Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er gravid for første gang og har de siste 4-8 ukene kjent på det som må være kynnere. 
Magen strammer seg til og blir veldig hard i ca 30 sekunder. Og i blant buler den ut i merkelige posisjoner. Først trodde jeg dette var babyens bevegelser, for det er mye bevegelser i magen. Trodde feks at babyen i blant kanskje la seg på tvers og at hodet eller rumpa stakk ut på ene eller andre siden. Men har begynt å tvile på om det bare er det. 

I går kveld ble jeg veldig opphengt i dette, og jeg telte at magen strammet seg til 4-5 ganger hver time i løpet av en 2-3 timers periode på kvelden mens jeg omtrent gjorde ingenting her hjemme. Slappet av i soffaen. 

Er det vanlig å ha det så ofte i hviletilstand? Burde jeg være bekymret?
Det er verken vondt eller ubehagelig, bare rart. Og jeg kjenner ikke noe spesielt helt nederst ved livmorhals og åpning.
I og med at jeg ble så opphengt i det så drev jeg nok å tok på magen mer enn vanlig for å kjenne etter når det var mykt og hardt. 
Har hørt at det å ta på magen kan trigge kynnere? Og at også babyens bevegelser kan trigge det?

Anonymkode: b3698...c39

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde det også sånn i perioder. Hadde spesielt i andre trimester av og til såpass sterke kynnere at jeg måtte stoppe det jeg drev med og lene meg fremover. Fikk beskjed om at det ikke er noe å bekymre seg for. Jeg gikk heller ikke inn i prematur fødsel. 

Du kan ta dette opp med jordmor, for det kan kanskje handle om stress hos deg, og være et tegn på at du bør slappe mer av (det MÅ ikke være det, altså). Jeg ble sendt ut i svangerskapspenger ved overgangen til tredje trimester. Det handlet også om andre ting ved graviditeten, men kynnere var en del av det.

Mine kynnere ble definitivt trigget hvis jeg strøk magen på en bestemt måte. 

Anonymkode: a7dd4...632

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Jeg er gravid for første gang og har de siste 4-8 ukene kjent på det som må være kynnere. 
Magen strammer seg til og blir veldig hard i ca 30 sekunder. Og i blant buler den ut i merkelige posisjoner. Først trodde jeg dette var babyens bevegelser, for det er mye bevegelser i magen. Trodde feks at babyen i blant kanskje la seg på tvers og at hodet eller rumpa stakk ut på ene eller andre siden. Men har begynt å tvile på om det bare er det. 

I går kveld ble jeg veldig opphengt i dette, og jeg telte at magen strammet seg til 4-5 ganger hver time i løpet av en 2-3 timers periode på kvelden mens jeg omtrent gjorde ingenting her hjemme. Slappet av i soffaen. 

Det er verken vondt eller ubehagelig, bare rart. Og jeg kjenner ikke noe spesielt helt nederst ved livmorhals og åpning.
I og med at jeg ble så opphengt i det så drev jeg nok å tok på magen mer enn vanlig for å kjenne etter når det var mykt og hardt. 
Har hørt at det å ta på magen kan trigge kynnere? Og at også babyens bevegelser kan trigge det?

Det er veldig vanlig ja. Særlig i hviletilstand og på kveldstid.  

Det kan trigges av stress, at man stryker på magen, baby sin plassering og bevegelse - listen er lang. 

Så lenge det er "bare" kynnere så er det ikke noe å bekymre seg for. Gått sånn fra rundt samme tid og helt til fødsel med 2 av 3 barn. 

Men skader aldri å ta det opp med jordmor hvis du bekymrer deg og det vedvarer. 

Anonymkode: a8457...cbd

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Babyens bevegelser kan skape kynnere. Jeg har dette mest i hvile pga babyens aktivitet når jeg hviler. 

En jordmor stoppet meg en gang å spurte hvorfor jeg stryker så mye på magen. Jeg har hatt endel smerter med mine kynnere, så jeg sa som sant var at det roer de verste smertene. Jordmor sa at de pleier å stryke endel over magen til fødende for å trigge rier. Så det kan tenkes at å kose magen for mye kan øke på dette. 

Anonymkode: c79cf...6fe

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

TS. her. Takk for mange gode svar!
Jeg kjenner dette helt klart oftere på kvelden, ja. Har lurt på om det også kan ha en sammenheng med at magen da også gjerne er ekstra stram etter matinntak en hel dag, så kommer kynnerne oppå der igjen og kjennes derfor ekstra godt mot slutten av dagen. 

Skal til jordmor på fredag - hører med henne da ja. 

Jeg har i utgangspunktet ikke en stressende jobb, gode muligheter for hjemmekontor som jeg benytter meg av. 
Er nok litt lett-irritert fra naturen sin side som person, og iblant kan ting som kjekling/mas og kjas på hjemmebane sette seg litt i kroppen som en form for stress. Kan finne på å ta en krangel med sambo feks når jeg er hormonell. Om dette er stressende nok til å trigge kynnere vet jeg ikke... men kan jo være :P 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

TS. her. Takk for mange gode svar!
Jeg kjenner dette helt klart oftere på kvelden, ja. Har lurt på om det også kan ha en sammenheng med at magen da også gjerne er ekstra stram etter matinntak en hel dag, så kommer kynnerne oppå der igjen og kjennes derfor ekstra godt mot slutten av dagen. 

Skal til jordmor på fredag - hører med henne da ja. 

Jeg har i utgangspunktet ikke en stressende jobb, gode muligheter for hjemmekontor som jeg benytter meg av. 
Er nok litt lett-irritert fra naturen sin side som person, og iblant kan ting som kjekling/mas og kjas på hjemmebane sette seg litt i kroppen som en form for stress. Kan finne på å ta en krangel med sambo feks når jeg er hormonell. Om dette er stressende nok til å trigge kynnere vet jeg ikke... men kan jo være :P 

Når du er i noe aktivitet på dagen så roer vel baby seg av det. Så kommer kvelden og du roer ned så blir det motsatt for babyen. 

Jeg hadde en rolig jobb, beveget med kanskje 3000 skritt per dag, men hadde henting og levering av eldre barn i tillegg. Så jeg måtte sykemeldes mer og mer. 

Anonymkode: c79cf...6fe

AnonymBruker
Skrevet

Høres helt normalt ut!🙂

Anonymkode: 4327d...ca1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...