AnonymBruker Skrevet 6. juli 2024 #1 Skrevet 6. juli 2024 Vi har vært en del sammen med besteforeldre i sommer og jeg sitter igjen ganske sjokkert over hvor hekta de er på mobiltelefonen sin. Vi har et barn på under ett år og prøver så godt vi kan å ikke «forsvinne» inn i telefonen når hun er til stede. Men besteforeldrene virker ikke å ha et fnugg av slik bevissthet. De «skal bare» sjekke nyheter, været, facebook, svare på meldinger, også dukker det opp en referanse i en samtale som selvfølgelig må googles.. De viser barnet filmer og bilder, musikkvideoer eller spill. Jeg føler barnet mitt blir avvist hele tiden og det gir meg vondt i magen å se. Dessuten går det jo utover tilknytningen. Er der innafor å sette ned foten? Har dere regler for besteforeldre når det kommer til skjermbruk? Anonymkode: 733f7...335 4
Gjest Chicchi Skrevet 6. juli 2024 #2 Skrevet 6. juli 2024 Jeg legger sjeldent regler for voksne mennesker. Men man kan alltids ta en prat og foreslå at de legger fra seg skjermen. Og minne dem på det står på, for jeg opplever at boomers ikke er så gjennomtenkte med skjermen, at de bare skal sjekke nyhetene, men ender opp på facebook. Tror du kommer langt med et vennlig hint.
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2024 #3 Skrevet 6. juli 2024 Sånn er mine foreldre også. Alle er sånn. Du kan ikke kontrollere andre, kun din egen reaksjon. Anonymkode: e9caf...65c 5
Paulinetta Skrevet 6. juli 2024 #4 Skrevet 6. juli 2024 Vi har «regler» for oss selv, det vil si en svært bevisst holdning til det. Videre prøver vi å være gode forbilder mens besteforeldre og andre er til stede. Men vi sier aldri noe, vi tenker at det får være besteforeldrenes tap. Vi tenker at barna ikke tar skade, vår tilstedeværelse veier opp.
litle_my Skrevet 6. juli 2024 #5 Skrevet 6. juli 2024 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Vi har vært en del sammen med besteforeldre i sommer og jeg sitter igjen ganske sjokkert over hvor hekta de er på mobiltelefonen sin. Vi har et barn på under ett år og prøver så godt vi kan å ikke «forsvinne» inn i telefonen når hun er til stede. Men besteforeldrene virker ikke å ha et fnugg av slik bevissthet. De «skal bare» sjekke nyheter, været, facebook, svare på meldinger, også dukker det opp en referanse i en samtale som selvfølgelig må googles.. De viser barnet filmer og bilder, musikkvideoer eller spill. Jeg føler barnet mitt blir avvist hele tiden og det gir meg vondt i magen å se. Dessuten går det jo utover tilknytningen. Er der innafor å sette ned foten? Har dere regler for besteforeldre når det kommer til skjermbruk? Anonymkode: 733f7...335 Vi som er besteforeldre er nok vant til å ha skjerm framme ganske mye, ja. Og vi har jo ingen andre enn hverandre å ta hensyn til til vanlig. Da jeg var lita, satt bestefar bak papiravisa store deler av dagen. Jeg tenker det er ganske sammenlignbart. Besteforeldre trenger ikke å la alt dreie seg om barnebarnet, barnebarnet er en del av deres hverdag i stedet. 2
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2024 #6 Skrevet 6. juli 2024 Er det veldig populært å rakke ned på besteforeldre for tiden? Å hva er greia med å sette regler for andre voksne mennesker? Anonymkode: 78508...615 3
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2024 #7 Skrevet 6. juli 2024 litle_my skrev (2 timer siden): Vi som er besteforeldre er nok vant til å ha skjerm framme ganske mye, ja. Og vi har jo ingen andre enn hverandre å ta hensyn til til vanlig. Da jeg var lita, satt bestefar bak papiravisa store deler av dagen. Jeg tenker det er ganske sammenlignbart. Besteforeldre trenger ikke å la alt dreie seg om barnebarnet, barnebarnet er en del av deres hverdag i stedet. Vi er besteforeldre, pluss foreldre til to som fortsatt bor hjemme. Og ingen av barnebarna våre ser på skjerm utenom "barnetvtid". Selv sitter ikke vi besteforeldre foran skjermen i tide eller utide heller, eneste er når jeg har hjemmekontor. Da kan det hende vi pauser litt med å se på bilder fra ferieturer osv. Ellers bruker vi aldri skjerm som barnevakt eller som tidtrøyte her i huset. De to ungdommene som fortsatt bor hjemme, de følger ikke helt vår skjermtid AnonymBruker skrev (8 timer siden): Sånn er mine foreldre også. Alle er sånn. Du kan ikke kontrollere andre, kun din egen reaksjon. Anonymkode: e9caf...65c Nei, alle er virkelig ikke sånn! Anonymkode: d9c01...f10 1
litle_my Skrevet 6. juli 2024 #8 Skrevet 6. juli 2024 AnonymBruker skrev (30 minutter siden): Vi er besteforeldre, pluss foreldre til to som fortsatt bor hjemme. Og ingen av barnebarna våre ser på skjerm utenom "barnetvtid". Selv sitter ikke vi besteforeldre foran skjermen i tide eller utide heller, eneste er når jeg har hjemmekontor. Da kan det hende vi pauser litt med å se på bilder fra ferieturer osv. Ellers bruker vi aldri skjerm som barnevakt eller som tidtrøyte her i huset. De to ungdommene som fortsatt bor hjemme, de følger ikke helt vår skjermtid Nei, alle er virkelig ikke sånn! Anonymkode: d9c01...f10 Jeg forstår ikke helt hvorfor du siterer meg for å fortelle om hvordan du har det hjemme? Men iallefall: Så flink du er da! I og med at du fortsatt har barn boende hjemme, kan jeg fortelle deg at vår skjermbruk faktisk endret seg da vi ble bare 2 i huset, det var et av poengene i innlegget mitt.
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2024 #9 Skrevet 6. juli 2024 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Vi har vært en del sammen med besteforeldre i sommer og jeg sitter igjen ganske sjokkert over hvor hekta de er på mobiltelefonen sin. Vi har et barn på under ett år og prøver så godt vi kan å ikke «forsvinne» inn i telefonen når hun er til stede. Men besteforeldrene virker ikke å ha et fnugg av slik bevissthet. De «skal bare» sjekke nyheter, været, facebook, svare på meldinger, også dukker det opp en referanse i en samtale som selvfølgelig må googles.. De viser barnet filmer og bilder, musikkvideoer eller spill. Jeg føler barnet mitt blir avvist hele tiden og det gir meg vondt i magen å se. Dessuten går det jo utover tilknytningen. Er der innafor å sette ned foten? Har dere regler for besteforeldre når det kommer til skjermbruk? Anonymkode: 733f7...335 Altså, unger har godt av å oppleve at de ikke er i sentrum hele tiden. Dette er jo feilen alle gjør i dag! Barn blir egoistiske narsisister, meg meg meg. Skjermen er faktisk helt nødvendig i mange sammenhenger, og jeg er nødt til å gjøre noe med barnet tilstede. Besvare en melding (jo, noen ting kan ikke vente), svare på skjemaer/spond ett./ betale en regning, undersøke noe som skal handles inn/været osv. Alt sånt skal ikke vente til barnet har lagt seg, det er ikke sunt! Så lenge barnet får en del oppmerksomhet har det ikke vondt av å vente innimellom. Det er ikke avvist av den grunn. Anonymkode: 07b57...517 2 1
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2024 #10 Skrevet 6. juli 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Er det veldig populært å rakke ned på besteforeldre for tiden? Å hva er greia med å sette regler for andre voksne mennesker? Anonymkode: 78508...615 👏 Anonymkode: 82d5e...31d
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2024 #11 Skrevet 6. juli 2024 litle_my skrev (2 timer siden): Vi som er besteforeldre er nok vant til å ha skjerm framme ganske mye, ja. Og vi har jo ingen andre enn hverandre å ta hensyn til til vanlig. Da jeg var lita, satt bestefar bak papiravisa store deler av dagen. Jeg tenker det er ganske sammenlignbart. Besteforeldre trenger ikke å la alt dreie seg om barnebarnet, barnebarnet er en del av deres hverdag i stedet. Slik bortforklaring er bare trist å lese. Anonymkode: 56954...061 4
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2024 #12 Skrevet 6. juli 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Er det veldig populært å rakke ned på besteforeldre for tiden? Ja, det er veldig mye av det her inne. Kjenner jeg er glad for at jeg ikke har barnebarn slik at jeg slipper å bli rakket ned på av svigerdøtre. Er ikke interessert i å danse etter pipa til disse damene for når de får barn mister de alle perspektiver. Sjekker ikke mobil når jeg har gjester da, enten de er ett, tretti eller sytti år. Anonymkode: c9f4a...851
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2024 #13 Skrevet 6. juli 2024 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Jeg føler barnet mitt blir avvist hele tiden og det gir meg vondt i magen å se. Dessuten går det jo utover tilknytningen. Er der innafor å sette ned foten? Har dere regler for besteforeldre når det kommer til skjermbruk? Anonymkode: 733f7...335 HAHA! Om noen år er du irritert over ungen sin skjermbruk. Vent med irritasjonen din til da. Det er du som har ansvar for å gi oppmerksomhet til ditt barn, ikke besteforeldrene. Anonymkode: ccd6e...6c4
litle_my Skrevet 6. juli 2024 #14 Skrevet 6. juli 2024 AnonymBruker skrev (59 minutter siden): Slik bortforklaring er bare trist å lese. Anonymkode: 56954...061 Vel, jeg anser det ikke som bortforklaring, men forklaring. Beklager at det gjør deg trist å lese! 1
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2024 #15 Skrevet 6. juli 2024 Kjenner meg veldig igjen. Utrolig frustrerende når besteforeldre som man i utgangspunktet kun treffer i ferie pga avstand sitter med nesa i skjermen 70% av tiden. Spesielt når en selv ønsker et bevisst forhold til skjerm. Merker at barnas forsøk på kontakt blir "avvist", og at de blir eksponert for dårlige vaner. Litt som at passiv røyking også er skadelig. Det har jo blitt mer og mer forskning på uheldige effekter på overdreven skjermbruk, men den eldre garden har nok ikke fått det helt med seg. Anbefaler å si ifra, de er nok ikke bevisste på det. Det er lettest når vi er hjemme hos oss, pleier å sette frem et slags mobilhotell/engasjere i skjermfrie aktiviteter. Anonymkode: faf14...cc7 1 2
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2024 #16 Skrevet 6. juli 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Kjenner meg veldig igjen. Utrolig frustrerende når besteforeldre som man i utgangspunktet kun treffer i ferie pga avstand sitter med nesa i skjermen 70% av tiden. Spesielt når en selv ønsker et bevisst forhold til skjerm. Merker at barnas forsøk på kontakt blir "avvist", og at de blir eksponert for dårlige vaner. Litt som at passiv røyking også er skadelig. Det har jo blitt mer og mer forskning på uheldige effekter på overdreven skjermbruk, men den eldre garden har nok ikke fått det helt med seg. Anbefaler å si ifra, de er nok ikke bevisste på det. Det er lettest når vi er hjemme hos oss, pleier å sette frem et slags mobilhotell/engasjere i skjermfrie aktiviteter. Anonymkode: faf14...cc7 Altså bare si; "Du, det har jo blitt en del forskning på at yngre barn ikke bør eksponeres så mye for skjerm. Vi prøver å være flinke til å legge vekk telefonene våre når barna er rundt oss, og vi hadde satt veldig pris på om dere også kan ha det litt i bakhodet. Per synes jo det er så koselig å være med dere, og jeg ser at han blir litt usikker når oppmerksomheten deres er et annet sted." Anonymkode: faf14...cc7 2 1
Kinksten Skrevet 7. juli 2024 #17 Skrevet 7. juli 2024 Vi har ikke barn, så det går jo ikke ut over noen barnebarn, men mine foreldre er akkurat bikket 70, og mamma og hennes mann er utrolig hekta på all form for skjerm. Mannen er sånn at han ikke klarer å være på landstedet lengre, fordi han stresser med å skal hjem til TVen, så sitter han foran TVen med pad på fanget. Mamma er ikke sånn, men derimot helt TV slave når hun er hjemme, stikker man på besøk så er det ofte vanskelig å føre en samtale med dem, fordi alt som er på skjermen er så "viktig" at de ikke klarer å ta blikket bort. Jeg opplever at det handler om at de kommer fra en generasjon som vokste opp i en tid hvor TV var en skikkelig luksus, og i tillegg har de ramlet utenfor all innføring i skjermbruk. Vi som var født på 80-tallet fikk jo mye ukritisk presset inn via skjerm vi også, men samtidig vokste vi opp med utviklingen, og fikk sånn sett være med på det, steg for steg. Deres generasjon hoppet jo liksom over det, data var jo uinteressant, helt til det ble lettere å bruke, men da hadde jo algoritmene fått et godt grep om bevisstheten vår. Så jeg tror det bare er en generasjonsgreie, husk at den generasjonen er SUPERAKTIVE på Facebook, det er jo der de holder kontakten med alt og alle. Også er de jo også veldig ukritisk, og lar seg forlede av veldig mye fake news og fake info, som gjør at de blir enda mer oppslukt. Men de er jo ikke idioter - tror du kommer langt med å forklare til de at barn blir nå overstimulert på skjerm, og du ønsker at de skal få minst mulig inntrykk via skjerm når de er hos besteforeldre. Minn de på at de har jo selv bare hatt en liten del av livet foran skjerm, be de tenke på hvordan det hadde vært om det var sånn hele livet. Tenker de fleste da vil løsrive seg uten problemer når barnebarna er der.
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2024 #18 Skrevet 15. juli 2024 AnonymBruker skrev (På 6.7.2024 den 12.33): Vi har vært en del sammen med besteforeldre i sommer og jeg sitter igjen ganske sjokkert over hvor hekta de er på mobiltelefonen sin. Vi har et barn på under ett år og prøver så godt vi kan å ikke «forsvinne» inn i telefonen når hun er til stede. Men besteforeldrene virker ikke å ha et fnugg av slik bevissthet. De «skal bare» sjekke nyheter, været, facebook, svare på meldinger, også dukker det opp en referanse i en samtale som selvfølgelig må googles.. De viser barnet filmer og bilder, musikkvideoer eller spill. Jeg føler barnet mitt blir avvist hele tiden og det gir meg vondt i magen å se. Dessuten går det jo utover tilknytningen. Er der innafor å sette ned foten? Har dere regler for besteforeldre når det kommer til skjermbruk? Anonymkode: 733f7...335 ditt barn og deres ansvar, hva besteforeldrene gjør er vel opp til dem Anonymkode: 8e42b...e59 2
lajlaj Skrevet 15. juli 2024 #19 Skrevet 15. juli 2024 AnonymBruker skrev (På 6.7.2024 den 12.33): Vi har vært en del sammen med besteforeldre i sommer og jeg sitter igjen ganske sjokkert over hvor hekta de er på mobiltelefonen sin. Vi har et barn på under ett år og prøver så godt vi kan å ikke «forsvinne» inn i telefonen når hun er til stede. Men besteforeldrene virker ikke å ha et fnugg av slik bevissthet. De «skal bare» sjekke nyheter, været, facebook, svare på meldinger, også dukker det opp en referanse i en samtale som selvfølgelig må googles.. De viser barnet filmer og bilder, musikkvideoer eller spill. Jeg føler barnet mitt blir avvist hele tiden og det gir meg vondt i magen å se. Dessuten går det jo utover tilknytningen. Er der innafor å sette ned foten? Har dere regler for besteforeldre når det kommer til skjermbruk? Anonymkode: 733f7...335 Jeg vet! Ser det samme her! Helt sjukt! 1
lajlaj Skrevet 15. juli 2024 #20 Skrevet 15. juli 2024 AnonymBruker skrev (På 6.7.2024 den 22.36): HAHA! Om noen år er du irritert over ungen sin skjermbruk. Vent med irritasjonen din til da. Det er du som har ansvar for å gi oppmerksomhet til ditt barn, ikke besteforeldrene. Anonymkode: ccd6e...6c4 Barn skal få oppleve å være rundt tilstedeværende voksne. Det er ekstremt skadelig for barn på sikt å vokse opp med fraværende mennesker rundt seg. De blir usikre. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå