Gå til innhold

Kjønnsidentitet


anonym111111

Anbefalte innlegg

I flere tråder om kjønnsidentitet, pride og trans blir personer "beskyldt for" å være cis menn pga deres innlegg og meninger.

Hvorfor må dere putte mennesker i bås pga deres meninger? Kan ikke en mann ha samme meninger som feks en skeiv dame? Hvorfor er dere så opptatt av av kjønn, og at menn og kvinner føler, liker og mener ulike ting? Er det ikke bedre å heller vektlegge at alle mennesker er ulike uavhengige av hvilket kjønn de er?

Hvorfor er det feil å mene at det finnes to kjønn (ser bort fra medisinske unntak)? En person som er født gutt eller jente, er jo dette kjønnet uavhengig av han/hennes følelser og personlighet. Man er fortsatt en mann, selv om man liker og interesserer seg for ting som få andre menn liker og interesserer seg for. Man er jo fortsatt et menneske, selv om man har en sær interesse og liker noe som ikke mange andre liker. Og man har sin egen identitet, uavhengig av hvilket kjønn man er.

Hvorfor tror dere det blir enklere for barn at de lærer at de kan ha en annen kjønnsidentitet enn det kjønnet de er født som? At de kan være gutt, jente eller ingen av delene? Tror dere ikke det kan virke forvirrende for noen? 

Er det nødvendig med dette store fokuset på kjønn? Kan ikke alle bare få være den de er i den kroppen de har? Bør det i det hele tatt spille noen rolle hvilket kjønn man er? Er det ikke nok å vite at alle er mennesker? 

Jeg er bekymret for utviklingen som skjer nå, og tror ikke nødvendigvis alle barn/unge føler at alle disse valgmulighetene føles som en frihet. Og er det KUN positivt? Noen kan føle at de må skifte navn/kjønn, ta hormoner og etterhvert operere seg for å føle at de passer inn. Og hva med de som angrer? Å operere eller behandle fysisk friske kropper, er vel det siste vi ønsker? Forstår ikke at det blir sett på som en løsning for så mange.

Og hvis ingen føler de kan være negative til denne utviklingen, og ingen er kritiske eller sier noe, kan vi ikke da overse viktige negative konsekvenser? Er dere som er positive til utviklingen, også villige til å se det negative? Og burde ikke en så alvorlig ting som det å "skifte kjønn" bli debattert mer, så man fikk se at alle fagfolk (leger, psykologer) ikke er enige om alt?

Uansett hvilken side man står på i denne debatten, ønsker de aller fleste det samme; at flest mulig skal ha det best mulig, og at de som virkelig har det vanskelig skal få hjelp. Håper alle forstår det.

Endret av anonym111111
  • Liker 15
  • Hjerte 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Blir dere aldri lei? La dem være i fred.

Anonymkode: 42690...ee2

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Blir dere aldri lei? La dem være i fred.

Anonymkode: 42690...ee2

Så om man mener at denne utviklingen ikke bare er positiv, så skal man holde munn?

Jeg respekterer alle, og lar alle som ønsker det være i fred, så forstår ikke hva du mener. Det må gå an å ha ulike meninger i denne saken, uten å bli sett på som en som ønsker å plage andre. Med din holdning så vil jo eventuelle negative sider ved utviklingen aldri komme fram.

Det at alle skal mene det samme om saker, er en skummel utvikling, og en fare for demokratiet og ytringsfriheten. Vil du kun høre stemmer som mener det samme som deg?

Endret av anonym111111
  • Liker 11
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

anonym111111 skrev (Akkurat nå):

Så om man mener at denne utviklingen ikke bare er positiv, så skal man holde munn?

Jeg respekterer alle, og lar alle som ønsker det være i fred, så forstår ikke hva du mener. Det må gå an å ha ulike meninger i denne saken, uten å bli sett på som en som ønsker å plage andre. Med din holdning så vil jo eventuelle negative sider ved utviklingen aldri komme fram.

Det at alle skal mene det samme om saker, er en skummel utvikling, og en fare for demokratiet og ytringsfriheten. Vil du kun høre stemmer som mener det samme som deg?

Hvilken utvikling? Utviklingen om at folk skal få lov til å være seg selv,uavhengig av kjønn?

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rosa Gnom skrev (Akkurat nå):

Hvilken utvikling? Utviklingen om at folk skal få lov til å være seg selv,uavhengig av kjønn?

Nei, alle skal selvfølgelig få være seg selv og bli respektert, så lenge de ikke skader andre. Hvorfor er du så negativ til folk bare fordi de har en annen mening enn deg om dette?

Les HI på nytt.

  • Liker 8
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

anonym111111 skrev (Akkurat nå):

Nei, alle skal selvfølgelig få være seg selv og bli respektert, så lenge de ikke skader andre. Hvorfor er du så negativ til folk bare fordi de har en annen mening enn deg om dette?

Les HI på nytt.

Fordi din mening skader andre. Selvfølgelig er det negativt.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Rosa Gnom skrev (1 minutt siden):

Hvilken utvikling? Utviklingen om at folk skal få lov til å være seg selv,uavhengig av kjønn?

Jo de fleste mener jo at folk skal få lov til å være seg selv uten å måtte ta skadelige hormoner og eksperimentelle operasjoner. 

Kan ikke feminine gutter være feminine gutter, og maskuline jenter være maskuline jenter?

Jeg skjønner deg veldig @anonym111111, og er enig med deg. 

  • Liker 13
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beskyldt for å være cis? Cis betyr bare at du identifiserer deg som kjønnet du er født som. Hvis du mener det er feil, så får du komme ut som trans da. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rosa Gnom skrev (Akkurat nå):

Fordi din mening skader andre. Selvfølgelig er det negativt.

Men jeg skriver jo at jeg ønsker mindre fokus på kjønn, og at alle skal kunne være som de er uavhengig av kjønn. Og så tror du at jeg mener det motsatte. Da har du ikke lest og forstått HI.

Jeg ønsker virkelig ikke å skade noen.

  • Liker 8
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

yamask skrev (1 minutt siden):

Jo de fleste mener jo at folk skal få lov til å være seg selv uten å måtte ta skadelige hormoner og eksperimentelle operasjoner. 

Kan ikke feminine gutter være feminine gutter, og maskuline jenter være maskuline jenter?

Jeg skjønner deg veldig @anonym111111, og er enig med deg. 

Du kan ikke spørre meg som en heterofil mann om det. For det vet jeg ingenting om. Du må spørre de det gjelder. Hvor er det man får ta skadelige hormoner og experimentelle operasjoner? Det hørtes ut som noe du sitter å finner på.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, yamask said:

Jo de fleste mener jo at folk skal få lov til å være seg selv uten å måtte ta skadelige hormoner og eksperimentelle operasjoner. 

Kan ikke feminine gutter være feminine gutter, og maskuline jenter være maskuline jenter?

Jeg skjønner deg veldig @anonym111111, og er enig med deg. 

Problemet er at folk ikke skjønner at for de som har behov for hormoner så får de et bedre liv. Då du har faktisk ikke belegg for å påstå at hormoner er skadelige.

Anonymkode: 42690...ee2

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Problemet er at folk ikke skjønner at for de som har behov for hormoner så får de et bedre liv. Då du har faktisk ikke belegg for å påstå at hormoner er skadelige.

Anonymkode: 42690...ee2

Og så er det mange som får hormoner og angrer seg etterpå. Da er det skadelig. 

Anonymkode: 4534d...dd8

  • Liker 8
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

anonym111111 skrev (2 minutter siden):

Men jeg skriver jo at jeg ønsker mindre fokus på kjønn, og at alle skal kunne være som de er uavhengig av kjønn. Og så tror du at jeg mener det motsatte. Da har du ikke lest og forstått HI.

Jeg ønsker virkelig ikke å skade noen.

Men de som faktisk er trans vil jo ha mer fokus på kjønn. Slik at folk aksepterer at de er som de er. Det er mange som ser ned på folk som bytter kjønn. Så da vil vi naturligvis at fokuset skal ligge der. Helt til det er akseptert generelt sett av befolkningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Og så er det mange som får hormoner og angrer seg etterpå. Da er det skadelig. 

Anonymkode: 4534d...dd8

Og hvem er så det? Du må gjerne poste kilder.  De skrekkhistoriene man leser om er i mindretall. Tenk på alle menneskene som blir glade av det istedet. Sett fokuset på det positive istedet for det negative.

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Blir dere aldri lei? La dem være i fred.

Anonymkode: 42690...ee2

Start med deg selv da om du mener man ikke kan diskutere tema 

Anonymkode: 601f1...aea

  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, anonym111111 said:

Så om man mener at denne utviklingen ikke bare er positiv, så skal man holde munn?

Jeg respekterer alle, og lar alle som ønsker det være i fred, så forstår ikke hva du mener. Det må gå an å ha ulike meninger i denne saken, uten å bli sett på som en som ønsker å plage andre. Med din holdning så vil jo eventuelle negative sider ved utviklingen aldri komme fram.

Det at alle skal mene det samme om saker, er en skummel utvikling, og en fare for demokratiet og ytringsfriheten. Vil du kun høre stemmer som mener det samme som deg?

Når jeg leser ord som trussel mot ytringsfriheten, angring og forvirring så så tegner det seg fort et bilde at bekymringen ikke stikker særlig dypt og at det i grunn handler om at transpersoner er feil. 
 

Dere sitter å synser om noe dere ikke har forstått og gulper opp gamle holdninger. Prøv heller å bli kjent med noen transpersoner. Kanskje du kan lære noe av det.

Anonymkode: 42690...ee2

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Og så er det mange som får hormoner og angrer seg etterpå. Da er det skadelig. 

Anonymkode: 4534d...dd8

Kom med noen tall som bekrefter det du påstår.

Anonymkode: 42690...ee2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meowmere skrev (14 minutter siden):

Beskyldt for å være cis? Cis betyr bare at du identifiserer deg som kjønnet du er født som. Hvis du mener det er feil, så får du komme ut som trans da. 

Begrepet CIS er nedverdigende og komplett unødvendig.

En biologisk mann som identifiserer seg som en mann er ikke CIS-mann, han er en mann og ingenting mer

En biologisk kvinne som identifiserer seg som en mann er en transmann, vedkommende kan aldri bli en mann.

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Problemet er at folk ikke skjønner at for de som har behov for hormoner så får de et bedre liv. Då du har faktisk ikke belegg for å påstå at hormoner er skadelige.

Anonymkode: 42690...ee2

Er kjønn biologisk og fysisk eller er det en følelse?.

Anonymkode: 28336...841

  • Liker 12
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Begrepet CIS er nedverdigende og komplett unødvendig.

En biologisk mann som identifiserer seg som en mann er ikke CIS-mann, han er en mann og ingenting mer

En biologisk kvinne som identifiserer seg som en mann er en transmann, vedkommende kan aldri bli en mann.

Er kjønn biologisk og fysisk eller er det en følelse?.

Anonymkode: 28336...841

Så mye feil. Anbefaler deg å lese om kjønn. Biologisk kjønn er det kjønnet du er født med. Psykologisk kjønn er det kjønnet du føler deg som. Dette kalles iblant for «kjønnsidentitet» Personer som ikke opplever seg selv verken som kvinne eller mann, kalles ikke-binære. Sosialt kjønn er det kjønnet andre oppfatter deg som, og som du sosialiseres inn i.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meowmere skrev (28 minutter siden):

Beskyldt for å være cis? Cis betyr bare at du identifiserer deg som kjønnet du er født som. Hvis du mener det er feil, så får du komme ut som trans da. 

Muligens et dumt spørsmål, men du må vel ikke være trans om du ikke identifiserer deg som det kjønnet du er født med? Alle identifiserer seg vel ikke nødvendigvis som noe som helst? 

Anonymkode: 5deff...e14

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...