AnonymBruker Skrevet 6. juli 2024 #1 Skrevet 6. juli 2024 Hunden min liker at jeg lager mat, ser på tv eller leser. Men når jeg støvsuger, eller flytter møbler eller rydder mye ting, driver på med drill og sånt, da blir han veldig stresset. Han kan begynne å bite i sofaen eller spise opp teppene sine. Hvordan skal han lære å bevare roen selv om det skjer ting i hjemmet? Anonymkode: 5c76f...ed4
Tabris Skrevet 6. juli 2024 #2 Skrevet 6. juli 2024 Hvis du har trent litt kontakttrening så kan du bruke det her, som i videoen nedenfor: Du kan også se om det å gi ham et godt tyggebein eller en fylt kong kan hjelpe. Hvis ikke, så kan fremgangsmåten over funke.
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2024 #3 Skrevet 10. juli 2024 Tabris skrev (På 6.7.2024 den 12.43): Hvis du har trent litt kontakttrening så kan du bruke det her, som i videoen nedenfor: Du kan også se om det å gi ham et godt tyggebein eller en fylt kong kan hjelpe. Hvis ikke, så kan fremgangsmåten over funke. Det er akkurat sånn han holder på. Har prøvd å belønne for å være rolig men må nok legge inn mer innsats i det. Anonymkode: 5c76f...ed4
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2024 #4 Skrevet 10. juli 2024 Det er nok alle lydene hunden din reagerer på. Katten her rømmer huset når jeg støvsuger. Kan du ha den ute eller i et annet rom når du holder på med slikt? Husk at de har god hørsel, og kan finne sånt ubehagelig. Anonymkode: 84f9a...495
Gnå Skrevet 10. juli 2024 #5 Skrevet 10. juli 2024 Haha, tenkte først på en hund som var skikkelig opptatt av å ha det rent og ryddig rundt seg 😅 Det er vel ganske vanlig at de ikke liker høye lyder o.l., både fordi det er ubehagelig, "skummelt" og uvant. Du har fått noen gode tips allerede, og det virker som du allerede er godt i gang. Kan det hjelpe å ha den på et annet rom? Eller har du noen som kan hjelpe deg og holde den med selskap/roe den den mens du holder på? Vi kan jo håper på at mengdetrening er det som skal til, så den skjønner at det ikke er noe å bli stresset for. Ellers det viktig at du selv er helt rolig og ikke gjør det til "en greie".
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2024 #6 Skrevet 10. juli 2024 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Det er nok alle lydene hunden din reagerer på. Katten her rømmer huset når jeg støvsuger. Kan du ha den ute eller i et annet rom når du holder på med slikt? Husk at de har god hørsel, og kan finne sånt ubehagelig. Anonymkode: 84f9a...495 Ja det ser ut som han opplever det truende at jeg skramler med møbler. Tror han opplever det veldig annerledes enn meg, som at jeg prøver å skremme han eller noe. Men når jeg mopper så vil han bare leke med moppen, da er han ikke redd. Da jeg slo inn en spiker i går så løp han rett til sofaen og bet, da vet han at jeg reagerer. Virker som det er knyttet til ubehag mot lyd fra støvsuger, usikkerhet mot kaos og høye lyder. Jeg har mulighet til å stenge han av i entre imens. Anonymkode: 5c76f...ed4
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2024 #7 Skrevet 10. juli 2024 Gnå skrev (3 minutter siden): Haha, tenkte først på en hund som var skikkelig opptatt av å ha det rent og ryddig rundt seg 😅 Det er vel ganske vanlig at de ikke liker høye lyder o.l., både fordi det er ubehagelig, "skummelt" og uvant. Du har fått noen gode tips allerede, og det virker som du allerede er godt i gang. Kan det hjelpe å ha den på et annet rom? Eller har du noen som kan hjelpe deg og holde den med selskap/roe den den mens du holder på? Vi kan jo håper på at mengdetrening er det som skal til, så den skjønner at det ikke er noe å bli stresset for. Ellers det viktig at du selv er helt rolig og ikke gjør det til "en greie". Litt dumt men jeg har latt husarbeidet ligge litt lengre enn vanlig fordi det er så mye styr å rengjøre samtidig som man trener hund. Men jeg innser at jeg bare må gjennom det. Kanskje litt og litt ofte er bedre. Anonymkode: 5c76f...ed4
Gnå Skrevet 10. juli 2024 #8 Skrevet 10. juli 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Litt dumt men jeg har latt husarbeidet ligge litt lengre enn vanlig fordi det er så mye styr å rengjøre samtidig som man trener hund. Men jeg innser at jeg bare må gjennom det. Kanskje litt og litt ofte er bedre. Anonymkode: 5c76f...ed4 Ja, eksponering er bra. Jeg ville tatt det gradvis: Ikke støvsug hele huset, men ett rom f.eks. Og kanskje det er lurt å begynne med det "minst skumle" først, og så gå over til tingene hunden er mest redd etter hvert?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå