Gå til innhold

Sjekker dere alltid strikkefasthet


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Dere mer eller mindre erfarne strikkere: strikker dere alltid prøvelapp for å sjekke strikkefasthet? 

Anonymkode: 968e7...507

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei, kun hvis garnet er helt ukjent. Men jeg er en veldig erfaren strikker, kjenner godt min egen strikkefasthet, har ingen problemer med å regne om oppskriften hvis nødvendig, kan tilpasse underveis uten at det ses på resultatet, og strikker som regel med garn jeg kjenner. Hvis man er nybegynner bør man absolutt strikke en prøvelapp, ellers er det fort gjort å gå på en smell. 

Anonymkode: 51fdf...828

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av og til om det er en helt ny type garn eller teknikk. Men det er smart å gjøre i starten, det utgjør ganske mye på størrelsen om man bommer.
Når jeg har strikket et prosjekt med en garntype så noterer jeg ofte opp hva strikkefastheten ble med og uten mønster, og pinnestørrelse jeg brukte, 

Anonymkode: ff727...2cf

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, sjeldent. Burde nok gjort det oftere, men det blir kun med nye garn, teknikker eller lignende. Går som regel bra og jeg klarer å tilpasse i underveis, men det er noen gensere som er blitt strammere enn planlagt ja. Men det er min egen feil.

Anonymkode: b0f3f...c2e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Dere mer eller mindre erfarne strikkere: strikker dere alltid prøvelapp for å sjekke strikkefasthet? 

Anonymkode: 968e7...507

Ja. Altså, gitt at garn og pinner ikke har vært brukt før. Men da har jeg jo - en gang i tiden - laget prøvelapp.

Jeg strikker imidlertid for resultatet. Altså, jeg strikker jo fordi jeg liker å strikke. Men resultatet har betydning (noen som strikker liker prosessen, og bryr seg lite eller intet om plagget de får utav den er brukbart)

Så når jeg strikker et plagg så strikker jeg det presist og nøyaktig tilpasset mottaker. Jeg legger til masker over bysten ved behov, jeg lager større armåpninger ved ønske. Jeg strikker ikke et plagg som er «str m». Jeg strikker et som jeg forventer presist er tilpasset bruker. Og da må man lage prøvelapp, man må prøve på underveis, og man må ha null reservasjoner om å rekke opp. Men man får en betydelig høyere kvalitet i resultatet. Altfor mange hjemmestrikka plagg er tilnærmet ubrukelige.

Og om du på 3 måneder lager 2 plagg du bruker 4 ganger hver eller ett plagg du bruker 200 ganger? Det siste er, helt åpenbart, bedre brukt tid. 

Anonymkode: e8518...847

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei. Har strikket så lenge at jeg kan se ut fra maskeantall og garntype hvordan det blir. 

Anonymkode: 31242...846

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg strikker ofte prøvelapp før større prosjekter, men bommer likevel🤭

Det er nyttig ved nye teknikker, f.eks da jeg lærte meg å klippe opp ren ull uten symaskin. Den prøvelappen ble grundig mishandlet etterpå.

Anonymkode: 603d8...23c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Ja. Altså, gitt at garn og pinner ikke har vært brukt før. Men da har jeg jo - en gang i tiden - laget prøvelapp.

Jeg strikker imidlertid for resultatet. Altså, jeg strikker jo fordi jeg liker å strikke. Men resultatet har betydning (noen som strikker liker prosessen, og bryr seg lite eller intet om plagget de får utav den er brukbart)

Så når jeg strikker et plagg så strikker jeg det presist og nøyaktig tilpasset mottaker. Jeg legger til masker over bysten ved behov, jeg lager større armåpninger ved ønske. Jeg strikker ikke et plagg som er «str m». Jeg strikker et som jeg forventer presist er tilpasset bruker. Og da må man lage prøvelapp, man må prøve på underveis, og man må ha null reservasjoner om å rekke opp. Men man får en betydelig høyere kvalitet i resultatet. Altfor mange hjemmestrikka plagg er tilnærmet ubrukelige.

Og om du på 3 måneder lager 2 plagg du bruker 4 ganger hver eller ett plagg du bruker 200 ganger? Det siste er, helt åpenbart, bedre brukt tid. 

Anonymkode: 

Det blir jo som skreddersøm; absolutt å fortrekke, men krever erfaring å få til. Jeg er nybegynner og er rekker gladelig opp når jeg har gjort feil eller om jeg ser at noe kunne vært gjort på en bedre måte. Men jeg har ikke kunnskap og erfaring nok til å avvike noe særlig fra originaloppskriften. Om strikkegleden blir varig kommer jeg sikkert der etterhvert 🙂

Anonymkode: 968e7...507

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri orket å strikke prøvelapp. Er en utålmodig strikker og vil bare komme i gang. Men alle plaggene jeg har strikket har blitt bra. Passer bare på at garnet jeg bruker er riktig strikkefasthet dersom jeg bruker et annet garn enn den som står i oppskriften.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, gjør det så og si aldri. Kan være hvis jeg strikker en genser i voksen-størrelse at jeg måler over maskene for å se strikkefastheten helt i begynnelsen av prosjektet for å være helt sikker, men jeg strikker alltid i normal strikkefasthet og størrelsene blir helt riktige. Prøvelapp lager jeg ikke.

Anonymkode: cb0e7...1d6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, som oftest ikke. Vet at jeg så å si alltid strikker litt for stramt, så starter som oftest rett på prosjektet med en pinnestørrelse større enn det som står i oppskriften. Det blir som oftest riktig. Kontrollmåler når jeg har kommet litt i gang, og pleier uansett å prøve og tilpasse underveis.

Anonymkode: 26198...82e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri strikket prøvelapp i løpet av de 40 årene jeg har strikket.

Strikker hovedsakelig til meg selv og prøver plaggene underveis for å sjekke om de passer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg strikker som regel ikke prøvelapp, da jeg kjenner strikkefastheten min veldig godt, men måler strikkefasthet på det jeg strikker for å sjekke at det stemmer. Om det er avvik, rekker jeg opp og strikker på nytt, men det skjer veldig sjelden.

De gangene jeg bruker et helt annet garn eller kombinerer helt andre garn enn det som står i oppskriften, strikker jeg prøvelapp.

 

Anonymkode: 633a5...130

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om jeg har et garn som er nytt for meg så prøvestrikker jeg litt, for å se hvordan det blir. Men sjeldent en prøvelapp. Da strikker jeg heller et par pulsvarmere eller enkel lue. Noe småtteri så det er enkelt å rekke opp og tilpasse pinner til jeg blir fornøyd.

Sjekker alltid strikkefastheten min underveis da, når jeg strikker plagg. Det er en god vane. Og ermer teller som prøvelapp ;) 

Mange ting påvirker strikkefastheten min. Har helseutfordringer, og har jeg smerter strikker jeg ofte strammere. Er jeg fryktelig sliten blir det løsere. Så greit å følge med.

Det gjelder forresten alle - prøvelapper lyver.

De fleste lager dem ikke store nok, og en strikker ofte mye fastere når en strikker en liten lapp fram og tilbake, enn når en kommer i gang på bolen på en genser og får opp farta litt.

Sjekk alltid strikkefastheten underveis i plagget!

Spesielt som nybegynner. Ta prøvelappen kun som et utgangspunkt, og dobbeltsjekk hvordan det blir når du kommer i gang med oppskrifta - er det som virkelig teller :)

 

Anonymkode: 4ef0d...ac4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Strikker faktisk oftere prøvelapp nå enn da jeg begynte å strikke mye for lenge siden. Noen ganger vasker jeg også prøvelappen i maskinen for å se hvordan garn og mønster oppfører seg i vask. Bruker ofte annet garn enn anbefalt og synes det er greit å kunne regne meg frem til hvilken størrelse i oppskriften som er best egnet som utgangspunkt. Eventuelt tester med ulike garnkvaliteter og pinnestørrelser for å se hvilket uttrykk jeg liker best. Særlig strukturmønstre kan oppføre seg ulikt ved vask og garnbytter, også innenfor angivelig samme strikkefasthet. Dersom jeg følger oppskriften slavisk dropper jeg det gjerne fordi jeg er godt kjent med strikkefastheten min. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gulletull skrev (7 timer siden):

Strikker faktisk oftere prøvelapp nå enn da jeg begynte å strikke mye for lenge siden. Noen ganger vasker jeg også prøvelappen i maskinen for å se hvordan garn og mønster oppfører seg i vask. Bruker ofte annet garn enn anbefalt og synes det er greit å kunne regne meg frem til hvilken størrelse i oppskriften som er best egnet som utgangspunkt. Eventuelt tester med ulike garnkvaliteter og pinnestørrelser for å se hvilket uttrykk jeg liker best. Særlig strukturmønstre kan oppføre seg ulikt ved vask og garnbytter, også innenfor angivelig samme strikkefasthet. Dersom jeg følger oppskriften slavisk dropper jeg det gjerne fordi jeg er godt kjent med strikkefastheten min. 

Å vaske prøvelappen i maskin er veldig lurt! Alle har vel hørt om noen som strikket genser i herrestørrelse, vasket den og satt igjen med en barnegenser🤣

Minner meg på at jeg må strikke og vaske en liten prøvelapp til det sjalet jeg strikker på. Mange timer og dyrt garn bør ikke krympes!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...