AnonymBruker Skrevet 5. juli 2024 #1 Skrevet 5. juli 2024 Jeg blir litt oppgitt for jeg har ingen erfaring med dette (heldigvis). Jeg, kvinne 48 år, fikk et ganske heftig akutt hjerteinfarkt for noen uker siden. Jeg fikk satt inn tre stent og var på Ullevål i 9 dager. Jeg fikk 4 ukers kjøreforbud og har fått fornyet 100 % sykemelding èn gang, dvs. til nå sykemeldt i 4 uker (+ da jeg lå på sykehus). På mandag skal jeg til oppfølging hos fastlegen og forlenge sykemeldingen. Jeg er i betraktelig bedre form nå heldigvis, og det går fremover. Men jeg har fått så mange bivirkninger av medisiner jeg må ta + er mye trøtt. Akkurat nå prøver jeg å fokusere på å komme meg litt i form igjen og går daglige turer fordi det er god hjertemedisin. MEN, jeg føler at både kollegaer og sjefen min begynner å bli utålmodige nå. Jeg fikk blomster og mange ønsker om god bedring og det var ikke måte på hvor mye jeg skulle ta det med ro og "bli ordentlig frisk", men allerede etter 3. uken begynte det å komme mailer fra kollegaer og sjefen der de insinuerer sterkt at jeg er savnet på jobb, og det er mange spørsmål om jeg "ikke bare kan raskt ordne x" ting. Jeg kommer til å be legen om forlenget gradert sykemelding så jeg kan begynne å jobbe litt til uken, og be arbeidsgiver om jeg kan få utføre jobben min hjemmefra (det går helt fint siden jeg jobber med admin på kontor). Jeg blir bare litt stresset over forventningene på kontoret om at jeg bør komme meg tilbake på jobb snart. Hva ville du forventet hvis en kollega fikk hjerteinfarkt? Er virkelig 5 uker med 100 % sykemelding så innmari lenge? Anonymkode: 61b83...a99 2
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2024 #2 Skrevet 5. juli 2024 Nei herregud, dette synest jeg er dårlig av jobben å begynne å stresse deg når du har hatt et kraftig hjerteinfarkt?! Det er dessuten ferietid nå, merkelig å begynne å stresse med det NÅ. Du har vært igjennom et relativt stor traume, både kroppslig og emosjonelt, og jeg ville hørt på rådene fra legen ang. når du skal begynne igjen. Hadde jeg vært deg, så ikke nevn at du vil begynne å jobbe litt først, hør først hva legen har å si og hva han tenker er fornuftig. Om han anbefaler deg å fortsette å være 100% sykemeldt litt til, så tak i mot tilbudet. Er jo mulig du skal igjennom noe tilbud om rehabilitering? Kanskje du også bør begynne med å gå til fysioen, ta hverdagen tilbake. Er det lenge til du har oppsatt ferie? Jeg synest ikke det gir helt mening å begynne å jobbe før ferien, da kan du like godt være sykemeldt en eller to uker til, ta ferie, og begynne igjen gradert etter ferien. Så får du god tid til å hente deg inn. Det høres ut som jobben er en liten kilde til stress så hver så snill og ikke press deg. Det er jo bra å begynne igjen gradert etter en stund for det sosiale sin del, men. Om det nesten ikke er noen på jobb nå i juli så er det jo ikke noe poeng sosialt heller. At det er en utfordring med tanke på bemanning er kun sjefen sitt problem og ikke ditt. Opplever du press fra jobben så si i fra til legen! Lykke til med å ta hverdagen tilbake og ta det rolig. Husk at helsa kommer alltid først! Anonymkode: dea5c...548 5
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2024 #3 Skrevet 5. juli 2024 Hva var årsaken til hjereinfarktet? Overvekt? Stress? Hadde du symptomer lenge i forkant? Evt hvilke? Jeg hadde følt for sykemelding til «årsaken» var endret. Brukt tida til å komme i form eller jobbet med stressmestring etc. Så kanskje er halvt års tid. Lurer litt for egen del, K50. (Overvektig, stresset og skal på hjerte utredning) Anonymkode: faf0e...162 1
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2024 #4 Skrevet 5. juli 2024 Jeg var litt som deg når jeg ble alvorlig akutt syk, merket at sjefen og kollegaer tok det kjempefint i starten, sendte blomster og meldinger. Pressa meg tilbake på jobb, men gikk i veggen og er nå på aap, ble slettet av alle fb grupper, ingen bursdagsgratulasjoner på fb og de fant en ny kollega like fort. Helsa er viktigst fremfor alt annet! Anonymkode: 64914...4cb 1 3
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2024 #5 Skrevet 5. juli 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): men allerede etter 3. uken begynte det å komme mailer fra kollegaer og sjefen der de insinuerer sterkt at jeg er savnet på jobb, og det er mange spørsmål om jeg "ikke bare kan raskt ordne x" ting. Anonymkode: 61b83...a99 Jeg hadde ikke en gang lest eposter fra jobb hvis det der hadde skjedd meg, til og med slått av all varsling. Og ikke tale om jeg hadde kontaktet noen kollegaer som har vært i en slik situasjon utover kanskje en god bedring på sms. Aldri på jobbepost. Anonymkode: 76469...86c 1 1
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2024 #6 Skrevet 5. juli 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Nei herregud, dette synest jeg er dårlig av jobben å begynne å stresse deg når du har hatt et kraftig hjerteinfarkt?! Det er dessuten ferietid nå, merkelig å begynne å stresse med det NÅ. Du har vært igjennom et relativt stor traume, både kroppslig og emosjonelt, og jeg ville hørt på rådene fra legen ang. når du skal begynne igjen. Hadde jeg vært deg, så ikke nevn at du vil begynne å jobbe litt først, hør først hva legen har å si og hva han tenker er fornuftig. Om han anbefaler deg å fortsette å være 100% sykemeldt litt til, så tak i mot tilbudet. Er jo mulig du skal igjennom noe tilbud om rehabilitering? Kanskje du også bør begynne med å gå til fysioen, ta hverdagen tilbake. Er det lenge til du har oppsatt ferie? Jeg synest ikke det gir helt mening å begynne å jobbe før ferien, da kan du like godt være sykemeldt en eller to uker til, ta ferie, og begynne igjen gradert etter ferien. Så får du god tid til å hente deg inn. Det høres ut som jobben er en liten kilde til stress så hver så snill og ikke press deg. Det er jo bra å begynne igjen gradert etter en stund for det sosiale sin del, men. Om det nesten ikke er noen på jobb nå i juli så er det jo ikke noe poeng sosialt heller. At det er en utfordring med tanke på bemanning er kun sjefen sitt problem og ikke ditt. Opplever du press fra jobben så si i fra til legen! Lykke til med å ta hverdagen tilbake og ta det rolig. Husk at helsa kommer alltid først! Anonymkode: dea5c...548 Takk for hyggelig og empatisk svar. Skal ta det til meg. TS Anonymkode: 61b83...a99 1 1
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2024 #7 Skrevet 5. juli 2024 AnonymBruker skrev (47 minutter siden): Hva var årsaken til hjereinfarktet? Overvekt? Stress? Hadde du symptomer lenge i forkant? Evt hvilke? Jeg hadde følt for sykemelding til «årsaken» var endret. Brukt tida til å komme i form eller jobbet med stressmestring etc. Så kanskje er halvt års tid. Lurer litt for egen del, K50. (Overvektig, stresset og skal på hjerte utredning) Anonymkode: faf0e...162 Nei, legene kan jo aldri si hva nøyaktig årsaken var for det er det vel ingen som vet med sikkerhet. Jeg er normalvektig og aldri vært plaget av stress. Symptomene var kraftige smerter i rygg og halsbrann, og det var akutt. Anonymkode: 61b83...a99
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2024 #8 Skrevet 5. juli 2024 Inntil fire uker er vanlig, det er også det som står i retningslinjene. Å kunne komme tilbake gradvis er jo en fin måte å returnere til jobb på, i alle fall hvis du kan jobbe hjemmefra. Da er det bare viktig å være tydelig med sjefen på hvilke oppgaver du skal gjøre, og sette tydelige grenser. For øvrig bør du være glad for at jobben tar kontakt, sender blomster og ønsker deg tilbake. Jeg har nettopp vært sykemeldt i to måneder (ikke hjertet), ikke fått blomster (hos oss skal det sendes etter fire uker), ikke fått telefon/sms av sjefen, ikke engang fått den lovpålagt oppfølgingen. Å være ønsket er et gode! Anonymkode: be5fc...d1f 1 1
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2024 #9 Skrevet 5. juli 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Nei, legene kan jo aldri si hva nøyaktig årsaken var for det er det vel ingen som vet med sikkerhet. Jeg er normalvektig og aldri vært plaget av stress. Symptomene var kraftige smerter i rygg og halsbrann, og det var akutt. Anonymkode: 61b83...a99 Du kan jo være arvelig disponert også, ikke alltid det er en årsak (ingen klar i det minste) . Virker som du trenger lenger sykemelding ja, men sikkert greit å begynne litt… etter hvert. Snakk med legen din Anonymkode: b3480...dd4
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2024 #10 Skrevet 5. juli 2024 Dårlig gjort av kolleger å mase! En kollega av meg var 100 prosent sykemeldt i et halv år etter infarkt, og har nå jobbet 20 prosent i 1.5 år. Man vet rett og slett ikke "hva man får" og man må bare ta tiden til hjelp. God bedring. ❤️ Anonymkode: 58052...3b8 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå