Gå til innhold

Hvordan spare til elbil med trang budsjett?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Ønsker elbil. Kjører jevnlig mellom Stavanger og Kristiansand. Virker helt umulig. Har ingen egenkapital men kan spare 5000 kroner i måneden fra neste måned av.

Gode elbiler med grei komfort og rekkevidde koster gjerne 500 000 kroner. Det tar meg mer enn 8 år å spare opp for.

Får ikke finansiering fordi boligen er makset etter samlivsbrudd. Koselig!

Min nåværende bil er 20 år og trenger reparasjon for 40 000 kroner så den er kjørt. 

Hvordan skal vanlige folk ever få råd til elbil? Jeg må jo finansiere en fossil som da igjen gjør at jeg ikke får spart.

Anonymkode: dcd6e...8bc

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Nr 1) det er ikke livsnødvendig med en biø til en halv mil om økonomien ikke strekker til. 

Nr2) skal du først ha bil til en halv mil ja så tar det tid å spare for alle og enhver. 

Nr 3) hvis spare horisonten er 5+ år vil det være lønnsomt å se på ting som fond, fastrente og lignende som oppbevaring.

Anonymkode: 4781e...bf1

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Du har ikke råd til bil til 500k. Jeg tror heller ikke du tar med verditap med i beregningen. Sannsynligvis bør du bare kjøpe deg en billig fossilbil. Regner du inn verditap på en ny bil (el eller fossil), vil det nok lønne seg.
Folk som kjøper biler til 500k+ har enten spart mye eller (vanligere) de har god nok økonomi til at de får lån. Uavhengig om det er el eller fossil. 

Anonymkode: 98eb3...58f

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor ikke kjøpe en elbil som mer passer budsjettet ditt? Ja, man vil gjerne ha en bil og sånn og datt. 

Hva har du behov for i hverdagen? Jeg spør ikke om hva du ønsker deg. 

Anonymkode: f8b21...3a8

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Ønsker elbil. Kjører jevnlig mellom Stavanger og Kristiansand. Virker helt umulig. Har ingen egenkapital men kan spare 5000 kroner i måneden fra neste måned av.

Gode elbiler med grei komfort og rekkevidde koster gjerne 500 000 kroner. Det tar meg mer enn 8 år å spare opp for.

Får ikke finansiering fordi boligen er makset etter samlivsbrudd. Koselig!

Min nåværende bil er 20 år og trenger reparasjon for 40 000 kroner så den er kjørt. 

Hvordan skal vanlige folk ever få råd til elbil? Jeg må jo finansiere en fossil som da igjen gjør at jeg ikke får spart.

Hvorfor må du ha elbil til en halv million? Det finnes billigere elbiler å få kjøpt og da trenger du vel ikke spare like lenge? Kan du ikke kjøpe en elbil til f.eks 250 000,- - 300 000,- ? 🤔

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg masket min lånegrense ifm med boligkjøp etter samlivsbrudd. Fikk helt uproblematisk lån til bil etter det- som i få minutter etter at online søknad var sendt inn. I mottatt rekkefølge hadde det ikke vært mulig. Ikke nødvendigvis å anbefale, men om man er trygg på egen betalingsevne, likevel mulig. Kjøpte forøvrig bil i lignende prisklasse med lånerente 0.99%. Unødvendig å si at dette er mitt rimeligste lån. Renter og avdrag på denne «alt for dyre» nye bilen tilsvarer normale renter på en godt brukt og vedlikeholdsintensiv bruktbil… 

Anonymkode: 4cc8a...76b

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har god råd og mye penger oppspart, så kunne kjøpt en bil til 500 000 kontant om jeg ville, men gidder ikke kaste bort så mye penger på bil. Så jeg kjøpte en elbil nettopp  til 265 000. Kjørt kun 15 000 og ser helt ut som ny. Nybilgarantien gjelder i over 3 1/2 år til. Rekkevidde på 450 km og veldig god å kjøre.

Det merkelige er at de aller fleste jeg vet som kjører rundt i biler til en halv million og mer er folk som egentlig har dårlig råd. Antagelig er det et mindreverdighetskompleks som slår inn slik at de føler at de må vise fram at de "har råd" de også. For min del bryr jeg meg ikke om å vise fram at jeg har god råd. Trives med å ha mye i gode investeringer og så kjøpe det jeg trenger i stedet for dyre statussymboler.

Anonymkode: cd348...c6d

• Liker 4
Skrevet

Se på MG 4. Den får du for under 300k. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Kjøpte forøvrig bil i lignende prisklasse med lånerente 0.99%. Unødvendig å si at dette er mitt rimeligste lån. Renter og avdrag på denne «alt for dyre» nye bilen tilsvarer normale renter på en godt brukt og vedlikeholdsintensiv bruktbil

Hvor fikk du 0,99% ?

Jeg ser kun 7% og oppover.

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Kjøp en ti år gammel Tesla. Får de for en slikk og ingenting. 

Anonymkode: 6a3d7...04a

De er det fort mye feil på. Model S og X er dyre, tunge og kompliserte biler som ikke er billige å holde i drift når de har passert 200.000km. 

Jeg ville heller sett meg om etter en Model 3, får mange 2019-modeller til litt over 200k. Eksempel:

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=358773901

AnonymBruker
Skrevet

På samme måte som du sparer til alt annet, du må bruke mindre emn du tjener hver mnd..: 😊

Anonymkode: 40b9f...7ad

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker at du begynner i feil ende. Det blir litt som å si at du ikke kan få deg noe sted å bo fordi det vil ta for lang tid å spare opp til en villa på Bygdøy. 

En bil til en halv mill samsvarer ikke med din økonomi. Finn ut hva du har råd til, og så finn det beste bilalternativet innenfor budsjettet ditt. 

Anonymkode: 4fea3...691

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Du får en ny tesla til 350000 kr. Tar du opp lån så betaler du på det istedet for å spare egenkapital. Du sparer på drivstoff, billigere bom. Også trenger ikke bilen årlig service heller. Det er noe du bestiller selv, når du mener du trenger det.

Anonymkode: acb7a...247

AnonymBruker
Skrevet

Vanlige folk har råd til elbil enten ved å kjøpe en billigere bil, eller ved å ikke ha ett makset boliglån.

Anonymkode: 5a2f1...e8f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Folk flest baker billånet inn i boliglånet og betaler ned bilen(e) over 30+ år.

Anonymkode: 37b30...79c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Folk flest baker billånet inn i boliglånet og betaler ned bilen(e) over 30+ år.

Anonymkode: 37b30...79c

Dette er et utrolig dårlig råd!! Det blir langt dyrere enn et vanlig billån. 

Bruk gjerne ledig sikkerhet i boligen til billån, men betal for all del ned ekstra på lånet i takt med verdifallet på bilen. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Hva med å lease en elbil? Mange gjør det nå. 

Anonymkode: 827c2...6eb

Skrevet
17 hours ago, AnonymBruker said:

Hva med å lease en elbil? Mange gjør det nå. 

Anonymkode: 827c2...6eb

Ingenting er mer gledelig enn å betale 200k over 3 år og sitte igjen med ingenting når leasingavtalen er over

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
3 hours ago, newman01 said:

Ingenting er mer gledelig enn å betale 200k over 3 år og sitte igjen med ingenting når leasingavtalen er over

Om du kjøper ny bil til 500 k som etter 3 år er verdt 300 k, så blir regnestykket faktisk akkurat det samme selv om du har en bil til 300 k og selge.

Nå sier jeg ikke at leasing nødvendigvis er lønnsomt. Men du fremstiller det som at leasing er penger rett ut av vinduet i motsetning til om du kjøper en bil som har restverdi etter 3 år. Det stemmer ikke, for bilen du kjøpe ny vil også ha et betydelig verditap. 

AnonymBruker
Skrevet
On 7/6/2024 at 10:31 AM, AnonymBruker said:

Hvor fikk du 0,99% ?

Jeg ser kun 7% og oppover.

Kampanjerente hos Tesla, ett år siden. 

Anonymkode: 4cc8a...76b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...