Gå til innhold

Fire uker i Thailand - hva ville ditt budsjett vært?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Er det pga mannen din skal kose seg på byen alene? 0 kr. 

Anonymkode: 00117...f11

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Vi reiser to voksne til Thailand i nov/des for fire uker. Vi har et budsjett på 120000 inkl reise. Dette skal også dekke hotel, mat, aktiviteter og innenriksreiser. To av ukene vil være strand/badeferie på forskjellige steder langs kysten.

Anonymkode: ca7f3...d3b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Natta1980 skrev (2 timer siden):

Så bra. Hvor i Asia er det at man er mest trygg som kvinne reise alene, samtidig som at det er stille og fredelig der?

Det å ankomme bangkok og så ta drosje til hotell, er dette som regel trygt? ser mye rart på tiktok.

Når det gjelder Thailand så klarer jeg med hånden på hjertet ikke å komme på en eneste situasjon der jeg har følt meg utrygg på grunn av andre mennesker, og det gjør heller ikke min bedre halvdel. Vi har som nevnt flakket rundt i landet gjennom flere tiår, sammen og hver for oss, og ingen av oss har følt på dette. Og vi tusler gjerne hjem etter stengetid, også alene, etter en hyggelig kveld/natt på byen. 

Thailand anser jeg for å være et svært trygt land, og vandrer heller det gjennom mørke smug i Bangkoks utelivsområder enn gjennom Oslos gater på natta.

Når det er sagt så forekommer det selvsagt scams i Bangkok og de store turiststedene i Thailand også – slik er det jo nær sagt alle steder turister ferdes. Men jeg tenker at oddsen for å bli utsatt for forsøk på lureri er større i f.eks. Paris, Roma og Barcelona – for å sette det i perspektiv.

Jeg har møtte mange kvinner fra 20 til godt opp i 70-årene som reiser alene, og de storkoser seg.

Ang taxi fra flyplassen(e) i Bangkok til "sentrum" så bør det være null problem. Begge har godt organiserte taxiholdeplasser, og bruker du dem blir du ikke lurt. Har tatt taxi der dusinvis av ganger. Har ikke slått meg engang. Lar du deg overtale av en av haiene som sirkulerer i ankomsthallen kan det gå begge veier. Tiktok vil jeg ikke tro er noen trygg og god kilde til pålitelig info, hverken om dette eller det meste annet... 😉

Anonymkode: eed04...d77

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Vi reiser to voksne til Thailand i nov/des for fire uker. Vi har et budsjett på 120000 inkl reise. Dette skal også dekke hotel, mat, aktiviteter og innenriksreiser. To av ukene vil være strand/badeferie på forskjellige steder langs kysten.

Anonymkode: ca7f3...d3b

Fratrukket 25-30' for fly til/fra Thailand så har dere et svært romslig budsjett, selv med gode hoteller og innenriksreiser. 🙂

Forresten en super tid å reise på, hvor som helst i landet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vært mye i Thailand. Dersom dere er disiplinerte på mat og overnatting, kan det være både bra og rimelig.

Mat: 12000 maks

Hotell: 28 000

Fly innenriks, 3 turer: 9000

Annen transport: 3000

du kommer langt med 60-70 000 pluss flyreise. Så skal være mulig å få det ned til ca 100 000 alt inkludert. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg lurer på det samme. Familie på 5, 2 voksne og 3 ungdommer (så i pris som å regne 5 voksne). Flere sier det er veldig billig, og at 1000kr/dagen for alle fem for alt er mer enn nok, men jeg klarer ikke se for meg det. (Utenom fly til/fra Thailand og hotell). Er det virkelig så billig? Det er jo 200kr per pers.. 

Anonymkode: 537be...e8b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Jeg lurer på det samme. Familie på 5, 2 voksne og 3 ungdommer (så i pris som å regne 5 voksne). Flere sier det er veldig billig, og at 1000kr/dagen for alle fem for alt er mer enn nok, men jeg klarer ikke se for meg det. (Utenom fly til/fra Thailand og hotell). Er det virkelig så billig? Det er jo 200kr per pers.. 

Jeg mener det blir for lite – spesielt hvis du tenker 200 pp for alt ut over flyreise og hotell.

Jeg skulle fint klart å leve på det, men da lever jeg et hverdagsliv og er ikke på familieferie. Det ER absolutt rimelig i landet, men i en feriesituasjon så lever en gjerne litt annerledes. 

For å ta et par eksempler: En lunsj- eller middagsrett type streetfood koster deg 15-22 kroner. Tilsvarende på en lokal restaurant 40-70kr. Skal en ha noe som minner om vestlig så går prisen til dels vesentlig opp. Brus til maten 5-6 kroner, mens en 0,33 øl koster deg 35 kroner.

Men så er det alle de små tingene som kommer tikkende på i løpet av dagen, spesielt når en reiser med, og har ansvaret for, tenåringer. Et par beger beger kaffe er relativt dyr, og ølprisene er høye sammenlignet med alt annet. Litt frukt her, en smoothie og en toast der, litt bakervarer og en kroneis – du skjønner tegninga, det går penger hele tiden som en egentlig ikke tenker så mye på.

Og så får jeg inntrykk av at eksempelet du viser til også inkluderer alt ut over mat. Det blir snaut!

I eksempelet mitt over i innlegg 2 har jeg anslått 60' på mat og opplevelser alene for en voksen og tre ungdommer på ferieopphold i fire uker. Da lever en greit– uten noe ekstragavant. You do the math. Med en ekstra voksen som drikker kaffe og leskende øl i løpet av dagen så drar det budsjettet ytterligere opp.

Det er stor økonomisk forskjell på å være 25 år gammel backpacker, greit voksen backpacker og det å være foreldre med tenåringer på bade- og opplevelsestur – vi har testet alle varianter. 🙂

Så nei, 1000 kroner dagen for fem personer er for lite for en hyggelig familieferie. Eneste scenario jeg ser det kan gå greit er hvis en er avholdsmennesker, har frokost på hotellet og er i ro på ett sted under oppholdet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 5.7.2024 den 14.39):

Jeg har lyst til å ta med meg mine tre tenåringer til Thailand. Jeg har noen tanker om budsjett selv, men vil gjerne høre hva andre tenker. Hvor mye ville dere budsjettert med (utenom flybillettene) når planen er følgende;

- bo på hotell med ok standard, ikke hostel/dele rom. Perioder tenker jeg vi må ha basseng. 
- reise rundt i landet, brukt tog til f. eks Chiang Mai, innenlandsfly sørover. 
- Være i Bangkok, noen dager/en uke i Nord og rundt på ulike øyer

- Leve relativt nøkternt (typ streetfood ol), men skal samtidig funke også for ungene. 

- Shoppe litt

- Ulike aktiviteter, men blir ikke daglig kostbare ting

Må sies at jeg er alene og har ikke ubegrenset med penger, men dette er noe jeg virkelig har lyst til å få til. Ungene er positive, og kan takle noe annet enn kun basseng og pizza (yngste 14 og eldste 19). Vi reiser på sommeren og er kjent med at det er regntid da 😊

Hva ville du budsjettert med på en slik reise?

Anonymkode: 50468...eac

Hvorfor reiser dere på sommeren? Kanskje bedre 2 ukers reiser 2 år i juletiden? 

Anonymkode: c660f...bfb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Hvorfor reiser dere på sommeren? Kanskje bedre 2 ukers reiser 2 år i juletiden? 

Anonymkode: c660f...bfb

Tenåringer i fire uker: blir fort til at en må ta det i skoleferien da...

Men ja: er på generelt grunnlag enig i at det er generelt bedre å reise i desember/januar på grunn av været. Men forstår det slik at ts vil gi ungdommene en flott og opplevelsesrik ferie, og da bli to uker fort veldig snaut. Da får en tåle litt regnskyll nå og da. Ulempene oppveier fordelene.😊

Men jeg ville latt være å reise til steder på vestkysten på sommeren, rett og slett for å bedre oddsen for en (værmessig) fin ferie.

En annen ting er at fra slutten av november startet høysesongen, med dyrere hotell i Thailand, og gjerne noe dyrere flypriser fra Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 6.7.2024 den 20.37):

Er selv i Thailand i 4 uker nå. Hotell for meg med frokost koster meg 98.000

Har budsjettert med litt over det samme i lommepenger

Hvis du betaler 98.000,- for hotell i fire uker i Thailand så er du snøblind. Da bor du så godt at du ikke har skjønt poenget her i det hele tatt. Da betaler du 11.000 baht om dagen for hotell, og det er helt hinsides. Enten har du egen butler og kukkvasker, eller så har du blitt lurt. 

Anonymkode: 7950c...f9a

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg mener det blir for lite – spesielt hvis du tenker 200 pp for alt ut over flyreise og hotell.

Jeg skulle fint klart å leve på det, men da lever jeg et hverdagsliv og er ikke på familieferie. Det ER absolutt rimelig i landet, men i en feriesituasjon så lever en gjerne litt annerledes. 

For å ta et par eksempler: En lunsj- eller middagsrett type streetfood koster deg 15-22 kroner. Tilsvarende på en lokal restaurant 40-70kr. Skal en ha noe som minner om vestlig så går prisen til dels vesentlig opp. Brus til maten 5-6 kroner, mens en 0,33 øl koster deg 35 kroner.

Men så er det alle de små tingene som kommer tikkende på i løpet av dagen, spesielt når en reiser med, og har ansvaret for, tenåringer. Et par beger beger kaffe er relativt dyr, og ølprisene er høye sammenlignet med alt annet. Litt frukt her, en smoothie og en toast der, litt bakervarer og en kroneis – du skjønner tegninga, det går penger hele tiden som en egentlig ikke tenker så mye på.

Og så får jeg inntrykk av at eksempelet du viser til også inkluderer alt ut over mat. Det blir snaut!

I eksempelet mitt over i innlegg 2 har jeg anslått 60' på mat og opplevelser alene for en voksen og tre ungdommer på ferieopphold i fire uker. Da lever en greit– uten noe ekstragavant. You do the math. Med en ekstra voksen som drikker kaffe og leskende øl i løpet av dagen så drar det budsjettet ytterligere opp.

Det er stor økonomisk forskjell på å være 25 år gammel backpacker, greit voksen backpacker og det å være foreldre med tenåringer på bade- og opplevelsestur – vi har testet alle varianter. 🙂

Så nei, 1000 kroner dagen for fem personer er for lite for en hyggelig familieferie. Eneste scenario jeg ser det kan gå greit er hvis en er avholdsmennesker, har frokost på hotellet og er i ro på ett sted under oppholdet.

Tusen takk for svar!!
Ja, jeg synes også 1000kr/dagen høres veldig feil ut, men jeg har aldri vært i Thailand eller naboland. Tanken var at det skulle dekke alt ja, utenom shopping for det er jo veldig individuelt. Jeg har hørt dette fra to forskjellige, men jeg har også forsøkt å si at vi skal på familieferie, og at vi reiser etter korona. Alt har jo blitt dyrere verden over, og vi er ikke på backpacking. Ene mente det til og med ville dekke opphold, men det skal vi uansett bestille på forhånd, selv om vi skal flytte oss rundt. Jeg har egentlig sett for meg ca 2500kr/dagen som et absolutt minimum. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 5.7.2024 den 16.29):

Ikke rart folk har dårlig økonomi hvis de bruker 200 000 på en måned i Thailand!! Vi har aldri brukt så mye på månedslange turer i langt dyrere land.

Prisen kommer mest an på hvor mange hotellrom dere trenger, om alle skal ha hvert sitt eller om det holder med to rom. Har dere vurdert Airbnb? Fort mye billigere å leie en villa/leilighet med 4 soverom enn flere hotellrom. Da kan dere også lage frokost hjemme. Å reise innenlands i Thailand er relativt billig, mat kan dere bruke enten 200 eller 2000 på per dag avhengig av hvem dere er og hva dere ønsker. Shopping kan fort bli dyrt uansett hvor i verden man er, så der ville jeg gitt alle et budsjett de må forholde seg til så det ikke tar helt av. 

Utover det er mitt beste tips å huske på at mange gateselgere o.l. dobler prisen på ting flere ganger for oss "hvite", så vær forsiktig med å la dere lure. 

Anonymkode: ab447...17a

Tid er for mange større hinder enn penger. Når vi reiser bruker bi gjerne 100-200 000 på to uker, nesten uavhengig av destinasjon. Skrur bare opp comforten.

I Thailand er ting som trygg transport, basseng og air condition viktig for meg. Og TS nevner Bangkok. Ja, man kan bo rimelig, veldig rimelig. Men jeg ville ikke reist dit uten å bo på godt hotell med roof-top basseng, og en bugnende frokostbuffet, blant annet. Er en viktig del av opplevelsen. Shopping derimot gir meg ingenting, så det skjer kun om landet har noe spesielt å by på, som å få sydd seg plagg i silke. Men det er jo slikt TS må vurdere basert på hva de ønsker å få ut av turen.

Anonymkode: 25c0c...1c6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...