Gå til innhold

Kan noen hjelpe meg med denne strikkeoppskriften?


Anonym-bruker

Anbefalte innlegg

Skal strikke sokker, men jeg har kjørt meg litt fast. 

Det står jeg skal strikke 20 rett, vend og strikke 10 vrang. Ta av en maske for hver gang. Så skal jeg ende opp med 2 masker på hver pinne. 

Men når jeg gjør dette, får jeg jo ikke færre masker? Noen som kan hjelpe? 🙂

20240705_101111.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Anonym-bruker skrev (1 minutt siden):

Skal strikke sokker, men jeg har kjørt meg litt fast. 

Det står jeg skal strikke 20 rett, vend og strikke 10 vrang. Ta av en maske for hver gang. Så skal jeg ende opp med 2 masker på hver pinne. 

Men når jeg gjør dette, får jeg jo ikke færre masker? Noen som kan hjelpe? 🙂

20240705_101111.jpg

Du får jo færre masker når du tar en løst av?

Anonymkode: 1977c...43f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Du får jo færre masker når du tar en løst av?

Anonymkode: 1977c...43f

Nei det gjør man jo ikke. Du skal ikke totalt ende opp med færre masker. Hælen strikkes over to pinner - la oss si du har 20 masker på hver av de pinnene - tilsammen 40 masker. Når de sier de har 2 masker igjen på pinnen så mener de der du snur - du vil komme lenger og lenger ut på kanten for hver gang du snur 🙂

Anonymkode: cf97b...652

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Nei det gjør man jo ikke. Du skal ikke totalt ende opp med færre masker. Hælen strikkes over to pinner - la oss si du har 20 masker på hver av de pinnene - tilsammen 40 masker. Når de sier de har 2 masker igjen på pinnen så mener de der du snur - du vil komme lenger og lenger ut på kanten for hver gang du snur 🙂

Anonymkode: cf97b...652

Ts her. Jeg har brukt 4 pinner. Er det feil? Skal jeg bare bruke 2? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei du skal ikke ta den av. Men flytte den over på andre pinnen.

Dvs her skal du strikke deg 20 masker  rett. Snu strikketøyet, så du har vrangsiden mot deg.Legg tråden  på høyre side av første maske på venstre pinne. Så løfter du over tråden du la over venstre pinne og masken over på høyre  pinne. Stram til den løse tråden også strikker du vrang videre. Gjenta på begge sider.

Når du nå skal strikke på rett siden igjen. Da strikker du dobbelt masken som en maske. Pluss en maske til. Også vender du på ny.

Søk om german short row felling. Etter min mening beste måten å få en god hel på

Anonymkode: 5f007...207

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hei du skal ikke ta den av. Men flytte den over på andre pinnen.

Dvs her skal du strikke deg 20 masker  rett. Snu strikketøyet, så du har vrangsiden mot deg.Legg tråden  på høyre side av første maske på venstre pinne. Så løfter du over tråden du la over venstre pinne og masken over på høyre  pinne. Stram til den løse tråden også strikker du vrang videre. Gjenta på begge sider.

Når du nå skal strikke på rett siden igjen. Da strikker du dobbelt masken som en maske. Pluss en maske til. Også vender du på ny.

Søk om german short row felling. Etter min mening beste måten å få en god hel på

Anonymkode: 5f007...207

Glemte å skrive.  Jeg setter en markør på midten og en markør på hver side hvor jeg skal vende om. Altså flytter da markøren en maske ut.  Fordi jeg ikke altid skjønner hvor jeg er i vendinger. 

Dvs her setter jeg da en markør på 5 masker på hver side av midten.  Og flytter den på neste omgang så de er 6 masker fra midten så 7 osv. 

Anonymkode: 5f007...207

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Glemte å skrive.  Jeg setter en markør på midten og en markør på hver side hvor jeg skal vende om. Altså flytter da markøren en maske ut.  Fordi jeg ikke altid skjønner hvor jeg er i vendinger. 

Dvs her setter jeg da en markør på 5 masker på hver side av midten.  Og flytter den på neste omgang så de er 6 masker fra midten så 7 osv. 

Anonymkode: 5f007...207

Jeg er sikker dumt, men jeg forstår ikke det her. Jeg skal strikke 1 maske mer for hver gang, men det går jo ikke, har jo ikke fler masker igjen på pinnen? Skjønner ikke det her 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du strikker 20 rett, så snur du til vrang og strikker 10 masker vrang før du snur og strikker rett igjen, så når du er på slutten av pinnen igjen (der du var når du hadde strikket 20 forrige runde), så snur du og strikker nå 11 masker vrang… Fortsett med 12 masker vrang, 13 masker vrang, 14 masker vrang +++ til du til slutt bare har 2 masker igjen på pinnen når du strikker vrangt. 

Endret av KaraThrace
Lenke til kommentar
Del på andre sider

KaraThrace skrev (På 5.7.2024 den 23.04):

Du strikker 20 rett, så snur du til vrang og strikker 10 masker vrang før du snur og strikker rett igjen, så når du er på slutten av pinnen igjen (der du var når du hadde strikket 20 forrige runde), så snur du og strikker nå 11 masker vrang… Fortsett med 12 masker vrang, 13 masker vrang, 14 masker vrang +++ til du til slutt bare har 2 masker igjen på pinnen når du strikker vrangt. 

Ts igjen. Beklager, men jeg forstår bare ikke dette. Da stikker jeg jo bare på den ene siden, frem og tilbake?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym-bruker skrev (På 5.7.2024 den 10.34):

Ts her. Jeg har brukt 4 pinner. Er det feil? Skal jeg bare bruke 2? 

Når du skal strikke hælen brukes bare to av pinnene og strikker frem og tilbake. Og så gjør du som KaraThrace skriver.

Anonymkode: cf97b...652

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...