Gå til innhold

Kjønnsidentitet


anonym111111

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Men for transer med kjønnsinkongruens så handler det nettopp om kropp. 
 

Argumentet om at barn blir forvirret faller på sin egen urimelighet og det er ingen som blir homofile av å høre om homofili. Det er heller ikke slik at man stiller opp hos legen å bestiller operasjoner. 

Anonymkode: 42690...ee2

Du kan ikke sammenlikne det å være homofil, med det å tro at man er født i feil kropp. Det at man kan elske den man vil (være homofil), er en selvfølge. Jeg poengterer flere ganger at alle skal få lov til å leve det livet de ønsker, uavhengig av sitt kjønn. 

Kjønn bestemmes fysisk/biologisk, man er det kjønnet man er født som, uavhengig av hva man føler og liker.

Endret av anonym111111
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 minutt siden, anonym111111 said:

Du kan ikke sammenlikne det å være homofil, med det å tro at man er født i feil kropp. Det at man kan elske den man vil (være homofil), er en selvfølge. Jeg poengterer flere ganger at alle skal få lov til å leve det livet de ønsker, uavhengig av sitt kjønn. 

Kjønn bestemmes fysisk/biologisk, man er det kjønnet man er født som, uavhengig av hva man føler og liker.

Mener du at det er et valg å ha kjønnsinkongruens? 
 

Å redusere kjønn til kromosomer er redusjonistisk. Folk er mer enn kromosomer. 

Anonymkode: 42690...ee2

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, anonym111111 said:

Du kan ikke sammenlikne det å være homofil, med det å tro at man er født i feil kropp. Det at man kan elske den man vil (være homofil), er en selvfølge. Jeg poengterer flere ganger at alle skal få lov til å leve det livet de ønsker, uavhengig av sitt kjønn. 

Kjønn bestemmes fysisk/biologisk, man er det kjønnet man er født som, uavhengig av hva man føler og liker.

Du sier kanskje at alle skal få leve livet som de ønsker, men samtidig insiterer du på å kalle transmenn for kvinner og transkvinner for menn på grunn av biologien som du mener trumfer alt.

Det er ikke pent å behandle folk på den måten.

Anonymkode: 42690...ee2

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

51 minutter siden, AnonymBruker said:

Kanskje det letteste er om alle klassifiseres som ikkebinære. Ikkebinær med utover eller ikkebinær med innover. Ferdig snakka. 

Anonymkode: 44934...89a

Da har vi delt folk inn i utovertiss og innovertiss, og det er fortsatt like binært...

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, AnonymBruker said:

Har du tenkt på at redusert seksualdrift kan være ønsket og at et mannlig libido kan medføre psykiske problemer for transkvinner? 

Anonymkode: 42690...ee2

Selvsagt kan redusert seksualdrift være ønsket. Som tenåring i et religiøst miljø fantaserte jeg om en pille som kunne gjøre meg aseksuell. Seksualdriften var en kilde til frustrasjon for meg av både religiøse og sosiale årsaker, med press til avholdenhet fra religionens side og press til promiskuitet fra kompiser og media. Jeg begynte å få et normalt forhold til det etter hvert som jeg ble voksen, men bærer fortsatt konsekvensene av de avsindige ideene fra forskjellige miljøer. Og det var uten at autoritetspersoner plantet ideer om at det var noe fundamentalt galt med kroppen min.

Å fortelle barn at de kanskje har fått feil kropp er det stikk motsatte av å lære dem å godta seg selv som de er.

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, linsejesus said:

Selvsagt kan redusert seksualdrift være ønsket. Som tenåring i et religiøst miljø fantaserte jeg om en pille som kunne gjøre meg aseksuell. Seksualdriften var en kilde til frustrasjon for meg av både religiøse og sosiale årsaker, med press til avholdenhet fra religionens side og press til promiskuitet fra kompiser og media. Jeg begynte å få et normalt forhold til det etter hvert som jeg ble voksen, men bærer fortsatt konsekvensene av de avsindige ideene fra forskjellige miljøer. Og det var uten at autoritetspersoner plantet ideer om at det var noe fundamentalt galt med kroppen min.

Å fortelle barn at de kanskje har fått feil kropp er det stikk motsatte av å lære dem å godta seg selv som de er.

Så fordi du hadde stor seksualdrift så er det riktig å tvinge transpersoner inn i en kropp de ikke fungerer i? 

Anonymkode: 42690...ee2

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Du sier kanskje at alle skal få leve livet som de ønsker, men samtidig insiterer du på å kalle transmenn for kvinner og transkvinner for menn på grunn av biologien som du mener trumfer alt.

Det er ikke pent å behandle folk på den måten.

Anonymkode: 42690...ee2

Men synes du virkelig det er bedre at barn og unge lærer at de kan være født i feil kropp? At de kan operere og "bytte kjønn" for å passe inn, og for å kunne leve et bedre liv? De er jo egentlig helt perfekte som de er, og det er DET de burde få høre, ikke at de kan velge kjønn, og forandre en fysisk frisk kropp. Det er store irreversible inngrep vi snakker om.

Og tror du virkelig ingen av de som opererer kunne fått gode liv som akkurat den de var, i den kroppen, og med det kjønnet de var født?

Ser du ikke noe negativt ved radikal kjønnsteori?

Endret av anonym111111
  • Liker 5
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, anonym111111 said:

Men synes du virkelig det er bedre at barn og unge lærer at de kan være født i feil kropp? At de kan operere og ""bytte kjønn" for å passe inn, og for å kunne leve et bedre liv? De er jo egentlig helt perfekte som de er, og det er DET de burde få høre, ikke at de kan velge kjønn, og forandre en fysisk frisk kropp. Det er store irreversible inngrep vi snakker om.

Og tror de virkelig alle som opererer ikke kunne fått gode liv som akkurat den de var, i den kroppen, og med det kjønnet de var født?

Ser du ikke noe negativt ved radikal kjønnsteori?

Det er ikke radikalt at man skal hjelpe de få som har behov for denne typen behandling. Barn lærer heller ikke at de er født i feil kropp, men hvordan de kan møte mangfold. 
 

Det er ingen behandling i helsevesenet som er 100% garanti for suksess, men må også se på årsakene til hvorfor. 
 

Ser aldri noen stå på barrikadene for stoppe hjerte operasjoner fordi noen førte til feil.

Anonymkode: 42690...ee2

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Det er ikke radikalt at man skal hjelpe de få som har behov for denne typen behandling. Barn lærer heller ikke at de er født i feil kropp, men hvordan de kan møte mangfold. 
 

Det er ingen behandling i helsevesenet som er 100% garanti for suksess, men må også se på årsakene til hvorfor. 
 

Ser aldri noen stå på barrikadene for stoppe hjerte operasjoner fordi noen førte til feil.

Anonymkode: 42690...ee2

Men ingen vet at de som opererer faktisk har behov for denne behandlingen. Ingen vet at de ikke kunne fått like gode liv ved å bli akseptert som den de er i den kroppen og med det kjønnet de er født.

Mange opplever at det er rom for mindre mangfold etter at radikal kjønnsteori kom på banen, og det blir fokusert på kjønnsidentitet og at man kanskje ikke er det kjønnet man blir født som.

Du kan ikke sammenlikne dette med hjerteoperasjoner. Her er det snakk om fysisk friske kropper som opereres til noe annet. Det nærmeste du kan sammenlikne det med er i såfall kosmetisk kirurgi.

Barn skulle vært beskyttet mot dette, og iallefall ikke lært på barneskolen at de kan være et annet kjønn enn det de er født som. Det kan skape forvirring og en følelse av at det kanskje er noe feil ved dem, selv om de er perfekte som de er.

Mangfold, og at det finnes store variasjoner innenfor kjønnene, bør de selvsagt lære om. Og inkludering og tolaranse ovenfor andre som ikke er akkurat som en selv.

Endret av anonym111111
  • Liker 6
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 6.7.2024 den 18.06):

Jeg har også inntrykk at mye av dette dreier seg om psykiske problemer, man kan også sammenligne det med tidligere motkulturer som goth/emo-kids, punkere og hippier. Det er en fase i livet pluss at det er populært men skadene av inngrep er i dette tilfellet permanente.

Problemet er også at det ikke er lov til å snakke om den psykiske delen, ironisk nok så finnes det personer som påstår at disse barna vil ende opp med å ta livet sitt hvis de ikke blir forstått og får gjennomgå diverse inngrep. Psykisk friske mennesker tar ikke sitt eget liv.

Anonymkode: 28336...841

Jepp, jeg lurer på om de har psykiske problemer fordi de er trans og møter mye motstand, eller om de er trans fordi de har psykiske problemer, som IKKE løses av å skifte kjønn. Jeg gjetter det siste.

Anonymkode: a41f5...80a

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker said:

Nei, de fleste unngår offentlig helsevesen siden det er krav til psykiatriske vurderinger og majoriteten vet selv at de har alvorlige diagnoser fra barndom som gjør behandling uaktuelt. 

 

Derfor går de fleste av dem privat for å unngå systemet og bruker diskriminering og "mangel på kunnskap i offentlig helsevesen" som begrunnelse, ganske ironisk når de selv er uærlige og bruker psuedovitenskap. 

Anonymkode: 3d80c...627

Fastleger og regionale sentre er offentlig. 

Anonymkode: 42690...ee2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, anonym111111 said:

Men ingen vet at de som opererer faktisk har behov for denne behandlingen. Ingen vet at de ikke kunne fått like gode liv ved å bli akseptert som den de er i den kroppen og med det kjønnet de er født.

Mange opplever at det er rom for mindre mangfold etter at radikal kjønnsteori kom på banen, og det blir fokusert på kjønnsidentitet og at man kanskje ikke er det kjønnet man blir født som.

Du kan ikke sammenlikne dette med hjerteoperasjoner. Her er det snakk om fysisk friske kropper som opereres til noe annet. Det nærmeste du kan sammenlikne det med er i såfall kosmetisk kirurgi.

Barn skulle vært beskyttet mot dette, og iallefall ikke lært på barneskolen at de kan være et annet kjønn enn det de er født som. Det kan skape forvirring og en følelse av at det kanskje er noe feil ved dem, selv om de er perfekte som de er.

Mangfold, og at det finnes store variasjoner innenfor kjønnene, bør de selvsagt lære om. Og inkludering og tolaranse ovenfor andre som ikke er akkurat som en selv.

Du må nesten sette deg inn i hva kjønnsinkongruens er før du går inn i debatt. 
 

Du snakker om aksept, men nekter å være med på at noen faktisk har behov for medisinsk behandling. 
 

Samtidig som disse menneskene får den hjelpen kan man gjøre kjønnsrollene mindre snevre.

Anonymkode: 42690...ee2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, AnonymBruker said:

Så fordi du hadde stor seksualdrift så er det riktig å tvinge transpersoner inn i en kropp de ikke fungerer i? 

Anonymkode: 42690...ee2

Jeg aner ikke hva du svarer på her, men det er i alle fall ikke det jeg skrev 😕

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Du mener identitet som er termen innenfor psykologi og samfunnsvitenskap. Hva er identitet? Identitet kan blant annet omfatte kjønn, seksuell legning, sosial klasse, utdanning, yrke, livssyn og tilhørighet til et lokalområde. 

Store norske leksikon. Så kan du lese om psykologien så får du mer kjøtt på beinet til neste gang du tar inn den termen i slike diskusjoner. 

https://sml.snl.no/kjønnsidentitet

 

Anonymkode: dfd9d...1e1

Den termen passer perfekt inn i en diskusjon om kjønnsidentitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Du sier kanskje at alle skal få leve livet som de ønsker, men samtidig insiterer du på å kalle transmenn for kvinner og transkvinner for menn på grunn av biologien som du mener trumfer alt.

Det er ikke pent å behandle folk på den måten.

Anonymkode: 42690...ee2

Du vet at det er mulig å være klar over at man ikke kan endre kjønnet man er født med, men samtidig bruke det pronomen de ønsker når man prater med de av respekt for hva de identifiserer seg som?

Hvorfor er det så vanskelig å skille på dette? Faktisk kjønn og kjønnsidentitet er to forskjellige ting 

 

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Arild37 said:

Du vet at det er mulig å være klar over at man ikke kan endre kjønnet man er født med, men samtidig bruke det pronomen de ønsker når man prater med de av respekt for hva de identifiserer seg som?

Hvorfor er det så vanskelig å skille på dette? Faktisk kjønn og kjønnsidentitet er to forskjellige ting 

 

Jeg er enig med deg, men det er ikke alle som har den respekten.

Anonymkode: 42690...ee2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Jeg er enig med deg, men det er ikke alle som har den respekten.

Anonymkode: 42690...ee2

Nei. Men det jeg ikke klarer å forstå er hvorfor så mange ikke ser denne forskjellen. 

Det er ingen grunn for å hardnakket påstå at transkvinner faktisk er kvinner når det ikke er tilfelle, det må da gå an å forholde seg til fakta, men samtidig vise respekt for hva de ønsker å bli omtalt som. 

 

  • Liker 5
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Jeg mener at man er det kjønnet man er født som, uavhengig av hva man føler, men jeg kaller selvfølgelig transpersoner med det pronomenet de ønsker, og det navnet de ønsker, dersom jeg møter noen. Jeg prøver å respektere og være hyggelig mot alle jeg møter. Tror det gjelder de fleste, uavhengig av meninger om denne saken..

 

Endret av anonym111111
  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (På 8.7.2024 den 13.21):

Du sier kanskje at alle skal få leve livet som de ønsker, men samtidig insiterer du på å kalle transmenn for kvinner og transkvinner for menn på grunn av biologien som du mener trumfer alt.

Det er ikke pent å behandle folk på den måten.

Anonymkode: 42690...ee2

Jeg mener at man er det kjønnet man er født som, uavhengig av hva man føler, men dersom jeg møter en transperson, bruker jeg selvsagt det pronomenet og det navnet de foretrekker.

Endret av anonym111111
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, Arild37 said:

Nei. Men det jeg ikke klarer å forstå er hvorfor så mange ikke ser denne forskjellen. 

Det er ingen grunn for å hardnakket påstå at transkvinner faktisk er kvinner når det ikke er tilfelle, det må da gå an å forholde seg til fakta, men samtidig vise respekt for hva de ønsker å bli omtalt som. 

 

De ble født med en guttekropp, men jeg vil ikke si de er menn heller. Vet ikke om så mange menn som får et bedre liv av kvinnelige former på brystene og ønsker å ha kvinnenavn. 
 

Det biologiske utgangspunktet er der, men det er mulig å kunne anerkjenne dem som kvinner. Hadde de vært biologisk fødte kvinner ville heller ikke behovet for medisinsk behandling vært der.

Anonymkode: 42690...ee2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...