Gå til innhold

Føler jeg ikke får trukket pusten nok. Panikk?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg mener ikke at jeg har panikkanfall,da er det vel ikke tvil. 
Men når jeg er i stressa situasjoner så får jeg nesten pustebesvær. 
Jeg trekker pusten hele tiden,føler ikke jeg får trukket nok inn. 
Får liksom ikke nok oksygen.  

Nå er feks ene forelderen min veldig syk,jeg ventet på telefon fra sykehuset og i ett par timer så gikk jeg konstant å trakk pusten. 
Har roet seg nå,det samme har jeg. 

Men hva er dette? Angst?

Anonymkode: 8361c...68a

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Stress/bekymring.

Helt normal og naturlig reaksjon på en stress-situasjon.

Anonymkode: 497d5...f2f

Skrevet

Det har jeg også. Er en type angst. 

Ekkel følelse å føle at man ikke får trekt pusten ordentlig.

AnonymBruker
Skrevet
tapetkniv skrev (3 minutter siden):

Det har jeg også. Er en type angst. 

Ekkel følelse å føle at man ikke får trekt pusten ordentlig.

Ja veldig. 
Oppdagde også tilfeldig da jeg så meg selv i speilet at jeg hadde veldig røde lepper så jeg går tydeligvis å snurper leppene inn/mellom tennene også mens dette stresset pågår. 

Anonymkode: 8361c...68a

AnonymBruker
Skrevet

Dette har jeg også i korte og lengre perioder av gangen, det kalles generalisert angst. Det er typisk stress-reaksjon i kroppen. Det kjennes ut som om du ikke får nok pust/oksygen, men det får du. Det som hjelper meg er å akseptere og bli venn med angsten. Også sette seg ned og puste rolig, og holde pusten på utpust litt lenger enn vanlig. Og fokuser på utpust, istedenfor innpust❤️

Anonymkode: 2680b...37d

AnonymBruker
Skrevet

Prøv å enten puste firkant eller puste slalom når dette kommer. Det hjelper.

Bilde og forklaring på å puste firkant her: https://www.folelseskompasset.no/ovelsesbibliotek/overveldende-folelser/

Puste slalom er nesten det samme, jeg foretrekker det fordi man ikke holder pusten. Ett normalt, men dypt innpust og ett saaakte utpust. I stedet for en firkant ser du for deg en slalombakke. Pust dypt inn samtidig som du ser for deg at du kjører i en rett linje opp bakken. Så skal du ned igjen (puste ut) mens du sakte kjører sikk-sakk hele veien ned bakken.

Anonymkode: 1d4fe...370

AnonymBruker
Skrevet

Hyperventilering.

Anonymkode: 72cc0...0e4

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Pass på at du puster med magen, at du trekker dypt nok inn. 
Mange (meg selv inkludert) puster ikke skikkelig, først ved fysisk anstrengelse og stress jeg virkelig merker det. 
Har fått spenninger i kroppen pga dette, det er en konstant tilstand her, begynte på behandling (avspenning og pusteteknikk-lære), men hoppet av etter hvert av andre årsaker. En manuellterapeut eller osteopat kan finne ut om det er det som er problemet hos deg. 

Anonymkode: eff11...f47

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det enkleste når dette kommer, er å konsentrere seg om å puste ut. Grunnen til at du ikke får nok luft, er at du prøver å trekke frisk luft ned i lunger som allerede er fulle av karbondioksid. 

Pust hardt ut istedenfor å prøve og trekke luft inn. Hvis du bare hjelper til med å tømme lungene, fylles de med frisk luft helt av seg selv. 

Anonymkode: 133bf...6c4

Skrevet

Kan også hjelpe å gå til kiropraktor og løsne opp i midtryggen. Kan være låsninger i thorakalen som påvirker pusten. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...