Gå til innhold

Hva syns du om The house of the dragon serien?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Å fuck. Jeg har sett spoilere fra episode 8. 😢

I GoT hadde GRRM sluttet å skrive bøker og serieskriverene hadde ikke noen original historie å jobbe med. Men i HotD har de hele boka, og selv om det er mange ting som skjer utenfor historien og hvor det kan skrives inn nytt materiale, så skulle de ikke la det overstyre det boken sier helt tydelig. Men jeg skal se hele episode 8 likevel. Spoilerene var ikke den komplette episoden.

Jeg siterer hva GRRM sa for mange år siden:

Uansett hvor stor en forfatter er, uansett hvor stor boken er, ser det alltid ut til å være noen på hånden som tror han kan gjøre det bedre, ivrig etter å ta historien og "forbedre" den. "Boken er boken, filmen er filmen," vil de fortelle deg, som om de sa noe dyptgående. Så gjør de historien til sin egen. De gjør det imidlertid aldri bedre. Ni hundre og nittini ganger av tusen, de gjør det verre.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

ops2 skrev (På 31.7.2024 den 14.19):

Å fuck. Jeg har sett spoilere fra episode 8. 😢

Hadde tenkt å mobilisere å prøve meg på serien igjen. Det blir i alle fall ikke etter det jeg har lest av reaksjoner nå. 

Skjønner ikke hvordan disse woke-kjerringene har klart å posisjonere seg slik de har gjort i film- og seriebransjen, enda mindre skjønner jeg hvordan penge-folka lar dem ødelegge franchise etter franchise med det banale innholdet deres.

Anonymkode: 80d7e...9a6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes den var veldig bra, fra start til slutt.

Anonymkode: 9fc2e...5d1

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle scenene fra Harrenhal ødela for min del, snork.

Anonymkode: 67ec4...6fc

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rooks Rest var en flott episode. Den episoden med Ulf og Hugh også. De reddet denne sesongen.

Når man skriver inn flere kvinner og lengre scener med kvinner, så kan man da i det minste gjøre det spennende. Husker dere Cersei? Husker dere Margary, Olenna, Catelyn, Sansa og Arya?

Jeg føler at dette har vært en stor skuffelse. Alicent og Rhaenyra var venner i tenårene, men det var mer enn 15 år siden. Alicent krevde å få se Rhaenyras yngste sønn, smirket og sa: "Bare fortsett, til du får en sønn som ligner på din mann". Alle de grønne og deres allierte snakket om horen på Dragonstone og hennes bastarder.

Damene slåss bokstavelig talt med hverandre i sesong 1, når Aemond tok Vhagar som sin drage. Alicent krevde at en av Rhaenyras sønner skulle miste et øye. Rhaenyra ville ha Alicents sønner hardt straffet for å si at hennes var bastarder. Nå er det glemt og de besøker hverandre, inn og ut av Kings Landing og Dragonstone. Koseprater litt og så lar de hverandre gå. Krigen hadde vært vunnet, hadde Alicent ropt på vaktene når Rhaenyra gikk mot mot utgangen. Kan dere se noen av kvinnene fra Game of Thrones være så passive som Alicent, glemme alle slagene, gutten som ble halshugd, blodet som er spilt?

Og Alicent pushet og pushet i sesong 1, for å få Aegon på tronen. Sa at hvis Rhaenyra ble dronning, så ville Daemon drepe de alle sammen. Deg, meg, søsknene dine, barna dine... Du må bli konge Aegon. Det er den eneste løsningen. Aemond og en av ridderene trakk Aegon skrikende og protesterende tilbake til slottet. Aegon ville bare drikke og kule'n.

Som takk selger Alicent ut Aegon, samtykker i at han skal dø, og sier hun skal gi Rhaenyra byen uten kamp. Årets mor det der. Han hadde ikke ligget forbrent i senga, det hadde ikke vært krig, om ikke Otto og Alicent hadde presset han til å bli konge.

Og Rhaenyra og Alicent har visst glemt at lille Jaehaerys ble halshugd foran øynene på sin søster og mor. Så det var allerede "en sønn for en sønn".

Når Rhaenyra sa at hun måtte henrette Aemond offentlig, hva så med Aemond og Daeron? De er også Viserys sønner. Alicent solgte ut alle sine sønner i en smekk. De var en like stor trusel mot Rhaenyra.

Alt har Alicent sluttet å bry seg om, så hun tar en tur i skogen, bader og går så til Rhaenyra og ber "Bli med meg". Hun er så forskjellig fra boka, og fra sesong 1.

Og Mysaria har altfor mye skjermtid... Bare så det skal være nok en kvinne som smisker for Rhaenyra. For ikke å snakke om Harrenhalscenene, med Daemons visjoner og Alys Rivers stirrer med store mørke øyne og ser mystisk ut. De scenene kunne vært kuttet til halvparten. Det gjentok seg, bare med en ny visjon.

Jeg skal ikke si annet om gjørmebrytingen, enn at det er dårlig skrivearbeid å introdusere en ny karakter i siste episode av en sesong. Det virker som noe de skrev inn for å få humor og mer "diversity".

De hadde Rhaena valse rundt på fjellet i tåka i to episoder, hvert klipp med henne var det samme, bare filmet fra en ny vinkel. Men vi fikk ikke se noe dragetemming. Hennes følge med de små prinsene hadde bare en liten spasertur ned til skipene, og de så ikke at prinsessen var borte? Ingen red ut for å finne henne. Jeg hater mangel på logikk.

Helaena... Har du også glemt Jaehaerys? Du vil ikke slåss for å hevne sønnen din, beskytte datteren din og moren din? Og nå har plutselig Helaena visjoner. Hun kunne ha sett noe før, og advart om hva som kunne skje. Men nei. Nå forteller hun både Aemond og Daemon hva som skal skje. Ingen oppbygging til dette. Bare slengt rett ut av manusforfatterene. Værsågod, nå vet dere hvem som dør.

Slik de har bygd opp Rhaenyra til å bli så god, kan jeg ikke skjønne hvordan hun skal få problemer senere i sesong 3.

Hele sesong 2 virket som om det var 4 episoder dratt ut til 8. Alicents karakter var uigjenkjennelig. Rhaenyra var opphøyet til å være feilfri og Daemon rotet rundt i Harrenhal, bare for at han skulle få si: "Winter is coming".

Jeg håpet på en finale med en stor slagscene. Men så kuttet de, slik at det sluttet uten at noe skjedde.

Endret av ops2
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 6.7.2024 den 7.06):

Vel. Selvsagt. Det har blitt bakgrunnsstøy for meg. Jeg har ønske om at det skal være bra, men detter ut av handlingen hver gang. 

Anonymkode: 5485e...830

Den er som got.. nytter ikke som bakgrunnsstøy, historien er for kompakt, komplisert , for mange karakterer osv. det er klart du detter ut av handlingen. Litt som de som har sett got fra episode til episode, de skjønner jo fortsatt ikke historien, og har heller ikke forutsetningen for og skjønne denne serien. Egentlig er dette for « spesielt interesserte «, men vi har blitt veldig mange spesielt interesserte for så mange har faktisk satt seg inn i handlingen. 

Anonymkode: 7350d...eec

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hatsumomo skrev (På 6.7.2024 den 16.21):

Liker serien. Kjenner jeg ønsker meg mer av GOT, så håper det kommer flere serier.

Kommer mer, innspillingen til 2 nye serier er  allerede i gang. 

Anonymkode: 7350d...eec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 6.7.2024 den 18.20):

Ramla av etter noen episoder i første sesong. Synes serien manglet noen å heie på, type Ned Stark, John Snow, etc.

Anonymkode: 80d7e...9a6

Altså… heie på? Utfallet sier seg vel selv siden du vet om Jon snow.  Stark familien var ikke godt representert i første sesong, fordi de ikke spilte en stor rolle i perioden før krigen, men .. stark er liksom stark så typen ned stark er med fremover. Jeg synes forskjellen var at got gikk veldig rett på, mens her var første sesong mer oppbygging og bakgrunnshistorie for det som kommer. Sesong 2 startet forøvrig med stark på muren, så de har ikke glemt hvor vi er og hvilken krig som er viktig. 

Anonymkode: 7350d...eec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Kommer mer, innspillingen til 2 nye serier er  allerede i gang. 

Anonymkode: 7350d...eec

hva slags to nye serier, hva heter de og hva skal de handle om?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 hours ago, Hatsumomo said:

hva slags to nye serier, hva heter de og hva skal de handle om?

Jeg vet bare om en serie "A Knight of the Seven Kingdoms". Det skal være basert på bøkene om "Dunk and Egg". Det er noen korte noveller GRRM skrev, som ble utgitt som en bok med samme navn. Det handler om ridderen ser Duncan the tall og væpneren hans. En liten gutt som barberer av seg håret og ikke lar det vokse ut. Derfor kalles gutten Egg.

Handlingen finner sted etter "Dance" og før GoT. Så vi får ikke se noen drager, med mindre manusforfatterene tar store friheter. Noe jeg grøsser ved å tenke på. De kan godt skrive om det totalt fordi de skal "forbedre" historien.

 

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ops2 skrev (2 minutter siden):

Jeg vet bare om en serie "A Knight of the Seven Kingdoms". Det skal være basert på bøkene om "Dunk and Egg". Det er noen korte noveller GRRM skrev, som ble utgitt som en bok med samme navn. Det handler om ridderen ser Duncan the tall og væpneren hans. En liten gutt som barberer av seg håret og ikke lar det vokse ut. Derfor kalles gutten Egg.

Handlingen finner sted etter "Dance" og før GoT. Så vi får ikke se noen drager, med mindre manusforfatterene tar store friheter. Noe jeg grøsser ved å tenke på. De kan godt skrive om det totalt fordi de skal "forbedre" historien.

 

Ååå, elsker dunk and egg .  Nei, manusforfattererne må ikke ta seg friheter her, men jeg er rimelig sikker på grrm ikke tillater det. 

Anonymkode: 7350d...eec

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liker serien godt og gleder meg til de siste episodene jeg har igjen….😊

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den hadde potensiale, men ble treg og kjedelig. Mye prat.

Anonymkode: a2955...0b3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er sesongen ferdig? Hva skjer m Argon som flyktet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, fru Alving said:

Er sesongen ferdig? Hva skjer m Argon som flyktet?

Det finner vi ut i sesong 3. Mest sannsynlig sommern 2026. :)

Anonymkode: 9fc2e...5d1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

GoT var ekstremt bra HoTD var litt middels, har ikke giddet å se sesong 2 ennå, men skal nok gyve meg løst på den ettervært, men har ikke veldig store forventninger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Manusforfatterene gjør akkurat hva de vil, og GRRM har fått god betaling, han har bare snakket om at han liker episode 1-4. Jeg skal vedde på at kontrakten sier at han skal være positiv. Derfor er jeg redd for at Dunk and Egg serien blir helt ødelagt.

HOTD handler om en borgerkrig, hvor det regjerende kongehuset nesten blir utslettet, alle dragene dør og kongeriket ligger i ruiner etter lange og blodige slag.

Men det ble skrevet om til å handle om Rhaenyra og Alicent. Slik de er beskrevet i boka, er forholdet mer som Cersei og Catelyn, hvis Stark familen bodde i Kings Landing og Cersei halshugde Ned og tok Sansa som gissel. Forfatteren Sara Hess skrev det hun ville og lot ikke unødvendige fakta påvirke henne.

De forandret alderen sterkt for å få "bestevenner og jevnaldrende" historien. Alicent var 9 år eldre enn Rhaenyra, og giftet seg med Viserys når hun var 18. Selvsagt er ikke en 9-åring og en 18-åring bestevenner. Men de hadde et godt forhold til Rhaenyra kom i tenårene. Etterpå gikk Rhaenyra til Viserys hver gang Alicent prøvde å si noe, og Viserys lot Rhaenyra gjøre som hun ville.

Viserys var 11 år eldre enn Alicent, og altså 29 når han giftet seg med henne. Viserys ble sterkt overvektig etter hvert, og klaget over smerter i brystet og vansker med å trekke pusten. Han hadde bare fått amputert 2 fingre. Det var altså ikke en råtnende halvdød mann hun var gift med.

Jeg syntes ikke det gjorde noe at de skrev inn at Viserys råtnet opp, det var så mye annet bra som skjedde. Han som spilte Viserys, og sminketeamet, gjorde en super jobb. Det ble mye bedre TV enn en overvektig mann med pustebesvær.

Det er sagt at historieboka "Fire and blood" har upålitelige forfattere, men alle som er sitert er enige om alderen innen familien.

Men hvis man liker forandringene, så er det ikke så verst. Gode skuespillere i flotte kostymer og fantastiske kulisser og filming på steder som virkelig gjør det visuelle nydelig.

Jeg tror jeg hadde likt serien bedre hvis jeg ikke hadde lest boken.

 

Endret av ops2
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, fru Alving said:

Er sesongen ferdig? Hva skjer m Argon som flyktet?

Det er så mye jobb å legge inn spoiler, er det ikke noen snarveier? At vi kan bare markere teksten og trykke på en knapp som automatisk skjuler innholdet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ops2 skrev (På 8.8.2024 den 12.49):

Manusforfatterene gjør akkurat hva de vil, og GRRM har fått god betaling, han har bare snakket om at han liker episode 1-4. Jeg skal vedde på at kontrakten sier at han skal være positiv. Derfor er jeg redd for at Dunk and Egg serien blir helt ødelagt.

HOTD handler om en borgerkrig, hvor det regjerende kongehuset nesten blir utslettet, alle dragene dør og kongeriket ligger i ruiner etter lange og blodige slag.

Men det ble skrevet om til å handle om Rhaenyra og Alicent. Slik de er beskrevet i boka, er forholdet mer som Cersei og Catelyn, hvis Stark familen bodde i Kings Landing og Cersei halshugde Ned og tok Sansa som gissel. Forfatteren Sara Hess skrev det hun ville og lot ikke unødvendige fakta påvirke henne.

De forandret alderen sterkt for å få "bestevenner og jevnaldrende" historien. Alicent var 9 år eldre enn Rhaenyra, og giftet seg med Viserys når hun var 18. Selvsagt er ikke en 9-åring og en 18-åring bestevenner. Men de hadde et godt forhold til Rhaenyra kom i tenårene. Etterpå gikk Rhaenyra til Viserys hver gang Alicent prøvde å si noe, og Viserys lot Rhaenyra gjøre som hun ville.

Viserys var 11 år eldre enn Alicent, og altså 29 når han giftet seg med henne. Viserys ble sterkt overvektig etter hvert, og klaget over smerter i brystet og vansker med å trekke pusten. Han hadde bare fått amputert 2 fingre. Det var altså ikke en råtnende halvdød mann hun var gift med.

Jeg syntes ikke det gjorde noe at de skrev inn at Viserys råtnet opp, det var så mye annet bra som skjedde. Han som spilte Viserys, og sminketeamet, gjorde en super jobb. Det ble mye bedre TV enn en overvektig mann med pustebesvær.

Det er sagt at historieboka "Fire and blood" har upålitelige forfattere, men alle som er sitert er enige om alderen innen familien.

Men hvis man liker forandringene, så er det ikke så verst. Gode skuespillere i flotte kostymer og fantastiske kulisser og filming på steder som virkelig gjør det visuelle nydelig.

Jeg tror jeg hadde likt serien bedre hvis jeg ikke hadde lest boken.

 

Det har jeg ikke fått med meg. Han var jo så sint etter at de ødela slutten av got. Han skrev jo på bloggen sin at han skulle være involvert i alt nå. ( noe som er litt negativt for oss som gjerne vil at han skal skrive forsåvidt ) ja, altså fire and blood må jo gjøres litt  annerledes på tv  , det blir jo litt westeros svar på Snorre liksom. Jeg trodde grrm fortsatt var med og styrte dette også. 
 

dunk and egg derimot , kan fint spilles inn etter boka slik de første sesongene av got ble. Ok, mulig jeg ikke bør glede meg for mye da. 
jeg liker ikke forandring i for stor grad, men noe tilpasset tv er greit, og fire and blood mener jeg det er nødvendig. Så liker serien. Elsket got i starten, men alt ble så ulogisk på slutten, og der tror jeg hadde likt serien bedre ( altså siste halvdel ) om jeg ikke hadde lest bøkene. Så håper ikke dunk and egg blir sånn , men da dropper jeg bare og se. 
 

la du merke til at i the house of dragon kom det fram at drager ikke flyr nord for muren ? Dette var en av mange ting som irriterte meg i slutten av got. 

Anonymkode: 7350d...eec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alicent mother of mothers har plutselig ofret alle ungene sine for å dø?

Og den dama med gjørmebrytingen var en youtuber som har fått en rolle. Håper ikke det blir noe de har tenkt å holde på med, det var dårlig historie og dårlig skuespill. Det var det området the crabfeeder hadde før, det hadde jo en skrekk, en terror, hvem er denne lesba som liksom har klart å overta og holde lederskap over det? Ikke overbevisende. 

Anonymkode: 81892...7a5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...