Gå til innhold

Varm og kald i forhold. Bør jeg gå?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Når ting er fint, så har vi det veldig bra, men det er dukket opp et usunt mønster her, og ville bare lufte for å se andre sine syn på dette 

Det er blitt sånn at vi kan ha en helt nydelig helg, vært sekund var ren glede, og når jeg drar hjem, så er hun veldig på og merker hun savner meg umiddelbart, og kommer med de fineste kjærlighetserklæringer, som jeg vet hun mener der å da. 

Men så kommer problemet, neste dag der igjen, så kan hun plutselig være sur uten at jeg har gjort noe, men pga hun har en dårlig dag, og da føler jeg meg veldig langt ifra elsket,  hun kan også finne på å ønske pause i forholdet helt ut av det blå, for så å oppføre seg som om jeg er verdens beste kjæreste et døgn senere.

Dette begynner å oppleves som psykisk misshandling, for jeg vet aldri når ting snur 180 grader pga hun har en dårlig dag. Og merker jeg begynner å miste meg selv litt og veier mine ord nøye, for er redd hun ikke skal mistolke meg og gjøre det slutt, for jeg vet aldri når hennes dårlige humør og irritasjon vil gå ut over meg. 

Men det er så vanskelig å bare gå når vi har det så fint og gøy sammen mesteparten av tiden. 

Jeg tror genuint at dette egentlig handler om at hun er ekstremt stresset og sliten, og sliter litt med kontroll på følelser, ikke at hun egentlig ønsker meg vekk. Men forståelsen min begynner bli tynnslitt.

Bør jeg bare gå videre?

Anonymkode: 88b66...684

  • Hjerte 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Når ting er fint, så har vi det veldig bra, men det er dukket opp et usunt mønster her, og ville bare lufte for å se andre sine syn på dette 

Det er blitt sånn at vi kan ha en helt nydelig helg, vært sekund var ren glede, og når jeg drar hjem, så er hun veldig på og merker hun savner meg umiddelbart, og kommer med de fineste kjærlighetserklæringer, som jeg vet hun mener der å da. 

Men så kommer problemet, neste dag der igjen, så kan hun plutselig være sur uten at jeg har gjort noe, men pga hun har en dårlig dag, og da føler jeg meg veldig langt ifra elsket,  hun kan også finne på å ønske pause i forholdet helt ut av det blå, for så å oppføre seg som om jeg er verdens beste kjæreste et døgn senere.

Dette begynner å oppleves som psykisk misshandling, for jeg vet aldri når ting snur 180 grader pga hun har en dårlig dag. Og merker jeg begynner å miste meg selv litt og veier mine ord nøye, for er redd hun ikke skal mistolke meg og gjøre det slutt, for jeg vet aldri når hennes dårlige humør og irritasjon vil gå ut over meg. 

Men det er så vanskelig å bare gå når vi har det så fint og gøy sammen mesteparten av tiden. 

Jeg tror genuint at dette egentlig handler om at hun er ekstremt stresset og sliten, og sliter litt med kontroll på følelser, ikke at hun egentlig ønsker meg vekk. Men forståelsen min begynner bli tynnslitt.

Bør jeg bare gå videre?

Anonymkode: 88b66...684

Borderline. Vært der selv,men ikke så ekstrem som din dame. Du bør gå. Du vil ende opp med å miste deg selv. Ønsker du det? Sett hardt mot hardt å forlat henne når det er slik.

Anonymkode: 1cf6b...063

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva mener du med at hun egentlig ikke ønsker deg vekk?

Prøver hun å gjøre det slutt?

Jeg leser det som at du er hekta og ikke vil la henne gå. 

Jeg oppfører meg sånn mot eksen min fordi han trigger sånn angst i meg. Men det turte  jeg ikke si til han fordi han blir provosert hvis han ser jeg er redd.

 

Anonymkode: 08828...0c5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Borderline. Vært der selv,men ikke så ekstrem som din dame. Du bør gå. Du vil ende opp med å miste deg selv. Ønsker du det? Sett hardt mot hardt å forlat henne når det er slik.

Anonymkode: 1cf6b...063

Nei. Er det jeg merker begynner skje. 

Når jeg tar meg selv i å veie ordene nøye i frykt for hva som kan skje om jeg formulerer meg feil feks, så da har jeg tenkt at hun kanskje ikke er noe bra for meg. 

Men det er noe med det at jeg innbiller meg at den hun er når vi har det fint er den hun egentlig er, og at de dårlige sidene egentlig ikke er henne. Gir kanskje ikke mening 

TS 

Anonymkode: 88b66...684

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det der høres skikkelig usunt ut. Du kan ikke gå på eggeskall resten av livet og følge hennes humør.

Redd deg selv!

  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes du skal ta opp med henne akkurat som du skriv det her. 
Samtidig kan du spørre om hun har borderline el i familie og kanskje kan sjekke seg.
Vær også ærlig på at dette ikke vil holde i lengden for din del.

Anonymkode: 534a0...a06

  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg leser det som at du er hekta og ikke vil la henne gå. 

Nei. Det er ikke slik. 

Hun vil egentlig ikke gå, men hun kan gi utrykk for det om hun har en dårlig dag, dette kan utløses av noe så simpelt som mangel på emoji i melding (ja hun er godt voksen)

Hekta er jeg kanskje, for jeg sliter med å avslutte forholdet selv om dette ikke er bra for meg.

ts

Anonymkode: 88b66...684

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommunikasjon, parterapi kan jo være lurt. Om du skal gå eller ikke, er det bare du som vet svaret på.

Anonymkode: f0920...d78

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Synes du skal ta opp med henne akkurat som du skriv det her. 
Samtidig kan du spørre om hun har borderline el i familie og kanskje kan sjekke seg.
Vær også ærlig på at dette ikke vil holde i lengden for din del.

Anonymkode: 534a0...a06

Jeg har tenkt mye på det. Men vet jeg kommer en setning inn før hun går i forsvar, så ender det med at jeg ikke får sagt det jeg egentlig ønsket. 

Er det en idé å skrive et brev eller noe? Så jeg får ut alt uten missforståelser? 

TS 

Anonymkode: 88b66...684

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Borderline. Vært der selv,men ikke så ekstrem som din dame. Du bør gå. Du vil ende opp med å miste deg selv. Ønsker du det? Sett hardt mot hardt å forlat henne når det er slik.

Anonymkode: 1cf6b...063

Enig i at det høres fornuftig ut å gå. Men drøyt å diagnostisere slik du gjør,

Eksen min kunne skrevet det samme, og han tror det nok selv også. Jeg måtte likevel til slutt rømme landet. Med cptsd og manglende evne til å sette grenser var jeg ikke istand til å beskytte meg mot ham.

Alle kan opptre emosjonelt ustabil i perioder med stor belastning, det betyr ikke at de har en personlighetsforstyrrelse eller noen annen diagnose. 

 

 

Anonymkode: 08828...0c5

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ulla Ullsokk skrev (7 minutter siden):

Det der høres skikkelig usunt ut. Du kan ikke gå på eggeskall resten av livet og følge hennes humør.

Redd deg selv!

Kanskje dette jeg trenger å høre, det har jo vært mine tanker også..

Ts

Anonymkode: 88b66...684

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Enig i at det høres fornuftig ut å gå. Men drøyt å diagnostisere slik du gjør,

Eksen min kunne skrevet det samme, og han tror det nok selv også. Jeg måtte likevel til slutt rømme landet. Med cptsd og manglende evne til å sette grenser var jeg ikke istand til å beskytte meg mot ham.

Alle kan opptre emosjonelt ustabil i perioder med stor belastning, det betyr ikke at de har en personlighetsforstyrrelse eller noen annen diagnose. 

 

 

Anonymkode: 08828...0c5

Må si meg litt enig, jeg tviler på hun har en diagnose, og det jeg har skrevet er heller ikke nok for å gi en diagnose, selv om jeg kan se at det er visse tegn 

Men selv om det kan være vanskelig å styre følelsene når man er stresset og sliten, så kan man ikke la dette gå ut over partner på denne måten. Slik varm og kald oppførsel uten at jeg er årsaken bak, det oppleves på grensen til psykisk vold 

TS 

Anonymkode: 88b66...684

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kan virke som at kjæresten kan slite med avskjeder og avstand? vet du om hun har plutselig blitt forlatt eller har noe som kan trigge henne? 

Anonymkode: 5c9c4...f58

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Når ting er fint, så har vi det veldig bra, men det er dukket opp et usunt mønster her, og ville bare lufte for å se andre sine syn på dette 

Det er blitt sånn at vi kan ha en helt nydelig helg, vært sekund var ren glede, og når jeg drar hjem, så er hun veldig på og merker hun savner meg umiddelbart, og kommer med de fineste kjærlighetserklæringer, som jeg vet hun mener der å da. 

Men så kommer problemet, neste dag der igjen, så kan hun plutselig være sur uten at jeg har gjort noe, men pga hun har en dårlig dag, og da føler jeg meg veldig langt ifra elsket,  hun kan også finne på å ønske pause i forholdet helt ut av det blå, for så å oppføre seg som om jeg er verdens beste kjæreste et døgn senere.

Dette begynner å oppleves som psykisk misshandling, for jeg vet aldri når ting snur 180 grader pga hun har en dårlig dag. Og merker jeg begynner å miste meg selv litt og veier mine ord nøye, for er redd hun ikke skal mistolke meg og gjøre det slutt, for jeg vet aldri når hennes dårlige humør og irritasjon vil gå ut over meg. 

Men det er så vanskelig å bare gå når vi har det så fint og gøy sammen mesteparten av tiden. 

Jeg tror genuint at dette egentlig handler om at hun er ekstremt stresset og sliten, og sliter litt med kontroll på følelser, ikke at hun egentlig ønsker meg vekk. Men forståelsen min begynner bli tynnslitt.

Bør jeg bare gå videre?

Anonymkode: 88b66...684

Enten gå videre eller forsøke å jobbe med de tingene som du sliter med i forholdet. Parterapi er en god ide før det er helt over! Hvis du fortsatt har kjærlighet for henne da? Også er det viktig å være tydelig, ha tydelige grenser og faktisk gjøre noe når hun ikke forholder seg til dem. 
 

En grense er bare en grense, om det er en konsekvens! Det er lov å sette krav i et forhold, syns ikke du er urimelig. Jeg var i et forhold med en mann som var sånn, og fikk et ekstremt vanskelig følelsesliv ut av det. 
 

Vet ikke om du vet det, men man kan faktisk bli syk av å være sammen med folk som enten er syke selv eller behandler deg veldig dårlig! Jeg hadde aldri psykiske ting som verken angst eller depresjon, før jeg var sammen med denne mannen. Nå etterpå ser jeg at det var depresjon jeg hadde i forholdet når jeg hadde det så vondt. Der og da trodde jeg bare det var nedstemthet og at jeg måtte slutte å ta meg så nær av ting. 
 

Det sies at man må gjøre ti positive ting for å oppveie en negativ ting, i relasjoner generelt. Blir det mye opp og ned, er jeg redd det ikke er nok i lengden. Det føles bedre og bedre for hver gang til blir bra igjen etter en dårlig periode, men i realiteten er det bare du som craver gode perioder fordi du har det vondt. Og det er som du sier, psykisk mishandling! Manipulasjon … Hvis hun gjør noe du blir lei deg for, og du deretter får en god dag med henne føles det veldig fint og godt for deg. Men innerst inne venter du bare på neste episode. 

Hun bør jobbe med seg selv og forstå hvordan dette påvirker deg. 

Anonymkode: d5e24...826

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Må si meg litt enig, jeg tviler på hun har en diagnose, og det jeg har skrevet er heller ikke nok for å gi en diagnose, selv om jeg kan se at det er visse tegn 

Men selv om det kan være vanskelig å styre følelsene når man er stresset og sliten, så kan man ikke la dette gå ut over partner på denne måten. Slik varm og kald oppførsel uten at jeg er årsaken bak, det oppleves på grensen til psykisk vold 

TS 

Anonymkode: 88b66...684

Det er ikke på grensen til psykisk vold...Det er psykisk vold! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Alle kan opptre emosjonelt ustabil i perioder med stor belastning, det betyr ikke at de har en personlighetsforstyrrelse eller noen annen diagnose. 

 

 

Anonymkode: 08828...0c5

Dette. Har merket meg at det er veldig mange som snakker om og diagnoserer narsissistisk og borderline personlighetsforstyrrelse. Unnskylder ikke dama til ts, for oppførselen hennes er ikke ok, men å si at hun har borderline uten å kjenne damen, eller ha psykologisk kompetanse, det blir rett og slett for dumt.

Ts, jeg hadde snakket med henne og sagt hva du følte når hun behandler deg slik, og at du føler du må gå på eggeskall. Hadde snakket sammen når dere hadde det fint og hun er rolig og fortalt henne at du har det veldig fint med henne når alt er bra, men måten hun plutselig endrer oppførsel er belastende for deg og ikke ok.

Hvis ingenting endres i oppførselen hennes etter at du har pratet med henne, så hadde jeg gått.

Anonymkode: 26332...9da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Kanskje dette jeg trenger å høre, det har jo vært mine tanker også..

Ts

Anonymkode: 88b66...684

Fordi det er det eneste du kan gjøre hvis du er glad i deg selv og ønsker et godt liv!

Det finnes mange damer du kan få det fantastisk med, dette er ikke en av dem!

❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle kan ha dårlige dager. Men vi er voksne og vet at vi ikke bare kan velte alt det vonde over på andre.

Om hun har en dårlig dag, så kan hun heller si det til deg, og gjerne si at pga dette så vil hun helst være for seg selv til hun føler seg bedre. Og betrygge deg om at hun er glad i deg, og ikke er sur på deg.

Anonymkode: 37604...f12

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Det sies at man må gjøre ti positive ting for å oppveie en negativ ting, i relasjoner generelt.

Dette gjelder vel først og fremst alvorlige negative ting, som (psykisk) vold o.l 

Anonymkode: 1017a...f5c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...