AnonymBruker Skrevet 6. juli #1 Del Skrevet 6. juli Vi har nylig fått oss valp i hus og det er stas men også skummelt. Jeg har vært forberedt på at det vil være mye jobb, men belønningen er stor. Jeg er nå inne i den fasen hvor jeg føler alt jeg gjør er feil og jeg blir bekymret for å legge et negativt grunnlag for valpen min. Jeg vet at valpen skal sove mye, men jeg føler at han sover alt for lite gjennom dagen. Vi burtrener ham og gjør alt for at buret skal være et positivt sted, han sover i buret om natta men jeg tror det var dumt av meg å ikke la ham sove der fra dag 1. vi har hatt et avgrenset område i stuen, med buret i sonen og jeg har ligget på sofaen. Valpen sov de første nettene på gulvet i sonen, da det var veldig varmt og jeg opplevde at buret ble for varmt for ham. Nå sover han i buret fra 11-01.00, så blir det tissepause og inn i buret igjen for å sove til ca 06.00 før ny dopause og frokost. Etter dette sover han i sonen utenfor buret til mellom 08-09 og resten av dagen har vi brukt buret mest for mat og litt trening. Gjennom dagen bruker han mest å sove på gulvet ulike steder i stuen, men jeg føler han sovet i alt for små intervaller. Vi tar ham ut for å gå på do hver 2.time men jeg prøver å ikke vekke ham når han først sover. Jeg har nå lest at det er lurt å sette seg ned med valpen og roe seg sammen med valpen etter 1 time våken/aktiv tilstand. Jeg har lagt til rette for soving i buret på dagtid også, men det har kun vært positivt et par ganger. Han blir mer urolig i buret på dagtid og jeg er bekymret for at jeg har ødelagt for oss i burtreningen med å ikke være konsekvent fra dag 1. jeg er også litt bekymret for at jeg har forsterket stress ved å sitte intim buret og vært tilgjengelig for ham når han har slitt med å falle til ro. Hva er deres tanker om hvordan vi kan gi valpen mer søvn og er det enda gode muligheter for at buret blir et godt sted å sove gjennom både dag og natt ved behov? Har jeg nå driti på leggen og gitt valpen min mer stress ved å forsterke det av min nærhet til buret ved innsoving? Kan dette eventuelt reverseres av å bli mer bevisst fremover? Ønsker alt annet enn en stresset hund, det er jo min store skrekk. På forhånd takk for svar. Hilsen ei noe overtenkende hundemamma. Anonymkode: bd28e...a8c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tabris Skrevet 6. juli #2 Del Skrevet 6. juli Hvorfor må ha sove i bur? Hvis han skal ligge i buret hele natta + når han sover på dagen så blir det mye burtid. Da er det bedre, som du nevner, at dere har et avgrenset område hvor også buret er, med åpen burdør. Så kan valpen sove hvor den vil i det området. Da kan han skifte stilling og underlag som han ønsker, noe alle hunder har behov for. Det er vanlig at valper sover mer oppstykket og har korte høneblunder gjennom dagen. Det er også helt normalt at de ønsker å være nær oss og at de raskere klarer slå seg til ro med oss i nærheten. Det å være alene vil øke stresset da det går mot valpens natur. Gi valpen god stimuli ute med miljøtrening, god sosialisering, utforsking og trening. Gi den et godt tyggebein eller en fylt kong inne slik at den lettere kan klare å falle til ro (tygging/gnaging/spising kan redusere stressnivået hos hunder). 7 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. juli #3 Del Skrevet 10. juli Veldig ofte ser vi at søvnkvaliteten blir dårligere når hunden er i bur med lukket dør. Dette er ofte fordi de er mer "på vakt" siden de ikke har noe fluktmulighet dersom de blir skremt. Det igjen fører til at de bare "hviler" og sover ikke ordentlig godt. Jeg ville helt klart a droppet buret, eller latt det bare stå med døren åpen (eventuelt ta ut døren). Mattilsynet har også noen regler om hvor stor burene skal være og de fleste er altfor små. Valper på 10 uker sover opp til 20 timer i døgnet, og det viktigste vi gir de er å kunne velge hvor, når og hvor lenge de vil sove og hvile. Jo mindre søvn, desto mer stresset og "hyper" valp blir det gjerne. Rett og slett fordi de er overstresset. Med så unge valper driver vi mest med kos og sosialisering og masse mental stimuli (igjen, viktig at valpen kan velge å ikke holde på med en bestemt aktivitet i så og så lang tid, da blir de bare overstimulert og "hypre"). Hilsen Oppdretter Anonymkode: 75638...5fb 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. juli #4 Del Skrevet 10. juli De fleste har en periode der de føler at ting er overveldende. Husk at han har bare vært til dere i kort tid og gjør seg fortsatt kjent med dere og omgivelsene. Jeg stresset mye med å få min valp til å sove nok. Han sov uansett ikke mer enn 17 timer i døgnet. Fant ut at han ikke greide å sove lenge nok når han var i samme rom som oss, så løsningen ble at minst en gang daglig han hadde en blund på soverommet. Da sov han gjerne 2-3 timer. Nå som unghund går han til soverommet når han ønsker helt fred, ellers så sover han på gulvet eller i buret sitt. Du sier buret er for varmt. Er det ikke stort nok til at han har to soner han kan ligge på? Her er det et pledd i kun 1/3 av buret slik at han kan endre liggeplass, og ha en vannskål. Når det gjelder do-treningen så er det unødvendig å vekke en valp. De tisser ikke på seg i søvne. Ta han ut når han våkner, har herjet og etter han har spist. Det viktigste dere fokuserer på nå er trygghet, så god miljøtrening og sosialisering. Skriv ned en oversikt over hvilke miljøer dere ønsker å ha han med i når han er voksen og eksponer gradvis. Husk å øv på ro i miljø. Triks og gå fint i bånd kan man alltid lære en voksen hund, men det er nå dere danner grunnlaget for båndet dere mellom. Anonymkode: 5ae3c...c82 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå