Gå til innhold

Veldig stiv i kroppen hver morgen


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hva gjør dere andre som våkner skikkelig stive i kroppen hver morgen? Har dere noen faste øvelser dere gjør for å myke opp? Jeg sliter med å komme meg ned trappa på morgenen, strekke meg etter kaffekoppen i skapet, bøye meg ned etc. Jeg sover max 6 timer om natta, sover jeg lengre går stivheten opp til nakke og hode og jeg våkner da med en fryktelig hodepine. Har vert hos lege og mast og mast men det slår ikke ut på noen tester så jeg kommer ikke videre. Hadde en periode vimovo og da forsvant stivheten men jeg tålte de ikke og fikk utslett over hele kroppen så jeg måtte slutte på de. Har gått på en sterk prednisolonkur for å få bort utslettene, den kuren virket og på stivheten men det kom tilbake med en gang jeg kuren var over. Var en periode også på metex for disse utslettene, hjalp ikke for noe. Jeg er snart 50 og ser ikke hvordan jeg skal klare meg hvis dette fortsetter. Er så sliten og lei.

Anonymkode: 656c9...e8e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Yes, har set akkurat som deg. Fikk denne videoen av osteopaten min som han også selv gjør 2 ganger i uka (på videoen sier de hver dag, så litt oftere i akuttfasen før det blir bedre). Funker som bare det for meg (sammen med annen aktivitet, tur i terreng osv)

https://m.youtube.com/watch?v=4BOTvaRaDjI

Anonymkode: 9ab27...ab2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Yes, har set akkurat som deg. Fikk denne videoen av osteopaten min som han også selv gjør 2 ganger i uka (på videoen sier de hver dag, så litt oftere i akuttfasen før det blir bedre). Funker som bare det for meg (sammen med annen aktivitet, tur i terreng osv)

https://m.youtube.com/watch?v=4BOTvaRaDjI

Anonymkode: 9ab27...ab2

Tuuusen takk, det skal jeg prøve 🥰🥰🥰

Anonymkode: 656c9...e8e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gå til manuellterapaut etc.

Anonymkode: f03df...df8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden du har vært hos lege så har muligens dette blitt sjekket, men nevner det allikevel: D-vitamin? 

Jeg hadde det akkurat som deg, var stiv i kroppen hver morgen og det gjorde vondt å gå ned trappa. 

Det var ikke pga dette jeg startet med D-vitamin, jeg husker ikke grunnen og jeg visste ikke at det skulle hjelpe, men etter et par mnd stoppet jeg opp en morgen og kjente etter at "oi, det gjør ikke vondt lengre" - så det var D-vitamin som hjalp meg i hvert fall. 

Anonymkode: 83046...7f1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har det slik.

Slo ikke ut noe på blodprøver hos meg heller, men MR viste tydelig at det var revmatisk..

Anonymkode: bdc16...09f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kan det være dårlig seng?

Eller er du for lite aktiv?

Jeg har lenge følt meg tung, stiv og støl i kroppen, men er også lite aktiv, så har antatt at det er derfor. Nå har jeg tatt meg litt sammen og begynt med lette trenings og tøyeøvelser her hjemme og det skulle ikke så mye til før jeg merket bedring. Spesielt et vondt punkt mellom skulderbladene som har gjort at jeg har våknet tidlig om morgenen og ikke klart å sove igjen.

Har også en seng som burde vært byttet ut, men økonomien stopper det litt for tiden, hadde jeg gjort det så hadde jeg nok merket enda mer bedring, det har jeg erfaring fra tidligere.

Anonymkode: 846ab...a44

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Siden du har vært hos lege så har muligens dette blitt sjekket, men nevner det allikevel: D-vitamin? 

Jeg hadde det akkurat som deg, var stiv i kroppen hver morgen og det gjorde vondt å gå ned trappa. 

Det var ikke pga dette jeg startet med D-vitamin, jeg husker ikke grunnen og jeg visste ikke at det skulle hjelpe, men etter et par mnd stoppet jeg opp en morgen og kjente etter at "oi, det gjør ikke vondt lengre" - så det var D-vitamin som hjalp meg i hvert fall. 

Anonymkode: 83046...7f1

D vitamin er sjekket og det er fint, jeg tar tilskudd for å aldri dette ned i den gropa igjen. Har hatt mangel en gang for ti år siden og det var ille.

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Kan det være dårlig seng?

Eller er du for lite aktiv?

Jeg har lenge følt meg tung, stiv og støl i kroppen, men er også lite aktiv, så har antatt at det er derfor. Nå har jeg tatt meg litt sammen og begynt med lette trenings og tøyeøvelser her hjemme og det skulle ikke så mye til før jeg merket bedring. Spesielt et vondt punkt mellom skulderbladene som har gjort at jeg har våknet tidlig om morgenen og ikke klart å sove igjen.

Har også en seng som burde vært byttet ut, men økonomien stopper det litt for tiden, hadde jeg gjort det så hadde jeg nok merket enda mer bedring, det har jeg erfaring fra tidligere.

Anonymkode: 846ab...a44

Jeg har bytta seng tre ganger, ulike madrasser men hjelper ikke. Nå bytter jeg på å sove i dobbeltsenga og gjestesenga.

Anonymkode: 656c9...e8e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hva gjør dere andre som våkner skikkelig stive i kroppen hver morgen? Har dere noen faste øvelser dere gjør for å myke opp? Jeg sliter med å komme meg ned trappa på morgenen, strekke meg etter kaffekoppen i skapet, bøye meg ned etc. Jeg sover max 6 timer om natta, sover jeg lengre går stivheten opp til nakke og hode og jeg våkner da med en fryktelig hodepine. Har vert hos lege og mast og mast men det slår ikke ut på noen tester så jeg kommer ikke videre. Hadde en periode vimovo og da forsvant stivheten men jeg tålte de ikke og fikk utslett over hele kroppen så jeg måtte slutte på de. Har gått på en sterk prednisolonkur for å få bort utslettene, den kuren virket og på stivheten men det kom tilbake med en gang jeg kuren var over. Var en periode også på metex for disse utslettene, hjalp ikke for noe. Jeg er snart 50 og ser ikke hvordan jeg skal klare meg hvis dette fortsetter. Er så sliten og lei.

Anonymkode: 656c9...e8e

utred deg for reumatisme (revmatisk sykdom)

Anonymkode: 45d1d...228

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Styrketrening og yoga har gitt meg et nytt liv. 

Anonymkode: 6464e...2df

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg har det slik.

Slo ikke ut noe på blodprøver hos meg heller, men MR viste tydelig at det var revmatisk..

Anonymkode: bdc16...09f

Spørsmål, gikk du privat for å ta MR? Mistenker det samme, og har vurdert å ta MR privat siden legen min er så passiv. Men lurer på om radiologene der er kvalifisert nok til å se typisk revmatiske, og hva når man har resultatet, tar man med resultatet til legen eller kan fastlegen avveie resultatene fra privat MR?

Anonymkode: f03df...df8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har det sånn og jeg har fibromyalgi. Går på Cymbalta som hjelper noe, jobber også med vektnedgang og går på restorativ yoga for å få strekt og myknet opp litt mer.

Anonymkode: bc545...6ea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir stiv av stress. Kan ikke se det på blodprøver. Lettere sagt enn gjort å stresse ned. Prøver yoga, styrketrening og meditasjon. Kun styrketrening er ikke bra, da knyter det seg enda mer til.

Anonymkode: 1dd87...62c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg merker det samme selv om jeg spiser sunt, trener moderat, går ofte lette turer, sover greit og tøyer ofte. Er ikke overvektig eller syk ellers. Stiv som en pinne om morgenen, men også etter bare å ha sittet i ro 30min og skal reise meg igjen. Gamle skader i akilles og kne har plutselig etter 40 år blitt smertefulle igjen. Huden ved nakken brenner som jeg var solbrent og blir pløsete i kroppen i perioder. Fatter ikke hva som skjer. Har hatt høyt stoffskifte, men mange år siden siste anfall så regner meg som frisk der. Er ikke i oa enda heller selv om jeg nærmer meg 60. Kanskje det i seg selv er grunn til bekymring. Men ble mye verre etter siste covid infeksjon for min del. Prøver meg nå på psykomotorisk fysioterapi og håper det beste. Men aner ikke hvilken stein jeg skal snu i og med at jeg krysser av på alle disse «livsstilsendringene». 

Anonymkode: 13e4c...5bc

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søsteren min hadde det sånn i mange år, fant ikke noe før det kom flere symptomer, hun har bechtrews, mye revmatisme i familien men de fant det ikke hverken på rtg eller blodprøver, før det tilkom flere symptomer som sagt. Uansett er det å holde seg i bevegelse, trene styrke beste medisinen nesten uansett årsak til stølhet. 

Anonymkode: 751c5...b0c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære medmennesker.   Vitamin mangel     vil over tid gi sykdommer og tilstander i kroppen .   Det er fryktelig trist at norske leger ikke snakker mer til pasientene sine om dette , men det er fordi leger bare har 5 timer om emnet i løp av de 7 årene, så de vet ikke bedre.  Leger er også bare mennesker, som kan ta feil.

Dere som nevner egne symptomer her , dere mangler garantert magnesium, sink og  B vitaminer.

TS,  ta magnesium før du legger deg og B og D vitaminer med frokosten hvertfall en uke og se om du føler deg bedre .

 

Anonymkode: 01e0f...6fd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Spørsmål, gikk du privat for å ta MR? Mistenker det samme, og har vurdert å ta MR privat siden legen min er så passiv. Men lurer på om radiologene der er kvalifisert nok til å se typisk revmatiske, og hva når man har resultatet, tar man med resultatet til legen eller kan fastlegen avveie resultatene fra privat MR?

Anonymkode: f03df...df8

Ikke meg du spør, men jeg ble henvist til MR av kiropraktor, så det kan også være en mulighet.

Anonymkode: 775c5...0c8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hva gjør dere andre som våkner skikkelig stive i kroppen hver morgen? Har dere noen faste øvelser dere gjør for å myke opp? Jeg sliter med å komme meg ned trappa på morgenen, strekke meg etter kaffekoppen i skapet, bøye meg ned etc. Jeg sover max 6 timer om natta, sover jeg lengre går stivheten opp til nakke og hode og jeg våkner da med en fryktelig hodepine. Har vert hos lege og mast og mast men det slår ikke ut på noen tester så jeg kommer ikke videre. Hadde en periode vimovo og da forsvant stivheten men jeg tålte de ikke og fikk utslett over hele kroppen så jeg måtte slutte på de. Har gått på en sterk prednisolonkur for å få bort utslettene, den kuren virket og på stivheten men det kom tilbake med en gang jeg kuren var over. Var en periode også på metex for disse utslettene, hjalp ikke for noe. Jeg er snart 50 og ser ikke hvordan jeg skal klare meg hvis dette fortsetter. Er så sliten og lei.

Anonymkode: 656c9...e8e

Hadde det slik, men begynte å trene litt kroppsvektstyrke et par dager i uka  samt stretch hver dag i 5 minutter. Stivheten forduftet i løpet av 4-5 uker. Jeg trodde det var alderen og diverse skader, men det viste seg at jeg bare var i dårlig form....

Anonymkode: ec2e1...357

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hva gjør dere andre som våkner skikkelig stive i kroppen hver morgen? Har dere noen faste øvelser dere gjør for å myke opp? Jeg sliter med å komme meg ned trappa på morgenen, strekke meg etter kaffekoppen i skapet, bøye meg ned etc. Jeg sover max 6 timer om natta, sover jeg lengre går stivheten opp til nakke og hode og jeg våkner da med en fryktelig hodepine. Har vert hos lege og mast og mast men det slår ikke ut på noen tester så jeg kommer ikke videre. Hadde en periode vimovo og da forsvant stivheten men jeg tålte de ikke og fikk utslett over hele kroppen så jeg måtte slutte på de. Har gått på en sterk prednisolonkur for å få bort utslettene, den kuren virket og på stivheten men det kom tilbake med en gang jeg kuren var over. Var en periode også på metex for disse utslettene, hjalp ikke for noe. Jeg er snart 50 og ser ikke hvordan jeg skal klare meg hvis dette fortsetter. Er så sliten og lei.

Anonymkode: 656c9...e8e

Jeg var innom Betanien for noen uker siden og fikk påvist artrose i hendene, og jeg fortalte om det samme som over her, og hun skrev en anbefaling til legen min om henvisning til mr av ryggen. Jeg våkner med sterke ryggsmerter også, spesielt midt på natten og tidlig på morgenen. Stivner fort til. 

Vi har leddgikt, artrose etc i familien..har ikke vitaminmangler.

Så kom deg til legen og be om henvisning. Jeg tok blodprøver før henvisning, selv om de ikke kunne se noe på prøvene, så henviste de med bakgrunn i plagene mine og familiehistorikk med slikt. 

 

Anonymkode: cf12b...233

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Spørsmål, gikk du privat for å ta MR? Mistenker det samme, og har vurdert å ta MR privat siden legen min er så passiv. Men lurer på om radiologene der er kvalifisert nok til å se typisk revmatiske, og hva når man har resultatet, tar man med resultatet til legen eller kan fastlegen avveie resultatene fra privat MR?

Anonymkode: f03df...df8

Nei, offentlig. Tatt hos privat da (Evidia,) men henvist via offentlige.

Radiografene er gode på det private altså. De vurderer ikke sykdom, de beskriver hva de ser og sender til fastlegen (kan gjøre det om du ikke er henvist også, bare be om det.) De beskriver om de ser betennelser, hvor det er forandringer osv. 

Her sendte radiograf rapport til fastlegen med funnene de fant, ble så henvist til revmatisk poliklinikk på sykehuset for vurdering, da så revmatologen på bildene i tillegg og diagnose ble satt. 

Anonymkode: bdc16...09f

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...