AnonymBruker Skrevet 5. juli 2024 #1 Skrevet 5. juli 2024 Er på ferie hos slektninger og kusinen min har en gutt på 3,5 år. Det er kun herjing og tøysing som foregår av lek. Det er mange som leker med barnet. Ungen er ekstremt aktiv og ganske utagerende (giret opp?). Han både biter, slår, lugger og spytter. Krever enormt med herjing av de voksne. Han klatrer på folk, slenger seg mot folk, krever å bli kastet hit og dit. Han enser ikke farer og løper rett ut i vann eller bilvei. Ungen er helt ustyrlig. Hører ikke på beskjeder eller nei. Har hverken sett at han kan sette stille å feks tegne eller at man kan ha særlig med samtaler med han. Han skravler endel, men ikke så veldig nyttig måte å prate på, er ikke en gjensidig samtale. Dette er ikke folk jeg omgås så mye i hverdagen så jeg er usikker på om dette er unntak siden det er ferie eller om det alltid er sånn. Er dette normalt? Skikkelig god prevensjon for meg hvertfall 😅 Anonymkode: 55a25...550
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2024 #2 Skrevet 5. juli 2024 Jeg tror de fleste barn blir litt hypre slik innimellom, men det er jo ikke normalt at det er så mye.. Og biting, spytting osv er et stort nei, det skjer ikke her 😅 Men kanskje det er feriemodus? Sukkerkick? Anonymkode: 0672a...9c9
Anononyma Skrevet 5. juli 2024 #3 Skrevet 5. juli 2024 Høres ut som feriemodus i kombinasjon med dårlig grensesetting og tilrettelegging. Har noen prøvd å ta med gutten ut så han får rase fra seg i en skog eller på en lekeplass? Har noen prøvd å sette seg ned med han og leke eller tegne? Og da mener jeg virkelig sette seg ned med han. Hvis alle bare slenger litt rundt på han og herjer noen minutter før de fortsetter å snakke ned voksne/lese avis/scrolle på telefon får ikke han lille så veldig mye ut av interaksjonen. Gutten høres i mine ører sulteforet ut på oppmerksomhet og samhandling. 5 1
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2024 #4 Skrevet 5. juli 2024 For noen barn avler herjing herjing, jeg har to sånne. De ELSKER tull og tøys, hoing, løpe rundt, lekesloss, putekrig og i det hele tatt. Og får de ikke roet ned går det helt over styr. Men jeg kjenner dem godt og vet når det må bremses av for herjing og avledes fra det før det eskalerer. Da klarer de nesten ikke lande selv. Selvfølgelig får de lov å tøyse og herje litt der det passer seg, men de er jo nødt til å lære seg selvregulering og "lese rommet", og det er min jobb som forelder. Jeg har også gitt beskjed til familie om å ikke herje for mye med dem. Med slike barn er det viktig å begynne tidlig med å lære dette, en 3,5 åring er fortsatt liten, men foreldre og familie bør absolutt begynne jobben. Anonymkode: bb295...8e6
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2024 #5 Skrevet 5. juli 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): an både biter, slår, lugger og spytter. Krever enormt med herjing av de voksne. Han klatrer på folk, slenger seg mot folk, krever å bli kastet hit og dit. H Dette er en barn som søker regulering. Biting, slå, spytting er emosjonell regulering, men det er ikke så vanlig å bite etter 2 års alder. Klatre og slenge seg på folk er fysisk regulering. Denne ungen sliter generelt med å regulere nervesystemet sitt. Nervesystemet skriker etter input fysisk. Sitter barnet mye på skjerm? Får barnet utfolde seg fysisk i løpet av dagen? Møter foreldrene barnets emosjonelle behov? Mye prating kan være et behov for tilknytning og kontakt. Sitter foreldrene mye på skjerm på denne ferien? Er de veldig voksenfokuserte? Anonymkode: 122ba...142
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2024 #6 Skrevet 5. juli 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): For noen barn avler herjing herjing, jeg har to sånne. De ELSKER tull og tøys, hoing, løpe rundt, lekesloss, putekrig og i det hele tatt. Og får de ikke roet ned går det helt over styr. Men jeg kjenner dem godt og vet når det må bremses av for herjing og avledes fra det før det eskalerer. Da klarer de nesten ikke lande selv. Selvfølgelig får de lov å tøyse og herje litt der det passer seg, men de er jo nødt til å lære seg selvregulering og "lese rommet", og det er min jobb som forelder. Jeg har også gitt beskjed til familie om å ikke herje for mye med dem. Med slike barn er det viktig å begynne tidlig med å lære dette, en 3,5 åring er fortsatt liten, men foreldre og familie bør absolutt begynne jobben. Anonymkode: bb295...8e6 Samme her! Mine også ELSKER dette, og så klart skal de da få herje noe, men det er vi voksne som da må regulere/stoppe i tide. Hadde alle herjet fritt med de, så ville mine sikkert og blitt som de i hovedinnlegget. Jeg ser jo bare hvordan de gires opp dersom noen som pleier å herje med de, kommer på besøk. Bare synet får jo energien til å endre seg momentant, og det er selv når vi begrenser 🙈 Anonymkode: 01ea7...9e9
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2024 #7 Skrevet 5. juli 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Samme her! Mine også ELSKER dette, og så klart skal de da få herje noe, men det er vi voksne som da må regulere/stoppe i tide. Hadde alle herjet fritt med de, så ville mine sikkert og blitt som de i hovedinnlegget. Jeg ser jo bare hvordan de gires opp dersom noen som pleier å herje med de, kommer på besøk. Bare synet får jo energien til å endre seg momentant, og det er selv når vi begrenser 🙈 Anonymkode: 01ea7...9e9 Høres kjent ut ja 🙈😅 Anonymkode: bb295...8e6
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2024 #8 Skrevet 5. juli 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Dette er en barn som søker regulering. Biting, slå, spytting er emosjonell regulering, men det er ikke så vanlig å bite etter 2 års alder. Klatre og slenge seg på folk er fysisk regulering. Denne ungen sliter generelt med å regulere nervesystemet sitt. Nervesystemet skriker etter input fysisk. Sitter barnet mye på skjerm? Får barnet utfolde seg fysisk i løpet av dagen? Møter foreldrene barnets emosjonelle behov? Mye prating kan være et behov for tilknytning og kontakt. Sitter foreldrene mye på skjerm på denne ferien? Er de veldig voksenfokuserte? Anonymkode: 122ba...142 Takk for fint svar 😊 Foreldrene sitter ikke på skjerm, men er veldig delaktige i herjing. Barnet får utfolde seg mye fysisk i løpet av dagen, han gjør nesten ikke annet. Han ser kanskje 1 time på tv i løpet av dagen, ellers ikke interessert i skjerm. Hva betyr det å regulere? Anonymkode: 55a25...550
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2024 #9 Skrevet 5. juli 2024 Helt greit å herje og tøyse med barnet. Vi også har gjort det mye. Men det går til en grense på hva som er greit og ikke og at man må sette grenser på når det er nok. Anonymkode: b8857...954
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå