Gå til innhold

Gammel hund. Noen tips?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Vi har en stor polarhund som er 15 år. Den siste måneden har hun virkelig gått fra å være litt gammel til å bli skikkelig gammel. Hun har alltid bodd inne, men nå finner hun ikke ro inne lengre. Bare traver rundt og rundt. Hun er ikke lengre husrein. Klarer kanskje holde seg 4 timer. Hun orker knapt å gå på tur, og er stiv og støl i beina. Hun hører dårlig. Når hun tisser lukter det utrolig stramt. Løsningen har derfor blitt at hun har senga si på den overbygde verandaen, og der ligger hun får det meste og sover når hun da ikke går ned på plenen for å gjøre fra seg. 

Samtidig viser hun ikke å ha noe vondt noe sted, så mannen mener at så lenge hun ikke har vondt skal hun få fortsette å ha det slik. Han mener egentlig at ting skal være som før. At hun skal få være inne. Sove i senga våre og at ting liksom skal være normalt. Jeg klarer likså ikke det lengre jeg. Får så vondt av henne der hun kanskje har tisset på seg inne og nesten ligger der i sitt eget tiss fordi hun er for stiv til å reise seg på det glatte gulvet. Så jeg setter henne ut på verandaen og har dårlig samvittighet for det. 

Jeg mener tiden er kommet dit for å ta henne til veterinæren og hvertfall ta en helsesjekk for å sjekk hvordan hun egentlig har det. Jeg vet at polarhunder er mestre i å skjule smerte, og mener at hun egentlig burde få slippe mens hun fortsatt har litt verdighet igjen. Mannen nekter. Han tviholder på at hun har jo ikke noe vondt og orker nesten ikke forholde seg til at hunden er så gammel så hun er. Jeg skjønner han jo litt. Bare tanken på å miste vår 15 år gamle bestevenn er forferdelig. Jeg sitter og griner bare fordi jeg skriver dette. Samtidig har ikke mannen det lett, da også moren hans har kort tid igjen og leve. Og det og miste begge to på kort tid blir bare så ufattelig tungt.

Så jeg lurer på om noen har noen gode råd? Ev noen gode formuleringer jeg kan bruke i samtale med mannen? 

Anonymkode: c16b1...5a5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Når hunden ikke kan holde på urin lengre, er stiv og støl og ikke foter seg på glatt gulv, har tiden kommet for å la den slippe. 

Jeg vet det er fryktelig vondt, men det er en hundeeiers plikt å la hunden slippe, når livskvaliteten er såpass lav. 

Og tenk på at hunden deres har hatt et langt og godt liv, og nå på slutten har hun det ikke greit med å bli forvist ut, sklir på gulv, urinerer inne. Den mister både verdighet og livskvalitet. Det er bedre å la den slippe, mens det ennå er litt verdighet igjen. 

Og husk, nå holdes hunden i live for deres skyld, ikke for hundens skyld. Det er dere det blir vondt for, hunden vet ikke at den dør, den bare sovner inn. Det er egoistisk å holde liv i en gammel hund, for at man selv ikke orker å miste den. 

Jeg har gått igjennom det å miste hund flere ganger, og det er forferdelig vondt, så jeg skjønner mannen din og deg. Men det fineste man kan gjøre for hunden sin når den har blitt så gammel og skral, er å la den slippe. 

Anonymkode: 605a2...b34

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at en tur til veterinæren for sjekk er det minste dere kan gjøre. At hun er urolig, gjør ifra seg inne, endrer atferd og ikke orker å gå tur kan være tegn på sykdom/smerter. Isåfall kan smertestillende eller annet være en løsning for hunden. Det er helt normalt at gamle hunder tyr til smertestillende på regelmessig basis. 

Utover det er hunden gammel. Det går nedover nå, og det kan være alderdommen også. Den vanskelige avgjørelsen kommer da sigende. Spørsmålet er nå bare hvor lenge dere kan utsette det. Okei, kanskje er det ikke hast her og nå, men fallet er såpass markant at avgjørelsen bør være med i ligningen nå i sanntid. 15 år er en ganske bra alder, og tiden nærmer seg. Det er ikke om å gjøre å la en hund bli eldst mulig. Ofte er det bedre å ta avgjørelsen før det har gått for langt. For samvittigheten etter det er ikke alltid god å bære på. Tenk på hva som er best for hunden.

Men, igjen, en helsesjekk bør være første steg nå. Og det bør dere utføre. Og så vurderer dere mer etter det. Kanskje er det mange gode måneder igjen å hente, kanskje ikke. Krysser fingrene for at veterinæren kan være til litt hjelp. 🫰 

Endret av Bombasi
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Spør mannen din om hun må lide på sine siste dager så han skal slippe å måtte ta farvel. 

Det er utrolig vondt å måtte ta avgjørsel om å avlive, men i motsetning til oss, så har hundene våre mulighet til å forlate livet før livet blir for uutholdelig vondt. Ansvarlige hundeeiere lar hunden sin sovne rolig inn før hverdagen blir for dårlig. Hunder lever i nuet. Man kan ha gitt de et flott liv, men det er ikke det de tenker på når de har vondt 24/7, ligger i egen urin og leddene verker.

Ingen har angret på at de tok hunden sin for tidlig, men mange har angret på at man har tatt hunden alt for sent. 

Ta med hunden til veterinær. Få sterke smertestillende mens du jobber med å få mannen på gli. 

Anonymkode: 48a2e...154

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Bra svart over. De fleste hunder er mestere på å skjule at de har vondt. Det ligger i deres natur å ikke vise svakhet.

Anonymkode: 49acd...20a

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...