Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei. Er det noen som er nattevakter her? Som har noe erfaringer, positivt og negativt ☺️ jeg har tre små barn, 4,2 og nyfødt. Og ønsker og tilbake i nattvaktstilling, men redd det blir for mye?🤔

Anonymkode: cc0cc...274

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg jobber nattevakter.

Er du kvinne eller mann?

Som kvinne vil du kanskje ha en utfordring mens du ammer. Er du mann, vil kanskje partneren din måtte ta i litt ekstra når du har nattevakter - og det må det jo naturligvis også om du er kvinne også. 

Jeg har to små barn. 2 og 4, og som mann fungerer det helt fint for min partner og meg. Hun må jo stå opp på morgenen og levere i barnehage. Jeg har ikke middag klar når de kommer hjem, det ordner vi sammen når de kommer hjem rundt 16. Dersom jeg skal hente i barnehage, må jeg stå opp tidligere, men da er jeg avhengig av å sove 1-2 timer før nattevakt - og da er det hun som må ta seg av legging av den eldste. 

Fordelen med nattevakter, eller turnus, er at det kommer fridager her og der. Her kan jeg levere og hente i barnehage, jeg kan gjøre husarbeid og handle inn nødvendigheter. Jeg kan også ha middag klar. Jeg kan også få gjort unna personlige gjøremål slik at jeg har ettermiddagen helt ledig til familien. 

Ulempen er jo å snu døgnet, men det fungerer helt fint for meg. 

Anonymkode: f36e7...cd2

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg jobber nattevakter.

Er du kvinne eller mann?

Som kvinne vil du kanskje ha en utfordring mens du ammer. Er du mann, vil kanskje partneren din måtte ta i litt ekstra når du har nattevakter - og det må det jo naturligvis også om du er kvinne også. 

Jeg har to små barn. 2 og 4, og som mann fungerer det helt fint for min partner og meg. Hun må jo stå opp på morgenen og levere i barnehage. Jeg har ikke middag klar når de kommer hjem, det ordner vi sammen når de kommer hjem rundt 16. Dersom jeg skal hente i barnehage, må jeg stå opp tidligere, men da er jeg avhengig av å sove 1-2 timer før nattevakt - og da er det hun som må ta seg av legging av den eldste. 

Fordelen med nattevakter, eller turnus, er at det kommer fridager her og der. Her kan jeg levere og hente i barnehage, jeg kan gjøre husarbeid og handle inn nødvendigheter. Jeg kan også ha middag klar. Jeg kan også få gjort unna personlige gjøremål slik at jeg har ettermiddagen helt ledig til familien. 

Ulempen er jo å snu døgnet, men det fungerer helt fint for meg. 

Anonymkode: f36e7...cd2

Jeg er kvinne, mannen har levert de eldste barna i bhg føre jeg fikk miste. Så da hentet jeg i bhg rundt 15.30 så hadde vi klart middagen, hadde også hele kvelder hjemme. Har ikke lyst og over på dag og kveld, så mye vekk fra barn og hjem

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Jobber natt med små barn, det er perfekt og jeg tror jeg fortrekker dette frem til ungene bli tenåringer!

det er tøft når det står på med 3-4 netter på rad. Du får ikke sovet like mye som uten barn, men du får vært mye mer tilstede enn andre foreldre.

En kollega av meg hadde barn på 8 og 10 år, de var overbevist om at mamma ikke hadde jobb fordi hun alltid var hjemme. Sannheten var at hun jobbet nattestilling, og det er ingenting som er bedre enn det? At en forelder kan være så mye tilstede at ungene tror at du er hjemmeværende!

Jeg er ikke en nattevaktsperson, og fungerte dårlig i en tredelt turnus. Men ren nattestilling er mye enklere enn å gå tre ulike skift.

Anonymkode: 75d68...049

AnonymBruker
Skrevet

Jeg liker det. Men arbeidstider spiller en rolle. Jeg slutter 0715 og bor rett ved jobben. Rekker derfor raskt hjem slik mannen kommer seg på jobb. Jeg følger barna i barnehagen som også ligger rett ved. Sover og henter de. Av og til handler jeg, trener osb 1t før jeg henter de. Noen dager blir lengre for de, men innimellom leverer jeg sent og henter tidlig / har de hjemme en fridag (spesielt en dag før eller etter arbeidshelg). 

Deilig med mer fri og bedre lønn. Tid å ta meg av oppgaver i hjemmet og ærender når fri. Vi har derfor totalt mer "fritid" fordi ikke begge må ta seg av slike oppgaver på ettermiddagen. Blir også mer tid til kvalitetstid med barna. 

Men det var tøft en periode da de begge sov dårlig. En hadde problemer med å sovne, den andre stod tidlig opp. Jobber nå 80%. Men gikk ned i stilling til sistemann begynte i barnehagen og 6mnd etter (til rutiner stabiliserte seg). Jobbet da 65%, men oop mot 75% i perioder da jeg heller tok ekstravakter når det var mulig. 

Ellers har vi reist på ferie 1 uke når jeg har hatt fri. Slipper da å bruke feriedager. Og billigere. 

Anonymkode: 927f8...238

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Jeg liker det. Men arbeidstider spiller en rolle. Jeg slutter 0715 og bor rett ved jobben. Rekker derfor raskt hjem slik mannen kommer seg på jobb. Jeg følger barna i barnehagen som også ligger rett ved. Sover og henter de. Av og til handler jeg, trener osb 1t før jeg henter de. Noen dager blir lengre for de, men innimellom leverer jeg sent og henter tidlig / har de hjemme en fridag (spesielt en dag før eller etter arbeidshelg). 

Deilig med mer fri og bedre lønn. Tid å ta meg av oppgaver i hjemmet og ærender når fri. Vi har derfor totalt mer "fritid" fordi ikke begge må ta seg av slike oppgaver på ettermiddagen. Blir også mer tid til kvalitetstid med barna. 

Men det var tøft en periode da de begge sov dårlig. En hadde problemer med å sovne, den andre stod tidlig opp. Jobber nå 80%. Men gikk ned i stilling til sistemann begynte i barnehagen og 6mnd etter (til rutiner stabiliserte seg). Jobbet da 65%, men oop mot 75% i perioder da jeg heller tok ekstravakter når det var mulig. 

Ellers har vi reist på ferie 1 uke når jeg har hatt fri. Slipper da å bruke feriedager. Og billigere. 

Anonymkode: 927f8...238

Høres veldig fint ut. Går i en 80% natt stilling nå. Skal ta permisjon så jeg skal jobbe ca 66% nå når ungene er så små å går i bhg. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har tre barn og jobber natt som sykepleier i 65% stilling. Jobber fra 22.00-07.30. Har en fin turnus, og det eneste jeg "hater" er helgearbeidet. Sove når familien er hjemme, vil alltid være med de i helgene. Men på ukendagene er det GENIALT. Jeg får mye alenetid, har god tid til husarbeid, preppe middag, innkjøp, alenetid, soving, osv. Kan hente tidlig i barnehagen. 

Sover på dagtid mellom vakter og er våken og har hele kvelden med familien. Trenger jeg å sove litt kan jeg bare sove en times tid på sofaen eller legge meg litt sammen barna ca kl 18.30-19.00. Om ikke har mannen og jeg gjerne 1-2 timer alenetid. 

Jobber ca 1-3 netter pr uke så har i grunn en del fri også. Jeg skulle gjerne hatt litt høyere stilling, men det er en annen sak. 

Lykke til, det passer om du er et b-menneske, men tung om man ikke får sove eller sliter med å være våken. Jeg er b-menneske så passer meg yppelig. 

Anonymkode: 5653b...a66

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...