Gå til innhold

Veiing i skolen, forsking tyder på at barn syns det er greit. Har det blitt bedre enn før?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Nrk skriver om at de fleste barn opplever det som greit å bli veid på skolen etter det har blitt forsket på dette. https://www.nrk.no/trondelag/forskning_-de-faerreste-synes-det-er-problematisk-a-bli-veid-pa-skolen-1.16927885

Jeg lurer på om det er slik i dag at barn blir veid alene? Altså at det kun er de selv og helsesykepleieren som er inne på rommet når veiing skjer? Og at helsesykepleiere kanskje er mer forsiktige med ordene sine nå enn før?

Husker selv fra når jeg gikk på barneskolen at veiing ikke var noe grei opplevelse i det hele tatt, fordi på skolen jeg gikk på så ble alle jentene i klassen vår tatt med inn på kontoret til helsesykepleieren samtidig. Vi satt alle rundt et digert rundbord inne på kontoret hennes. Mens helsesykepleieren satt på en kontorstol ved pulten sin. Så måtte vi en og en gå opp og veie oss foran henne. Hun leste opp nummeret på vekta høyt og fortalte oss så om vi var undervektig, normalvektig eller overvektig.

I klassen min var alle jentene normalvektige bortsett fra meg og en annen jente. Husker enda hvor jævlig det var å stå der og bli kalt overvektig mens alle de andre jentene bare så på. Etterpå når jeg gikk tilbake og satt meg ved bordet begynte helsesykepleieren å snakke om at "ja siden du er overvektig så må jeg kontakte foreldrene dine etterpå slik at vi får satt opp en diettplan til deg så du går ned i vekt". Glemmer ALDRI hvor ekkelt det var og hvordan jeg begynte å gråte av ubehag og skam når hun sa det. Hun reagerte ikke engang når jeg gråt, ansiktsutrykket hennes endret seg ikke. Følte hun ga totalt blaffen i at jeg var lei meg. De andre jentene bare stirret ned i bordet. Den andre jenten som også var overvektig fikk også en lignende tale fra helsesykepleier med alle oss andre som tilskuere, og hun begynte også å gråte akkurat som meg. Helsesykepleieren var fortsatt ikke påvirket av det og fortsatte som om ingenting hadde skjedd.

Jeg slet i flere år etterpå gjennom resten av barneskolen og ungdomsskolen med å alltid føle meg for tjukk og prøvde å trene som en tulling og ville ikke spise, men klarte ikke å gå ned i vekt. Var ikke før jeg ble nesten voksen at jeg klarte å gå ned i vekt og ble normalvektig. 

Anonymkode: 95a73...520

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har hatt to barn som har blitt veid på skolen. De ble veid alene med helsesykepleier, og de fikk ikke se tallene selv. Nå var dette noe jeg ba om på forhånd, men hs forsikret meg om at det nå var vanlig praksis og at alle opplevde det på samme måte. 

Mine gutter er tynne, på grensen til undervektige om man regner Kmi. Og jeg vil ikke at de skal ha noe fokus på det. (De blit fulgt opp av lege og sykehus). Syns egentlig veiing er unødvendig, og ba først om at de skulle få slippe, men hs var veldig for at de skulle få gjøre som de andre, slik at de slapp å føle seg utenfor eller at det var noe galt. 

Anonymkode: b7e7c...c9b

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble aldri veid på skolen 84 modell. Barnet mitt ble veid, men brydde seg ikke noe om det. 

Anonymkode: 0d00b...a70

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her blir de målt og veid hos helsesøster ved sjekk. Men det blir aldri kommentert noe hvis ikke barnet har blitt vesentlig høyere siden sist. Da gjerne «oi, du har jammen meg strekt deg siden sist». 
 

Min opplevelse er at de er redd for undervekt/vektnedgang. Men nå har et av mine barn blitt utredet for fysisk sykdom, og alle leger har ønsket og se om han følger kurven sin.

Anonymkode: 8407b...d64

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi ble dratt opp på vekta foran resten av jentene. Jeg var eneste som var «undervektig» og fikk en lang tale om det. Ikke en hyggelig opplevelse, så håper virkelig de har sluttet med dette.. 

Anonymkode: 947bc...7bf

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

77-modell. Vi ble veid inne enig en om gangen. Var ikke fælt. Var hundre andre ting som fikk meg til å ha et føkka kroppsbilde for å sundet sånn enn en vekt i to sekunder. 

Anonymkode: dfaae...267

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er 87-modell og gikk på skole i Oslo. Ble veid og her ble vi veid en og en. Samme med måling av høyde. 

Vi ble bedt om å kle av oss for å få vekten mest mulig riktig. Husker jeg ikke var komfortabel med å kle av meg og at det ble akseptert at jeg kun tok av meg genser og sko. 

Anonymkode: ab4d8...d2d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hata å ble veid fordi jeg følte meg tykk selv om jeg egentlig var normalvektig. Var veldig aktiv før. Nå er jeg overvektig og skammer meg fortsatt like mye over kroppen min som den gangen.

Anonymkode: 03f48...413

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aldri blitt veid på skolen, det hadde jeg også plent nektet hvis de forsøkte. 
Ingen av mine unger har blitt det heller, og jeg hadde sagt nei til det. 

Anonymkode: 0cc89...c17

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg antar/håper at det ikke foregår som i min tid. Vi sto i lang rekke, måtte kle av oss til undertøyet foran alle, inkludert guttene. Resultatene ble ropt opp for alle. Kanskje ikke så ille i seg selv akkurat det, siden alle jo kan se noenlunde hvordan det ligger an. Men vi hadde attpåtil en frøken som ville ha alles vekt så vi skulle lære oss å regne gjennomsnitt. Jeg var alltid glad for at jeg bare var den nest tjukkeste i klassen, vet ikke hvordan den tjukkeste hadde det. 

Anonymkode: 13963...463

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har alltid sagt nei til veiing av mine barn. Skjønner ikke poenget. Øker bare fokus på vekt.

Husker hvor ubehagelig det var selv. Alle i klassen snakket om vekt. 

 

Ingen av oss er overvektige. 

Anonymkode: e552e...c4b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har to barn på 11 og 14. De har ikke blitt veid på skolen. Tror det må variere mellom landsdeler. Jeg har vage minner om at jeg selv ble veid da jeg var barn. Skrev dagbok fra jeg var 9 år, og der er det noen oppføringer i parantes f.eks 138cm/32 kg. Ser ut som jeg bare tok det som mindre viktig fact enn læreres tilbakemelding eller venninnekrangler eller hvem vi likte og ikke likte (side opp og ned om det i dagboken). 

Anonymkode: b6ae9...01c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 1992-modell og ble veid på ungd, men uten å se tallet. Husker ikke om jeg ba spesifikt om det eller om det var rutine at vi ikke fikk se det.

Anonymkode: 1578a...c7a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Nrk skriver om at de fleste barn opplever det som greit å bli veid på skolen etter det har blitt forsket på dette. https://www.nrk.no/trondelag/forskning_-de-faerreste-synes-det-er-problematisk-a-bli-veid-pa-skolen-1.16927885

Jeg lurer på om det er slik i dag at barn blir veid alene? Altså at det kun er de selv og helsesykepleieren som er inne på rommet når veiing skjer? Og at helsesykepleiere kanskje er mer forsiktige med ordene sine nå enn før?

Husker selv fra når jeg gikk på barneskolen at veiing ikke var noe grei opplevelse i det hele tatt, fordi på skolen jeg gikk på så ble alle jentene i klassen vår tatt med inn på kontoret til helsesykepleieren samtidig. Vi satt alle rundt et digert rundbord inne på kontoret hennes. Mens helsesykepleieren satt på en kontorstol ved pulten sin. Så måtte vi en og en gå opp og veie oss foran henne. Hun leste opp nummeret på vekta høyt og fortalte oss så om vi var undervektig, normalvektig eller overvektig.

I klassen min var alle jentene normalvektige bortsett fra meg og en annen jente. Husker enda hvor jævlig det var å stå der og bli kalt overvektig mens alle de andre jentene bare så på. Etterpå når jeg gikk tilbake og satt meg ved bordet begynte helsesykepleieren å snakke om at "ja siden du er overvektig så må jeg kontakte foreldrene dine etterpå slik at vi får satt opp en diettplan til deg så du går ned i vekt". Glemmer ALDRI hvor ekkelt det var og hvordan jeg begynte å gråte av ubehag og skam når hun sa det. Hun reagerte ikke engang når jeg gråt, ansiktsutrykket hennes endret seg ikke. Følte hun ga totalt blaffen i at jeg var lei meg. De andre jentene bare stirret ned i bordet. Den andre jenten som også var overvektig fikk også en lignende tale fra helsesykepleier med alle oss andre som tilskuere, og hun begynte også å gråte akkurat som meg. Helsesykepleieren var fortsatt ikke påvirket av det og fortsatte som om ingenting hadde skjedd.

Jeg slet i flere år etterpå gjennom resten av barneskolen og ungdomsskolen med å alltid føle meg for tjukk og prøvde å trene som en tulling og ville ikke spise, men klarte ikke å gå ned i vekt. Var ikke før jeg ble nesten voksen at jeg klarte å gå ned i vekt og ble normalvektig. 

Anonymkode: 95a73...520

Da jeg gikk på barneskolen på 80-tallet måtte elevene opp ved kateteret til læreren og veie oss og måle høyde i mens alle så på i 2 og 3 klasse🙈 Vi tok også tuberkulose  ‘strekene’ foran alle. Tror de sluttet med dette på 90-tallet.

Nå går  jenta mi i første klasse og vi ble spurt om det var greit hun ble veid alene inne hos helsesykepleier i løpet av første semesteret.. Vi sa det var greit. Syns likevel det var rart vekten ble et tema på møte med helsesykepleier sammen med oss senere samme året. De kommenterte vekten. At den var litt under kurven, men at de ikke hang seg opp i det fordi de (etter å ha hatt et langt avhør med henne  om matvaner i mens jeg var der) ikke var bekymret over at hun ikke fikk i seg god  næring..Og hs kommenterte hun så helt normalvektig ut..

Vil altså si at ca 70-80% av første møte med helsesykepleier handlet om mat og vekt😳🙈 Håper det ikke fortsetter slik de neste årene.

Anonymkode: fab5e...ecc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 7/5/2024 at 12:38 PM, AnonymBruker said:

Nrk skriver om at de fleste barn opplever det som greit å bli veid på skolen etter det har blitt forsket på dette. https://www.nrk.no/trondelag/forskning_-de-faerreste-synes-det-er-problematisk-a-bli-veid-pa-skolen-1.16927885

Jeg lurer på om det er slik i dag at barn blir veid alene? Altså at det kun er de selv og helsesykepleieren som er inne på rommet når veiing skjer? Og at helsesykepleiere kanskje er mer forsiktige med ordene sine nå enn før?

Husker selv fra når jeg gikk på barneskolen at veiing ikke var noe grei opplevelse i det hele tatt, fordi på skolen jeg gikk på så ble alle jentene i klassen vår tatt med inn på kontoret til helsesykepleieren samtidig. Vi satt alle rundt et digert rundbord inne på kontoret hennes. Mens helsesykepleieren satt på en kontorstol ved pulten sin. Så måtte vi en og en gå opp og veie oss foran henne. Hun leste opp nummeret på vekta høyt og fortalte oss så om vi var undervektig, normalvektig eller overvektig.

I klassen min var alle jentene normalvektige bortsett fra meg og en annen jente. Husker enda hvor jævlig det var å stå der og bli kalt overvektig mens alle de andre jentene bare så på. Etterpå når jeg gikk tilbake og satt meg ved bordet begynte helsesykepleieren å snakke om at "ja siden du er overvektig så må jeg kontakte foreldrene dine etterpå slik at vi får satt opp en diettplan til deg så du går ned i vekt". Glemmer ALDRI hvor ekkelt det var og hvordan jeg begynte å gråte av ubehag og skam når hun sa det. Hun reagerte ikke engang når jeg gråt, ansiktsutrykket hennes endret seg ikke. Følte hun ga totalt blaffen i at jeg var lei meg. De andre jentene bare stirret ned i bordet. Den andre jenten som også var overvektig fikk også en lignende tale fra helsesykepleier med alle oss andre som tilskuere, og hun begynte også å gråte akkurat som meg. Helsesykepleieren var fortsatt ikke påvirket av det og fortsatte som om ingenting hadde skjedd.

Jeg slet i flere år etterpå gjennom resten av barneskolen og ungdomsskolen med å alltid føle meg for tjukk og prøvde å trene som en tulling og ville ikke spise, men klarte ikke å gå ned i vekt. Var ikke før jeg ble nesten voksen at jeg klarte å gå ned i vekt og ble normalvektig. 

Anonymkode: 95a73...520

Iiik! Dette er jo fryktelig. Sånn kan ikke jeg huske at det var. Har faktisk ingen minner om vektkontroll, men det ble sikkert gjort. Jeg er lei meg for at du hadde den opplevelsen. Sannsynligvis en ganske uempatisk helsesykepleier som tenkte at gruppepress og uthenging var effektivt. Noen lærere brukte også det som metode i klasserommet😞Man er så prisgitt andre menneskers taktfullhet i sårbare situasjoner…

Anonymkode: 62960...c3e

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 hours ago, AnonymBruker said:

Har to barn på 11 og 14. De har ikke blitt veid på skolen. Tror det må variere mellom landsdeler. Jeg har vage minner om at jeg selv ble veid da jeg var barn. Skrev dagbok fra jeg var 9 år, og der er det noen oppføringer i parantes f.eks 138cm/32 kg. Ser ut som jeg bare tok det som mindre viktig fact enn læreres tilbakemelding eller venninnekrangler eller hvem vi likte og ikke likte (side opp og ned om det i dagboken). 

Anonymkode: b6ae9...01c

Hæ? Har de ikke blitt veid siden 4-årskontrollen? Måtte faktisk Google det, men ser at det bare er en sterk anbefaling. Om du bor i en veldig fattig komme uten skolehelsetjeneste dropper de det kanskje? Kanskje de ikke har bemanning på plass?

https://www.helsedirektoratet.no/retningslinjer/helsestasjons-og-skolehelsetjenesten/skolehelsetjenesten-520-ar/helseundersokelse-og-helsesamtale/veiing-og-maling-skolehelsetjenesten-bor-male-vekt-og-hoyde-pa-barn-og-unge

Anonymkode: 62960...c3e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Husker helsesøstrene her i området hadde noen merkelige ting de målte. Om man ikke var så god til å hinke på ett ben før man begynte på skolen, ble man dårlig til å lese 🤦‍♀️ (jeg hinket dårlig men lærte meg selv å lese som 5-åring)  Ellers var det også mye fokus på å muligens måtte ta hormoner for å slutte og vokse. Det var nemlig ikke noe særlig fint å bli for stor (ja, det var dette ordet som ble brukt),  som jente. Dette var på 90-tallet, og du snakker om å ødelegge selvbildet til barn og unge. 
Jeg hadde en prat med legen min for noen uker siden og han forsikret meg om dette aldeles ikke skjer lenger. Heldigvis. 

Anonymkode: 4b48b...e84

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jeg født på 60-tallet, og har ingen traumatiske opplevelser. Jeg husker st jeg ble målt og veid i første og sjette klasse, men det var inne hos helsesøster/lege som del av en generell helsesjekk.

Mine barn er også målt og veid, men også det I en slik privat setting, ikke blant andre elever.

Anonymkode: 7aa67...004

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker vi ble veid, jeg var ganske undervektig og i tillegg opptatt av å slanke meg (jeg gikk på barneskolen og skjønte at det innebar å spise mindre for å bli tynn). Men helsesøster mente jeg måtte legge fra meg det tullet. Ja, hun hadde rett, men jeg mente jo det ikke var tull.

Anonymkode: 21174...8ef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Datter går på skole hvor de har blitt målt og veid 4 ganger på ett år. Kun de som målte og veide fikk se resultatet.  

Sønn hadde en liten overvektig periode, og fikk telefon om vekt og vi hadde samtale om hvordan vi skulle håndtere det når han ble veid.  Synes det var greit å få det fulgt opp. Nå på vgs har han normal vekt, men vi måtte jobbe med impulskontroll og porsjonskontroll. 

Synes gymlærere også kunne testet grunnleggende ferdigheter så barn lærer seg å løpe og hinke. Synes det er skremmende hvor klønete mange er og hvor foreldre lar de være stillesittende . 

 

Anonymkode: 90812...716

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...