Gå til innhold

Når øve på å sykle uten støtte?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Når begynte dere å øve på å sykle uten støttehjul med de små, og når begynte de å mestre det ca? :)

Anonymkode: 7574d...11a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det varierer fra barn til barn. Her var den en som gikk rett på sykkel uten støtte og kunne det med en gang! og et barn som var engstelig og ikke klarte seg uten på et par år🤷‍♀️

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syklet aldri med støttehjul. Begynte å sykle på to hjul direkte ved 3 års alder

Anonymkode: 81265...066

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meg over! Mestret det fra første stund 

Anonymkode: 81265...066

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Våre har hatt balansesykkel fra de kunne gå (mest for å slippe å ta med vogn/bære når vi skulle noe sted ), og sykkel med støttehjul når de hadde lange nok bein, og de har syklet mye.

Begge fikk ha på støttehjulene til de hadde lyst til å prøve uten, eldste var nesten 5 og yngste 2 (et par måneder fra 3 års dagen). Og begge fikk det til med en gang (men som sagt, de hadde syklet mye både på balansesykkel og med støttehjul først). 

Anbefaler å vente litt lenger enn 2/3 år, støttehjulene gjør at de sykler en del tregere, og det er lettere å passe på at de ikke gjør noe farlig 😅

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

De begynte med sparkesykkel ved ca 1-1,5 år og balansesykkel da de var ca to år. Aldri brukt sykkel med støttehjul. Da de var 3-4 år kunne de sykle av seg selv på vanlig tohjulssykkel 

Anonymkode: f4bfd...eec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som flere skriver så er det stor forskjell fra barn til barn. Jeg tror normen i dag er at barn begynner med det meste tidlig. Det er jo litt prestisje i det, og foreldre i dag er flinke til å følge opp slike ting..

Vårt barn hadde utfordringer med syn som påvirker balanse, og barnet var ikke interessert i sykkel. Så det lærte seg å sykle på to hjul da det var 8 år. Det var aldri et problem for barnet. Nå elsker barnet å sykle, sykler nærmest hver dag :) 

Anonymkode: 315e9...f92

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig god erfaring med masse trening på balansesykkel. Overgangen ble nærmest sømløs siden balansen allerede var innarbeida. Aldersmessig 3-4 år for vår del, men det kan jo variere når man er moden. Støttehjul har jeg kun dårlig erfaring med (dette med et storesøsken), disse ble en slags trygghet som var vanskelig å fjerne, ble vant til en slags underlig, sidelent sittestilling. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De brukte mye balansesykkel og trehjulssykkel fra de kunne gå, og deretter rett på sykkel uten støtte. Eldste var fire og minsten rett før treårsdagen når de begynte å sykle med pedaler.

Sykle med støtte kan gi feil balansepunkt som gjør det vanskeligere å sykle uten, enn om man lot være å bruke støttehjul.

Fra trygg trafikk:

Spoiler

Trehjulssykkel og balansesykkel er en fin introduksjon til å lære å sykle og gjør at barn kan mestre det fysiske steg for steg. Mens trehjulssykkelen lærer barna å bruke pedalene for å komme seg fremover, lærer balansesykkelen dem å holde balansen på to hjul. Barn som er vant til å bruke balansesykkel blir raskere trygge på vanlig sykkel uten støttehjul.   

Tips! Støttehjul kan skape flere utfordringer enn nødvendig – la heller barnet beholde balansesykkelen eller trehjulssykkelen litt lenger.

 

Anonymkode: 12e8f...c61

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min nekta å bruke balansesykkel, så vi brukte støttehjul. Blir 5 over sommeren. 
Han ville ha av støttehjulene med en gang snøen forsvant i vår, men ble for ustødige med mye grus i veien og etter mange måneder uten sykling og turte ikke. Etter noen uker med støttehjul montert litt høyt fikk han det til på første forsøk. 

Anonymkode: 73217...c0a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Når begynte dere å øve på å sykle uten støttehjul med de små, og når begynte de å mestre det ca? :)

Anonymkode: 7574d...11a

Så tidlig som mulig! Er så sjukt stress når de er store og kan tråkke mye lenger for hvert tråkk, å drive å løpe bak og holde sykkelen!

Anonymkode: f4e27...c54

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Når begynte dere å øve på å sykle uten støttehjul med de små, og når begynte de å mestre det ca? :)

Anonymkode: 7574d...11a

100% individuelt. 2 av barna her har aldri brukt støtte på sykkel. De gikk fra balanse sykler hvor de brukte beina og rett over på å trø på trø sykkel. Mellomste brukte støttehjul i kanskje 3 uker. 

Av erfaring er det ofte enklere når de aldri har hatt støttehjul enn når de må gi slipp på dem. 

Anonymkode: 7943f...fa3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gikk fra balansesykkel til sykkel uten støttehjul da hun var 4. Kjøpte først en sykkel med støttehjul men den var fryktelig tung å trø og hun fikk ikke nok fart. Tips: Tren på idrettsbane  - hvis det er lov å sykle på banen der dere bor så klart. 

Anonymkode: f62f9...f24

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Som flere skriver så er det stor forskjell fra barn til barn. Jeg tror normen i dag er at barn begynner med det meste tidlig. Det er jo litt prestisje i det, og foreldre i dag er flinke til å følge opp slike ting..

Vårt barn hadde utfordringer med syn som påvirker balanse, og barnet var ikke interessert i sykkel. Så det lærte seg å sykle på to hjul da det var 8 år. Det var aldri et problem for barnet. Nå elsker barnet å sykle, sykler nærmest hver dag :) 

Anonymkode: 315e9...f92

Ja, det tror jeg også. Jeg lærte selv å sykle uten støttehjul da jeg var 7 og kan ikke huske at to-treåringer syklet rundt uten støtte. De brukte trehjulssykkel. Det virker for meg som om mange stresser med å få barna store så tidlig som mulig, påvirket av folk rundt seg med "flinke barn". Kjente selv på stresset, og det er jo dumt. Det skal være gøy å lære seg å sykle, ikke stress. Min var ikke interessert i sykling før hun var 3-4 og begynte derfor sent med balansesykkel, men det gikk greit likevel da vi begynte å trene på banen så vi slapp all grusen i veien, og så lokket vi med klatrestativ etter treningen, for det var mer gøy :)

Anonymkode: f62f9...f24

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meg over: har sikkert litt mer utvikling innen sykler for barn å gjøre også. De minste syklene er jo utrolig små. Tror ikke de laget så små barnesykler på 80- tidlig 90-tall (?) Og foreldrene mine hadde ikke barnesykkel, de måtte lære å sykle på voksensykkel. 

Anonymkode: f62f9...f24

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Eldste var litt pysete og såg ikke helt behovet for sykkel da han brukte sparkesykkel, så han var litt over fem før han endelig fikk interesse for det, da lærte han det fort. Lillebroren var mer vågal og syklet fra han var rett over tre, han ville gjøre som broren og trehjulssykkel gikk for sakte 😅

Anonymkode: f298a...97a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Ja, det tror jeg også. Jeg lærte selv å sykle uten støttehjul da jeg var 7 og kan ikke huske at to-treåringer syklet rundt uten støtte. De brukte trehjulssykkel. Det virker for meg som om mange stresser med å få barna store så tidlig som mulig, påvirket av folk rundt seg med "flinke barn". Kjente selv på stresset, og det er jo dumt. Det skal være gøy å lære seg å sykle, ikke stress. Min var ikke interessert i sykling før hun var 3-4 og begynte derfor sent med balansesykkel, men det gikk greit likevel da vi begynte å trene på banen så vi slapp all grusen i veien, og så lokket vi med klatrestativ etter treningen, for det var mer gøy :)

Anonymkode: f62f9...f24

"I gamle dager" fantes ikke balansesykkel. Lærte selv å sykle da jeg var ca 5, mine barn når de var litt over 3. Absolutt ikke noe prestisje i det, kun bedre utstyr. Balansesykkel er gull! 

Anonymkode: 0aa73...c49

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Når begynte dere å øve på å sykle uten støttehjul med de små, og når begynte de å mestre det ca? :)

Anonymkode: 7574d...11a

mine 5 var vedig forskjellig

førstemann var nok jeg sikkelig hønemor  : han var nesten 7

andremann var 5

de 2 etter der var 3,5 år

sise var nesten 3

Anonymkode: dfc0b...387

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min 7 åring,  (starter i 3 til høsten) lærte å sykle i vår, han har nekta tidligere. Han var sein i forhold til andre venner, men er ikke alle på trinnet som kan sykle enda. 

Anonymkode: e9e8b...7a6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...