Gå til innhold

Hvor mye er forlover med på forberedelser?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Utrolig sært med de som står fast på at forlover må velge sin egen kjole. Brudepiker/forlover osv skal jo følge inn i resten av tema. Forloveren er jo helst en veldig god venninne eller søster, skulle trodd at de ønsket å gjøre bryllupet finest mulig for bruden da🤷🏻‍♀️ Har heldigvis aldri møtt på så vanskelige gjester som det noen i denne tråden gir utrykk for å være. 

Anonymkode: a6ef8...094

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

For noen fæle kommentarer over her. Forlover er jo ofte en bestevenninne eller god venninne, og jeg syns godt man kan prøve å være med på litt ting da. Det hadde jeg gjort for mine venninner om jeg var forlover, og hvis jeg ikke ville hadde jeg sagt nei til å være det. Syns ikke du forventer for mye. Og med tanke på kjole og farge, om bruden sier at hun ikke vil man skal ha den og den fargen så respekterer man det. Jeg syns at det er bruden sin dag og det må man bare tåle og respektere! Da syns jeg bruden skal få det slik som hun vil på sånne ting. Det er ikke bridezilla.

Anonymkode: 84542...402

Det kan være vanskelig nok å finne en passende kjole som er flatterende og innenfor budsjett om det ikke skal settes føringer for farge i tillegg... 

Og om nan skal bruke en del penger på å kjøpe en kjole, ønsker man jo gjerne å kunne bruke den flere ganger.

Endret av Thyra
  • Liker 2
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Utrolig sært med de som står fast på at forlover må velge sin egen kjole. Brudepiker/forlover osv skal jo følge inn i resten av tema. Forloveren er jo helst en veldig god venninne eller søster, skulle trodd at de ønsket å gjøre bryllupet finest mulig for bruden da🤷🏻‍♀️ Har heldigvis aldri møtt på så vanskelige gjester som det noen i denne tråden gir utrykk for å være. 

Anonymkode: a6ef8...094

Da får bruden betale for forloverens kjole da.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thyra skrev (14 minutter siden):

Da får bruden betale for forloverens kjole da.

Vi skal det. Dvs de kan velge om de ønsker at vi betaler sånn at de låner kjolen av oss eller om de vil kjøpe selv. Men har ganske strenge føringer for kjolene da..  Tror de fleste klarer å finne en løsning sammen istedenfor å velge den ene fargen brudeparet ikke ønsker liksom 😅

Anonymkode: a6ef8...094

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 7.7.2024 den 10.26):

Hun har visst i ett år at hun skal være forlover, og jeg har spurt om to ting som tar noen timer. Oj, da vet jeg at det er å være kravstor. Og da vet jeg at man ikke skal tilby noe hjelp som forlover heller. 

Anonymkode: 82fbe...236

Siterte du feil person? Jeg skrev ikke noe om at du var kravstor. Bare at du følger amerikanske tradisjoner, mens hun kanskje tenker mer norsk.

Anonymkode: a5969...44a

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 8.7.2024 den 0.00):

Utrolig sært med de som står fast på at forlover må velge sin egen kjole. Brudepiker/forlover osv skal jo følge inn i resten av tema. Forloveren er jo helst en veldig god venninne eller søster, skulle trodd at de ønsket å gjøre bryllupet finest mulig for bruden da🤷🏻‍♀️ Har heldigvis aldri møtt på så vanskelige gjester som det noen i denne tråden gir utrykk for å være. 

Anonymkode: a6ef8...094

«Tema» 😂

Selvsagt må man da kunne velge selv kjolen man skal pynte seg i? 

Anonymkode: a5969...44a

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 5.7.2024 den 20.04):

Jeg hadde et sterkt ønske om at min skulle være med på prøvetimen med hår og- eller tilpasning av kjolen. Skal ikke være med på noen av delene. Passer ikke selv om jeg har sagt ifra i god tid på forhånd. Jeg vil jo ikke mase, men man trenger faktisk litt hjelp til noen av forberedelsene. Ser ikke helt ut som hun har skjønt det og tilbyr seg aldri heller.  Jeg ba også om at forloverkjolen ikke skulle være i en bestemt farge, og nå har hun funnet kjole i akkurat den fargen. Så da må jeg være kjip å si nei, noe som ikke gir meg en god følelse. Den kommer til å skille seg ut veldig fra det vi andre skal ha på oss, altså brudepar og den andre forloveren. Jeg mener selvfølgelig ikke at forloveren min skal være med på alt, men trodde oppriktig at man skjønte at når man sier ja til å være forlover, så betyr dette at man må sette av litt tid også...

Anonymkode: 82fbe...236

Det kan avklares med forlovedene på forhånd hva du ønsker av de. 
Jeg hadde søstrene mine som forlovere. De var ikke med på noe av planleggingen. Jeg planla alt sammen med mannen min. 
 

Anonymkode: 9c82d...ce3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her hadde jeg gitt oppgaven til noen andre. Om så, en mer perifer om jeg måtte. Det teller mer at vedkommende spiller på lag, enn at det må være en veldig nære. 

Akkurat kjolevalg ville jeg ikke presset noen på, for det ville vært viktigere for meg at hun trivdes i et plagg som skal være med på masse bilder og være på, store deler av dagen. 

Det kan hende hun tar seg sammen når det nærmer seg. Men har hun null interesse, så får du spørre direkte om hun vil trekke seg. 

Håper det beste for dere 🤞

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 8.7.2024 den 0.00):

Utrolig sært med de som står fast på at forlover må velge sin egen kjole. Brudepiker/forlover osv skal jo følge inn i resten av tema. Forloveren er jo helst en veldig god venninne eller søster, skulle trodd at de ønsket å gjøre bryllupet finest mulig for bruden da🤷🏻‍♀️ Har heldigvis aldri møtt på så vanskelige gjester som det noen i denne tråden gir utrykk for å være. 

Anonymkode: a6ef8...094

Det er bare en tanke så langt fra hva jeg kunne kommet på. Matche på bilder? Stå i stil? Jeg synes det grenser til hysterisk. 
Vi (brudeparet) kommer til å ha lignende farger på oss, hva resten av gjestene gjør får være opp til dem. Det er jo ikke maskeradeball.

Endret av Kålrota
  • Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som forlover var jeg selv med på det meste av planleggingen for hele bryllupet. Også valg av kjole, tilbehør, lokale, mat, kake, bordplassering.. Ja, alt brud og brudgom ønsket bistand til. Når det kom til min kjole ble vi enige sammen om hva som ble finest. Selv om hun gjerne hadde ønsket blå, så skjønner min beste venninne at den fargen ikke kler meg - og vi fant da en kjole i min beste farge, også tok hun faktisk detaljer av den fargen inn i annen bryllupspynt. 

Det må sies at de månedene vi brukte på planlegging var svært hyggelig for oss alle.. Dette var jo mine beste venners største dag, og jeg ville gjerne delta mest mulig, Det ble mange fine kvelder med et glass vin og bryllupssnakk.

Forstår at mange kanskje ikke er så nære sin forlover, men tipset er å snakke sammen. Fortell dine forventninger, og lytt til forloveren din - så blir det nok en fin tid og dag for alle. 

Anonymkode: 0c8c7...d57

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min forlover var med til lokaler, med å velge kjole, frisør, blomster, fargetema, velge ut ting til gavelisten... Egentlig alt. Så jeg, mannen og hun dro alltid son en trio på disse tingene. Hun og jeg skrev i bryllupsplanleggingsboka sammen. 

Anonymkode: f3218...8e5

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Jeg har tatt det som en selvfølge at forlover er med på ting som planlegging, prøve kjole etc - gjerne sammen med andre venninner / søstre også. Det er hverfall helt naturlig i min krets ( og vi er ikke pur unge). Mor min har bilder fra 60-tallet når hun giftet seg av henne og forloveren som er i byen og ser på kjoler, så dette er ikke noe nymotens Amerikapåvirkning heller. 

Anonymkode: 60b0c...b1a

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff her syntes jeg det ble utrolig mye dumme og trasige kommentarer... Er selv i helt samme situasjon hvor jeg kjenner på at forloveren er forsvunnet litt i løse luften. Svarer ikke når jeg ringer, ser henne aldri lenger osv osv. Så vurderer sterkt å bytte. Ville ikke kalle deg Bridezilla fordi du har sagt én farge som ikke skal velges... det er mange andre farger å velge mellom. Det er faktisk slik at brudeparet spanderer en fest med middag og dessert og drikke til masse mennesker da må enkelte ønsker respekteres synes jeg! Tenker jo litt at forlover skal avlaste brudeparet litt, det er mye arbeid å planlegge et bryllup. Prøvetime til kjole og hår er ikke akkurat jobb det er jo litt kos og synes jo forlover skal være med på det... hvertfall prøve. Hvertfall kjolen er viktig, synes det er betydelig at man har selskap i et øyeblikk som er så viktig. Tror jeg ville tatt en prat med forloveren før du evt. Byttet. Snakket om forventninger og slikt, det skal jeg gjøre. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ingenting. Han signerte papirene og møtte opp på dagen. I tillegg arrangerte han utdrikningslag med mine venner. Øvrige forberedelser tok jeg og min mann oss av, inkludert å velge kjole.

Anonymkode: 4692c...cbd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil hun andre forloveren bli med på hår- og kjoleprøving da? Synes det er dårlig oppførsel av forloveren å kjøpe kjole med feil farge. Synes ikke det er bridezilla å ha slike ønsker. 

Anonymkode: 8fff0...712

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det avtaler man vel.. avgjør kanskje noe underveis. Jeg gjorde ingenting. Da jeg ble spurt om å være forlover sa jeg at jeg ikke kunne gjøre noe, visste ikke hva som ble forventet osv, diverse greier er bare ikke noe jeg er interessert eller lignende. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Byou skrev (9 timer siden):

Uff her syntes jeg det ble utrolig mye dumme og trasige kommentarer... Er selv i helt samme situasjon hvor jeg kjenner på at forloveren er forsvunnet litt i løse luften. Svarer ikke når jeg ringer, ser henne aldri lenger osv osv. Så vurderer sterkt å bytte. Ville ikke kalle deg Bridezilla fordi du har sagt én farge som ikke skal velges... det er mange andre farger å velge mellom. Det er faktisk slik at brudeparet spanderer en fest med middag og dessert og drikke til masse mennesker da må enkelte ønsker respekteres synes jeg! Tenker jo litt at forlover skal avlaste brudeparet litt, det er mye arbeid å planlegge et bryllup. Prøvetime til kjole og hår er ikke akkurat jobb det er jo litt kos og synes jo forlover skal være med på det... hvertfall prøve. Hvertfall kjolen er viktig, synes det er betydelig at man har selskap i et øyeblikk som er så viktig. Tror jeg ville tatt en prat med forloveren før du evt. Byttet. Snakket om forventninger og slikt, det skal jeg gjøre. 

Jeg støtter dette!! Ta en forventingsavklaring og eventuelt bytt forlover. Hvis hun andre forloveren stiller opp, så holder det kanskje med henne?

Anonymkode: 8fff0...712

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 15.7.2024 den 19.09):

Min forlover var med til lokaler, med å velge kjole, frisør, blomster, fargetema, velge ut ting til gavelisten... Egentlig alt. Så jeg, mannen og hun dro alltid son en trio på disse tingene. Hun og jeg skrev i bryllupsplanleggingsboka sammen. 

Anonymkode: f3218...8e5

Og hvor var mannens forlover?

Anonymkode: 3c0ab...34e

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo helt normale forventninger ts har her.

Visse farger på kjolen skal man ikke bruke i et bryllup. Så at ts ønsker at forloveren skal unngå EN viss farge er hverken å være kravstor, bridezilla eller en hindring for forloveren til å finne en kjole. Finnes nok ørten andre farger og kjoler å velge i. 

Selvsagt er det normalt at forloveren er med på prøving av brudekjole etc. Det er en ære å få være med på. Såklart, det er ikke alltid det lar seg gjøre, f.eks hvis man bor på andre siden av Norge. 

En ting jeg har lært ts, er at bryllupsforumet på kg ofte er helt på bærtur i forhold til virkeligheten. Man får så mange rare og negative svar her, at det beste er å Google eller snakke med andre. Mange har aldri giftet seg, er generelt negativ til bryllup, forstår ikke at det er brudeparets dag osv. 

Ikke tro at forloveren ikke har noen rolle. Hadde jeg vært deg hadde jeg satt meg ned med hun å pratet og eventuelt funnet en annen forlover. Masse lykke til ❤️

 

Anonymkode: 87259...644

  • Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Byou skrev (11 timer siden):

Det er faktisk slik at brudeparet spanderer en fest med middag og dessert og drikke til masse mennesker

For å feire seg selv og sine egne livsvalg (og de får som regel gaver i retur). For all del, bryllup og andre feiringer er som regel hyggelig å være med på, men ikke framstill det som en uselvisk handling de gjør av hensyn til alle andre. Hvor stort og dyrt man gjør det er også et valg man tar. 

Endret av Daria
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...