Gå til innhold

Har jeg fått rosacea...? (Om d er sånn d skrives 😏)

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

AnonymBruker

Bruker du østrogen? Det kan gjøre huden sol ømfintelig. Jeg tålte ikke sol da jeg gikk på HRT (tabletter), og fikk også histaminintoleranse. Huden så ikke ut, ble bra etter jeg sluttet. 

Anonymkode: 0999d...d3e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
On 7/6/2024 at 12:04 AM, AnonymBruker said:

Azaelic forte har jeg ikke hørt om, den var dyr, 1600 for liten tube, fungerer den bra?

Anonymkode: f4eb8...9c8

Acealinsyre (eller azealic acid på engelsk) brukes mot rosascea og akne. Jeg har selv rosascea og bruker en krem med 15% azealinsyre (denne). Man kan jo starte med 10% og se om man har god effekt. Man kan også gå til hudlege og få resept på Finacea som har 15% azealinsyre, men det koster jo masse å gå til hudlege. Her er noen kremer med 10%

https://www.farmasiet.no/catalog/ansiktspleie/serum/the-inkey-list-azelaic-acid-10-serum,5105378?gad_source=1&gclid=CjwKCAjwnK60BhA9EiwAmpHZw5RnY1MYzYER3Hbka0hhjX-lloeh1CsmWyh7yGZto8Az_8PgFgUzoBoCHhUQAvD_BwE

https://www2.hm.com/no_no/productpage.1020275001.html?srsltid=AfmBOorPrkGG2H5BitJmPElTMnhgBYp4u8XyrsWhXOSJn2zFftlxNtKKfsQ

Azealinsyre svik litt de første gangene man bruker det. 

Anonymkode: 57264...a22

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Acealinsyre (eller azealic acid på engelsk) brukes mot rosascea og akne. Jeg har selv rosascea og bruker en krem med 15% azealinsyre (denne). Man kan jo starte med 10% og se om man har god effekt. Man kan også gå til hudlege og få resept på Finacea som har 15% azealinsyre, men det koster jo masse å gå til hudlege. Her er noen kremer med 10%

https://www.farmasiet.no/catalog/ansiktspleie/serum/the-inkey-list-azelaic-acid-10-serum,5105378?gad_source=1&gclid=CjwKCAjwnK60BhA9EiwAmpHZw5RnY1MYzYER3Hbka0hhjX-lloeh1CsmWyh7yGZto8Az_8PgFgUzoBoCHhUQAvD_BwE

https://www2.hm.com/no_no/productpage.1020275001.html?srsltid=AfmBOorPrkGG2H5BitJmPElTMnhgBYp4u8XyrsWhXOSJn2zFftlxNtKKfsQ

Azealinsyre svik litt de første gangene man bruker det. 

Tusen takk! Jeg skal prøve meg frem. Jeg var hos hudlege for noen år siden og ble anbefalt å ptøve soolantra som gjorde ingenting for meg. Jeg gikk privat så gikk ikke tilbake for 1200 kr til for ny vurdering av flere kremer den gangen, men hun nevnte ingenting om dette da. Jeg har lyst til å prøve dette, har både små kviser og små kviselignende som kommer og aldri går igjen.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Tusen takk! Jeg skal prøve meg frem. Jeg var hos hudlege for noen år siden og ble anbefalt å ptøve soolantra som gjorde ingenting for meg. Jeg gikk privat så gikk ikke tilbake for 1200 kr til for ny vurdering av flere kremer den gangen, men hun nevnte ingenting om dette da. Jeg har lyst til å prøve dette, har både små kviser og små kviselignende som kommer og aldri går igjen.. 

De produktene som har hatt god effekt på min hud er:

Acticlear krem. Bruker denne på kvelden 2-3 ganger i uken.

Sulfactil rens. Bruker denne på kvelden 2 ganger i uken (ikke samme dag som Acticlear)

SOS paste når jeg har mye kviser/rødhet. 

Ellers bruker jeg mild rens og fuktighetsgivende kremer og så klart solkrem. Skal begynne med mild peeling nå og se om huden min tåler det.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

De produktene som har hatt god effekt på min hud er:

Acticlear krem. Bruker denne på kvelden 2-3 ganger i uken.

Sulfactil rens. Bruker denne på kvelden 2 ganger i uken (ikke samme dag som Acticlear)

SOS paste når jeg har mye kviser/rødhet. 

Ellers bruker jeg mild rens og fuktighetsgivende kremer og så klart solkrem. Skal begynne med mild peeling nå og se om huden min tåler det.

Lykke til!

Takk, dette setter jeg veldig pris på! Bruker rens fra avene jeg er fornøyd med og en solkrem som huden tåler, ellers sliter jeg, så jeg tar alle tips varmt imot

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
7 minutter siden, AnonymBruker said:

Takk, dette setter jeg veldig pris på! Bruker rens fra avene jeg er fornøyd med og en solkrem som huden tåler, ellers sliter jeg, så jeg tar alle tips varmt imot

Bare hyggelig. Bruker koreanske produkter i "øvrig hudpleie", men har gjort noen bomkjøp her også. Det enkleste er en minimalistisk rutine med milde og fuktighetsgivende produkter. Har også god erfaring med hudpleie fra apotek. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ligner på rosacea ja. Jeg ville forsøkt å få henvisning til hudlege for å få diagnosen, greit å ha det på papiret. 

Jeg blir knallrød av dusj, og kan også bli rød bare av å vaske ansiktet med vann om morgenen. Viktig å beskytte mot sol (SPF 50), men for meg er egentlig vind og kulde like ille.

Har prøvd veldig mye både på resept pg reseptfritt opp gjennom årene.

- azelainsyre skal hjelpe mot rødhet. Den jeg fikk på resept, Finacea, var grusom (kløe), mens Acticlear fra Elixir kan jeg bruke daglig. Har bestilt Noon azelaic forte som noen andre nevnte her. Veldig spent på den!! Fikk anbefaling av hudpleier, den skal ha høy kons av azelainsyre men samtidig være skånsom. Bestilte fra en nettbutikk som hadde rabattkode så den kostet drøyt 1100 kr...

- bruker også Niacinamide 4% fra Elixir, tåler den godt. Virker ikke direkte mot rødheten, men hjelper mot at huden blir veldig grov av rosacea og generelt urenheter

- hadde lite effekt av Rosazol. Lenge siden jeg prøvde den, mener å huske at den ga kløe og tørr hud som Finacea

- Soolantra funket veldig bra på meg. For noen år siden hadde jeg veldig dårlig kontroll på rosaceaen og fikk det typisk kviselignende utslettet. Soolantra hjalp veldig på dette

- Sulfactil fra Elixir brukte jeg før jeg fikk resept på Soolantra. Smøres direkte på de hissige områdene/vablene og virker over natt. Det er en krem som størkner på huden og lukter litt svovel, så ikke såå digg å bruke

- Mirvaso prøvde jeg en gang, fikk resept av hudlege. Den gjør at blodårene trekker seg sammen og bli derfor mindre rød, men effekten er kortvarig og jeg opplevde å bli litt mye hvit på enkelte flekker.

Jeg har hatt det i mange år, og har etter hvert fått sprengte blodkar. Har fjernet noen med laser men er ikke i mål der enda. Tåler heldigvis sminke veldig godt nå som betennelsen er borte (etter Soolantra kuren).

Rosacea er en plagsom og kostbar lidelse!!😡😡

Anonymkode: 8fca9...aa9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvis det der er rosacea så har jeg hatt det hele mitt liv. Alltid trodd at rosazea er mer hissig hele tiden. Jeg ser ut som TS sine bilder omtrent hele tiden, verre i varmen og etter dusj. Blir veldig rød av trening/fysisk aktivitet og det roer seg ikke før timer etterpå. Ikke funnet kremer som hjelper på rødheten, har prøvd en redness-correktor fra clarins uten hell. Skal prøve en av rådene TS har fått med innhold i kremer. Har tatt laserbehandling lavt i ansiktet pga sprengte blodkar. Og som barn/ungdom under øyet, de kalte det sprengte blodkaret for en spider. Dekker til med foundation når jeg skal ut av huset.

Anonymkode: 7d801...353

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Siden du blir rød av dusjing, unngå veldig varmt vann og ikke få såpe/shampoo i ansiktet (så godt dette lar seg gjøre). Bruk en beroligende og mild rensemelk som roer huden. Klapp ansiktet tørt, ikke gni. Ellers støtter jeg å finne noe beregnet for rosascea på apotek, som La roche posay eller Avene. Erborian selger også en cc-krem mot rødhet om du synes foundation blir for tungt. Unngå sol, eller bruk en god solfaktor i ansiktrt. 

Anonymkode: 2f17f...65a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 6.7.2024 den 0.04):

Azaelic forte har jeg ikke hørt om, den var dyr, 1600 for liten tube, fungerer den bra?

Ja det synes jeg. Er mindre rød i huden og har ikke hatt rosaceaanfall etter jeg begynte på den for et par år siden. Før hadde jeg langvarige anfall, ofte med det kviselignende utslettet som varte lenge. For meg har den virkelig endret livet mitt så den er verdt hver eneste krone. Den er drøy da, bruker rundt 4 mnd på en tube. 

Anonymkode: 597a6...fd8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 8.7.2024 den 12.49):

Ikke tenk på å peele huden om en har rosacea iallefall ! 😱

Anonymkode: ecee4...6f3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 8.7.2024 den 16.15):

Hvis det der er rosacea så har jeg hatt det hele mitt liv. Alltid trodd at rosazea er mer hissig hele tiden. Jeg ser ut som TS sine bilder omtrent hele tiden, verre i varmen og etter dusj. Blir veldig rød av trening/fysisk aktivitet og det roer seg ikke før timer etterpå. Ikke funnet kremer som hjelper på rødheten, har prøvd en redness-correktor fra clarins uten hell. Skal prøve en av rådene TS har fått med innhold i kremer. Har tatt laserbehandling lavt i ansiktet pga sprengte blodkar. Og som barn/ungdom under øyet, de kalte det sprengte blodkaret for en spider. Dekker til med foundation når jeg skal ut av huset.

Anonymkode: 7d801...353

Jeg har rosacea og jeg er IKKE rød etter trening! 
Det må komme av noe annet 

Anonymkode: ecee4...6f3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Det ser ut som rosascea, jeg fikk det også i voksen alder, noe som er vanlig for mange. Jeg bruker produkter som kan dempe rødhet og eldre hud. Passer godt til bla oljete hud og er også effektiv mot kviser: https://www.kicks.no/paulas-choice/hudpleie/ansiktspleie/ansiktsserum/booster/10-azelaic-acid-booster-30-ml

https://finhud.no/produkt/ph-formula-vita-b3-24h-cream/

De er dyre, men de kan hjelpe over tid. Så er de bedre enn vanlig krem. 

Om du trenger å dekke rød hud så kan jeg anbefale denne: 

https://www.vita.no/luxury-brands/erborian-cc-creme-clair-45-ml?v=339271&gad_source=1&gclid=Cj0KCQjwv7O0BhDwARIsAC0sjWPC4V-dMkmNXEnOlchCe8peaQS2-551Jiwvze8ujOs9lHR8HrqaVO4aAkXPEALw_wcB&gclsrc=aw.ds

Anonymkode: 15d99...cad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...