Gå til innhold

Hvordan får dere til å spare pengene fra Lånekassa

Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Leste inne på Forbruker og Økonomi om at det er mange som tar opp fullt lån og stipend fra Lånekassa og setter dette til side? Hvordan klarer dere det? Er ikke fullt lån 8000 kr? Skal man ikke leie leilighet eller betale lån? Jobber dere så mye utenom at dere klarer dere med det dere tjener? Håper noen kan svare for jeg er litt nyskjerrig ;) Jeg må betale husleie og lån pluss at jeg har to unger som må begynne i bhg til høsten..................

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Man jobber litt ved siden av studiet. Jeg var i allefall ikke helt skrapa da jeg var ferdig med masteren, hadde satt litt i ny og ne i BSU som kom GODT med !

Men det er sikkert noen som jobber MYE, eller som har arvet penger el.l. som ikke trenger lånet, bare tar opp for at det skal forrente seg, har hørt rykter om dette jeg også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tok opp fullt lån og stipend da jeg studerte, og jobba ikke noe ved siden av annet enn litt om sommeren (men ikke hele sommeren)

Jeg satte ikke alt på bok, men jeg gikk med et lite "overskudd" hvert semester, som medførte at jeg hadde litt penger "på bok" når studiet var over. Det kom godt med.

Jeg klarte nok dette fordi jeg bodde på stuenthjem(rimlig husleie. Lite plass og begrenset privatliv, men rimelig løsning) og dessuten hverken drikker eller røyker, således gikk lite penger bort på festligheter, som de fleste studenter bruker mye penger på.

Men de som setter alt tilside, de har nok enten vennlige foreldre, arvet pengr, jobbet seg opp penger på forhånd (et par år på sjøen me sparsom livsstil gjør nytten der...) eller jobber mye ved siden av studiene, og har somregel ikke barn (med mindre de i så fall har en barnefar som forsørger alle sammen mens de studerer (dette begrenser hva du får i støtte))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde jobba endel før jeg tok opp studielån, så hadde spart opp litt penger. Jobbet også nokså lenge i ferier (jul og sommer). Studerte et billigere sted enn Oslo, har alltid vært nokså flink med penger og satte av en del tusen, eller hadde noen tusen i bakhånd fra sommerjobbene (om sommern bodde jeg jo også hjemme og sparte ekstra mye).

Men sette av hele -det hadde ikke vært aktuelt for meg, for jeg hadde ikke fått tilsvareende mye penger i støtte hjemmefra, og syntes også det var viktig å være med på sosiale ting, feste og reise hjem eler til kjæresten innimellom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har spart opp en del oenger på forhånd siden jeg har vært noen år i jobb. Og nå mens jeg er student jobber jeg 2-3 dager i uka, tilsvarende en 50% stilling. Kommer imidlertid ikke til å tjene mer enn 100.000 i år, da mister jeg deler av stipendet og det gidder jeg ikke. Lever dessuten sparsomt, fester lite og tar med matpakke på skolen hver dag :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er en av dem som kunne betale tilbake hele studielånet med en gang jeg var ferdig på høyskole. Det jeg gjorde for å klare dette var:

- jobbet 2 av 3 sommerferier

- hadde deltidsjobb ved siden av skolen i 8 måneder, 4000 kr i måneden

- bodde billig, 2000/mnd i husleie

- røyker ikke, levde på typisk "billigmat", sørget for å alltid handle mat på tilbud, drikker lite alkohol (1-2 ganger i måneden). Spiste aldri i studentkantine eller brukte brus/godteautomater.

- ikke bil

- ikke barn

- kjøpte de skolebøkene jeg MÅTTE ha brukt, lånte resten på biblioteket

- sykkel er fint, kollektivtransport koster fort endel penger

- sminke kan kjøpes på H&M og klær fra loppemarkeder kan faktisk være like bra som nye..

- prøvde å unngå å kjøpe ting på impuls (fungerte faktisk brukbart)

Jeg gikk faktisk i overskudd på å studere.. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har også spart studielånet. Fikk masse penger av foreldre, mor hadde spart all barnetrygd i 18 år mens far tok seg av resten slik at jeg hadde langt over en kvart million når jeg skulle begynne på skole. Når jeg gikk på universitet i Bergen fikk jeg betalt leilighet av far, og når jeg gikk på Nærings Akademiet fikk jeg bo hos mor. Har fått bil av besteforeldrene mine, og er lovet leilighet når jeg er ferdig på høgskolen i Oslo. Har en lørdagsjobb ved siden av som betaler for bilen.

Men jeg tror ikke det finnes så mange bortskjemte drittunger, det er langt flere som må bruke hele eller deler av lånet. Grunnen til at jeg har studielån er fordi jeg tjener på det, både når det gjelder renter og skatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg tror ikke det finnes så mange bortskjemte drittunger, det er langt flere som må bruke hele eller deler av lånet.

:ler: Godt at du har sjølironi. At du er veldig priviligert er det hvertfall ingen tvil om.

Jeg har en del studielån fra før, så når jeg nå begynte på en ny utdannelse bestemte jeg meg for å forsøke å spare hele lånet. Hittil har det gått veldig greit, fordi jeg jobber og tjener helt oppunder grensa for hva jeg kan før stipendet blir omgjort til lån.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tenkt til å spare minst 100 000 kr av det studielånet jeg får over 4 år (får fullt studielån), men antagelig blir det mye mer. Grunnen til at jeg kan gjøre det er fordi jeg bor hjemme hos mine foreldre og fordi jeg ikke fester osv. Jeg har tenkt til å spare disse pengene til egen bolig når jeg flytter for meg selv etter studiene.

Mvh Yvonne :heiajente:

Endret av yvonne
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg bruker bare stipendet jeg får. resten sparer jeg. klarer det fordi jeg jobber ved siden av (mellom 4000-9000 hver måned) og passer på å jobbe mye i feriene. har 3000 i husleie, så det går fint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...