts og ha full luftig. Jeg tok kontakt med huseier dagen etter og han hadde fikset det uten noen problemer eller ekstra utgifter i løpet av kvelden. Litt dyr strømregning da varmekabler ikle hadde skrudd seg automatisk av ved 13 grader men bare stått på fullt i noen dager. Jeg mener helt klart at dette er av slik karakter at det faller på huseier, uten tvil. Anonymkode: 304d1...492 6
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2024 #4 Skrevet 6. juli 2024 Om det står i kontrakten at det er et bad med varmekabler så er det utleiers ansvar. Du betaler for det som står i kontrakten. Anonymkode: 3f629...683
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2024 #5 Skrevet 6. juli 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Om det står i kontrakten at det er et bad med varmekabler så er det utleiers ansvar. Du betaler for det som står i kontrakten. Anonymkode: 3f629...683 Trenger ikke stå i kontrakten, varmekabler er uansett utleiers ansvar. Anonymkode: 4bbe4...06c 9 8
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2024 #6 Skrevet 6. juli 2024 4 minutter siden, AnonymBruker said: Om det står i kontrakten at det er et bad med varmekabler så er det utleiers ansvar. Du betaler for det som står i kontrakten. Anonymkode: 3f629...683 Haha, hva mener du egentlig med det? Varmekablene er der enten de er nevnt eller ikke, og de regnes som huseiers ansvar uansett. Dersom sikringsskapet ryker og det ikke står noe om sikringsskapet i kontrakten, hva tror du skjer da? Anonymkode: 9e5e9...ce2 4 9
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2024 #7 Skrevet 6. juli 2024 Takk for svar. Nei det står så klart ingenting om slikt i kontrakten. Jeg har nevnt at det må stå litt varme på badet selvom det er sommer pga fukt/mugg og brannfaren ved at kablene blir så varme ennå på lav temperatur. Det kan jo også være at han ikke svarer meg fordi det er helg. Jeg skal kontakte han igjen på mandag. Anonymkode: 47694...acb 2
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2024 #8 Skrevet 6. juli 2024 Var huseier innom på befaring når han sa at det ikke var noe feil? Jeg ville skrevet at det er helt tydelig noe feil, og at dersom ikke huseier kontrollerer og utbedrer så vil du selv kontakte elektriker og trekke dette fra på husleie. Anonymkode: 8b7e1...905 1 1
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2024 #9 Skrevet 6. juli 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Var huseier innom på befaring når han sa at det ikke var noe feil? Jeg ville skrevet at det er helt tydelig noe feil, og at dersom ikke huseier kontrollerer og utbedrer så vil du selv kontakte elektriker og trekke dette fra på husleie. Anonymkode: 8b7e1...905 Nei han svarte meg bare på første melding da jeg meldte ifra om det, om at det var ingen problemer I min leilighet eller i de andre. Jeg skal nevne dette for han på mandag hvis han ikke vil gjøre noe med det. Anonymkode: 47694...acb 1
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2024 #10 Skrevet 6. juli 2024 Helt klart utleiers ansvar. Meld deg inn i leieboerforeningen og få riktige råd om hvordan du bør gå frem her. Anonymkode: bec3a...789 2
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2024 #11 Skrevet 6. juli 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Helt klart utleiers ansvar. Meld deg inn i leieboerforeningen og få riktige råd om hvordan du bør gå frem her. Anonymkode: bec3a...789 Jeg er ikke medlem der, men forstår at det kan være lurt å være. Takk for tips. Anonymkode: 47694...acb
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2024 #12 Skrevet 6. juli 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Nei han svarte meg bare på første melding da jeg meldte ifra om det, om at det var ingen problemer I min leilighet eller i de andre. Jeg skal nevne dette for han på mandag hvis han ikke vil gjøre noe med det. Anonymkode: 47694...acb Mulig det ikke var noen problemer der ved siste gjennomgang, men nå er det jo tydeligvis det. Huseiers ansvar uansett, ta kontakt igjen på mandag… forklar skikkelig hva problemet er Anonymkode: 896f9...77e 5 2
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2024 #13 Skrevet 6. juli 2024 Men når du slår på varmekablene, kommer det klikkelyder fra termostaten? Prøv å juster varmen litt opp og ned, å hør om det kommer klikkelyder. Anonymkode: 8b7e1...905 1
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2024 #14 Skrevet 6. juli 2024 Utleiers ansvar!! Er det firma eller privatutleie? Det helg og fellesferie, det kan jo være årsak til dårlig tilbakemelding. Anonymkode: 3164c...0a4 1
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2024 #15 Skrevet 6. juli 2024 Send utleier en mail og forklar det du skriver her og si i fra at dette må utbedres asap pga faren det utgjør og fram til det vil du holde tilbake husleien eller at du kontakter elektriker for utbedring som senere trekkees fra husleien (for dette er utleiers økonomiske ansvar i hht §5-7). § 5-5.Skade på husrommet Oppdager leieren skade på husrommet som må utbedres uten opphold, plikter leieren straks å sende melding om det til utleieren. Andre skader på husrommet som oppdages, plikter leieren å sende melding om innen rimelig tid. Leieren plikter å gjøre det som med rimelighet kan kreves for å avverge økonomisk tap for utleieren som følge av skade som nevnt i første ledd første punktum. Er leieren ikke ansvarlig for skaden, kan leieren kreve erstattet sine forsvarlige utgifter ved tiltaket og en rimelig godtgjørelse for utført arbeid. § 5-7.Leierens krav på grunn av mangler som oppstår i leietiden Oppfyller ikke utleieren sine plikter etter §§ 5-1 til 5-6 og mangelen ikke beror på forhold på leierens side, kan leieren kreve retting etter § 2-10, avslag i leien etter § 2-11 annet ledd forutsatt at mangelen ikke er ubetydelig, heve leieavtalen etter § 2-12, kreve erstatning etter §§ 2-13 og 2-14, og holde tilbake leie etter § 2-15. https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1999-03-26-17/KAPITTEL_5#KAPITTEL_5 Anonymkode: 42905...794 4 2
hudorm1 Skrevet 6. juli 2024 #16 Skrevet 6. juli 2024 Utleier sitt ansvar. Er en time med elektriker så er jobben gjort. Varmekabelregulatoren må byttes. 2
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2024 #17 Skrevet 6. juli 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Men når du slår på varmekablene, kommer det klikkelyder fra termostaten? Prøv å juster varmen litt opp og ned, å hør om det kommer klikkelyder. Anonymkode: 8b7e1...905 I vinter var det klikke lyder fra termostaten, men ikke de siste månedene. Anonymkode: 47694...acb
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2024 #18 Skrevet 6. juli 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Utleiers ansvar!! Er det firma eller privatutleie? Det helg og fellesferie, det kan jo være årsak til dårlig tilbakemelding. Anonymkode: 3164c...0a4 Privat. Anonymkode: 47694...acb
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2024 #19 Skrevet 6. juli 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Send utleier en mail og forklar det du skriver her og si i fra at dette må utbedres asap pga faren det utgjør og fram til det vil du holde tilbake husleien eller at du kontakter elektriker for utbedring som senere trekkees fra husleien (for dette er utleiers økonomiske ansvar i hht §5-7). § 5-5.Skade på husrommet Oppdager leieren skade på husrommet som må utbedres uten opphold, plikter leieren straks å sende melding om det til utleieren. Andre skader på husrommet som oppdages, plikter leieren å sende melding om innen rimelig tid. Leieren plikter å gjøre det som med rimelighet kan kreves for å avverge økonomisk tap for utleieren som følge av skade som nevnt i første ledd første punktum. Er leieren ikke ansvarlig for skaden, kan leieren kreve erstattet sine forsvarlige utgifter ved tiltaket og en rimelig godtgjørelse for utført arbeid. § 5-7.Leierens krav på grunn av mangler som oppstår i leietiden Oppfyller ikke utleieren sine plikter etter §§ 5-1 til 5-6 og mangelen ikke beror på forhold på leierens side, kan leieren kreve retting etter § 2-10, avslag i leien etter § 2-11 annet ledd forutsatt at mangelen ikke er ubetydelig, heve leieavtalen etter § 2-12, kreve erstatning etter §§ 2-13 og 2-14, og holde tilbake leie etter § 2-15. https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1999-03-26-17/KAPITTEL_5#KAPITTEL_5 Anonymkode: 42905...794 Disse jobber med Varmekabler👏🏻 Vært SUPER fornøyd! https://m-tek.no/om-oss/ Anonymkode: 5845d...eae
Blåttvann Skrevet 6. juli 2024 #20 Skrevet 6. juli 2024 AnonymBruker skrev (35 minutter siden): Jeg leier en leilighet og har bodd her siden november. Ikke før nå har det blitt problemer med Varmekablene på badet. På torsdag morgen var det så varmt på badet og gulvet kunne jeg ikke legge hånden på. Da sto de på 18 grader, som de har gjort siden april. Jeg skrudde ned til 14 grader, men på kvelden var det ennå varmere og jeg kunne ikke gå på det. Jeg skrudde de da av. Fredag morgen tok jeg kontakt med huseier som kun svarte at det var ingen problemer i min leilighet eller hos de andre (er totalt 4 leiligheter her) Jeg skrudde de på igjen og på kvelden var det allerede veldig varmt igjen. Jeg skrudde så ned til 5 grader. Lørdag morgen var det ennå varmere der inne og igjen tok jeg kontakt med huseier om at noe må være galt og at dette kan være brannfarlig. Huseier svarer meg ikke lenger, og ja jeg legger alt frem på en hyggelig måte og vi har aldri hatt noen konflikter eller annet mellom oss. Hva gjør jeg? Jeg har et barn på 3 år og kan ikke ha et bad hvor hen ikke kan gå på. Så lenge det er sommer er det ikke noe problem sånn sett, men hva hvis huseier ikke vil gjøre noe med dette når høsten kommer? Anonymkode: 47694...acb Han kan jo ikke skrive at det ikke er noen problemer når det helt åpenbart er det, hvor useriøs er det mulig å bli!? Soleklart huseier problem, med mindre du har hatt noe tett liggende på gulvet som har ødelagt dem. 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå