Gå til innhold

Greit å gå fjelltur mens man er i dpo land?


Sinnsity

Anbefalte innlegg

Hei,

Vi har vært prøvere driiiiitlenge. Har en MA bak og vi har også begynt med IVF men vi prøver også selv mellom IVF rundene. Det jeg lurer på om det e greit å gå fjellturer (bor på vestlndet) etter eggløsning, altså i dpo land, der egget skal kanskje forplante seg (dette e da syklus utenom IVF)  Jeg er ikke suuuuper trent så for meg å gå fjelltur e litt tungt, blir lism 150 i puls i en time. I snitt kanskje går jeg en sånn 600m fjelltur en gang i mnd, så er ikke superatlet. Har jo googlet i hjel og på engelske sider står det at vigirous exercise er ikke anbefalt (det vil si spinning intervaler er for mye også). 

Siden vi har prøvd så lenge så blir man litt desperat og gærn og tenker at absolutt alt kan ødelegge.Tenker bare at hvis man er 150 i puls i over en time, og man blir jo dritvarm i tillegg, og er det noe bra da for forplanting for eksempel...ja...dere skjønner vel greie :D jeg er ikke på et bra sted i hodet og bekymrer meg for alt :D Men jeg kan ikke tenke meg å sitte under dine i de to ukene hver måned heller.

Endret av Sinnsity
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Så lenge du ikke er et særskilt tilfelle og legen din har bedt deg holde pulsen nede så er det vel bare bra å røre på seg. Prøv å holde pulsen under 90% av maks, så om den øker fort kan du prøve å gå litt saktere for å holde pulsen under 90%

Anonymkode: 53c09...e60

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge legen ikke har bedt deg om å ha hvilepuls konstant er litt luft bare sunt. Du får heller ta hyppigere pauser.

Anonymkode: 786e0...85d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja du kan leve helt som normalt - altså basert på hva som er normalt for deg,  med mindre du har fått beskjed av helsepersonell om noe annet. 

Anonymkode: d8139...153

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ja du kan leve helt som normalt - altså basert på hva som er normalt for deg,  med mindre du har fått beskjed av helsepersonell om noe annet. 

Anonymkode: d8139...153

Takk for svarene alle sammen! Har bare glemt, hva som egentlig er "normalt" lenger :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gå på denne fjellturen, å bli litt andpusten vil ikke ødelegge! Men ta pauser når kroppen trenger det og husk å ta med rikelig med drikke og mat (spesielt etter eggløsning trenger kroppen mer karbohydrater, så pakk en kvikklunsj ekstra!)

Anonymkode: 62600...f42

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Gå på denne fjellturen, å bli litt andpusten vil ikke ødelegge! Men ta pauser når kroppen trenger det og husk å ta med rikelig med drikke og mat (spesielt etter eggløsning trenger kroppen mer karbohydrater, så pakk en kvikklunsj ekstra!)

Anonymkode: 62600...f42

Takk for svaret! Ekke noe problem å spise en extra kviklunsj her :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er selv i DPO-land. Spørsmålet du stiller ville ikke falt meg inn engang. Trente intervaller i dag, i morgen skal jeg trene tung styrketrening. Hysterisk.

Anonymkode: 70d6d...6c5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Er selv i DPO-land. Spørsmålet du stiller ville ikke falt meg inn engang. Trente intervaller i dag, i morgen skal jeg trene tung styrketrening. Hysterisk.

Anonymkode: 70d6d...6c5

Så bra for deg, men slutt å kall andre hysteriske av den grunn. 
 

Anonymkode: 26421...9fb

  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble desperat da vi holdt på med IVF jeg også, og skjønner godt at du får slike tanker. Samtidig tenker jeg at det handler om dine følelser, og ikke noen reell fare i dette tilfellet ❤️

Om noe, så vil nok heller den fjelltruren gjøre godt. Og bidra til en sunn sjel i et sunt legeme, som er bra når kroppen din forhåpentligvis veldig snart skal gjennom et svangerskap. 

Jeg fikk beskjed om å ta det litt rolig, det vil si trene, men ikke trene hardt, da jeg hadde blødninger tidlig i svangerskapet. Frem til positiv test, og at disse blødningene startet, fikk jeg beskjed om at en sunn og aktiv livsstil, gjerne med trening og høy puls var supert.

Anonymkode: 89131...943

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Så bra for deg, men slutt å kall andre hysteriske av den grunn. 
 

Anonymkode: 26421...9fb

Beklager. Ikke meningen å kalle deg hysterisk. Blir bare helt matt over hvor mange som tror trening er farlig for alt mulig. Trening er bare bra! Og jo mer jo bedre, nesten. Svæææært sjelden at norske hobbymosjonister trener for mye, særlig kvinner. Er noe alvorlig galt med norske kvinners holdning til trening. Hvor gikk det galt, liksom.. 

Anonymkode: 70d6d...6c5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Beklager. Ikke meningen å kalle deg hysterisk. Blir bare helt matt over hvor mange som tror trening er farlig for alt mulig. Trening er bare bra! Og jo mer jo bedre, nesten. Svæææært sjelden at norske hobbymosjonister trener for mye, særlig kvinner. Er noe alvorlig galt med norske kvinners holdning til trening. Hvor gikk det galt, liksom.. 

Anonymkode: 70d6d...6c5Det

Det e vel ikke det med trening, det er med nesten alt. Etter å ha vært prøver i flere år, så tror man at alt man gjør er galt. Det er irrasjonelle tanker, men man er ganske nedbrutt av all skuffelse og en del sørg, så er man ute etter bekreftelse at "nei, dette er ikke farlig, kjør på, jeg gjorde det samme og det gikk bra"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg ble desperat da vi holdt på med IVF jeg også, og skjønner godt at du får slike tanker. Samtidig tenker jeg at det handler om dine følelser, og ikke noen reell fare i dette tilfellet ❤️

Om noe, så vil nok heller den fjelltruren gjøre godt. Og bidra til en sunn sjel i et sunt legeme, som er bra når kroppen din forhåpentligvis veldig snart skal gjennom et svangerskap. 

Jeg fikk beskjed om å ta det litt rolig, det vil si trene, men ikke trene hardt, da jeg hadde blødninger tidlig i svangerskapet. Frem til positiv test, og at disse blødningene startet, fikk jeg beskjed om at en sunn og aktiv livsstil, gjerne med trening og høy puls var supert.

Anonymkode: 89131...943

Takk for svaret! Da jeg gikk gjennom MA så var det også etter en laaang tur at blødningen begynte. Selfølgelig er det mest sannsynlig helt tilfeldig, men det e noe så grusomt at man vil gjør alt så det ikke skjer igjen. Skal prøve å gå fjellturer med god samvittighet:)

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...