Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg starter i ny jobb i midten av oktober. Får jeg etterbetalt lønnsoppgjøret fra gammel jobb (fra 1.mai)?

Anonymkode: 724b0...01a

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det er litt for lite info til å kunne svare på det.

Anonymkode: 925f2...ad4

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det er litt for lite info til å kunne svare på det.

Hvilken info behøves? 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hvilken info behøves? 

Hvor du jobbet og hvilken tariffavtale du evt var på. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg byttet jobb i fjor. Startet i ny stilling den 1. September. Mine tidligere kolleger fikk etterbetalt lønnsjustering i oktober eller november. Jeg fikk ikke dette. 

Anonymkode: a24b7...4bf

AnonymBruker
Skrevet

Med mindre du jobber i det offentlige så gjør du nok ikke det. I det offentlige; Ja. 

Anonymkode: 94783...57f

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Med mindre du jobber i det offentlige så gjør du nok ikke det. I det offentlige; Ja. 

Nei, det er slett ikke sikkert. Som noen andre skrev: Det er nødvendig å vite hvilken avtale TS tilhører. Jeg jobber i det offentlige, tilhører Unio/Akademikerne. Hos oss ville ikke TS fått noe. 

Anonymkode: 614c9...b19

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

I staten får man etterbetalt på LO/YS-avtalen, men ikke på Unio/Akademikeravtalen.

AnonymBruker
Skrevet

Litt uklart hva du mener. Om du skulle vært sikret fjorårets lønnsoppgjør så måtte du nok ha startet før 1.mai i fjor, iallfall om vi snakker sentrale forhandlinger?! Da hadde du automatisk kommet med. Derfor er det viktig når man forhandler lønn i ny jobb etter 1.mai at man tar høyde for at lønnen ligger på høyde med lønnsoppgjøret. Men siden du begynte i oktober, så vil jeg tro lønnen var justert etter lønnsoppgjør.

Dersom du mener årets lønnsoppgjør kommer du med ja, du startet jo i fjor. Jeg startet 15.april og kom med i årets lønnsoppgjør selvsagt siden det jeg startet før 1.mai. Etterbetalingen kommer faktisk nå på julilønnen. Kommunalt oppgjør. Det skal også være et lokalt oppgjør i høst, ca. 1,1% er holdt tilbake fra sentrale forhandlinger, så det kommer trolig en stigning til i år.

Litt usikker på hva reglene er for å komme med på lokale lønnsforhandlinger på høsten da. 

Anonymkode: a9789...bdd

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Litt uklart hva du mener. Om du skulle vært sikret fjorårets lønnsoppgjør så måtte du nok ha startet før 1.mai i fjor, iallfall om vi snakker sentrale forhandlinger?! Da hadde du automatisk kommet med. Derfor er det viktig når man forhandler lønn i ny jobb etter 1.mai at man tar høyde for at lønnen ligger på høyde med lønnsoppgjøret. Men siden du begynte i oktober, så vil jeg tro lønnen var justert etter lønnsoppgjør.

Dersom du mener årets lønnsoppgjør kommer du med ja, du startet jo i fjor. Jeg startet 15.april og kom med i årets lønnsoppgjør selvsagt siden det jeg startet før 1.mai. Etterbetalingen kommer faktisk nå på julilønnen. Kommunalt oppgjør. Det skal også være et lokalt oppgjør i høst, ca. 1,1% er holdt tilbake fra sentrale forhandlinger, så det kommer trolig en stigning til i år.

Litt usikker på hva reglene er for å komme med på lokale lønnsforhandlinger på høsten da. 

TS starter i ny jobb i oktober, så det må forstås som i år og at spørsmålet er om TS får etterbetaling for den jobben som nå  er sagt opp. 

Anonymkode: df427...f59

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk ny stilling i samme firma i oktober, fikk ikke utbetalt de månedene fra juni-september, for «lønnsjusteringen er innebakt i ny lønn» 😐 Ble noen tusenlapper jeg fortsatt mener jeg skulle hatt utbetalt basert på gammel lønn for de månedene. Men jeg orket ikke å ta opp kampen for det.

Anonymkode: e6d5b...e38

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

TS starter i ny jobb i oktober, så det må forstås som i år og at spørsmålet er om TS får etterbetaling for den jobben som nå  er sagt opp. 

Anonymkode: df427...f59

Ahh da skjønner jeg. Ja det tror jeg TS får. Jeg sluttet i august en gang en jobb i offentlig sektor, og på sluttoppgjøret i september fikk jeg både utbetalt feriepengene og etterbetaling for lønnsoppgjør fra mai til august.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Ahh da skjønner jeg. Ja det tror jeg TS får. Jeg sluttet i august en gang en jobb i offentlig sektor, og på sluttoppgjøret i september fikk jeg både utbetalt feriepengene og etterbetaling for lønnsoppgjør fra mai til august.

I staten avhenger det av hvilken tariffavtale man er på.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

I staten avhenger det av hvilken tariffavtale man er på.

… men uansett vil et eventuelt sentralt tillegg ikke bli klart før mot slutten av året. Uansett avtale. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Er det kun sentralt lønnsoppgjør, så vil du nok få etterbetalt. Hos oss er som regel alt lokale forhandlinger og de som har sluttet blir dermed ikke prioritert.

Anonymkode: d242d...b2b

AnonymBruker
Skrevet
mmd skrev (8 minutter siden):

… men uansett vil et eventuelt sentralt tillegg ikke bli klart før mot slutten av året. Uansett avtale. 

Det kan fort drøye til neste år også. 

• Liker 1
Skrevet

Hvis hele eller deler av lønnstillegg til TS forhandles sentralt så vil TS få etterbetalt fra 1. Mai

Den delen av lønnstillegget som fordeles lokalt vil TS normalt ikke få del i, hvis ikke fagforening eller arbeidsgiver er ekstremt "snill" mot TS.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Det var ikke uklart, det var bare du som ikke skjønte det.

Anonymkode: 08084...870

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Jeg starter i ny jobb i midten av oktober. Får jeg etterbetalt lønnsoppgjøret fra gammel jobb (fra 1.mai)?

Ja, du får. Egentlig skulle du fått denne måneden. 

Anonymkode: 88992...0fc

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ja, du får. Egentlig skulle du fått denne måneden. 

Anonymkode: 88992...0fc

Er du synsk?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...