Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! Jeg er nå i uke 14. I første trimester har jeg gått litt opp og litt ned (sikkert en del vannvekt som har variert bare), og i går når jeg veide meg hjemme, var jeg på startvekt. Magen har begynt å vokse, men det merkes ikke enda på vekten. Jeg sliter litt med matinntaket ved at jeg får i meg veldig lite til hvert måltid, så jeg blir fort sulten igjen. Klarer bare å spise ett knekkebrød eller en trekvart brødskive til et måltid, og middagsporsjonene er også vært halvert fra før graviditet gjennom hele første trimester grunnet kvalme. Drikker litt melk og juice for å få i meg mer kalorier, sånn at jeg ikke går ned i vekt ihvertfall. 

Vet at dette er vanlig i første trimester, men nå har jeg så vidt startet på andre trimester og har lest at vekten bør gå jevnt oppover nå med 0,4 kilo i uken. Er redd for at jeg ikke skal klare å få i meg nok mat. Har snarlig en jordmortime og får vel snakket om dette der, men lurer på når dere andre begynte å gå opp i vekt?

Anonymkode: f1f94...206

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg begynte ikke å gå opp i vekt før halvveis i svangerskapene. Så fremt du ikke er svært tynn ville jeg ikke bekymret meg. Det er mot slutten de fleste kiloene kommer uansett og fosteret veier veldig lite på den tiden du er i nå så det er på ingen måte slik at man burde å ha gått opp noe særlig nå. :) 

Anonymkode: e482f...3f9

AnonymBruker
Skrevet

Fra dag 1. Sakte da,men fra første uke..

Raset ned alt etterpå da.

Anonymkode: 58ee8...4d5

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde gått opp ca 2 kg fra startsvekt i uke 17, og nesten 3 kg i uke 21 ser jeg i helsekortet. La på meg 13 kg i løpet av svangerskapet, og fikk en stor baby. Så snakk med jordmor, men vil tro det går veldig fint. 

Anonymkode: f268c...73f

AnonymBruker
Skrevet

I uke 30 begynte jeg å legge på meg mye, lite før det. 

Anonymkode: 7c464...098

AnonymBruker
Skrevet

Med nr 1 - ikke et gram opp før passert uke 22, med nr 2 - fra dag 1, nr 3 rundt uke 14.. 

Det er super individuelt og ikke noe du trenger bekymre deg over med mindre helsepersonell bekymrer seg. 

Anonymkode: bd67d...67d

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er i uke 15 nå. Har gått ned ca 8 kg. 

Jordmødrene og fastlege har notert det, men er ikke videre bekymret ser det ut til.🤷🏼‍♀️ Så hvis du har samme vekt som utgangspunktet, så ville jeg ikke stresset.

Anonymkode: cc182...c86

AnonymBruker
Skrevet

Jeg gikk opp 2 kg i hele svangerskapet. De kom på slutten av 3 trimester. Var kvalm hele svangerskapet, ikke like kvalm de siste ukene, heldigvis. Hadde normalvekt før svangerskapet. Barnet vokste, og magen vokste, så lege og jordmor var ikke nevneverdig bekymret. Fikk et sunt og frisk barn. Spør lege og jordmor om din situasjon, be om kvalmestillende om du trenger det. 

Anonymkode: d100b...09d

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Jeg gikk opp 2 kg i hele svangerskapet. De kom på slutten av 3 trimester. Var kvalm hele svangerskapet, ikke like kvalm de siste ukene, heldigvis. Hadde normalvekt før svangerskapet. Barnet vokste, og magen vokste, så lege og jordmor var ikke nevneverdig bekymret. Fikk et sunt og frisk barn. Spør lege og jordmor om din situasjon, be om kvalmestillende om du trenger det. 

Anonymkode: d100b...09d

Akkurat samme her. Jeg gikk opp 2.2 kg totalt som alt kom helt mot slutten, etter uke 35 en gang. Jeg var ikke kvalm, men ble bare så fort mett at jeg ikke klarte spise store mengder. Både barnet og magen vokste fint.

Anonymkode: 8b5cb...221

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...