Gjest gjest1 Skrevet 15. februar 2006 #1 Skrevet 15. februar 2006 Sitter og leser en boligtakst, og lurer på to ting, egentlig: 1. Pipe: Det står at det er "svetting" på pipe under feierluke i kjeller. Hva betyr det? Er det noe som må fikses umiddelbart? Hvor mye vil det koste? 2. Vedovn/peis: Hvor mye omtrentlig koster det å bytte ut vedovn med peis? Og er det sånn at det ikke er lov å innstallere åpen peis lengre? (Har alltid hatt lyst på det ) Flott hvis noen tar seg tid til å svare!
Gjest HB Skrevet 15. februar 2006 #2 Skrevet 15. februar 2006 Svetting har jeg ingen anelse om hva er for noe. Hvor mye en peis vi koste er jo avhengig av hva du skal ha - om du kjøper et byggesett eller om en murer skal lage en til deg. Skal jeg gjette koster en peisinnsats 6000-10000,- og en omramming omtrent det samme + litt arbeid => ca. 20000,- Det er ikke lov med åpen peis lenger pga. energihensyn (ENØK). Du må ha dører du kan lukke igjen. Hilsen Lille meg
Hu i Svingen Skrevet 15. februar 2006 #3 Skrevet 15. februar 2006 Svetting under feieluka betyr nok at det ikke er helt tett. Det er ingen stor jobb å fikse. Når det gjelder peis koster en innsats fra ca. 8.000 og oppover, omramming fra 5.000 og oppover. Hvis du gjør jobben selv kan du slippe unna med ca. 18.000 totalt. Skal du ha murer kommer det på fra ca. 35.000 og oppover. Alt dette er veldig cirka, det kommer altså helt an på hvilken peis og hvilken løsning du velger. Det er IKKE riktig at det ikke er lov å installere åpen peis. Problemet med åpen peis er at den ikke egentlig gir varme til rommet. Du får riktig nok strålevarme fra bålet, men samtidig tømmer peisen rommet for varm luft to ganger i løpet av en time. Det er altså elendig som oppvarming.
punkyB Skrevet 15. februar 2006 #4 Skrevet 15. februar 2006 2. Vedovn/peis: Hvor mye omtrentlig koster det å bytte ut vedovn med peis? Og er det sånn at det ikke er lov å innstallere åpen peis lengre? (Har alltid hatt lyst på det ) Flott hvis noen tar seg tid til å svare! ← Jeg fikk beskjed for ca. 3 år siden om at jeg kunne ha åpen peis hvis jeg var alene om pipeløpet - bor i bygård. Jeg var ikke det og måtte ha peisinnsats. Det er jeg veldig glad for nå - det gir mer varme samtidig som det er glassdører som man ser fint gjennom og disse kan jo også stå åpne. Jeg har en slik http://www.peisselskabet.no/produktv.asp?s...hs&id=65&page=1
Hu i Svingen Skrevet 15. februar 2006 #5 Skrevet 15. februar 2006 Det er forskjell på om det er gamle eller nye hus. Du kan ikke dele pipeløp med naboen med åpen peis hvis du skal bygge nytt.
Gjest Gjest Skrevet 15. februar 2006 #6 Skrevet 15. februar 2006 Det er ikke lov med åpen peis lenger pga. energihensyn (ENØK). Du må ha dører du kan lukke igjen.Dette er IKKE riktig. Hvor har du fått dette fra?
Gjest gjest1 Skrevet 16. februar 2006 #7 Skrevet 16. februar 2006 Takk for alle svar! Ble veldig glad for å høre at det fortsatt er mulig å sette inn åpen peis (selv om det jo varmer mindre Så gjenstår det bare å se om vi får tilslag på denne boligen...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå