Gå til innhold

Kjønnsidentitet


anonym111111

Anbefalte innlegg

Poenget er at en "cis" person altså en som føler seg som kjønnet de har blitt tildelt og sosialisert som, ikke kan uttale seg eller forstå hvordan det er for de som ikke er "cis".

Samme som at menn ikke bør bestemme om kvinner skal få ta abort, eller at en heterofil person ikke helt kan forstå vanskelighetene med å være homofil. 

Anonymkode: 6a53e...fce

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (På 5.7.2024 den 16.49):

Kom med noen tall som bekrefter det du påstår.

Anonymkode: 42690...ee2

Du klarer tydeligvis å google deg til alle solskinnshistoriene,  så da klarer du det samme med den ikke så positive statistikken. Rart hvordan dere alltid skal rope opp om kilder når noen er uenige med dere, mens dere selv aldri trenger å underbygge noe av vaset dere kommer med. 

Anonymkode: 4534d...dd8

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meowmere skrev (På 5.7.2024 den 19.41):

Det er ikke mitt problem at du synes det er nedverdigende. Det er ditt problem, fordi du ikke vet hva det betyr. 

Dette skal jeg begynne å si til andre også; det er ditt problem, så jeg fortsetter å kalle deg det du ikke vil bli kalt!

Anonymkode: 4534d...dd8

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Men alle har sin egen identitet uavhengig av hvilket kjønn de er. Kjønn bestemmes fysisk/biologisk, og er ikke basert på følelser, identitet eller hvordan du selv og andre oppfatter deg. Kjønnsidentitet, psykisk og sosialt kjønn, er nye begreper, som vektlegges mer og mer av de som fremmer radikal kjønnsteori. Dette fokuset kan få barn og ungdom som ikke er kjønnsstereotype, til å tro at de er født i feil kropp, selv om de egentlig er helt perfekte slik de er født.

 

Endret av anonym111111
  • Liker 9
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om jeg blir forelder så kommer jeg til å lære barnet at der finnes bare 2 kjønn. Alt annet er ønsketenking

Endret av Martelè
  • Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Synes fortsatt ikke vi skal diskutere enkeltpersoner.

Kjønnsidentitet er et ord som er konstruert med utgangspunkt i hvordan samfunnet forventer at en mann skal være, og hvordan en kvinne skal være. Disse forventningene er ikke konstante, men vil variere med tid, sted og miljø. Det å ha ulike forventninger til mennesker kun basert på kjønn, burde vi ha lagt bak oss for lenge siden.

 

Endret av anonym111111
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skrevet (endret)

Selvfølgelig er du 100% kvinne på tross av diagnosen din, mennesker med ulike handicap er også 100% menneske.

Fint du føler deg som en kvinne, men de kvinnene som ikke føler seg som det forventes, er også kvinner. Kvinner trenger ikke føle seg på en spesiell måte. Hvordan mener du at en kvinne skal føle seg?

Endret av anonym111111
  • Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som er litt fascinerende er at så mange ikke vet forskjell på kjønnsidentitet og biologisk kjønn.

Per i dag er det umulig å endre biologisk kjønn, det er ingen påstand, men medisinsk fakta, dermed vil heller ikke hvilket kjønn man føler seg som endre på det faktiske kjønnet man er født som, at dette skal være vanskelig å forstå er mildt sagt merkelig 

 

Anonymkode: 601f1...aea

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Sofie Maria said:

Du tror ikke det er en grunn/opphav til disse lidelsene? Kanskje fordi de blir «tvunget» til å være noe de ikke vil være? Just maybe 😉 

Hvis en person opplever at kroppen er "feil kjønn," er det jo ganske drastisk å konkludere med at problemet sitter i selve kroppen i motsetning til i psyken. Det er ikke slik at vi blir ved en slags loddtrekning, med ett lodd for hvilket kjønn kroppen har, og et annet lodd som bestemmer et imaginært "indre" kjønn, og så hender det at naturen blingser litt, og dermed må korrigeres.

  • Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

linsejesus skrev (38 minutter siden):

Hvis en person opplever at kroppen er "feil kjønn," er det jo ganske drastisk å konkludere med at problemet sitter i selve kroppen i motsetning til i psyken. Det er ikke slik at vi blir ved en slags loddtrekning, med ett lodd for hvilket kjønn kroppen har, og et annet lodd som bestemmer et imaginært "indre" kjønn, og så hender det at naturen blingser litt, og dermed må korrigeres.

kilde 1. 

 

«» Researchers also looked at some gray-matter volumes and cortical thickness. Again, transgender brains showed similarities to the identified gender even before the patients started hormonal treatment.   «   

https://consultqd.clevelandclinic.org/the-brain-and-gender-identity-current-evidence-and-implications-for-practice-podcast

Kilde 2.  . 

«  - According to this concept, our gender identity (the conviction of belonging to the male or female gender) and sexual orientation should be programmed into our brain structures when we are still in the womb. However, since sexual differentiation of the genitals takes place in the first two months of pregnancy and sexual differentiation of the brain starts in the second half of pregnancy, these two processes can be influenced independently, which may result in transsexuality. « 

https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/B978044453630300004X

Endret av Sofie Maria
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, Sofie Maria said:

kilde 1. 

 

«» Researchers also looked at some gray-matter volumes and cortical thickness. Again, transgender brains showed similarities to the identified gender even before the patients started hormonal treatment.   «   

https://consultqd.clevelandclinic.org/the-brain-and-gender-identity-current-evidence-and-implications-for-practice-podcast

Kilde 2.  . 

«  - According to this concept, our gender identity (the conviction of belonging to the male or female gender) and sexual orientation should be programmed into our brain structures when we are still in the womb. However, since sexual differentiation of the genitals takes place in the first two months of pregnancy and sexual differentiation of the brain starts in the second half of pregnancy, these two processes can be influenced independently, which may result in transsexuality. « 

https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/B978044453630300004X

Vi kan ikke konkludere med at det er noe galt med kroppen selv om det kan påvises ting i hjernen hos folk som oppfatter kroppen som feil. Det er heller ikke slik at kjønnet blir til i fosterlivet, det er bestemt fra unnfangelsen av. Det er genetisk og uforanderlig.

Men om det nå faktisk kan skje en slik "feilkobling" i hjernen, gir det likevel ikke mening å gå ut fra at det da er kroppens kjønn som må "korrigeres" (noe som uansett ikke er mulig). Og så må man jo lure på hva det er som forårsaker denne epidemien av kjønnsinkongruens.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syntes denne utviklingen er kjempeinteressant. Jeg skal ikke komme og peke finger, og jeg respekterer alle uansett hva de velger. Og jeg forstår jo litt det der at det ikke bør være ting som eksklusivt kun er for det ene kjønnet, men som ikke hadde behøvd å være det. Jeg kom på å tenke på det her om dagen. Jeg skal kjøpe meg ny sykkel snart. Da må jeg velge om jeg skal ha dame- eller herresykkel. Hva er poenget egentlig? Er det ikke bare den ene stanga som er eneste forskjellen? Og sånn kan man jo tenke om klær, frisyrer, sminke osv også. Det gjør jo ingenting om man går med blå eller rosa t skjorte liksom. Men det er jo litt merkelig om en mann skal inn på kvinneklinikken. Der går jo "grensa". Jeg tenkte på det også da jeg fødte. Hadde noen komplikasjoner både før og etterpå, og var mye innom fødeavdeling/ kvinneklinikk. Her blir ingen menn sendt.. om de så har operert seg til en dame og alle tror at de er det. 

Og jeg tror om jeg kommer med et slikt argument, så vil kanskje transpersoner si at ja, men det vet vi. Vi kan aldri bli helt like som en som er født kvinne. 

Og videre tenker jeg da på de som har operert seg. Hvorfor? Innerst inne vet jo de og alle at du kan aldri bli en kvinne (biologisk sett). Jeg har også lest at mange får komplikasjoner etter en sånn operasjon. 

En annen ting som forvirrer meg litt.. hvordan skal jeg forklare det.. Altså, vi lever i 2024 og mange kjønnsnormer er visket ut. Kvinner har like rettigheter som menn, homofili er ok, fler menn bruker kjole og skjørt og det er helt ok osv. Før trodde jeg trans handlet mer om valgfrihet. Kanskje litt mer androgynitet? Samfunnet blir jo mer androgynt. Og det er jo bra på en måte. Det er flere reklamer for leker nå, hvor jenter også leker med traktorer og actionfigurer. Men jeg har skjønt at trans handler faktisk om ytterpunkter og kjønnsroller. Jeg er kvinne og vil være kvinne. Men de transpersonene jeg vet om i media og ellers, er mer feminine enn meg og holder hardere fast ved tradisjonelle kjønnsroller enn det jeg og mange andre "cis-kvinner" gjør. Min personlige mening om det, er jo at det bidrar kun til å polarisere kjønnene enda mer, samtidig som man liksom skal kunne velge kjønn/ikke-kjønn selv. Jeg vet ikke. Det er litt forvirrende syns jeg. Det er liksom både et steg frem, men også et steg bakover. 

Anonymkode: 0581a...0aa

  • Liker 5
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 5.7.2024 den 16.28):

Blir dere aldri lei? La dem være i fred.

Anonymkode: 42690...ee2

Enig. 
Min datter ble født som biologisk mann, men i dag er hun utvilsomt en voksen kvinne, uansett hva TS måtte mene om saken. 
Fatter for øvrig ikke hvorfor TS skal mene noe som helst om en sak som tydeligvis ikke angår vedkommende. 

(Det er en masse saker i verden som ikke angår meg. Da lar jeg være å ytre noen mening om saken.)

Anonymkode: bc6e5...793

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Hvordan vet en mann hvordan det føles å være kvinne? Finnes det en beskrivelse av denne følelsen noe sted? Jeg er oppriktig nysgjerrig. 

Anonymkode: c752c...6ac

Anbefaler deg å lese om psykologi. De vet det på akkurat samme måte som at mange biologiske kvinner føler seg som kvinne. Poenget er jo at de er kvinner. Mentalt sett. Eller kvinner som er menn. Hvordan skal man beskrive en følelse som det? Jeg er mann og jeg klarer ikke å beskrive hvordan det føltes ut å være mann. Jeg er bare meg selv. Det er ikke noe spesifikt som gjør at jeg føler meg som mann.  Jeg bare er en mann.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 7/6/2024 at 4:09 PM, anonym111111 said:

Det går selvsagt an å bli beskyldt for å være en cis mann, kun basert på meningene man har, og det har skjedd i flere av trådene om kjønnsidentitet, selv om kjønn ikke er oppgitt! Jeg vet selvsagt hva cis betyr!

Mitt poeng var at det er rart at de som er for et mangfold, er så opptatt av at menn og kvinner er ulike.

I stedet for å lære barn om kjønnsidentitet, og at de kan være et annet kjønn enn det de er født som, burde de lære at det er store forskjeller innenfor hvert kjønn. Alle har en egen identitet, uavhengig av hvilket kjønn de er.

Bare det at du skriver "det kjønnet du ble antatt ved fødsel basert på genitalia", viser hvor galt alt har blitt. Kjønn bestemmes biologisk/fysisk, og er uavhengig av følelser. Går ut fra at du aldri ville ment at en tispe er en hannhund, selv om den oppfører seg som en.

Det er dette dere ikke forstår: det hjelper ikke å fortelle en transkvinne at hun fint kan leve med en mannskropp i kjole.

Anonymkode: 42690...ee2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rosa Gnom skrev (3 minutter siden):

Anbefaler deg å lese om psykologi. De vet det på akkurat samme måte som at mange biologiske kvinner føler seg som kvinne. Poenget er jo at de er kvinner. Mentalt sett. Eller kvinner som er menn. Hvordan skal man beskrive en følelse som det? Jeg er mann og jeg klarer ikke å beskrive hvordan det føltes ut å være mann. Jeg er bare meg selv. Det er ikke noe spesifikt som gjør at jeg føler meg som mann.  Jeg bare er en mann.

Du mener identitet som er termen innenfor psykologi og samfunnsvitenskap. Hva er identitet? Identitet kan blant annet omfatte kjønn, seksuell legning, sosial klasse, utdanning, yrke, livssyn og tilhørighet til et lokalområde. 

Store norske leksikon. Så kan du lese om psykologien så får du mer kjøtt på beinet til neste gang du tar inn den termen i slike diskusjoner. 

https://sml.snl.no/kjønnsidentitet

 

Anonymkode: dfd9d...1e1

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg tror mye av problemet er at vi ser på både biologisk kjønn og kjønnsidentitet som det samme (kjønn). Det er for smalt å dele kjønnsidentitet i to båser. Det er et spekter, og burde ha et annet navn enn kjønn. 

Dersom det ses på som et spekter, og ikke låses til biologisk kjønn, åpner vi mer for at en mann kan like sminke og kjole og neglelakk, uten at han må fjerne penisen sin. Jeg som dame står litt friere, jeg dømmes ikke like mye for å gå i dress eller ha tradisjonelt maskuline interesser. Men hvis vi som samfunn hadde sluttet å presse folk inn i disse båsene, tro jeg langt færre hadde skiftet kjønn. Dersom noen ønsker å operere seg til det andre biologiske kjønnet, så værsågod, men vi må kunne godta at folk går utenfor boksen for det biologiske kjønnet de har. 

Et overveldende flertall av oss har enten utovertiss eller innovertiss. Det er fakta. 
Alle har også både feminine og maskuline trekk og interesser (altså som tradisjonelt er knyttet til menn eller kvinner). Ingen er kun det ene. Noen ganger har de med utovertiss maskuline trekk, og de med innovertiss feminine trekk, og noen ganger har de det motsatte. Og det bør være helt greit. 

Kanskje det letteste er om alle klassifiseres som ikkebinære. Ikkebinær med utover eller ikkebinær med innover. Ferdig snakka. 

Anonymkode: 44934...89a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes utviklingen er i overkant. Helt ok at noen vil endre kjønn, vær den du vil være. Men at en transkvinne/transmann skal hyle ut som at de blir diskriminert i medisinsk forstand synes jeg er helt tullete. Du er transkvinne, du kan kalle deg selv kvinne. Men du har ikke livmor, det trenger ikke å spesifiseres medisinsk at cis kvinner kan få livmorhalskreft. Fordi det blir feil ovenfor transkvinne at man sier «kvinner kan få livmorhalskreft». Kvinner har menstruasjon, transkvinner har ikke. 
Det ÈR en forskjell, og sånn er det med det. Noen er kvinner, noen er ikke-biologisk kvinne. 

Jeg er ikke blitt en cis kvinne, fordi en trans forventer å bli kalt kvinne. Jeg er kvinne, du er trans/ikke biologisk, eller bare kvinne uten noe mer. Likevel må du informere lege/kjærester at du er ikke biologisk kvinne. 

Anonymkode: 236f8...8ab

  • Liker 6
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Det er dette dere ikke forstår: det hjelper ikke å fortelle en transkvinne at hun fint kan leve med en mannskropp i kjole.

Anonymkode: 42690...ee2

Men dersom det forventes det samme av menn og kvinner, og man kan leve som man ønsker helt uavhengig av kjønn, hva blir da bedre med å operere og forandre en fysisk frisk kropp?

Dersom man er heldig kan man likne det kjønnet man ønsker, men man vil aldri bli det. De fleste ender opp som noe mitt i mellom, og dersom de angrer har de varige men og mistet muligheten til å få biologiske barn.

Tror du ingen av de som opererer seg kunne fått like gode liv uten operasjoner? Dersom de ble akseptert som den personen de er i den kroppen og med det kjønnet de ble født med? 

Barn og unge burde lære at det er store variasjoner innen hvert kjønn, ikke at de kan velge kjønn ut fra hva de føler. Det kan skape stor forvirring hos barn som ikke er kjønnsstereotype, og de kan føle at det forventes at de bytter kjønn for å passe inn.

Endret av anonym111111
  • Liker 8
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, anonym111111 said:

Men dersom det forventes det samme av menn og kvinner, og man kan leve som man ønsker helt uavhengig av kjønn, hva blir da bedre med å operere og forandre en fysisk frisk kropp?

Dersom man er heldig kan man likne det kjønnet man ønsker, men man vil aldri bli det. De fleste ender opp som noe mitt i mellom, og dersom de angrer har de varige men og mistet muligheten til å få biologiske barn.

Tror du ingen av de som opererer seg kunne fått like gode liv uten operasjoner? Dersom de ble akseptert som den personen de er i den kroppen og med det kjønnet de ble født med? 

Barn og unge burde lære at det er store variasjoner innen hvert kjønn, ikke at de kan velge kjønn ut fra hva de føler. Det kan skape stor forvirring hos barn som ikke er kjønnsstereotype, og de kan føle at det forventes at de bytter kjønn for å passe inn.

Men for transer med kjønnsinkongruens så handler det nettopp om kropp. 
 

Argumentet om at barn blir forvirret faller på sin egen urimelighet og det er ingen som blir homofile av å høre om homofili. Det er heller ikke slik at man stiller opp hos legen å bestiller operasjoner. 

Anonymkode: 42690...ee2

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...