AnonymBruker Skrevet 5. juli 2024 #1 Skrevet 5. juli 2024 Tok blodprøver for 4 måneder siden. Den viste mangler, vært syk lenge. Ble syk(ere) og har vært syk i 5-6 uker. 2 uker med daglig oppkast. Levd på cola zero og kjekse. Ikke spist noe mat på 5 uker, bare kjekse grunnet kvalme (marie og ritz). Tok nye blodprøver hos legen for vurdering for innleggelse og alle verdiene har økt! Hvordan er det egentlig mulig? D vitamin, folat, b12, jern, ferritin. Alt har økt. Selv hemoglobin har økt, og den har alltid vært lav. Hos furst så står det "For hemolytisk for denne analysen." på to av svarene. Usikker på hva det betyr. Da jeg tok blodprøven så sleit de med å ta den grunnet dehydrering. Blodet kom veldig tregt og jeg måtte pumpe med knyttneven, kan det ha påvirket svaret? Er det noe galt med blodprøven jeg tok? Hvordan kan alt øke sånn? Mangler jeg har hatt lenge, er nå plutselig akkurat innenfor normalen. Ikke tatt tilskudd. Fikk i meg vannmelon for 6 uker siden. Det er det mest næringsrike jeg har fått i meg. Anonymkode: b25dd...683
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2024 #2 Skrevet 5. juli 2024 Du må bestille deg en legetime og snakke med legen. Hvis du var dehydrert kan det ha påvirket prøvesvarene ved at de ble annerleses enn det de ville vært ellers. Du kan snakke med legen om du kan ta dem på nytt og få i deg godt med væske. Men det er jo rart at du ikke legges inn hvis du har langvarig moderat til alvorlig dehydrering. Anonymkode: fdf57...a75 1
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2024 #3 Skrevet 5. juli 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Du må bestille deg en legetime og snakke med legen. Hvis du var dehydrert kan det ha påvirket prøvesvarene ved at de ble annerleses enn det de ville vært ellers. Du kan snakke med legen om du kan ta dem på nytt og få i deg godt med væske. Men det er jo rart at du ikke legges inn hvis du har langvarig moderat til alvorlig dehydrering. Anonymkode: fdf57...a75 Fastlegen har ferie. Vurderer å se om en av de andre på kontoret har tid. Fastlegen sa jeg må kontakte legevakt om jeg starter å kaste opp daglig igjen. Nå er det bare under anstrengelse. 🤷♀️ fikk beskjed at blodprøvene ville avgjøre om det ble innleggelse eller ikke, og de er jo mye bedre enn forventet. Sitter igjen som et stort spørsmålstegn, for jeg føler meg dårlig, sliten, dehydrert og utsultet uten hjelp. Tar så klart kontakt med legevakt om det blir verre. Ts Anonymkode: b25dd...683
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2024 #4 Skrevet 5. juli 2024 Hvis du spiste mer næringsrik mat før de siste 5-6 ukene, så kan det ha fått opp lagrene. Men blodprøver er bare øyeblikksprøver, og som AB over meg sier så kan dehydrering påvirke svarene. Så er jo spørsmålet; er kvalmen og problemer med matinntak midlertidig. Er det magevirus eller andre ting som bør utredes. Du bør jo komme til bunns i hvorfor du er så dårlig, for det nytter ikke å gå sånn over tid. Når du kaster opp så mye så mister kroppen elektrolytter, noe som i seg selv gjør en dårlig. Sodium, kalium, magnesium, kalsium, alle viktig for fordøyelsen. Dette er en enkel måte å få i seg litt på https://sunkost.no/keto-elektrolytter Det er mer effektiv å ta separat (etter min erfaring), men prøv dette i noen uker som en start. Anonymkode: 8c900...2e9
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2024 #5 Skrevet 5. juli 2024 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Hvis du spiste mer næringsrik mat før de siste 5-6 ukene, så kan det ha fått opp lagrene. Men blodprøver er bare øyeblikksprøver, og som AB over meg sier så kan dehydrering påvirke svarene. Så er jo spørsmålet; er kvalmen og problemer med matinntak midlertidig. Er det magevirus eller andre ting som bør utredes. Du bør jo komme til bunns i hvorfor du er så dårlig, for det nytter ikke å gå sånn over tid. Når du kaster opp så mye så mister kroppen elektrolytter, noe som i seg selv gjør en dårlig. Sodium, kalium, magnesium, kalsium, alle viktig for fordøyelsen. Dette er en enkel måte å få i seg litt på https://sunkost.no/keto-elektrolytter Det er mer effektiv å ta separat (etter min erfaring), men prøv dette i noen uker som en start. Anonymkode: 8c900...2e9 Sodium heter natrium på norsk, greit å vite hvis du skal lese på innholdsdeklarasjoner. (Kjemisk forkortelse er også Na, mye lettere å huske når du kjenner stoffet som natrium.) Anonymkode: eb6fb...12e
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2024 #6 Skrevet 5. juli 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Hvis du spiste mer næringsrik mat før de siste 5-6 ukene, så kan det ha fått opp lagrene. Men blodprøver er bare øyeblikksprøver, og som AB over meg sier så kan dehydrering påvirke svarene. Så er jo spørsmålet; er kvalmen og problemer med matinntak midlertidig. Er det magevirus eller andre ting som bør utredes. Du bør jo komme til bunns i hvorfor du er så dårlig, for det nytter ikke å gå sånn over tid. Når du kaster opp så mye så mister kroppen elektrolytter, noe som i seg selv gjør en dårlig. Sodium, kalium, magnesium, kalsium, alle viktig for fordøyelsen. Dette er en enkel måte å få i seg litt på https://sunkost.no/keto-elektrolytter Det er mer effektiv å ta separat (etter min erfaring), men prøv dette i noen uker som en start. Anonymkode: 8c900...2e9 Har ikke spist spesielt næringsrikt på over 6 måneder. Har vært syk lenge, men ikke vært så ille som de siste 5-6 ukene med mye daglig oppkast og kvalme. Jeg tok gastroskopi i desember, har gastritt, magesår og reflux (?), i alle fall mye syre og reagerer på mat med smerte, kvalme og oppkast. Jeg leste nå at dehydrering kan gi økt hemoglobin og det kan maskere jernanemi. For 4 måneder siden (og prøver før det) har vist at jeg har anemi. Nå var de plutselig bra. Er så rart at fastlegen sier det ser bedre ut... Vet man ikke skal leke lege. Men kjenner jeg stoler ikke på vurderingen her. For helsa sier ting ikke er bedre i det hele tatt. Næringsinntaket i det siste sier også noe annet. Har fått i meg yoghurt og næringsdrikke de siste to dagene, og klart å holde det nede. Ts Anonymkode: b25dd...683
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2024 #7 Skrevet 5. juli 2024 https://www.furst.no/for-legekontoret/praktiske-tips/kompliserende-faktorer-ved-proven Ts, du bør få tatt en avføringsprøve også, for å sjekke avføringen! (bl.a. for uønskede bakterier, parasitter m.m.) Jeg ville tatt kontakt med legevakten igjen, bedt om nye blodprøver, da hemolyse kan føre til feil prøvesvar på en rekke variabler. Jeg var i en utredning på et av landets største sykehus for noen år tilbake, opplevde stadig at bioingeniørene der gjorde alvorlige feil med prøvene slik at prøvene enten ikke kunne analyseres eller de ga feil svar. Jeg måtte lese meg opp på alt selv for å sikre at de ikke hadde på stasen for lenge (en gang satt jeg med den på i nærmere 10 minutter og de, var flere av dem der, hevdet det ikke ville påvirke prøvene...), jeg måtte sikre at de tok prøvene på riktig måte, brukte riktige prøveglass, behandlet prøveglassene korrekt etterpå. Må innrømme at jeg ble skremt av den inkompetansen bioingeniørene der viste (og ja, jeg tok det videre til de ansvarlige, så man kan jo håpe på at det er blitt bedre...). Håper du finner ut av det, ikke aksepter å gå og være så dårlig over sommeren, for det kan i verste fall gjøre deg alvorligere syk. Legekontoret ditt skal vel egentlig også ha en annen lege som du kan komme til mens din fastlege er borte? Anonymkode: e5602...fd2
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2024 #8 Skrevet 5. juli 2024 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): https://www.furst.no/for-legekontoret/praktiske-tips/kompliserende-faktorer-ved-proven Ts, du bør få tatt en avføringsprøve også, for å sjekke avføringen! (bl.a. for uønskede bakterier, parasitter m.m.) Jeg ville tatt kontakt med legevakten igjen, bedt om nye blodprøver, da hemolyse kan føre til feil prøvesvar på en rekke variabler. Jeg var i en utredning på et av landets største sykehus for noen år tilbake, opplevde stadig at bioingeniørene der gjorde alvorlige feil med prøvene slik at prøvene enten ikke kunne analyseres eller de ga feil svar. Jeg måtte lese meg opp på alt selv for å sikre at de ikke hadde på stasen for lenge (en gang satt jeg med den på i nærmere 10 minutter og de, var flere av dem der, hevdet det ikke ville påvirke prøvene...), jeg måtte sikre at de tok prøvene på riktig måte, brukte riktige prøveglass, behandlet prøveglassene korrekt etterpå. Må innrømme at jeg ble skremt av den inkompetansen bioingeniørene der viste (og ja, jeg tok det videre til de ansvarlige, så man kan jo håpe på at det er blitt bedre...). Håper du finner ut av det, ikke aksepter å gå og være så dårlig over sommeren, for det kan i verste fall gjøre deg alvorligere syk. Legekontoret ditt skal vel egentlig også ha en annen lege som du kan komme til mens din fastlege er borte? Anonymkode: e5602...fd2 Se der ja, leste linken nå. Ser ut som noe har gått galt med prøvene eller under prøvetaking. Noe må ha skjedd eller om det rett og slett er dehydreringen som kan for det. For de svarene gir ikke mening i det hele tatt. Jeg kan ikke gå slik i hele sommer. Så får høre med legekontoret på mandag hvordan de gjør det med ferieavvikling. Aldri vært der om sommeren før. Ts Anonymkode: b25dd...683
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2024 #9 Skrevet 5. juli 2024 AnonymBruker skrev (32 minutter siden): Har ikke spist spesielt næringsrikt på over 6 måneder. Har vært syk lenge, men ikke vært så ille som de siste 5-6 ukene med mye daglig oppkast og kvalme. Jeg tok gastroskopi i desember, har gastritt, magesår og reflux (?), i alle fall mye syre og reagerer på mat med smerte, kvalme og oppkast. Jeg leste nå at dehydrering kan gi økt hemoglobin og det kan maskere jernanemi. For 4 måneder siden (og prøver før det) har vist at jeg har anemi. Nå var de plutselig bra. Er så rart at fastlegen sier det ser bedre ut... Vet man ikke skal leke lege. Men kjenner jeg stoler ikke på vurderingen her. For helsa sier ting ikke er bedre i det hele tatt. Næringsinntaket i det siste sier også noe annet. Har fått i meg yoghurt og næringsdrikke de siste to dagene, og klart å holde det nede. Ts Anonymkode: b25dd...683 Jeg hadde store problemer med (lite) magesyre og refluks selv. Førte ikke til oppkast som hos deg, men alvorlig forstoppelse. Jeg fikk dette under kontroll med tilskudd av magnesium og elektrolytter generelt, over tid. Man må dessverre ofte tenke og undersøke selv når det gjelder helsa, ikke gi opp og stole fanatisk på legen. Reflux trenger ikke ha med mye magesyre å gjøre, tvert imot kan det også være relatert til lite magesyre. Anonymkode: 8c900...2e9
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2024 #10 Skrevet 5. juli 2024 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): https://www.furst.no/for-legekontoret/praktiske-tips/kompliserende-faktorer-ved-proven Ts, du bør få tatt en avføringsprøve også, for å sjekke avføringen! (bl.a. for uønskede bakterier, parasitter m.m.) Jeg ville tatt kontakt med legevakten igjen, bedt om nye blodprøver, da hemolyse kan føre til feil prøvesvar på en rekke variabler. Jeg var i en utredning på et av landets største sykehus for noen år tilbake, opplevde stadig at bioingeniørene der gjorde alvorlige feil med prøvene slik at prøvene enten ikke kunne analyseres eller de ga feil svar. Jeg måtte lese meg opp på alt selv for å sikre at de ikke hadde på stasen for lenge (en gang satt jeg med den på i nærmere 10 minutter og de, var flere av dem der, hevdet det ikke ville påvirke prøvene...), jeg måtte sikre at de tok prøvene på riktig måte, brukte riktige prøveglass, behandlet prøveglassene korrekt etterpå. Må innrømme at jeg ble skremt av den inkompetansen bioingeniørene der viste (og ja, jeg tok det videre til de ansvarlige, så man kan jo håpe på at det er blitt bedre...). Håper du finner ut av det, ikke aksepter å gå og være så dårlig over sommeren, for det kan i verste fall gjøre deg alvorligere syk. Legekontoret ditt skal vel egentlig også ha en annen lege som du kan komme til mens din fastlege er borte? Anonymkode: e5602...fd2 Ja virkelig, avføringsprøver er viktig. Både for å sjekke blod, og bakterier m.m (er to forskjellige tester). Anonymkode: 8c900...2e9
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2024 #11 Skrevet 5. juli 2024 Ring legekontoret igjen og du må legge vekt på at du faktisk føler deg i helt elendig form. Forhåpentligvis får du komme inn til en vikar. At du er dehydrert er jo i utgangspunktet ikke bra. Hva visste Albumin-prøven? Når man er dehydrert vil den jo ofte slå ut. Kanskje du må si at du faktisk du føler deg dehydrert, så får legen tatt en test for det, og da bør du jo kanskje legges inn pga. det i seg selv. Anonymkode: 31183...f74
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2024 #12 Skrevet 5. juli 2024 Er utrolig viktig å følge med å ikke bare akseptere det en lege kommer med for de tenker som regel alltid på enkleste løsning. De glemmer de av oss som er uheldige og faktisk har sjeldne tilstander. Anonymkode: 48a1a...6a5 1
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2024 #13 Skrevet 5. juli 2024 Kanskje dehydreringen gjør at alt blir mer konsentrert og derav høyere? Anonymkode: d2f8d...6b5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå