AnonymBruker Skrevet 5. juli 2024 #1 Skrevet 5. juli 2024 Eller er det idiotisk? Jeg får snart 65 000 kr for et salg, og trenger at summen øker litt.. Jeg MÅ ikke ha de ut om 2-3 måneder, men hadde vært greit. Eller har dere andre forslag til hvor jeg kan plassere pengene og kanskje få litt avlastning/renter på så kort tid? Anonymkode: 0904c...06f
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2024 #2 Skrevet 5. juli 2024 Over så kort tidsrom blir risikoen for stor ved plassering noe sted, så jeg ville latt dem stå på bankkonto. Anonymkode: 15f5d...539 6
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2024 #3 Skrevet 5. juli 2024 Glem det. Sett de på en vanlig sparekonto, hadde du hatt millioner så ville det vært ok. Mine fond dobbler seg inkl skatt på ca 7-8år. Anonymkode: 73a65...2e2 1
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2024 #4 Skrevet 5. juli 2024 Du må skatte av det du eventuelt vil tjene på indeksfondet. Opp mot 40%. Sette pengene på høyrente. Svea har f.eks nesten. 5%. Anonymkode: 334cb...b83 1
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2024 #5 Skrevet 5. juli 2024 Det er mulig du går på en smell, men akkurat nå har jeg 17% avkastning på fond. Så er mulig før gevinst å, men det er frarådet på kort tids intervaller. Anonymkode: 2473c...c85
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2024 #6 Skrevet 5. juli 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Det er mulig du går på en smell, men akkurat nå har jeg 17% avkastning på fond. Så er mulig før gevinst å, men det er frarådet på kort tids intervaller. Anonymkode: 2473c...c85 17% som total avkastning? Hva er pr mnd historisk siste 5årene? Anonymkode: 73a65...2e2 1
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2024 #7 Skrevet 5. juli 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): 17% som total avkastning? Hva er pr mnd historisk siste 5årene? Anonymkode: 73a65...2e2 Jeg har 18% avkastning. Startet rett før covid slo til. Anonymkode: b4f09...4ad
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2024 #8 Skrevet 5. juli 2024 Det kan gå helt fint, men det er ikke mange som vil anbefale så kort fondsplassering som 3 mnd. Fond har en tendens til å svinge opp og ned på kort sikt, men øker gjerne på lengre sikt. Det du kan risikere, er at etter tre måneder er fondet ditt lavere enn da du kjøpte det, og da har du tapt penger hvis du tar dem ut. Men hvis du opplever det, og har anledning til å la pengene stå i fondet til det kommer på pluss-siden igjen, da er det OK. Anonymkode: 03f68...1d1
newman01 Skrevet 5. juli 2024 #9 Skrevet 5. juli 2024 27 minutter siden, AnonymBruker said: Eller er det idiotisk? Jeg får snart 65 000 kr for et salg, og trenger at summen øker litt.. Jeg MÅ ikke ha de ut om 2-3 måneder, men hadde vært greit. Eller har dere andre forslag til hvor jeg kan plassere pengene og kanskje få litt avlastning/renter på så kort tid? Anonymkode: 0904c...06f Hvor mye tenker du at det skal vokse? Et vanlig kjedelig indeksfond vokser 5-8% i året, så om man tar 8% årlig skulle det tilsi rundt 1300kr på tre måneder. Du risikerer også at verdien faller 20%, og da sitter du igjen med bare 52'000. Jeg hadde opprettet en fastrentekonto i Svea, der får du 5,3% på tremåneder fastrenteinnskudd. Da unngår du en skikkelig bommert. 1
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2024 #10 Skrevet 5. juli 2024 Vel.. jeg har hatt rundt 15 % avkastning i snitt siste 10 år. Er relativt fornøyd med det. Men det svinger voldsomt i fondet og jeg skal nok ikke lete særlig lenge for å finne en kremånedsperiode der jeg har gått med tap. Så for å si det sånn, risikoen er betydelig, Anonymkode: 1c23c...e33
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2024 #11 Skrevet 5. juli 2024 AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Du må skatte av det du eventuelt vil tjene på indeksfondet. Opp mot 40%. Sette pengene på høyrente. Svea har f.eks nesten. 5%. Anonymkode: 334cb...b83 Om du kanskje tjener 6-7 % i fond eller 5 % i renter, alt må skattes av uansett. Anonymkode: a9bcf...08a 1
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2024 #12 Skrevet 5. juli 2024 Takk for alle svar! Da har jeg opprettet konto med 5 % rente og setter pengene over der i stedet! Anonymkode: 0904c...06f 4
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2024 #13 Skrevet 5. juli 2024 27 minutter siden, AnonymBruker said: Om du kanskje tjener 6-7 % i fond eller 5 % i renter, alt må skattes av uansett. Anonymkode: a9bcf...08a Ja men det er høyere skatt på aksjegevinst enn renter. Anonymkode: 1c23c...e33
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2024 #14 Skrevet 5. juli 2024 AnonymBruker skrev (40 minutter siden): Om du kanskje tjener 6-7 % i fond eller 5 % i renter, alt må skattes av uansett. Anonymkode: a9bcf...08a Skatt på renter er 22%. Anonymkode: 334cb...b83
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2024 #15 Skrevet 5. juli 2024 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Jeg har 18% avkastning. Startet rett før covid slo til. Anonymkode: b4f09...4ad Hvordan har du klart å ha så lav avkastning i den perioden? Hvilket fond er dette? Anonymkode: e667b...81c
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2024 #16 Skrevet 5. juli 2024 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Takk for alle svar! Da har jeg opprettet konto med 5 % rente og setter pengene over der i stedet! Anonymkode: 0904c...06f 5% nominell rente over 3 måneder er jo ingenting... maks 500 kroner, 400 etter skatt. Om du hadde kjørt alt inn i et teknologifond kunne du vært heldig og fått 10%, men også uheldig. Sannsynligheten for at det går opp nå er større enn ned, med den trenden vi har. I sum er det egentlig ikke mange kronene å tjene verken på det ene eller andre, om du setter dem i indeksfond kan du ha det på ASK og ta ut så mye du trenger opp til 65.000,- skattefritt og la resten stå. Anonymkode: 15bab...87c
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2024 #17 Skrevet 5. juli 2024 1 hour ago, AnonymBruker said: 5% nominell rente over 3 måneder er jo ingenting... maks 500 kroner, 400 etter skatt. Om du hadde kjørt alt inn i et teknologifond kunne du vært heldig og fått 10%, men også uheldig. Sannsynligheten for at det går opp nå er større enn ned, med den trenden vi har. I sum er det egentlig ikke mange kronene å tjene verken på det ene eller andre, om du setter dem i indeksfond kan du ha det på ASK og ta ut så mye du trenger opp til 65.000,- skattefritt og la resten stå. Anonymkode: 15bab...87c Som nevnt ovenfor. Jeg har hatt fond i maaaange år. Med god avkastning. Men det er ikke vanskelig å finne en 3 månedsperiode med tap. Det ville forbause meg stort om ikke det har inntruffet hvert eneste år, for svingningene er store. Jeg hadde ikke tatt risikoen på så kort tid i alle fall om jeg måtte ta ut pengene om 3 mnd. Anonymkode: 1c23c...e33 1
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2024 #18 Skrevet 5. juli 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Som nevnt ovenfor. Jeg har hatt fond i maaaange år. Med god avkastning. Men det er ikke vanskelig å finne en 3 månedsperiode med tap. Det ville forbause meg stort om ikke det har inntruffet hvert eneste år, for svingningene er store. Jeg hadde ikke tatt risikoen på så kort tid i alle fall om jeg måtte ta ut pengene om 3 mnd. Anonymkode: 1c23c...e33 Hun sier over at hun ikke MÅ ta de ut. Om man har "gjennomsnittlig flaks" vil det gå opp ca. så mye som fond går opp i snitt, men man kan selvsagt være uheldig. Jeg hadde gjort det, om jeg ikke MÅTTE ha pengene, men hver enkelt får bestemme. Anonymkode: 15bab...87c
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2024 #19 Skrevet 6. juli 2024 18 hours ago, AnonymBruker said: Hun sier over at hun ikke MÅ ta de ut. Om man har "gjennomsnittlig flaks" vil det gå opp ca. så mye som fond går opp i snitt, men man kan selvsagt være uheldig. Jeg hadde gjort det, om jeg ikke MÅTTE ha pengene, men hver enkelt får bestemme. Anonymkode: 15bab...87c Ja det vil det. Men da snakker vi over en periode på noen år. Innenfor de årene er det slett ikke vanskelig å finne en periode på 3 måneder hvor fondet taper seg i verdi. Og det kan like gjerne skje de neste tre månedene om TS setter inn pengene i dag. Dette er sånn markedet fungerer og du kan gjerne se på det som hell eller uhell om du vil, men sannsynligheten for å treffe på en tremånedsperiode med fall i markedet er ikke akkurat forsvinnende liten. Om man ikke er avhengig av å ta ut pengene stiller det seg selvsagt annerledes. Da er det bare å la de stå til man har fått avkastning igjen. Dette vil mest sannsynlig skje, men om det tar 5 måneder eller 5 år kan ingen av oss vite. Har man tid til det ville jeg også satt de i fond. Anonymkode: 1c23c...e33
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå