Gå til innhold

Kjønnsidentitet


anonym111111

Anbefalte innlegg

Rosa Gnom skrev (På 8.7.2024 den 20.47):

Jeg forstår ikke. Hvorfor er det frekt hvis en som er født som mann vil omtales som kvinne eller omvendt? Hva har det med deg å gjøre? Som du sier selv. Du er bare kvinne og det får du fortsatt lov til å kalle deg . Dette handler ikke om deg eller meg. Selv så er jeg født mann og identifiserer meg som mann. Dette handler om mennesker som er født i feil kropp og hva de identifiserer seg som.

Nettopp. Menn og transmenn, kvinner og tranakvinner. Enkelt og greit. 

Anonymkode: 778aa...595

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (På 19.7.2024 den 12.30):

Ja, da hadde det blitt plass til mange damer, eh, det som tidligere ble kalt "damer". ;)

Jeg kan ikke tenke meg et eneste landslag hvor det ville vært plass til damer om de skulle konkurrere på like vilkår som menn, men det finnes kanskje noen.

Anonymkode: 8da95...377

Skyting. Der er damene like gode som menn. 
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hans Tore Lem skrev (På 21.7.2024 den 1.14):

Skyting. Der er damene like gode som menn. 
 

Hestesport er også blandet. 
Der er det stort sett alikevel menn som dominerer på toppen. Ikke fordi de er flinkere, men fordi de ikke stoppes av graviditeter og familieliv før de når helt opp. 
 

Men man må jo bli født med sølvskje i ræva for å ha råd til å hevde seg i hestesport uansett, og man må ha en helt spesiell interesse, så tviler på at det vil kry av transkvinner. Dessuten er det veldig «godkjent» å være feminin som mann i hestemiljøet så kanskje de føler de kan være som de er istedenfor å «bytte kjønn». 

Anonymkode: 4ed9b...eb2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når vi først er inne på sport, så tror jeg kanskje den nykårede skytterprinsessa kanskje er trans/født i feil kropp eller noe sånn. 
Jeg vet ikke, men når jeg så det på TV så fikk jeg det inntrykket. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)
Rosa Gnom skrev (På 5.7.2024 den 16.42):

Du kan ikke spørre meg som en heterofil mann om det. For det vet jeg ingenting om. Du må spørre de det gjelder. Hvor er det man får ta skadelige hormoner og experimentelle operasjoner? Det hørtes ut som noe du sitter å finner på.

Ikke meg du siterer, men hvordan har din legning noe med dette å gjøre? En homofil mann er også 100 % mann og en lesbisk kvinne er 100% kvinne. Kjønn bestemmes biologisk/fysisk, og har ingenting med legning, følelser eller identitet å gjøre. To menn kan føle seg veldig ulike, men det forandrer ikke det faktum at de begge er menn. På samme måte er en 50-åring 50 år, uavhengig av hvor ung personen føler seg.

Det at barn villedes til å tro at de kan være født i feil kropp fordi de har "feil" følelser, interesser eller legning, kan skade mer enn det hjelper. At noen skal måtte operere seg for å passe inn, er vel akkurat det motsatte av aksept og mangfold.

Hormoner har bivirkninger og utsetter en normal pubertet, så de barna som går på det får aldri muligheten til å gjennomgå en normal pubertet og kanskje falle til ro i egen kropp og kjønn. Operasjoner innebærer en viss risiko, fører til sterilitet og er irreversible. Man opererer og fjerner friske organer, og det er faktisk mangelfull forskning på dette. Alle får ikke bedre liv etter operasjoner, og man vet ikke om de som faktisk får det bedre, også kunne fått det bedre uten operasjon.

Endret av anonym111111
  • Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

NatNat skrev (På 13.7.2024 den 21.20):

Kansje... hadde vært interessant å spørre mennesker om de føler seg kjønnløs innerst. Det tror jeg ikke faktisk. Tror mange definerer seg som mann eller kvinne, tenker som mann eller kvinne, etc.. Du er heldig å føle solidaritet med andre, det må være mindre ensom på en måte. Jeg misliker ikke mennesker, jeg faktisk liker flere men siden jeg var liten, har jeg tenkt på andre mennesker som "de". Aldri som "vi".

Nei, jeg har ikke de typiske tegn, kjenner flere med autism og .. det er ikke meg :)

Jeg tror det omvendte. De fleste føler seg ikke som ett kjønn. Jeg har hatt denne diskusjonen med venner og kjæreste, ingen av oss «føler» oss som kjønnet vårt. På samme måte som jeg ikke «føler» meg norsk, eller «føler» meg som brunette. Jeg bare er det. Jeg er en person, som tilfeldigvis har disse kvalitetene. Som tenåring var jeg en såkalt «gutte-jente», jeg likte videospill, baggy klær og sport. Dette liker jeg fortsatt men nå liker jeg også fine klær, litt sminke og baking. Alle mennesker er forskjellige, sjeldent faller vi helt inn i en tradisjonell kjønns-rolle. De som tenker alle andre bryr seg masse om slikt tror jeg er litt vel opptatt av seg selv. Man er hva man er, uansett hva du velger å gjøre med saken. Man er født mann eller kvinne og kommer alltid til å være dette selv om man lever livet på andre siden. 

Anonymkode: 3530b...815

  • Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

On 7/5/2024 at 4:28 PM, AnonymBruker said:

Blir dere aldri lei? La dem være i fred.

Anonymkode: 42690...ee2

"DEM"?
Hvorfor putter du i bås?
Hvorfor ikke se alle som mennesker, som TS sier?

Anonymkode: 3ae6d...b5a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Jeg tror det omvendte. De fleste føler seg ikke som ett kjønn. Jeg har hatt denne diskusjonen med venner og kjæreste, ingen av oss «føler» oss som kjønnet vårt. På samme måte som jeg ikke «føler» meg norsk, eller «føler» meg som brunette. Jeg bare er det. Jeg er en person, som tilfeldigvis har disse kvalitetene. Som tenåring var jeg en såkalt «gutte-jente», jeg likte videospill, baggy klær og sport. Dette liker jeg fortsatt men nå liker jeg også fine klær, litt sminke og baking. Alle mennesker er forskjellige, sjeldent faller vi helt inn i en tradisjonell kjønns-rolle. De som tenker alle andre bryr seg masse om slikt tror jeg er litt vel opptatt av seg selv. Man er hva man er, uansett hva du velger å gjøre med saken. Man er født mann eller kvinne og kommer alltid til å være dette selv om man lever livet på andre siden. 

Anonymkode: 3530b...815

Har hatt akkurat samtale med mine venner. Jeg føler meg heller ikke som kjønnet mitt, men samtidig kan jeg forstå at noen faller helt utenom hvis man spesielt i oppveksten har blitt fortalt at man ikke kan like eller gjøre diverse hvis man er ett kjønn.

Jeg tror løsningen er at vi må innføre mer aksept for at folk er forskjellige. Folk blir jo puttet i kjønnsroller fra før de er født, og ofte starter det med å male barnerommet blått eller rosa. Leker til barn markedsføres hver for seg til jenter og gutter. Kanskje vi trenger en mer kjønnsnøytral barneoppdragelse? 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

anonym111111 skrev (På 5.7.2024 den 16.24):

Hvorfor må dere putte mennesker i bås pga deres meninger?

Fordi det er den nye trenger; så trange båser som overhode mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...