Gjest fattig frilanser Skrevet 15. februar 2006 #1 Del Skrevet 15. februar 2006 Jeg er nyetablert med et lite firma og jobber som frilanser. Det begynner å ordne seg med oppdrag, men inntekten min er på et minimum ennå, og jeg trenger sårt en del materiell; visse dataprogrammer, bærbar pc/mac o.l. Er det noen som vet om det går an å søke kommunen f eks om støtte? Er det sannsynlig at man kan få noen penger, eller er det bare snakk om (gunstige?) lån? Kan utdanning/arbeidsfelt ha noe å si? Jeg skal selvsagt finne ut mer, men synes det er greit å høre om noen vet noe konkret - jo mer jeg vet, jo lettere er det å formulere meg klart ved en evt henvendelse til aktuell instans... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Shea Skrevet 15. februar 2006 #2 Del Skrevet 15. februar 2006 En kjapp tlf til Inovasjon Norge vil avklare dine spørsmål Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 16. februar 2006 #3 Del Skrevet 16. februar 2006 Takk for svar - jeg har tatt kontakt med dem og holder på å fylle ut et kronglete søknadsskjema... Hadde vært interessant å vite hva slags erfaringer andre har også, for å vite litt om hva jeg kan forvente. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Shea Skrevet 16. februar 2006 #4 Del Skrevet 16. februar 2006 Hva du kan forvente kan jeg ikke si noe om da du ikke skriver konkret hva det er du arbeider med. Avgjørelsene fra Innovasjon Norge er så situasjonsavhengig og begrunnes ut fra den enkelte søker og IN sine satsningsområder, at jeg vil ikke si noe om hva du kan forvente eller ikke. Det eneste jeg kan med handen på hjertet si er at dem vi har vært i kontakt med var meget hjelpsom. Vi fikk desverre ikke på alle pungtene vi søkte på, men så fikk i til gjengjeld mer på et annet område. Vi er kjempefornøyde. En anne plass du også kan henvende deg for råd og veiledning er http://www.bedin.no Dem har gratis tlf du kan ringe for spørsmål og svar. Har du søkt støtte fra den kommunen du bor i? Kommunene har en pott penger som de fordeler hvert år i støtte til etablerere/bedrifter. Lykke til Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 16. februar 2006 #5 Del Skrevet 16. februar 2006 Takk igjen:-) Jeg har sendt en forespørsel til kommunen tidligere, men de svarte ikke engang. På den annen side var jeg ikke så godt i gang på det tidspunktet. Kommunen har ellers vært noe skakkjørt de seneste årene, og i nærheten av mitt felt har ordfører litt for mange ganger uttalt seg om hvor bra det er med dugnad... Bedin kjenner jeg jo til, men har ikke kontaktet dem angående dette. Jeg tenker på å søke om penger til nødvendig programvare og maskin - to helt nødvendige arbeidsredskaper for meg, men også "det eneste" jeg må investere i. Firmaet mitt er nystartet og kommer til å være et enkeltpersonsforetak i overskuelig framtid (med noen muligheter for prosjektbasert ansettelse av andre). Jeg har allerede fått noen oppdrag (før jul hadde jeg ett, pr i dag har jeg tilsagn om minst fire) fra en kjent oppdragsgiver, i tillegg til at jeg har noen andre muligheter, så jeg føler jeg kan forsvare investeringene, jeg har bare ikke midler nok til å kjøpe selv uten å ta opp lån - noe som også er skummelt ettersom inntekten er usikker foreløpig. Driver innen kultur, kan man vel si, har ikke så lyst til å gå nærmere inn på det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Shea Skrevet 16. februar 2006 #6 Del Skrevet 16. februar 2006 Tropp opp på kontoret til nærings sjefen i kommunen. Ta med deg en søknad og lever personlig sammtidig som du får forklart saken. At du ikke har fått svar er jo helt merkelig. Tror (og jeg er ikke helt sikker) at kommuner får tildelt en pott med penger som skal gå til slike formål. I så fall er jo kommunen pliktig til å i alle fall vurdere din søknad. I vår kommune har vi en slik pott. Den er ikke stor så det blir ikke mye på hver. De fleste som søker får en liten slant av kassa. Om du ikke får tildelt kan du jo få et rimelig etablererlån i fra Kommunen eller IN som du avtaler avdragsfrihet på i f.eks 1 år. (om du ikke får støtte) Det vil jo være mer overkommelig enn å måtte begynne med avdrag med en gang. Sparebank 1 har jo også en pott med penger som du kan søke på. Kommer ikke på flere akkurat nå, men det er fler plasser det er mulig å søke. Mulig dem vet på Bedin eller IN. Send søknader over en lav skog. Det værste du kan få er jo nei. Den som ikke våger intet vinner. Åååå hva med fylkeskommunen??? Der kan det jo være noe. Hør med den som er fylkesrådet for næring eller en av konsulentene på næringsavdelingen. (næringssjefen i din kommune burde vite om det samme men i tilfelle den personen ikke er fullt oppdatert kan det jo være greit å ta kontakt direkte med fylket.) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 16. februar 2006 #7 Del Skrevet 16. februar 2006 Du får ikke støtte til datamaskiner fra Etablererstipendet til Innovasjon Norge. Jeg sendte selv en søknad og fikk den avslått på bakgrunn av at for mye av det jeg søkte støtte til var dataanlegg (vanskelig å unngå i mitt yrke..). Men er det andre ting du kan trenge som ikke er datarelatert, så ville jeg søkt. Og ja, du FÅR pengene dersom de godtar søknaden din. Det er derfor det kalles stipend, ikke lån. Lykke til! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 17. februar 2006 #8 Del Skrevet 17. februar 2006 Takk for svar begge to. Så dumt om ikke man kan få støtte til datautstyr vi Etabl.stipendet, når det er omtrent det eneste redskapet jeg MÅ ha (det bør jo regnes som mindre fysiske investeringer eller hva det sto?), og som koster mer enn jeg kan spytte i av egne lønnsinntekter slik ståa er nå i starten. Tror forresten jeg vet om folk som har fått støtte til slikt, men mulig de søkte mer spesifikke midler innen bransjen sin. Men jeg har nå sendt en søknad, så får vi se. Hvis jeg ikke får, kan jeg kanskje se om det er andre områder jeg kommer til å bruke penger på, så jeg evt får mer penger å rutte med. Jeg skal også henvende meg til næringssjefen i kommunen igjen, jeg synes også de skulle svart på min tidligere henvendelse, men som nevnt tror jeg jeg stiller bedre nå ettersom jeg nå både har startet selskap og har en tydelig profil på hva jeg driver med (samt oppdrag). Så var det det der med fine formuleringer, da... Hehe:-) Spennende, dette. Og takk igjen! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå