Gå til innhold

Hvordan er det å bo i Sortland?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Lurer på å flytte nordover, et år i første omgang. Har fleksibel jobb, og mannen har fått jobbtilbud. .

Noen som er kjent der?

Anonymkode: c657e...33e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bor i Nordland, aldri bodd på Sortland, men vært der en del i forbindelse med jobb. Min vurdering: Sortland er et skikkelig høl. Det er en ganske liten by. Sammenlignet med resten av regionen er naturen akkurat der ikke veldig fin i mine øyne. Store deler av byen er nedslitt, selv om det har blitt en del bedre med en del mye bygg de siste årene. Vet om litt folk som bor der - samtlige fordi de har blitt sammen med noen som er derifra og ikke vil flytte. Menneskene er vel gjennomsnittlige, men altså fått en god og vennlig vibe der, som jeg har fått i en del andre småbyer. Sammenlignbar med Mo i Rana, Narvik, Gjøvik og litt Lillestrøm. Få dere heller noe i Svolvær, som er en super trivelig by. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer an på hva du liker, Sortland ligger rett ved et sund/hav, og du har fantastisk natur rett utenfor dørstokken. Enten det er fjellturer, båt, hest, sykling, ski, kajak eller hva det måtte være av naturopplevelser har området masse å by på. Selve Sortland er en liten by, men den har alt du trenger av butikker, restauranter, treningssentre også videre. Sortland ligger på øya Langøya, som er en del av øygruppen Vesterålen, og som en forlengelse av Vesterålen har du Lofoten (enda en øygruppe).

Det er så utrolig mange fantastiske steder å se og oppleve , spesielt om dere har bil. Alt fra kritthvite strender og høye fjell til festivaler og arrangementer (på Sortland arrangeres for eksempel hvert år Fæsterålen https://www.festeralen.no/) . I motsetning til brukeren over vil jeg ikke anbefale å bo i Svolvær/Lofoten, det er så utrolig fullpakket av turister at du knapt kommer deg dit du skal - dette er områder det er best å besøke litt utenfor turistsesong.

Sortland er en av anløpshavnene til Hurtigruten, noe som også byr på gode muligheter for å reise og oppleve området fra sjøsiden (anbefales). Det finnes utrolig mange perler å oppdage, alt fra gamle fiskevær til bortgjemte gourmetrestauranter. På vinteren har du selvsagt massevis av nordlys, men vær obs på mørketiden: på vinteren er det nesten helt mørkt hele tiden, og på sommeren er det helt lyst døgnet rundt.

Dersom du foretrekker et pulserende storbyliv er ikke Sortland stedet å bo, det er absolutt utesteder der og nordlenninger er lette å komme i kontakt med, men byen er som sagt liten. 

Anonymkode: 7ee6a...be0

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vesterålen er utrolig fint😊 Ville kanskje heller bosatt meg i Sigerfjord enn inne på Sortland. 

Sortland er lite, men koselig. Ligger fint til med tanke på lett tilgjengelighet til resten av Vesterålen, Lofoten og Ofoten. 

Anonymkode: 605f7...5e4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg er opprinnelig fra Vesterålen, har bodd noen år på Sortland. Skal du først ta steget og flytte nordover, er ikke akkurat dette verdens navle. Lite pen by generelt sett, og til småby å være er det jaggu dyrt å bo der og. Man har MYE å hente på å komme seg litt utenfor bykjerna, og i områdene rundt er det superfint ☺️

Anonymkode: 90fa3...d58

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sortland er en liten by i forhold til oslo, men i nordnprsk sammenheng er den faktisk ganske grei i størrelsen. Mye som skjer i vesterålen, og mye som skjer på sortland. Jeg har bodd i området, og lengter mye tilbake etter at jeg flyttet vekk. 

Hvis du liker fjellturer, ski, klatring, kajak, friluftsliv, konserter, kultur, og å ha hele vesterålen (og deler av lofoten) innenfor en radius av 2 timers kjøring, så er stedet supert! 

Hvis du vil bo i gåavstand til ting, er det fint å bo på selve Sortland. Personlig liker jeg Strand (rett over brua, i sykkelavstand) og Kleiva litt bedre. Mange pendler også fra Stokmarknes (30 min i bil, her er det flyplass og sykehus). Melbu er også fint! Myre er litt vel fiskerlandsby for meg, og Bø er øde om man skal bo der. 

Anonymkode: b8b3c...5d4

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...