Gå til innhold

Tilrettelegging og oppfølging av dysleksi ungdomsskole

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har en jente som skal opp i 6.kl i april i år ble hun utredet for dysleksi,  pos utredning,  fått hjelpemidler.  Uroer meg for ungdomsskole da jeg hører mye neg om elever som sliter her vi bor. 

Er private skoler bedre på å tilrettelegge/følge opp? Er spent på 6.kl, var lite før sommeren? 

Noen med erfaring fra ungdomsskole og dysleksi? 

Anonymkode: 6cf49...cd1

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Opplesing på PC, lydbøker om man har fysiske bøker, opplesing av voksen om man har prøver/oppgaver som ikke er på PC, sikring av at oppgaven er forstått før man begynner å arbeide, fritak for karakterer/prøver i noen tilfeller

AnonymBruker
Skrevet

Den gode nyheten er at mye tilrettelegging kan foresatte og ungdom sørge for selv, den dårlige nyheten er at mye tilrettelegging må ofte foreldre og ungdom sørge for selv. Det er gjerne hardt arbeid å komme gjennom skolegangen med dysleksi, men det ville vært enda hardere om dysleksien ikke ble avdekket før på VGS, som ofte er vanlig dessverre. H

ar dere meldt dere inn i NLB, så kan dere få tak i alle skolebøker som lydbok. 

Hva er det du opplever at det trengs hjelp med? Det er viktig at dere får øvd på å bruke hjelpemidlene, det er lurt om foreldre tar et grep om selv hjemme, og forventer at skole gjør det samme på skolen. At lesing og skriving foregår digitalt, slik at barnet får nyttiggjort seg hjelpemidlene. Der er både opplesing, skrivestøtte, skriverammer, ordforslag og gjennomlesing, i hvertfall om man bruker Lingdys. 

Oppfølging av dysleksi er ofte ganske avhengig av hvilken lærer du møter dessverre, det kan godt hende du opplever bedre oppfølging på privatskole, men det ligger ingen garanti for det. Man kan helt fint komme gjennom ungdomsskolen på en god måte med dysleksi - de fleste gjør det, men ungdommen har veldig god nytte av foreldre som støtter og setter seg inn i hva barnet trenger hjelp til (varierer mye fra barn til barn), og hvordan hjelpemidlene fungerer. 

Anonymkode: 3362e...6a2

AnonymBruker
Skrevet

Vi har et barn med andre utfordringer, og vurderte privatskole (tenkte spesielt på mindre klasser). Men ble faktisk frarådet dette på grunn av at du ikke stiller like sterkt når det gjelder krav på tilrettelegging der. De offentlige skolene er pålagt å overholde offentlige lover og regler, mens de private tror jeg ikke er pålagt dette. Så vår saksbehandler på Bup sa i alle fall at i de sakene de var inne, var det den offentlige skolen som faktisk MÅTTE tilrettelegge, og tok hensyn til hva fagpersoner på Bup osv sa.

Vet ikke om dette stemmer, men det kan være noe å tenke på.

Anonymkode: 1b75d...446

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Den gode nyheten er at mye tilrettelegging kan foresatte og ungdom sørge for selv, den dårlige nyheten er at mye tilrettelegging må ofte foreldre og ungdom sørge for selv.

Anonymkode: 3362e...6a2

Dette! Jeg tenker at dere som foreldre kan legge et godt grunnlag for at barnet klarer seg bedre på ungdomsskolen, ved å lese og øve hver dag. Lærere har ikke alltid alle ressurser tilgjengelig for å kunne følge opp eleven med dysleksi.

Hovedansvaret blir dermed lagt på foreldrene, så hvordan dere velger å hjelpe barnet vil si noe om hvordan hun eller han vil klare seg videre ut ifra de forutsetningene barnet har.

Det finnes mange hjelpemidler som kan gjøre lesingen lettere, for eksempel høyttlesing, skrivestøtte, ordbok, tekstbehandlingsprogrammer etc.

Jeg anbefaler å ta kontakt med Dysleksiforeningen, eller sjekk ut Statped sine nettsider. Finnes mye nyttig der.

Anonymkode: 256f6...6e3

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Vi har et barn med andre utfordringer, og vurderte privatskole (tenkte spesielt på mindre klasser). Men ble faktisk frarådet dette på grunn av at du ikke stiller like sterkt når det gjelder krav på tilrettelegging der. De offentlige skolene er pålagt å overholde offentlige lover og regler, mens de private tror jeg ikke er pålagt dette. Så vår saksbehandler på Bup sa i alle fall at i de sakene de var inne, var det den offentlige skolen som faktisk MÅTTE tilrettelegge, og tok hensyn til hva fagpersoner på Bup osv sa.

Vet ikke om dette stemmer, men det kan være noe å tenke på.

Anonymkode: 1b75d...446

Vi fiķl faktisk bedre tilrettelegging på privat,Montessori.  Når ppt skrev 100% assistent og 10 timer uka med spesped så fikk barne det og fikk det en til en, så de var sikre på at barne forstod. Kom over i kommunal skole på ungdomskolen, all assistent ble fjernet, og spesped timer ble redusert til 1 time eller i gruppe noe som gjorde at det fikk for lite støtte og vi måtte jobbe mye hjemme for å komme gjennom fagene. Vi så mange oppgaver misforstod barnet når det ikke fikk lese hjelp

Anonymkode: 75c8b...455

AnonymBruker
Skrevet

Her tror jeg det ikke bare varierer fra skole til skole, men helt ned på hvilken lærer hun får. Og om hun får god kjemi med læreren! 

Vårt barn, med kraftig dysleksi, fikk fantastisk oppfølging på barneskolen, ungdomsskolen OG videregående! Vi bidro mye barneskolen, men ingenting videre. Da tok skolen nødvendige hensyn, og ga nødvendig tilrettelegging. 

Jeg har inntrykk av at det er så mange dysletikere nå, at tilretteleggingen er godt etablert på skolene. 

Men det har nok også vært bra at barnet vårt er veldig utadvendt, glad og positiv. Det har gitt gode relasjoner til lærer, og det et alltid positivt. Det har heller aldri vært flaut å ha dysleksi, de har jo alltid vært flere :) 

Anonymkode: c4eb9...61e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...