Gå til innhold

Veldig stiv i kroppen hver morgen


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hva gjør dere andre som våkner skikkelig stive i kroppen hver morgen? Har dere noen faste øvelser dere gjør for å myke opp? Jeg sliter med å komme meg ned trappa på morgenen, strekke meg etter kaffekoppen i skapet, bøye meg ned etc. Jeg sover max 6 timer om natta, sover jeg lengre går stivheten opp til nakke og hode og jeg våkner da med en fryktelig hodepine. Har vert hos lege og mast og mast men det slår ikke ut på noen tester så jeg kommer ikke videre. Hadde en periode vimovo og da forsvant stivheten men jeg tålte de ikke og fikk utslett over hele kroppen så jeg måtte slutte på de. Har gått på en sterk prednisolonkur for å få bort utslettene, den kuren virket og på stivheten men det kom tilbake med en gang jeg kuren var over. Var en periode også på metex for disse utslettene, hjalp ikke for noe. Jeg er snart 50 og ser ikke hvordan jeg skal klare meg hvis dette fortsetter. Er så sliten og lei.

Anonymkode: 656c9...e8e

Hva gjør du i hverdagen, da? Hvor ofte trener du styrke? Hvor mye tid setter du av til bevegelighet per dag? Sørger du for å ha en madrass tilpasset deg, en hodepute tilpasset liggestilling, gjør du anspennende øvelser, håndterer du din psyksike helse? Stresser du ned med meditasjon, hobbyer eller annet du synes hjelper? Legger du fra deg arbeidet på jobb og uro for gamle foreldre utenfor døra? Sørger du for å ikke sitte i lange perioder av gangen, og endre arbeidsstilling hvert 20. minutt dersom du har stillesittende arbeid?
 

Å være 50 og ikke trene 2-3 dager i uka pluss å trene bevegelighet daglig og ellers ta generelt vare på seg selv og forvente ok livskvalitet er faktisk ikke realistisk. Du er i forfall. Løpende vedlikehold er skrikende nødvendig. Men utfører du det? Da er god fysisk og mental helse til over 80 et realistisk scenario.

Anonymkode: 0d9de...ee0

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du høres ut som du er i overgangsalderen.

Stive ledd og dårlig søvn.

Anonymkode: 7e50d...215

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble henvist av manuellterapeut. Fastlegen fikk fart på seg da resultatene kom, selv om "alle har vondt i ryggen, beveg deg mer." 

Dersom du spør om henvisning så må du ha av både rygg og bekken, revmatisk sitter ofte nede i bekken selv om det stivner til helt opp til nakken.

Anonymkode: bdc16...09f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, AnonymBruker said:

Hva gjør dere andre som våkner skikkelig stive i kroppen hver morgen? Har dere noen faste øvelser dere gjør for å myke opp? Jeg sliter med å komme meg ned trappa på morgenen, strekke meg etter kaffekoppen i skapet, bøye meg ned etc. Jeg sover max 6 timer om natta, sover jeg lengre går stivheten opp til nakke og hode og jeg våkner da med en fryktelig hodepine. Har vert hos lege og mast og mast men det slår ikke ut på noen tester så jeg kommer ikke videre. Hadde en periode vimovo og da forsvant stivheten men jeg tålte de ikke og fikk utslett over hele kroppen så jeg måtte slutte på de. Har gått på en sterk prednisolonkur for å få bort utslettene, den kuren virket og på stivheten men det kom tilbake med en gang jeg kuren var over. Var en periode også på metex for disse utslettene, hjalp ikke for noe. Jeg er snart 50 og ser ikke hvordan jeg skal klare meg hvis dette fortsetter. Er så sliten og lei.

Anonymkode: 656c9...e8e

Inflmasjon. Du kan prøve hvilken som helst kur, men det eneste som hjelper er å foradre dieten. 
 

Også hjelper det å sove på hard madrass/ingen madrass slik de i asia gjor. Hardt underlag masserer kroppen gjennom natten. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hva gjør du i hverdagen, da? Hvor ofte trener du styrke? Hvor mye tid setter du av til bevegelighet per dag? Sørger du for å ha en madrass tilpasset deg, en hodepute tilpasset liggestilling, gjør du anspennende øvelser, håndterer du din psyksike helse? Stresser du ned med meditasjon, hobbyer eller annet du synes hjelper? Legger du fra deg arbeidet på jobb og uro for gamle foreldre utenfor døra? Sørger du for å ikke sitte i lange perioder av gangen, og endre arbeidsstilling hvert 20. minutt dersom du har stillesittende arbeid?
 

Å være 50 og ikke trene 2-3 dager i uka pluss å trene bevegelighet daglig og ellers ta generelt vare på seg selv og forvente ok livskvalitet er faktisk ikke realistisk. Du er i forfall. Løpende vedlikehold er skrikende nødvendig. Men utfører du det? Da er god fysisk og mental helse til over 80 et realistisk scenario.

Anonymkode: 0d9de...ee0

Trener yoga og har øvelser fra fysio men kronisk betennelse i armer pga jeg har hatt en jobb som belastet de mye gjør at en del øvelser utgår pluss at styrketrening gir en voldsom hodepine så det fikk jeg beskjed om å slutte med. Går tur hver dag, har to hunder på tilsammen 40 kg. Spiser sunt, tar vitaminer og tilskudd, bruker hrt etc. Har riktig hodepute, det har jeg hatt i mange år og madrasser har jeg forsøkt i mange ulike typer fra hard til myk og også tempur. Hjelper ikke. Jeg er en aktiv person, elsker å holde på med fysisk arbeid men det går ikke å holde på så mye pga skuldrene og forverring av betennelser. Har måtte slutte å jobbe.

Anonymkode: 656c9...e8e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg ikke lest de andre svarene her, men for min del var dette et forvarsel på overgangsalderen, og kom som første hint. Etterhvert kom tørrhet i skjeden, og energitap.

Nå går jeg på HRT og er betydelig mykere i leddene, skjeden fungerer igjen og jeg sprudler :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvor lenge har du hatt det sånn? Hvor lang tid varer stivheten? Er det noen spesiell del av kroppen som er stivere enn andre? Har du smerter noe sted?

Anonymkode: f39d6...00b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hvor lenge har du hatt det sånn? Hvor lang tid varer stivheten? Er det noen spesiell del av kroppen som er stivere enn andre? Har du smerter noe sted?

Anonymkode: f39d6...00b

Fra en halvtime til en time, av og til lengre og så kommer det tilbake på kvelden. Hvis jeg er for aktiv, feks driver å snekrer, tapetsere ol så kommer det tilbake tidlig på ettermiddagen. Smerter har jeg ofte i ryggen oppe og i beina og fra skuldre og ut i hender. Nok smerte sånn sett. Stivheten kom for 4 år siden og har økt på og i vinter ble det skikkelig ille og det har vedvarte enda jeg har gått på hrt i over ett år (hrt skal hjelpe hvis det er overgangsalderen).

Anonymkode: 656c9...e8e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

smilo skrev (4 timer siden):

Nå har jeg ikke lest de andre svarene her, men for min del var dette et forvarsel på overgangsalderen, og kom som første hint. Etterhvert kom tørrhet i skjeden, og energitap.

Nå går jeg på HRT og er betydelig mykere i leddene, skjeden fungerer igjen og jeg sprudler :)

Samme her!

Anonymkode: 7e50d...215

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...