AnonymBruker Skrevet 5. juli 2024 #1 Skrevet 5. juli 2024 Jeg går i hovedsak på én tablett mot høyt blodtrykk, Losartan, og har en annen tilgjengelig, Nifenova. Nifenova har jeg brukt av og på. Nå har det vært en stund av. Losartan har ikke vært nok, så i går ble jeg gitt en tablett til, Amlodipin, av en privat lege fordi blodtrykket var høyt. Jeg tok en tablett i dag og har opplevd å blitt ekstremt døsig og trøtt, samt fått prikkinger i armer og bein (sto at det var en av bivirkningene). Det er så ubehagelig så vurderer å bruke Nifenova istedet igjen. (Fastlegen min har ikke ledig fremover, så må gå til legevakt eller privat lege/ Volvat.) Jeg vet ingen her er helsepersonell, men ut fra det over, ville dere anbefalt det jeg selv vurderer? Anonymkode: 9d19d...cdb
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2024 #2 Skrevet 5. juli 2024 Jeg følte noe ubehag når jeg begynte på blodtrykksmedisiner. Legen sa da at det kunne være en forbigående greie. Er det samme med Amlodipin? At det kan komme ved oppstarten og gå over etterhvert? Hvis det er bivirkninger ved medisiner som ikke er bra for oss og gjør at vi bør slutte med medisinen så pleier det å stå i pakningsvedlegget. Står det noe om dette der? Anonymkode: 7505c...2f7
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2024 #3 Skrevet 5. juli 2024 Just now, AnonymBruker said: Jeg følte noe ubehag når jeg begynte på blodtrykksmedisiner. Legen sa da at det kunne være en forbigående greie. Er det samme med Amlodipin? At det kan komme ved oppstarten og gå over etterhvert? Hvis det er bivirkninger ved medisiner som ikke er bra for oss og gjør at vi bør slutte med medisinen så pleier det å stå i pakningsvedlegget. Står det noe om dette der? Anonymkode: 7505c...2f7 Den legen jeg gikk til sa jeg måtte slutte om jeg ble svimmel, kvalm eller fikk en av de mer alvorlige tilfellene av bivirkninger. Heldigvis ikke noe sånt 🤞 Det står at det kan være forbigående, men akkurat prikkingen er noe jeg forbinder med nerver (har hatt lignende før) og da blir jeg engstelig. Det står og at man bør melde fra om man opplever noen av bivirkningene. Anonymkode: 9d19d...cdb
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2024 #4 Skrevet 5. juli 2024 Bør jeg da kutte ut og gå tilbake på Nifenova? Anonymkode: 9d19d...cdb
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2024 #5 Skrevet 5. juli 2024 Du bør ringe legekontoret for en hastetime pga bivirkninger og usikkerhet rundt medikasjon videre. Slikt som dette skal de ta fortløpende, innimellom andre ting, selv om de ikke har ledige vanlige timer. Anonymkode: d5dfd...4c7 1 1
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2024 #6 Skrevet 5. juli 2024 51 minutter siden, AnonymBruker said: Du bør ringe legekontoret for en hastetime pga bivirkninger og usikkerhet rundt medikasjon videre. Slikt som dette skal de ta fortløpende, innimellom andre ting, selv om de ikke har ledige vanlige timer. Anonymkode: d5dfd...4c7 Kan jeg ringe legevakt? Er i en annen by enn fastlegen (2 t unna). Anonymkode: 9d19d...cdb
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2024 #7 Skrevet 6. juli 2024 Siden jeg har Nifenova tilgjengelig så har jeg gått tilbake på den. Den andre tabletten ga utslag litt i natt på ekstremt VONDT i ryggen. Så det bare skjer ikke at jeg fortsetter på Amlodipin. Anonymkode: 9d19d...cdb
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2024 #8 Skrevet 6. juli 2024 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Jeg går i hovedsak på én tablett mot høyt blodtrykk, Losartan, og har en annen tilgjengelig, Nifenova. Nifenova har jeg brukt av og på. Nå har det vært en stund av. Losartan har ikke vært nok, så i går ble jeg gitt en tablett til, Amlodipin, av en privat lege fordi blodtrykket var høyt. Jeg tok en tablett i dag og har opplevd å blitt ekstremt døsig og trøtt, samt fått prikkinger i armer og bein (sto at det var en av bivirkningene). Det er så ubehagelig så vurderer å bruke Nifenova istedet igjen. (Fastlegen min har ikke ledig fremover, så må gå til legevakt eller privat lege/ Volvat.) Jeg vet ingen her er helsepersonell, men ut fra det over, ville dere anbefalt det jeg selv vurderer? Anonymkode: 9d19d...cdb Her er det to forhold, du konfererer med lege når du har så alvorlige problemer med et legemiddel, og du leser pakningsvedlegget og den informasjonen som står der når du ikke er komfortabel med et legemiddel. Sist men ikke minst, du tar ikke mer av legemiddelet før du har konsultert lege. Alle fastleger har vikarer/kollegaer som ivaretar den ferierende legens pasienter. Enten på samme legekontor, eller i kollegaring. Velger du å gå priva så er de ditt valg. Husk og på at alle timer ikke er tilgjengelig for elektronisk bestilling, man må ringe ved akutte og halvakutte behov for legehjelp. Anonymkode: d946b...0e0 1
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2024 #9 Skrevet 6. juli 2024 Med så alvorlig høyt blodtrykk. Har du vært til undersøkelse hos kardiolog? Fått tatt ultralyd av hjertet ditt? Anonymkode: 557fe...06d
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2024 #10 Skrevet 6. juli 2024 AnonymBruker skrev (18 timer siden): Jeg går i hovedsak på én tablett mot høyt blodtrykk, Losartan, og har en annen tilgjengelig, Nifenova. Nifenova har jeg brukt av og på. Nå har det vært en stund av. Losartan har ikke vært nok, så i går ble jeg gitt en tablett til, Amlodipin, av en privat lege fordi blodtrykket var høyt. Jeg tok en tablett i dag og har opplevd å blitt ekstremt døsig og trøtt, samt fått prikkinger i armer og bein (sto at det var en av bivirkningene). Det er så ubehagelig så vurderer å bruke Nifenova istedet igjen. (Fastlegen min har ikke ledig fremover, så må gå til legevakt eller privat lege/ Volvat.) Jeg vet ingen her er helsepersonell, men ut fra det over, ville dere anbefalt det jeg selv vurderer? Anonymkode: 9d19d...cdb Jeg bruker bl.a amlodipin, var trøtt og svimmel i starten, bruker en type til og det samme gjaldt den. Måtte øke gradvis i dose. Du skal ikke slutte uten at legen din sier det. Da får du få en hastetime hos legen din, eller ta en ekonsultasjon Anonymkode: fbd7f...f5c 2
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2024 #11 Skrevet 6. juli 2024 2 hours ago, AnonymBruker said: Med så alvorlig høyt blodtrykk. Har du vært til undersøkelse hos kardiolog? Fått tatt ultralyd av hjertet ditt? Anonymkode: 557fe...06d Ja, tidligere med henvisning fra fastlegen. Sist jeg var til fastlegen, for ca 2 uker siden, hadde jeg vært til akupunktør først og fikk da et blodtrykk på 109/70. Legen sa da at det ikke var nødvendig med mer enn én tablett mot høyt blodtrykk. Siden da har det da bare skutt i været. Jeg lever i et forhold med svært høyt stress. Daglig med sur og mutt partner som banner og skriker over den minste lille ting. Anonymkode: 9d19d...cdb
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2024 #12 Skrevet 6. juli 2024 Legen svarer vel på e-konsultasjon? Anonymkode: b3c48...f71
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2024 #14 Skrevet 6. juli 2024 1 hour ago, AnonymBruker said: Legen svarer vel på e-konsultasjon? Anonymkode: b3c48...f71 Ja, om opptil 5 dager. Anonymkode: 9d19d...cdb
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2024 #15 Skrevet 6. juli 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Ja, tidligere med henvisning fra fastlegen. Sist jeg var til fastlegen, for ca 2 uker siden, hadde jeg vært til akupunktør først og fikk da et blodtrykk på 109/70. Legen sa da at det ikke var nødvendig med mer enn én tablett mot høyt blodtrykk. Siden da har det da bare skutt i været. Jeg lever i et forhold med svært høyt stress. Daglig med sur og mutt partner som banner og skriker over den minste lille ting. Anonymkode: 9d19d...cdb Kvitt deg med partneren din. Lettere sagt enn gjort, men kroppen din har åpenbart ikke godt av å være i det forholdet. Hva godt gjør det deg å være sammen med partneren din? Veier det negative mer enn det positive, så vil det kanskje være best å gå? Høyt blodtrykk er skadelig for flere organer i kroppen. Både for hjerte og nyrer. Du lever bare en gang. Ta vare på kroppen din. Kanskje om du kommer ut av destruktive forholdet, blodtrykket ditt vil stabilisere seg. Prioriter deg selv. Anonymkode: 557fe...06d 1
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2024 #16 Skrevet 6. juli 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg lever i et forhold med svært høyt stress. Daglig med sur og mutt partner som banner og skriker over den minste lille ting. Anonymkode: 9d19d...cdb Det er virkelig på tide å gå ut av forholdet når det gjør at du må medisineres for alvorlige tilstander... Slik kan du ikke ha det. Anonymkode: 7505c...2f7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå