Gå til innhold

Barnet hater faren fordi faren er eldre

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei, vi er en familie hvor jeg og min mann har en stor aldersforskjell på mer enn 20 år. Vi har et barn som nå er i ungdomstiden. I det siste har barnet vårt ofte tatt opp aldersforskjellen vår og sagt at det er ekkelt å ha foreldre med så stor aldersforskjell. Forholdet mellom barnet og faren var veldig godt da barnet var yngre, men nå hater barnet faren. Hver dag kommer det hatefulle ord rettet mot faren, kun på grunn av aldersforskjellen. Jeg ønsker ikke å diskutere aldersforskjellen vår, da vi alltid har hatt et godt forhold. Jeg vil bare vite om det er normalt at barnet plutselig hater faren sin fordi det har innsett at han er mye eldre enn meg.

Anonymkode: 7a82a...1dc

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Tenåringer finner alltid en grunn for å hate foreldrene sine. Hadde det ikke vært alderen, så hadde det vært noe annet.

Uansett, skal man ikke akseptere slik behandlig. Håper dere slår hardt ned på denne oppførselen, begge to.

Anonymkode: 79edf...dac

• Liker 31
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet

Kanskje lurt å ønske å diskutere aldersforskjellen for å bli ferdig med det.

Anonymkode: c06a5...e2a

• Liker 10
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Nei, det er virkelig ikke normalt at en ungdom hater faren sin pga alder. 

Ungdom kan fint "hate" mor og far noen ganger, men dette her bør dere ta en skikkelig snakk om. 

Anonymkode: 8c3bd...9fd

• Liker 11
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Hvor gammel var du da dere møttes? Det tenker jeg er litt essensielt. 

Mitt barn fikk også litt sjokk av å innse hvor "ille" det var, enda vi bare hadde ti år, så ble vi sammen da jeg var 17. Og gravid da jeg var 18. Da barnet mitt nådde den alderen så ble det mye tankevirksomhet om hvordan hun hadde følt det ved å bli sammen med en ti år eldre mann, og jeg forstår henne godt. 

Anonymkode: 8ffde...3da

• Liker 17
  • Nyttig 4
Skrevet

Ungdommen setter seg vel inn i en lignende situasjon og kan ikke forstå at man kan være sammen med noen der aldersforskjellen er såpass stor. Dere må snakke om det sammen. Kanskje er det jevnaldrende som har sagt noe om det også, 

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Du kan mene aldersforskjellen ikke har betydning så mye du vil, men det har det. 

Om du var svært ung når du ble sammen med mannen din, og tenåringen din nå forstår at faren gikk etter en kvinne som knapt var lovlig, så forstår jeg godt at det vil farge synet tenåringen har til faren. Plutselig er han ikke gode, trygge pappa, men potensielt en ekkel creep. 

Var dere derimot godt voksne begge to (altså, at du var godt opp i 20-årene når dere ble sammen), kan du sette deg ned og prate med tenåringen og forklare at du var voksen nok til å ta dette valget, og at det var gjensidig respekt og tillit mellom deg og din mann.

Anonymkode: e04f9...55e

• Liker 14
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Ungdommen syns vel det er ekkelt, men det er rimelig spesielt at hn hater faren sin for det og kommer med hatefulle ytringer hver dag. 

Dere må jo sette dere ned og snakke med ungdommen om dette, og få tak i hva som fører til deg sterke hatet mot faren. 

Anonymkode: 4b3a3...236

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Mitt barn fikk også litt sjokk av å innse hvor "ille" det var, enda vi bare hadde ti år, så ble vi sammen da jeg var 17. Og gravid da jeg var 18. Da barnet mitt nådde den alderen så ble det mye tankevirksomhet om hvordan hun hadde følt det ved å bli sammen med en ti år eldre mann, og jeg forstår henne godt. 

Ja, jeg tror at mye av dette handler om det. Jeg vet også at barnet vårt er flau over å fortelle vennene sine om aldersforskjellen mellom oss. Det er greit, og jeg forstår det. Jeg var også flau over foreldrene mine. Men jeg ignorerte dem ikke med vilje hver dag eller sa stygge ord til dem.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Du kan mene aldersforskjellen ikke har betydning så mye du vil, men det har det. 

Om du var svært ung når du ble sammen med mannen din, og tenåringen din nå forstår at faren gikk etter en kvinne som knapt var lovlig, så forstår jeg godt at det vil farge synet tenåringen har til faren. Plutselig er han ikke gode, trygge pappa, men potensielt en ekkel creep. 

Var dere derimot godt voksne begge to (altså, at du var godt opp i 20-årene når dere ble sammen), kan du sette deg ned og prate med tenåringen og forklare at du var voksen nok til å ta dette valget, og at det var gjensidig respekt og tillit mellom deg og din mann.

Anonymkode: e04f9...55e

Jeg var 23

Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Hei, vi er en familie hvor jeg og min mann har en stor aldersforskjell på mer enn 20 år. Vi har et barn som nå er i ungdomstiden. I det siste har barnet vårt ofte tatt opp aldersforskjellen vår og sagt at det er ekkelt å ha foreldre med så stor aldersforskjell. Forholdet mellom barnet og faren var veldig godt da barnet var yngre, men nå hater barnet faren. Hver dag kommer det hatefulle ord rettet mot faren, kun på grunn av aldersforskjellen. Jeg ønsker ikke å diskutere aldersforskjellen vår, da vi alltid har hatt et godt forhold. Jeg vil bare vite om det er normalt at barnet plutselig hater faren sin fordi det har innsett at han er mye eldre enn meg.

Det er da ingen grunn til å hate faren sin for det. Å være litt flau over det overfor andre er nok ikke så uvanlig, men å hate faren sin pga det er ikke vanlig.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Kanskje det rett og slett er sterk fortvilelse, hvis han allerede som tenåring har en far som preges av alderen og som f eks allerede er i ferd med å tre inn i pensjonistenes rekker, med dårlig hofte og rygg osv? Klart at han kan være sorgfull og bitter hvis kompisene fedre er i full fart, mens han egen far nesten er på alder med kompisenes besteforeldre.

Du kan hvert fall trøste sønnen din med at det er du som blir gratis hjemmesykepleier, økonom og verge de siste 20 årene av hans fars liv, ikke ham. 

Anonymkode: ef7a5...890

• Liker 8
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Kanskje litt å si om barnet er en jente eller gutt, og hva som en vinklingen (eller hva en skal kalle det) på hva det føler om det. 

Er det en jente som begynner å tenke på  hvordan det er å bli voksen og som kvinne miste mer verdi med alderen enn menn gjør (jeg sier ikke at det er slik, men samfunnet kan gi det inntrykket noen ganger), og som noen er inne på her, tenke på hvordan det ville vært å bli sammen med en 20 år eldre mann selv. 

Anonymkode: 34144...30e

Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Jeg sier meg enig i dette. Jeg kan forstå at en tenåring reagerer på en aldersforskjell, dersom de forstår at den ene parten i forholdet, kanskje egentlig ikke var voksen nok til å inngå et slikt forhold. Om en var i slutten av tenårene/tidlig 20-årene, og den andre var i slutten av 30-årene/tidlig 40-årene så er det ikke rart at synet av den eldste, endrer seg. Selv har jeg besteforeldre med 20 års aldersforskjell, men min bestemor var allerede godt voksen da de ble et par. 

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Min mann og far til barna våre er 15 år eldre enn meg. han har kun barn med meg. Alder har aldri vært et tema. Jeg var 29 når vi traff hverandre. Han er fortsatt sprek og holder seg bra. Ungene har aldri tenkt på dette eller vært flau over dette i oppveksten, de har aldri nevnt dette. Tenåringer begge to

Flere av barnas venner har også eldre fedre i forhold til moren

Anonymkode: 50ea7...6d9

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Jeg var 23

Skjønner ungdommen veldig godt. Utrolig ekkelt av en på nærmere 50 

Anonymkode: 406f6...7bb

• Liker 6
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet

Dere har vært ganske naive dersom dere hadde trodd at dette ikke kom til å bli en diskusjon på et tidspunkt. Dessuten, så husker jeg fra min egen tid på skolen, at sånne unger fikk ganske mye dritt slengt etter seg fra de andre barna som da gjorde narr av "pedo" faren og at mora var så stygg at hun ikke klarte å få seg noe annet. 

Anonymkode: 19f04...3d4

• Liker 7
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Min mann og far til barna våre er 15 år eldre enn meg. han har kun barn med meg. Alder har aldri vært et tema. Jeg var 29 når vi traff hverandre. Han er fortsatt sprek og holder seg bra. Ungene har aldri tenkt på dette eller vært flau over dette i oppveksten, de har aldri nevnt dette. Tenåringer begge to

Flere av barnas venner har også eldre fedre i forhold til moren

Som du vet om, tro meg, dette snakker barn om (vi gjorde alltid det)

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Pappa er nesten 20 år eldre enn mamma, men jeg har aldri hatet foreldrene mine for det. Har alltid vært glad i pappa og hatt masse respekt for forholdet deres. Det er jo så lett å se hvor glade de er i hverandre.

Det var mest andre barn som kom med kjipe kommentarer. Og det var så klart vondt. Ble jo flau.

Nå er jeg snart 40 år. Mamma og pappa er fortsatt sammen og elsker hverandre like mye. Begge lever og pappa er fullstendig oppegående selv om han snart nærmer seg 90.

Mens de barna som plaget meg og kom med stygge kommentarer, gjerne har skilte foreldre eller t.o.m mistet sine foreldre til sykdom/død.

Anonymkode: 29332...f8c

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Som du vet om, tro meg, dette snakker barn om (vi gjorde alltid det)

Mine barn er åpne og forteller det meste hjemme. Så jeg er ganske så sikker på at dette ikke har vært tema. Da hadde de fanget det opp.

Jeg ville aldri sittet og diskutert andre barns foreldre, hverken når jeg var yngre eller når vi ble eldre. Visse ting lærer en videre til sine barn 

Men uansett så spiller det null rolle hva andre måtte mene og snakke om.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...