Gå til innhold

Barn som raider skuffer og skap for mat om morgenen

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vårt barn på 8 år pleier å stå opp før oss voksne i helger og ferier. Går da til stua og ser på tv eller iPad til vi våkner. Det synes vi er helt greit, bortsett fra at barnet nå har begynt å spise alt det kommer over disse morgenene. Har vi søtsaker, is eller annet blir det spist. Dette er et barn som er veldig glad i mat, og om dette fortsetter er jeg redd det ender med overvekt, da vi barnet allerede er helt i øverste sjiktet av normal vekt for sin høyde. 

har forsøkt å snakke med barnet om dette tidligere uten hell, og det blir stusselig for alle andre i husstanden om vi må fjerne hver minste ting i skuffer og skap som kan være godt. Hva kan vi gjøre? Føler vi som foreldre har et ansvar her så barnet ikke ender opp med helseproblemer. 

Ut over disse godte-stundene om morgenen har familien et normalt kosthold med god balanse mellom sunne og litt mindre sunne ting, så barnet er på ingen måte «sulteforet» på godsaker, og er heller ikke vant til at dette skal spiser hver dag..😔

Anonymkode: 1eb16...b98

• Liker 2
  • Hjerte 5
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Søtsaker hadde vi en stund i skap som var låst

Anonymkode: b5d86...09c

• Liker 10
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Flytt det barnet ikke kan raide da. Ikke la barnet være alene om det ikke kan følge en enkel beskjed om å la slik mat være. Klarer ikke barnet styre seg bør det ikke være alene. 

Her må jo dere foreldre trå til, stå opp, gjøre tiltak. Så enkelt er det. 

Anonymkode: ab3b4...1d2

• Liker 33
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Lås vekk det meste, la evt litt av det «bedre» være igjen som barnet kan øve på selvdisiplin på. Antagelig har du her et barn som får helt fyrverkeri i kropp og hode av godsaker! Jeg var sånn selv, men pga at jeg vokste opp på syttitallet var det lite kaloririk mat i hus, som jeg bare kunne ta av. Da jeg flyttet for meg selv etter videregående, utviklet min svake lubbenhet seg til overvekt. 

Noen synes godsaker er godt (varierer litt hva som er godsaker), men klarer fint å styre seg. Andre blir helt besatt og klarer ikke tenke på annet. Vi er ulike fra naturens side, også på dette området. 

For en åtteåring uten konsekvenstenking er det umulig å stå i mot uten hjelp. La det ligge en havrekjekspakke å øve seg på, men gjem vekk evt chips, brus, is og sjokolade.

Anonymkode: 42f4b...084

• Liker 20
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Gjem og lås vekk. Og som forklaring; "dette er til lørdagskos og om du ikke klarer å holde deg unna så må vi jo låse det vekk. Nåt du spiser så mye sukker så får du ikke plass i magen din til den sunne maten som skal gjøre deg stor og sterk". 

Anonymkode: a145a...cc1

• Liker 8
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Mamma pleide å stå opp med meg. Hun lagde brødskiver/frukt/grønnsaker og te. Og gjerne en skål potetgull til kos. Så gikk hun å la seg igjen. Jeg var deretter mett og følte ikke behovet for å «raide». Du kan forsøke det? 

Anonymkode: 13d99...1be

• Liker 9
  • Hjerte 3
  • Nyttig 9
AnonymBruker
Skrevet

Kan du lage noe mat på forhånd som barnet kan spise? 

Her setter jeg frem en tallerken med skiver og litt frukt som barnet kan hente seg i kjøleskapet. Har i tillegg satt frem til rester av lørdagsgodt, slik at noe er lov. Da slipper vi at han raider skap her. 

Anonymkode: bbba9...0bd

• Liker 14
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Stå opp og lag ordentlig frokost til barnet. 

Anonymkode: c67f4...a56

• Liker 17
  • Hjerte 2
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Mamma pleide å stå opp med meg. Hun lagde brødskiver/frukt/grønnsaker og te. Og gjerne en skål potetgull til kos. Så gikk hun å la seg igjen. Jeg var deretter mett og følte ikke behovet for å «raide». Du kan forsøke det? 

Anonymkode: 13d99...1be

Hjelper ikke hvis det er et «godtesykt» barn. Man spiser ikke sjokolade pga at man er sulten.

Anonymkode: 42f4b...084

• Liker 5
  • Nyttig 2
Skrevet (endret)

Jeg ville lagt alt godteri i et skap høyt oppe som barnet ikke kan nå og hatt en boks i kjøleskapet med ting barnet kan ta om morgenen. F.eks. yoghurt (gjerne med en liten boks granola eller müsli til å strø oppå), oppskåret frukt og grønt (vanligvis mer fristende enn å bare ta et helt eple eller en banan fra fruktskålen), smoothie, Wasa sandwich, Babybel, skrella mozzarella eller annet som er kjapt og greit for barnet å ta, og så forklart barnet at det er dette som er tilgjengelig. Gjør det til noe som er fristende og godt så blir det kanskje ok å spise i stedet for å raide skapene etter sjokolade.

Endret av Arkana
  • Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Ja dette var et vanskelig problem gitt….not.

Stå opp med barnet og spis en god frokost sammen.

Anonymkode: 6079b...03d

• Liker 20
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Vårt barn på 8 år pleier å stå opp før oss voksne i helger og ferier. Går da til stua og ser på tv eller iPad til vi våkner. Det synes vi er helt greit, bortsett fra at barnet nå har begynt å spise alt det kommer over disse morgenene. Har vi søtsaker, is eller annet blir det spist. Dette er et barn som er veldig glad i mat, og om dette fortsetter er jeg redd det ender med overvekt, da vi barnet allerede er helt i øverste sjiktet av normal vekt for sin høyde. 

har forsøkt å snakke med barnet om dette tidligere uten hell, og det blir stusselig for alle andre i husstanden om vi må fjerne hver minste ting i skuffer og skap som kan være godt. Hva kan vi gjøre? Føler vi som foreldre har et ansvar her så barnet ikke ender opp med helseproblemer. 

Ut over disse godte-stundene om morgenen har familien et normalt kosthold med god balanse mellom sunne og litt mindre sunne ting, så barnet er på ingen måte «sulteforet» på godsaker, og er heller ikke vant til at dette skal spiser hver dag..😔

Anonymkode: 1eb16...b98

Da ville jeg latt være å ha så mye rart i skaper. Her er det ikke is, ikke brus, såvidt det var en halv pose med biler-godis. 

Har selv en mann som spiser endel godis så om jeg skal spare på noe så legger jeg det helt andre steder. 

Legg heller diverse frukt og yoghurt i barnets høyde. 

Anonymkode: beb80...a0a

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

1. Gi barnet beskjed om det ikke er greit. Gi konsekvenser om den bryter dette.

2. Prøv å sett frem annet, gi beskjed om at det er det eneste som er lov. Gi konsekvenser om den bryter dette.

3. Stå opp sammen med barnet. Da har du kontroll. 

Anonymkode: d5d82...7ef

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Det er vel dere voksne som setter reglene hjemme? Bestem at det ikke er lov å forsyne seg av det, og at de voksne bestemmer når det skal spises. 

Ha mat tilgjengelig som barnet kan spise, feks yoghurt, frukt, brødskive osv.

Anonymkode: ba897...53e

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor har dere så mye snop tilgjengelig da? Om dere må ha i hus så må dere gjemme det eller låse det inne hvis barnet ikke evner å hegne seg. 

Anonymkode: e2dff...bca

• Liker 4
Skrevet

Ikke la det barnet ikke får lov til å spise være tilgjengelig i huset. Sørg for god tilgjengelighet av noe barnet kan spise,  f.eks. bær og frukt.  Så enkelt.

Og ja, dette er voksnes ansvar, selv om det blir "stusselig" for dere andre.

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er vel dere voksne som setter reglene hjemme? Bestem at det ikke er lov å forsyne seg av det, og at de voksne bestemmer når det skal spises. 

Ha mat tilgjengelig som barnet kan spise, feks yoghurt, frukt, brødskive osv.

Anonymkode: ba897...53e

Enig!! 

Anonymkode: e2dff...bca

Skrevet

Hvor lenge er han våken alene? Om det er flere timer etter han vanligvis spiser frokost er det klart at blodsukkeret blir lavt og sulten stiger.

En åtteåring skal ikke være alene og ha fri tilgang til alt på kjøkkenet. Da får dere stå opp og gi ungen normal mat...

• Liker 9
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
Me0987 skrev (6 minutter siden):

Ikke la det barnet ikke får lov til å spise være tilgjengelig i huset. Sørg for god tilgjengelighet av noe barnet kan spise,  f.eks. bær og frukt.  Så enkelt.

Og ja, dette er voksnes ansvar, selv om det blir "stusselig" for dere andre.

Hva er stusselig? Barn skal ikke gå på selvstyr på formiddagen fordi man ikke gidder å stå opp med de...

Anonymkode: d4b31...c23

• Liker 6
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Kjøp minisafe til å ha kjøleskapet hvor dere legger godis i. Ha lås på fryseren.

Anonymkode: 8b0c8...132

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...