Gå til innhold

Konkurs og utbetaling av lønnsgaranti NAV. Hjelp!

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg sluttet i jobben min 1.april i år pga ny jobb. Ved oppsigelse hadde jeg 120.000 i feriepenger til gode som skulle utbetales  i juni

1 juni slo bedriften seg konkurs og jeg har måttet søke om å få feriepengene utbetalt via NAVs lønnsgaranti. 
Leser på siden til nav så står det:

«Hvis du har hatt andre inntekter i søknadsperioden, blir dette trukket fra kravet ditt. Dette gjelder også feriepenger».

Noen som vet (sikkert) hva dette betyr?Er bekymret for at inntekten fra den nye jobben fra 1.april og frem til bedriften gikk konkurs vil bli trukket fra. I såfall mister jeg over halvparten av feriepengene.

Noen som har erfaring med hvor lang tid det går før nav betaler ut?

Anonymkode: 34a6c...ef2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du har ikke hatt andre inntekter i søknadsperioden. Din søknadsperiode er perioden du opptjente feriepengene dine. 

Saksbehandlingstiden er lang, fra 2-13 måneder etter at Nav har mottatt kravet fra bostyrer.

Anonymkode: 54d17...002

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Noen som har erfaring med hvor lang tid det går før nav betaler ut?

Min opplevelse for noen år siden:

Jeg skulle fått lønn og feriepenger 30. juni, men pengene kom ikke. Purret flere ganger og fikk løfter om snarlig utbetaling fra arbeidsgiver. Under en uke etter at lønn/feriepenger skulle vært utbetalt ble arbeidsgiver slått konkurs og jeg satt der uten penger. Krav til NAV lønnsgaranti ble sendt inn via bostyrer noen uker etter det. Fikk beskjed om at saksbehandlingstiden kunne være inntil et år.

Pengene kom i begynnelsen av juni året etter, så fra konkursen var et faktum til utbetaling fra lønnsgaranti gikk det ca 11 måneder. Har hørt om lignende tidsbruk fra bekjente, så regn med å vente ca et år. Så er det heller en gledelig overraskelse om pengene kommer før.

Anonymkode: 62b5f...0f4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk penger ca ett år etter

Anonymkode: b392f...1a2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Min opplevelse for noen år siden:

Jeg skulle fått lønn og feriepenger 30. juni, men pengene kom ikke. Purret flere ganger og fikk løfter om snarlig utbetaling fra arbeidsgiver. Under en uke etter at lønn/feriepenger skulle vært utbetalt ble arbeidsgiver slått konkurs og jeg satt der uten penger. Krav til NAV lønnsgaranti ble sendt inn via bostyrer noen uker etter det. Fikk beskjed om at saksbehandlingstiden kunne være inntil et år.

Pengene kom i begynnelsen av juni året etter, så fra konkursen var et faktum til utbetaling fra lønnsgaranti gikk det ca 11 måneder. Har hørt om lignende tidsbruk fra bekjente, så regn med å vente ca et år. Så er det heller en gledelig overraskelse om pengene kommer før.

Anonymkode: 62b5f...0f4

Omg.. Fikk du noe bekreftelse fra NAV på at søknaden var mottatt?

Har ikke hørt noe enda 2 uker etter at bostyrer sa at det var videresendt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Kan ikke huske å ha fått noen bekreftelse fra NAV. Dette ligger som sagt noen år tilbake i tid, den gangen skjedde ikke like mye på nett som nå. Mener å huske jeg fikk oversendt et skjema som jeg fylte ut og returnerte til bostyrer, som igjen sendte kravene fra de ansatte samlet til NAV.

Det gikk nok litt ekstra tid før ting ble gjort siden konkursen skjedde i ferien, men fra jeg sendte skjemaet til bostyrer til pengene ble utbetalt gikk det 10-11 mnd.

Anonymkode: 5bb23...377

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Om det ender med at du ikke får pengene utbetalt før neste år må du huske på å øke lønnen din på skattekortet ditt med tilsvarende beløp som du har til gode så du ikke får skattesmell.

Anonymkode: 54d17...002

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 måneder senere...

Bedriften jeg jobbet i gikk konkurs 2023 Juni. Vi kan forvente å få pengene før jul (kanskje neste mnd). Hvordan er det med skatt på disse pengene? Blir alt trekt som vanlig "annen inntekt" med en sats på 34%? Må vi endre i skattekortet i forkant?  Er det noen her som vet? 

Anonymkode: af31a...f9b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min forrige arbeidsplass gikk konkurs oktober 2022. Februar 2024 kom lønnsgarantien. Og det mest umulige med hele situasjonen er at all dialog med NAV måtte gjennom bostyrer, og bostyrer var særdeles uinteressert i den delen av jobben. 

Anonymkode: d7f6e...1cc

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Min forrige arbeidsplass gikk konkurs oktober 2022. Februar 2024 kom lønnsgarantien. Og det mest umulige med hele situasjonen er at all dialog med NAV måtte gjennom bostyrer, og bostyrer var særdeles uinteressert i den delen av jobben. 

Anonymkode: d7f6e...1cc

Samme problemet her.. helt umulig å få svar. Hvordan ble skattetrekket for deg?

Anonymkode: af31a...f9b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...