Gå til innhold

Hva er det som får noen til å snuse i svangerskapet?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Når de har alle planer om å beholde barnet? Jeg snuste selv i mange år før jeg sluttet, så jeg vet at SÅ vanskelig er det ikke å slutte, i hvert fall ikke når man har en liten i magen som kan ta skade av det. Man ville jo ikke gitt snus til babyen sin etter fødsel, så hvorfor i all verden gir man det når barnet er i magen og enda mer sårbart? Har sett naboen min snuse gjennom et svangerskap nå, og hun er jo ei ellers oppegående dame... jeg bare skjønner ikke at hun har samvittighet til det. Skulle likt å vite tankegangen.

Anonymkode: 7d9d8...262

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er en avhengighet på samme måte som de som røyker i svangerskap.

(Jeg sier ikke at det er bra). 

Endret av Fireflies
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fireflies skrev (4 minutter siden):

Det er en avhengighet på samme måte som de som røyker i svangerskap.

(Jeg sier ikke at det er bra). 

Så klart, men det er jo ikke en unnskyldning.

Anonymkode: 7d9d8...262

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Så klart, men det er jo ikke en unnskyldning.

Anonymkode: 7d9d8...262

Ideelt sett burde man slutte. Jeg vet om noen som fikk beskjed at hun møtte trappe ned på røyken, men ikke slutte umiddelbart fordi stressnivået ble verre for babyen. Usikker på om det også kan skje med snus, eller om det er noe de i det hele tatt anbefaler lenger.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jo være man begynner med snus for å slutte røyke? Fikk selv samme beskjed av legen for en haug av år siden, at jeg måtte trappe ned med ikke avslutte brått dersom det var stressende, for det var enda verre enn å ta den ekstra røyken. 

Snuste så i noen måneder og klarte så slutte med begge. 

Anonymkode: 940a0...818

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke bra, men har ingen problemer med å forstå at det er vanskelig å slutte, og for noen er det vanskeligere enn andre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er nok mye "det går nok bra likevel" mentalitet. Mange som tenker at akkurat deres barn ikke kommer til å ta skade av det. Hvis de hadde hatt noen dager på nyfødt intensiv tror jeg nok pipa hadde fått en annen lyd, for det å se for tidlig fødte barn eller barn med alvorlige sykdommer gjør noe med en altså. Man vet at nikotin under graviditet blant annet øker risiko for for tidlig fødsel, leppe-ganespalte (risikoen øker med 48%), dødfødsel og intrauterin veksthemming. 

Personlig gjør jeg absolutt alt jeg kan for at den lille i magen skal ha de beste forutsetningene i verden til å være frisk, og at jeg skal ha et normalt svangerskap. 

Anonymkode: d4ec9...c81

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Avhengighet. For noen er det vanskeligere å slutte enn andre. Snusing i svangerskapet er selvfølgelig ikke bra, men røyk og alkohol er verre. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er alle forskjellig, selv om DU synes det var enkelt å slutte er det ikke alle som føler det samme. Selvfølgelig er det ingen kvinne som velger å utsette barnet for Nikotin, men avhengigheten seirer mange ganger, dessverre. Altså, de har nok forsøkt å slutte med snus/røyk men klarer det rett og slett ikke. Det var svaret på spørsmålet ditt. 

Anonymkode: eb863...498

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke helt, noen har vel gener som gjør at de lettere blir avhengige av ting? Mulig det spiller inn. Hadde selv en venninne som snuset og hun fortsatte når hun var gravid. Men heldigvis så ble hun veldig tidlig i svangerskapet ekstremt mye kvalm og snus var spesielt en ille trigger for kvalmen og førte til at hun bare begynte å spy, og da slutta hun. Men jeg tror dessverre at hvis hun ikke hadde vært så plaget med kvalme og oppkast som hun var så hadde hun nok fortsatt og bare snuset gjennom hele svangerskapet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fireflies skrev (8 minutter siden):

Ideelt sett burde man slutte. Jeg vet om noen som fikk beskjed at hun møtte trappe ned på røyken, men ikke slutte umiddelbart fordi stressnivået ble verre for babyen. Usikker på om det også kan skje med snus, eller om det er noe de i det hele tatt anbefaler lenger.

Dette trodde jeg var en myte, at stresset med å slutte er verre for babyen? 

Anonymkode: 7d9d8...262

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Avhengighet. Hva er det som får dumme folk til å produsere barn? Spørsmål til deg TS. 

Anonymkode: 3699c...139

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Dette trodde jeg var en myte, at stresset med å slutte er verre for babyen? 

Anonymkode: 7d9d8...262

Kan være. Jeg vet i allefall at en (og sikkert flere) fikk beskjed om å ikke slutte på dagen. Men dette er over 10 år siden, og mye har jo skjedd på forskningen siden den gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det er nok mye "det går nok bra likevel" mentalitet. Mange som tenker at akkurat deres barn ikke kommer til å ta skade av det. Hvis de hadde hatt noen dager på nyfødt intensiv tror jeg nok pipa hadde fått en annen lyd, for det å se for tidlig fødte barn eller barn med alvorlige sykdommer gjør noe med en altså. Man vet at nikotin under graviditet blant annet øker risiko for for tidlig fødsel, leppe-ganespalte (risikoen øker med 48%), dødfødsel og intrauterin veksthemming. 

Personlig gjør jeg absolutt alt jeg kan for at den lille i magen skal ha de beste forutsetningene i verden til å være frisk, og at jeg skal ha et normalt svangerskap. 

Anonymkode: d4ec9...c81

Ja, ikke sant? Myndighetene er jo veldig klare på hva konsekvensen kan være, så at folk tør å gamble med det er så uforståelig for meg. Bare det å vite at babyen får nikotinabstinenser etter fødsel bør være grunn nok, når a mor selv ikke klarer å slutte, nettopp pga. abstinenser 😳

Anonymkode: 7d9d8...262

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Avhengighet. Hva er det som får dumme folk til å produsere barn? Spørsmål til deg TS. 

Anonymkode: 3699c...139

Kan jeg anbefale en tur i skogen? 

Anonymkode: 7d9d8...262

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Kan jeg anbefale en tur i skogen? 

Anonymkode: 7d9d8...262

Nei var der tidligere i dag. Gidder ikke en tur til før det slutter å regne.

Anonymkode: 3699c...139

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Når de har alle planer om å beholde barnet? Jeg snuste selv i mange år før jeg sluttet, så jeg vet at SÅ vanskelig er det ikke å slutte, i hvert fall ikke når man har en liten i magen som kan ta skade av det. Man ville jo ikke gitt snus til babyen sin etter fødsel, så hvorfor i all verden gir man det når barnet er i magen og enda mer sårbart? Har sett naboen min snuse gjennom et svangerskap nå, og hun er jo ei ellers oppegående dame... jeg bare skjønner ikke at hun har samvittighet til det. Skulle likt å vite tankegangen.

Anonymkode: 7d9d8...262

1 - hvor vanskelig det er å slutte er 100% individuelt - så bare fordi det ikke var SÅ vanskelig for deg betyr ikke at det er slik for alle 

2 - det er et personlig valg den enkelte tar på lik linje med ganske mye annet - og som ca halvparten av alle snusende gravide tar - siden bare litt over halvparten av snusende gravide slutter helt under graviditet. 

3 - hva hennes tankegang er angår ikke deg på noe som helst måte. Hun følges opp av helsepersonell og videre angår ikke saken deg. 

4 - din påstand om at barna fødes med nikotinabstinenser er grovt overdrevet. Svært få barn fødes med det.  Hovedbekymringen ved røyk/snus under graviditet er lav fødselsvekt, tidlig fødsel, noe større risiko for svangerskapsforgiftning. 

5 - du vet heller ikke hvor mye hun snuser, om det er nikotin fri snus eller ikke. Så kanskje passe mer på deg selv på din høye hest og la naboen leve sitt liv. 

 

 

Anonymkode: a5669...e7b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

1 - hvor vanskelig det er å slutte er 100% individuelt - så bare fordi det ikke var SÅ vanskelig for deg betyr ikke at det er slik for alle 

2 - det er et personlig valg den enkelte tar på lik linje med ganske mye annet - og som ca halvparten av alle snusende gravide tar - siden bare litt over halvparten av snusende gravide slutter helt under graviditet. 

3 - hva hennes tankegang er angår ikke deg på noe som helst måte. Hun følges opp av helsepersonell og videre angår ikke saken deg. 

4 - din påstand om at barna fødes med nikotinabstinenser er grovt overdrevet. Svært få barn fødes med det.  Hovedbekymringen ved røyk/snus under graviditet er lav fødselsvekt, tidlig fødsel, noe større risiko for svangerskapsforgiftning. 

5 - du vet heller ikke hvor mye hun snuser, om det er nikotin fri snus eller ikke. Så kanskje passe mer på deg selv på din høye hest og la naboen leve sitt liv. 

 

 

Anonymkode: a5669...e7b

Oisann, føler du deg truffet? Det er ikke et personlig valg så lenge det går utover et annet menneske, i dette tilfelle barnet. 

Jeg kan godt innrømme at jeg sitter på min høye hest her ja, for å snuse under graviditet er et valg jeg ser ned på. Det finnes ingen gode grunner og avhengighet er selvsagt heller ikke en god grunn. 

Anonymkode: 7d9d8...262

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ingen respekt for de som ikke klarer å slutte. Var selv ekstremt nikotinavhengig etter å ha snust én boks ekstra sterk snus daglig de siste 15 årene. Snusen var min beste venn, og utallige forsøk på å slutte hadde gått i vasken pga. psykiske og kroppslige abstinenser. Sluttet likevel på dagen da jeg fikk positiv test. Var det vanskelig? Ja, det var helt forferdelig! De første ukene var jeg konstant sint, irritabel og gråtlabil, hadde høy puls og kaldsvettet om natta. Men jeg stod selvfølgelig i det fordi det var helt uaktuelt at fosteret skulle ha et jevnt inntak av nikotin, bare fordi jeg syntes synd på meg selv. Si hva dere vil, til syvende og sist handler det faktisk om viljestyrke. 

Anonymkode: 21784...16b

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...